

Interviu cu prof. Mihaela Molodet: Nu exista profesori dedicati sau nededicati

De Mihaela Pascu
la 07 Dec. 2023
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Interviu cu prof. Mihaela Molodet: Nu exista profesori dedicati sau nededicati07Dec.2023

Aducem in discutie rolul matematicii in vietile noastre, inteligenta artificiala in scoli si digitalizarea educatiei, rolul materiilor de baza si principalele probleme din educatie din ziua de azi intr-un interviu amplu acordat in exclusivitate pentru PortalInvatamant.ro de dna prof. Mihaela Molodet.

 
 
Profesor de matematica in cadrul Colegiului Tehnic Energetic "Remus Radulet" Brasov, Mihaela Molodet este si expert evaluator manuale, precum si membru al grupului de lucru din cadrul Centrului National de Politici si Evaluare in Educatie (2020- 2021). Totodata, este coautorul mai multor auxiliare scolare si lucrari de specialitate dintre care amintim: "Teste rezolvate de matematica pentru reusita la examenul de titularizare" (Ed. Rentrop&Straton), "Teste rezolvate de matematica pentru reusita la examenul de definitivare" (Ed. Rentrop&Straton) si autorul mai multor articole publicate in "Revista electronica MateInfo.ro", "Revista MatInf" (Universitatea din Pitesti).
 
 
1. Cum se imbina azi predarea matematicii cu tehnologia digitala de ultima ora? Considerati ca in scolile din Romania se fac pasi reali in directia aceasta?
 
 
Indiferent cum am aborda aceasta intrebare, ne rezumam la acelasi spatiu relational al matematicii. Cat despre tehnologiile digitale si corelatia acestora cu sistemele inteligente utilizate in predare, am putea spune ca sunt la inceputuri. Nu putem considera o corelatie reala intre matematica si tehnologia digitala daca incarcam doar partea priorica, adica predarea si institutia educationala a scolii. Este necesara si cea de-a doua parte, cea a dotarilor aferente, ale elevului ca interactionare directa intre casa si scoala, adica umilul calculator numit laptop cu toate accesoriile necesare. Abia de aici putem vorbi despre digitalizare si despre relationarile specifice explicatiilor necesare in matematica, din perspectiva teoretica, dar mai ales ca premisa practica. 
 
 
2. Ce putem face, ca parinti, pentru a-i ajuta pe elevi sa inteleaga importanta matematicii in vietile lor si rolul esential pe care il joaca ulterior in construirea unei cariere solide?
 
Matematica, in viata fiecaruia dintre noi, incepe de la cele sapte intrebari ale existentei: "Cand?" si "Cat?", "Ce?", "Cine?" si "Cum?", "Unde?" si "De ce?". Intregul amalgam de experiente, evolutii si evenimente din viata fiecaruia are atat raportari cantitative, cat si reprezentari calitative, ca un "perimetru" invariabil al unei sfere. Daca ne referim la ceea ce inseamna disciplina matematica, ar trebui sa credem in cuvantul lui Galileo Galilei: "Matematica este limba cu care Dumnezeu a scris Universul", adica realitatea este o geometrie variabila a unui adevar, sustinuta de Platon prin "Dumnezeu geometrizeaza incontinuu". Totul depinde de capacitatea individuala a fiecarui individ, indiferent ca ne raportam la familie, comunitate sau prieteni, ea devine relevanta nu doar pentru ceea ce suntem, cat mai ales pentru ce ne dorim sa devenim. Cat despre parinti, este suficient sa accepte adevarurile matematicii invatate de copii, predate de profesor la clasa. Increderea intr-o cariera solida, insa, este direct proportionala cu onestitatea familiei si respectul acesteia fata de recunoasterile adevarurilor si realitatilor ce ne inconjoara, de undeva din trecut, pana intr-un viitor pe care il putem constientiza.
 
 
3. Care sunt principalele probleme pe care le are de gestionat azi un profesor de matematica si cum arata sprijinul care le-ar folosi acestora cel mai mult, fie ca vorbim de institutii sau de parinti?
 
 
Cred ca prima problema care ar rezolva cariera didactica a unui profesor este de a se scapa de panaceul activitatii unui asistent social, ori si mai mult, poate chiar maternal. Libertatea profesorului si suveranitatea lui din sala de curs este determinata de rigurozitatile, cerintele si conditiile disciplinei pe care o preda, care nu neaparat trebuie sa fie doar matematica. Conceptele, principiile, cat mai ales orientarile educatiei au, prin fiecare disciplina scolara, creativitatea, inventivitatea si cuprinsul unui continut didactic si preuniversitar. Orice relationare, fie la nivel institutional, fie de ordin parental, are un singur destin: viitorul omenirii. Din aceasta dilema nimeni si nimic nu face exceptie de la regula, totul in esenta rezumandu-se la un adevar universal valabil: comunicare si cunoastere.
 
 
4. Cum arata, in prezent, aria concursurilor nationale si internationale de matematica si cum se prezinta elevii din Romania in acest context?
 
Peste tot, intr-un areal matematic, exista condescendenta virtutilor care au ca suprematie realizarea adevarului unei realitati despre fiecare in parte si independent de ceilalti. Excelenta in matematica este mai degraba un pandantiv al unei pasiuni pentru adevar. Desigur, diferentele se pot face prin gradul de dificultate al unui adevar ori rangul de complexitate al unei realitati, din care se pot deduce si descrie oportunitatile atat la limita unei meserii, cat si la nivelul unei caracteristici stiintifice. Nici astazi, ca si in trecut, matematica nu reprezinta o pasiune pentru multi. Pentru cei putini care aleg matematica precum o oportunitate pentru viitor, infinitatea probabilitatilor si posibilitatilor ce se pot manifesta frizeaza cu schema incontrolabila a descoperirii infinitului.
 
 
5. Ce trebuie sa faca un profesor dedicat pentru a insufla elevilor pasiunea pentru matematica? In ce fel ii ajutam, ca profesor, sa isi cultive placerea de a invata o materie esentiala?
 
Nu exista profesori dedicati sau nededicati. Sunt doar profesori si atat, deoarece matematica dintotdeauna s-a invatat "cu creionul pe hartie".  Pe o cale de la incertitudine la certitudine, pasiunea in matematica se naste atunci cand inveti sa gandesti, parafrazandu-l pe marele nostru Grigore Moisil care spunea: "Invatand matematica, inveti sa gandesti.". 
 
 
6. Vorbim din ce in ce mai mult de transformarea profesiilor asa cum le stim azi. In ce fel credeti ca un profesor este dator sa tina pasul cu noutatile din domeniu si sa integreze in materia predata orice i-ar putea pe elevi sa se pregateasca ulterior pentru piata muncii si gasirea unei profesii de viitor?
 
Conceptele si mecanismele economice sunt cele care dicteaza evolutiile si manifestarile unor meserii sau profesii, ce imbraca limitele si extremele unei profitabilitati. Transformarea profesiunilor este o abordare prea simplista pentru un "razboi" atat de mare. Daca pana acum, cauza acestor transformari era in afara sistemului economic, astazi ele sunt in interiorul sistemului economic datorita unei simple realitati: inteligenta artificiala, fata de care omul, in deplinatatea facultatilor mentale, poate fi perceput ca un produs perisabil si perimat. Meseriile, in esenta isi pastreaza identitatea ocupationala. Ce isi schimba sunt interpretarile obiectului ori obiectivului acelei activitati. 
 
Sistemul de invatamant a abordat, in principiu, fundamentul a doua interpretari destinate acestei realitati: conceptul "invatarii pe tot parcursul vietii" echivalent cu necesitatea unei informari contiunue si principiul "pregatirii pentru viata". Din aceasta perspectiva, matematica incepe sa imbrace si forme pragmatice in derularea ori desfasurarea unei activitati. Ca atare, trebuie sa avem in vedere dezvoltarea cerintelor unei comunicari inerente omenirii si progresul conditiilor unei cunoasteri intrinsece umanitatii.

 
 

Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

matematica inteligenta artificialaprobleme educatieinterviu mihaela molodet


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

+ REDUCERE 15%
la Culegeri si Carti
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

 
Primesti GRATUIT noile TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala conform PROGRAMEI la zi. Explicatii si Sfaturi pentru Nota Maxima + REDUCERE 15% la Culegeri si Carti!

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
//