Interviu Miron Magdalena: Instrumentele digitale sunt indispensabile in demersul didactic modern

De Mihaela Pascu
la 20 Dec. 2023
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Interviu Miron Magdalena: Instrumentele digitale sunt indispensabile in demersul didactic modern20Dec.2023

Despre rolul dispozitivelor digitale in invatare, despre beneficiile cunoasterii limbii franceze in prezent, despre problemele actuale ale educatiei si alte subiecte de interes a fost de acord sa ne povesteasca intr-un interviu acordat exclusiv PortalInvatamant.ro Miron Magdalena, profesor titular la Colegiul National "Spiru Haret" Tecuci, judetul Galati, cu o vechime de 20 de ani in invatamant, gradul I, profesor metodist si membru in Consiliul Consultativ al ISJ Galati, evaluator DELF, formator national in cadrul programelor PROFIL FLE – Programme franco-roumain pour le renouvellement de l’enseignement du français si CPEECN – Program de formare continua in vederea constituirii Corpului de profesori evaluatori pentru examenele si concursurile nationale.

 
 
In ce fel s-a schimbat azi nevoia de a invata si cunoaste in profunzime limba franceza fata de acum zece ani? Influenteaza negativ aplicatiile de invatare a unei limbi straine interesul elevilor pentru o limba straina sau, dimpotriva, il creste?
 
Miron Magdalena: Evolutia societatii a impus schimbari majore in nevoile de invatare in toate domeniile, nu doar in invatarea limbilor straine. Elevul este un actor social, iar cunoasterea unei limbi straine eficientizeaza schimbul de informatii, promoveaza diversitatea lingvistica si culturala, faciliteaza mobilitatea si schimburile intre cetateni care apartin diferitor culturi si vorbesc diferite limbi. El nu mai invata pentru a sti (savoir), ci pentru a actiona (savoir-faire).
 
Dezvoltarea noilor tehnologii a adus cu siguranta foarte multe avantaje in invatarea limbilor straine, numai ca pentru profesorii si elevii romani trecerea spre instrumentele digitale a fost destul de brusca odata cu pandemia de Covid. In perioada cursurilor online acestia au trebuit sa isi dezvolte foarte rapid competentele digitale pentru a face fata avalansei de aplicatii de invatare. Dar in ciuda tuturor dificultatilor intampinate, aceste instrumente digitale au adus foarte multe lucruri pozitive in predarea si invatarea limbii franceze. Aportul cel mai important al acestora a fost cresterea motivatiei elevilor. Intr-o lume in care adolescentii sunt mereu conectati cu mediul online, integrarea acestuia in ora de limba franceza le trezeste interesul si ii determina sa se implice activ in invatare.
 
 
In ce mod pot integra profesorii de limbi straine, in prezent, tehnologia digitala pentru a transforma predarea materiei? Considerati ca e necesara o astfel de transformare a modului de predare?
 
Miron Magdalena: Instrumentele digitale sunt, dupa parerea mea, indispensabile in demersul didactic modern. In ciuda tuturor obstacolelor – echipament informatic insuficient in scoli, slaba pregatire a profesorilor in domeniul noilor tehnologii sau lipsa de incredere a acestora in propriile abilitati, timpul necesar pregatirii lectiilor, dar si reticenta unora de a se indeparta putin de metodele traditionale – tehnologia digitala poate fi integrata cu succes in orele de limbi straine.
 
Resursele multimedia – imagine, sunet, miscare – faciliteaza intelegerea si ii ajuta pe elevi sa isi dezvolte propriile strategii de dezvoltare a competentei de comunicare in limba franceza si sa devina autonomi, deoarece invatarea poate continua si dupa ce s-a incheiat ora, accesul la continuturi nefiind limitat. Elevul poate sa asculte, sa priveasca, sa caute informatii, sa comunice cu locutori nativi, sa se implice concret in invatare si sa devina constienti ca ceea ce invata este util. Nu putem neglija caracterul ludic al acestor aplicatii care favorizeaza invatarea activa, de multe ori intuitiva, dezvoltand imaginatia, creativitatea si spontaneitatea elevilor. Integrarea diferitelor instrumente digitale in activitatile de predare si invatare – aplicatii, platforme digitale, resurse multimedia – fac orele mult mai dinamice, trezesc interesul elevilor si favorizeaza comunicarea. Smartphone-ul, acest obiect omniprezent in vietile noastre, poate deveni cu usurinta un instrument de conectare cu limba franceza, scopul lui principal fiind comunicarea. De la simpli utilizatori ai unor resurse didactice sau aplicatii de invatare, profesorii si elevii pot deveni ei insisi creatori de continut, dezvoltandu-si nu doar competentele de comunicare intr-o limba straina, dar si abilitatile digitale.
 
 
In contextul unei globalizari accentuate, pierde limba franceza teren? Cum poate fi contracarata aceasta potentiala diminuare a importantei la nivel international?
 
Miron Magdalena: Faptul ca limba franceza a inceput sa piarda teren este o realitate in ciuda eforturilor facute de autoritatile franceze si francofone de promovare a acestei limbi. Chiar daca de-a lungul timpului romanii au fost foarte apropiati de Franta, mai ales din punct de vedere cultural, limba engleza s-a impus si a prins viteza in ultimii ani. Se vorbeste insa din ce in ce mai mult despre plurilingvism, care pune accentul pe experienta lingvistica a fiecarei persoane. In acest context limbile se afla in interactiune, ceea ce duce la o comunicare mult mai eficienta intre locutori. 
 
Aceasta perspectiva schimba si modalitatea de invatare a limbilor straine, scopul nu mai este le bon usage, ci dezvoltarea unui repertoriu comunicativ cat mai larg care sa favorizeze interactiunea dintre oameni. Pentru a crea conditiile favorabile unui proces de comunicare internationala cat mai eficient, pentru accesul la informatie, dar si la piata muncii, eforturile de promovare a studiului limbii franceze nu trebuie intrerupte. Organizatia Internationala a Francofoniei (OIF), in care Romania este stat membru, este principalul promotor nu doar al limbii franceze, dar si al diversitatii, democratiei, tolerantei, solidaritatii. CREFECO (Centre régional francophone pour l’Europe centrale et orientale) sustine prin actiuni concrete formarea profesorilor de limba franceza din Romania, creeaza resurse educative foarte utile in procesul didactic si propune activitati extrascolare de promovare a limbii franceze si a Francofoniei.
 
 
Care considerati ca sunt, in acest moment, profesiile de viitor spre care se pot orienta elevii si studentii care cunosc limba franceza?
 
Miron Magdalena: In contextul globalizarii este foarte important sa vorbim cat mai multe limbi straine. O piata a muncii fara frontiere fizice nu ar trebui ingradita de bariere lingvistice. Multi considera ca limba engleza este suficienta pentru dezvoltarea profesionala, dar cunoasterea limbii franceze deschide si mai multe usi, mai ales daca vrei sa faci o cariera in domeniul relatiilor internationale. Sa nu uitam ca franceza figureaza printre limbile oficiale ale unor institutii importante, cum ar fi Consiliul Europei, Parlamentul European, ONU, NATO sau UNESCO. Mari companii si intreprinderi franceze cauta mereu sa angajeze persoane care cunosc limba franceza. Foarte multi studenti care isi doresc sa participe la programe Erasmus au un atu in plus daca vorbesc aceasta limba, cum ar fi, de exemplu, studentii la Facultatea de Medicina care participa la stagii de formare in Franta sau Belgia. Multi dintre fostii mei elevi au constientizat abia in timpul facultatii cat este de util sa ai un nivel bun de cunoastere a limbii franceze tocmai datorita acestor oportunitati de dezvoltare profesionala.  

 
 
Care sunt, in opinia dumneavoastra, principalele probleme pe care aceasta materie le intampina in scolile din Romania si cum pot fi rezolvate?
 
Miron Magdalena: In primul rand nu se investeste in profesori, nici in formarea lor initiala, nici in dezvoltarea ulterioara. Din experienta mea de profesor metodist, pot spune ca multi absolventi de studii superioare care aleg sa devina profesori nu sunt suficient de bine pregatiti, mai ales din punct de vedere metodic. Cariera didactica nu mai este atractiva: salarii mici, lipsa perspectivelor de a evolua profesional, mediu de lucru din ce in ce mai solicitant. Invatamantul a devenit un domeniu ales in ultima instanta, putini tineri dedicati mai intra in acest sistem, iar cei care sunt intr-adevar bine pregatiti renunta de cele mai multe ori in favoarea marilor companii care ii atrag prin salarii motivante si alte beneficii. Lipsa profesorilor calificati, mai ales in mediul rural, transforma limba franceza intr-o materie „neimportanta”, iar elevii isi pierd incet, incet interesul.
 
O alta problema cu care ne confruntam o reprezinta lipsa dotarilor materiale din scoli. Si nu ma refer doar la mijloacele tehnice, ci mai ales la manuale. Daca la ciclul gimnazial manualele sunt noi si respecta programa scolara, la ciclul liceal folosim manuale editate in perioada 2002-2005 in conditiile in care elevii de clasa a IX-a sunt nascuti in 2008-2009 si programele scolare s-au tot modificat de-a lungul anilor. Foarte multi profesori incearca mereu sa aduca in demersul didactic resurse moderne si documente autentice actuale, insa cautarea acestora si adaptarea lor la contextul de invatare necesita foarte mult timp. 

 
 
In ce fel putem creste, ca parinti si profesori, interesul elevilor pentru invatarea limbii franceze?
 
Miron Magdalena: Din pacate, in ultimul timp interesul elevilor este scazut pentru orice disciplina, nu doar pentru limba franceza. Profesorul are rolul esential in schimbarea acestei situatii prin adaptarea continua a demersului didactic la contextul de invatare si la nevoile elevilor, prin corelarea metodelor traditionale cu cele moderne, prin introducerea resurselor digitale si a documentelor autentice, prin utilizarea de strategii si tehnici moderne care sa trezeasca interesul elevilor si sa ii motiveze. Parintii ar trebui sa sprijine eforturile scolii si sa creeze la randul lor oportunitati de invatare pentru copii inca de la varste fragede prin activitati ludice bazate pe interactivitate.

 
 
Cum arata ajutorul concret si necesar pe care institutiile abilitate din tara noastra l-ar putea acorda in mod constant scolilor si profesorilor, indiferent de materia predata?
 
Miron Magdalena: Cred ca primul si cel mai important pas ar fi restabilirea invatamantului, a educatiei de fapt, ca prioritate nationala. Foarte multi profesori au senzatia ca in ultimii ani s-a incercat exact opusul. Bani putini, resurse materiale sarace, statutul din ce in ce mai scazut al profesorului, elevi care nu mai reusesc sa isi gaseasca motivatia invatarii, sunt multe probleme cu care se confrunta scoala romaneasca. Toate reformele din educatie incepute in Romania incepand cu anii `90 nu au avut finalitate, nu mai stim pe unde s-au pierdut toate obiectivele urmarite, ce s-a vrut si ce s-a realizat, iar rezultatul acestor bajbaieli este haosul actual. Se incearca multe, dar am ajuns intr-un punct in care profesorii si elevii deopotriva sunt demotivati, plictisiti, satui de promisiuni false, lipsiti de incredere ca se mai pot intampla lucruri bune in acest domeniu. Avem nevoie de o reconfigurare totala a sistemului si de specialisti adevarati in educatie, avem nevoie de finantarea educatiei si de o interventie rapida care sa readuca scoala pe locul pe care il merita.

 
 

Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

limba francezaprofesii viitoreducatie digitalaprofesor miron magdalenainterviu miron magdalena


x
Lasa un raspuns



Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti oferim Gratuit Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Citeste GRATUIT toate
informatiile despre
invatamantul primar,
gimnazial si liceal.
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
//