Conform scrisorii, noile planuri-cadru ar putea avea un impact pozitiv asupra elevilor, insa unul negativ pentru profesorii care ar ramane fara catedra.
Iata ce crede profesoara despre noile planuri-cadru pentru invatamantul liceal:
"Planurile-cadru propuse pentru ciclul liceal sunt realizate, cel putin prima varianta propusa, prin raportare atenta la planurile-cadru in vigoare pentru ciclul gimnazial vizand o coerenta a procesului educational, avand in centru profilul absolventului, bazat pe cele 8 competente cheie care se regasesc si la nivel european (comunicarea in limba materna, comunicarea in limbi straine, competente matematice si competente de baza in tehnologii, competenta digitala, a invata sa inveti, competente sociale si fizice, spirit de initiativa si antreprenoriat, sensibilizare si exprimare culturala).
Ceea ce caracterizeaza modul de alcatuire a noilor planuri-cadru este, in mod cert, o anumita flexibilitate rezultata din maniera in care s-a realizat echilibrul intre orele TC si CD, respectiv CDS la nivelul fiecarei discipline de studiu, oferindu-i-se fiecarei arii curriculare, fiecarei discipline de studiu posibilitatea de a fi abordata, dar mai ales valorificata in functie de interesul si nevoile elevului.
Daca in centrul atentiei ramane profilul absolventului si primeaza interesul ca tanarul format sa fie apt la finalul studiilor sa isi valorifice potentialul si sa detina competente, nu simple informatii, atunci noile planuri cadru, admitand ca vor fi sustinute de niste programe scolare noi, care vor avea la baza acelasi obiectiv (aducerea elevului in centrul actului didactic si formarea competentelor acestuia), isi vor atinge scopul de a le oferi tinerilor o formare care sa se apropie de nevoile actuale si care sa ii pregateasca pentru o lume in permanenta schimbare.
Exista, cu siguranta, aspecte care se pot discuta. Important este ce anume genereaza discutiile, iar acest lucru nu trebuie sa aiba in centru disparitia unor catedre, ci nevoile elevilor.
Sunt insa de mentionat aspecte care vin sa corecteze elemente ale vechilor planuri-cadru, cum ar fi trecerea disciplinei Educatie antreprenoriala de la aria curriculara Tehnologii la aria Om si societate. Un alt exemplu este reprezentat de reducerea pertinenta (tinand cont de profil) a orelor din aria curriculara Matematica si stiinte ale naturii, la profilul umanist, de la 6 la 5 ore, ramanand totusi 2 ore de matematica in TC la clasele a IX-a- si a X-a.
O intrebare care se poate formula ar fi cea vizand pregatirea actualilor profesori pentru a sustine discipline optionale precum cele interesant formulate (Discurs public/Public speaking, Jurnalism, Elemente de etnografie si folclor, Arta si comunicare, Identitati virtuale, Literatii multiple in era digitala, Educatie pentru dezvoltare durabila, Oportunitati de cariera) pentru care, cu siguranta ca ar trebui propuse anumite programe scolare, care sa vina in completarea disciplinelor obligatorii de studiu, asigurand coerenta in formare, fara a deveni o reluare a competentelor si a continuturilor acestora", considera profesoara.
Ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, vrea sa introduca noi materii in scoli, materii care sa le ofere elevilor mai multe optiuni. Mai mult, de anul viitor, elevii de clasa a XI-a ar putea sa aiba optiunea de a alege din lista de mai jos.
Lista noilor materii, conform noilor planuri cadru lansate in dezbatere, este urmatoarea:
- Finante personale
- Inventica
- Apps design
- Animatie/Animatie 3 D
- Managementul afacerilor
- Scriere fictionala/creativa
- Drama/teatru /teatru educational
- Discurs public/Public speaking
- Arta si comunicare
- Sah.
Momentan, elevii invata dupa planuri-cadru care sunt in vigoare din 2009, iar prima generatie de liceeni care va beneficia de un nou sistem de invatamant va fi cea care incepe clasa a IX-a in septembrie.