Cele 15 credite obligatorii sunt distribuite astfel:
- 5 se bazeaza pe planul national de formare continua in cariera didactica
- 5 se obtin pentru cursuri in corelare cu specificul comunitatii scolare deservite
- 5 raman la latitudinea cadrului didactic.
Toate formele de certificare a participarii la programele de formare continua, in urma carora se obtin credite, vor fi cuprinse obligatoriu in
Portofoliul profesional al cadrului didactic.
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Extras din proiectul Legii invatamantului preuniversitar
Art. 183
(1) Pentru personalul didactic, formarea continua este un drept si o obligatie.
(2) Personalul didactic, precum si personalul de conducere, de indrumare si de control din invatamantul preuniversitar este obligat sa participe periodic la programe de formare continua, astfel incat sa acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani, considerat de la data promovarii examenului de licentiere in invatamant, minimum 15 credite ECTS.
(3) Distributia numarului de credite ECTS obtinut, incepand cu numarul minim, va respecta urmatoarele criterii:
a) minimum 5 credite ECTS vor respecta competentele prioritare prevazute in planul national de formare continua in cariera didactica. Acestea sunt finantate prin programe nationale, din bugetul CCD sau, dupa caz, din finantarea speciala a unitatilor de invatamant pentru cheltuieli privind perfectionarea pregatirii profesionale a personalului didactic si didactic auxiliar, pentru implementarea politicilor si strategiilor Ministerului Educatiei;
(b) minimum 5 credite ECTS vor respecta prioritatile la nivel scolar sau, dupa caz, local, in conformitate cu cartografierea periodica a nevoilor de formare la nivelul judetului, realizata de CCD, sau, dupa caz, in functie de nevoile de formare continua ale personalului didactic identificate la nivelul Comisiei pentru Formare si Dezvoltare in Cariera Didactica. Acestea sunt finantate din bugetul CCD sau, dupa caz, din finantarea de baza a unitatilor de invatamant pentru cheltuieli cu pregatirea profesionala, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, prin bugetele locale;
c) maximum 5 credite ECTS vor fi la decizia cadrului didactic. Acestea pot fi finantate din bugetul CCD sau, dupa caz, din finantarea de baza a unitatilor de invatamant pentru cheltuieli cu formarea continua, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, prin bugetele locale.
(4) Evaluarea rezultatelor invatarii programelor de formare continua si procedura cadru de finantare se stabilesc prin metodologie aprobata prin ordin al ministrului educatiei, la propunerea CNFDCD.
(5) Obtinerea prin studiile corespunzatoare a unei noi specializari didactice, diferite de specializarea curenta, se considera formare continua.
(6) Pe langa una sau mai multe specializari, cadrele didactice pot dobandi competente didactice, pentru disciplinele din acelasi domeniu fundamental cu domeniul licentei, prin programe de formare a adultilor.
(7) Personalul didactic din invatamantul preuniversitar este obligat sa participe cel putin o data la 2 ani la cel putin un program de formare continua acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unitatii de invatamant, pe baza analizei nevoilor de formare elaborata de CNFDCD.
(8) Programele de conversie profesionala sunt organizate de institutiile de invatamant superior prin programele de studii postuniversitare de conversie profesionala pentru cadre didactice. Acestea se desfasoara in baza unor norme metodologice specifice adoptate prin ordin al ministrului educatiei.
(9) Cheltuielile pentru formarea continua a personalului didactic de predare din invatamant preuniversitar sunt suportate de catre angajator, din sume alocate de la bugetul de stat sau din alte surse de finantare, conform legii, cel putin pentru obtinerea numarului minim de credite ECTS prevazut la alin. (2).
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Art. 184
Responsabilitatile asumate in plan didactic si extradidactic sunt definite in corelatie cu competentele dobandite in fiecare etapa de cariera didactica parcursa.
(...)
Art. 244
(9) Echivalarea creditelor profesionale transferabile prevazute la art. 245 alin. (6) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 18 din 10 ianuarie 2011 cu creditele ECTS prevazute la art. 183 alin. (2) in prezenta lege, in vederea utilizarii lor prin portofoliul educational in situatiile stipulate la art. 182 alin. (14), se va realiza prin intermediul unei proceduri cuprinse intro anexa la metodologia de evaluare a rezultatelor invatarii prin programe de formare continua si procedura cadru de finantare, prevazuta la art. 183 alin. (4). Aplicarea sistemului de acumulare a creditelor ECTS prin programe de formare continua prevazut la art. 183 alin. (2) se va realiza incepand cu anul universitar 2023-2024.