Prezenta procedura reglementeaza modul de organizare si desfasurare a inspectiilor scolare generale,inspectiilor tematice si a inspectiilor tematice de specialitate curente planificate prin graficul unic de monitorizare si control al Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti pentru anul scolar 2022-2023.
In conformitate cu Regulamentul de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat prin O.M.E.C. Nr. 6106/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, la nivelul Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, prin Graficul Unic de Monitorizare si Control al I.S.M.B. pentru anul scolar 2022- 2023, sunt prevazute urmatoarele tipuri de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar:
- inspectie scolara generala,
- inspectia tematica,
- inspectie tematica de specialitate curenta.
Pe langa inspectiile planificate prin graficul unic de monitorizare si control, in cadrul inspectiei tematice se inscrie si activitatea de analiza si rezolvare a scrisorilor, sesizarilor, memoriilor, petitiilor si reclamatiilor.
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Inspectia Generala - etape
1. Intocmirea si postarea listei unitatilor de invatamant preuniversitar in care urmeaza sa se desfasoare inspectia scolara generala, impreuna cu perioadele din graficul unic de monitorizare si control alocate acestui tip de inspectie
2. Intocmirea ordinului de serviciu in baza caruia se va organiza si desfasura inspectia generala si transmiterea acestuia catre inspectorii coordonatori ai echipelor de inspectie
3. Stabilirea echipei de inspectori/metodisti I.S.M.B. si a disciplinelor inspectate
4. Stabilirea responsabilitatilor fiecarui membru al echipei de inspectie, raportate la ariile tematice/domeniile inspectate, dupa consultarea acestora, si transmiterea anuntului catre echipa de inspectie, cu precizarea calendarului de desfasurare a inspectiei, a atributiilor fiecarui membru si a detaliilor privind deschiderea activitatii de inspectie
5. Transmiterea scrisorii de intentie catre conducerea unitatii de invatamant ce va fi inspectata, cu precizarea: programului inspectiei, a datei-limita pana la care toate documentele vor fi pregatite, a documentelor ce vor fi puse la dispozitia echipei de inspectie, a listei cu numele si responsabilitatile membrilor echipei, a disciplinelor si aspectelor ce vor fi inspectate, precum si a esantioanelor reprezentative pentru aplicarea chestionarelor grupurilor-tinta (elevi, cadre didactice, parinti etc.) si colectarea datelor
6. Vizitarea unitatii de invatamant pentru a discuta cu directorul aspectele inspectiei si pentru a explica personalului modalitatea de efectuare a inspectiei
7. Intocmirea dosarulului activitatii de preinspectie, conform prevederilor art. 24 din Regulamentului de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar
8. Desfasurarea inspectiei generale: intalniri de lucru ale echipei de inspectori; observarea activitatilor desfasurate la clasa prin asistenta la lectii si a altor activitati desfasurate in spatiile scolare; discutii cu directorul/directorii unitatii de invatamant preuniversitar, cu membrii consiliului de administratie, ai consiliului profesoral si ai diferitelor comisii constituite la nivelul unitatilor de invatamant; discutii cu personalul didactic, didactic-auxiliar si nedidactic; intalniri cu reprezentantii parintilor si ai elevilor;intalniri cu reprezentanti ai autoritatii administratiei publice locale si cu alti reprezentanti ai comunitatii locale; aplicarea de chestionare; analiza documentelor
9. Colectarea documentelor necesare in sustinerea raportului scris final la nivelul unitatii de invatamant si a rapoartelor scrise individuale ale membrilor echipei de inspectie, realizate pentru fiecare arie tematica/domeniu, precum si pentru fiecare disciplina inspectata
10. Realizarea si furnizarea rezultatelor si concluziilor partiale catre comisii, membrii consiliului de administratie, cadre didactice inspectate, precum si reprezentantii elevilor si ai parintilor, in functie de aria tematica si disciplina inspectata
11. Realizarea si furnizarea rezultatelor si concluziilor finale catre director/directori, membrii consiliului de administratie, membrii comisiei pentru curriculum si profesorii inspectati
12. Elaborarea rapoartelor scrise individuale ale membrilor echipei de inspectie, realizate pentru fiecare arie tematica/domeniu, precum si pentru fiecare disciplina inspectata si predarea acestora inspectorului coordonator
13. Elaborarea si furnizarea raportului scris final si a rezumatului acestuia catre conducerea unitatii de invatamant si membrii consiliului de administratie
14. Prezentarea rezumatului raportului scris final de catre directorul unitatii de invatamant consiliului profesoral in cadrul unei sedinte in care vor fi invitati reprezentantii parintilor, reprezentantii elevilor, precum si ai personalului didactic auxiliar si ai personalului nedidactic
15. Elaborarea planului de imbunatatire a activitatii
16. Aprobarea planului de imbunatatire a activitatii Inspectorul coordonator
17. Intocmirea concluziilor privind inspectia generala si transmiterea acestora catre inspectorul scolar general adjunct
18. Valorificarea feedback-ului obtinut prin inspectia scolara generala si diseminarea exemplelor de bune practici prin realizarea si prezentarea in sedinta CA al I.S.M.B. a unui raport sintetic
19. Planificarea inspectiei de revenire
20. Informarea unitatii de invatamant in legatura cu data/perioada in care se va realiza inspectia de revenire
Inspectia Tematica - etape
1. Intocmirea ordinului de serviciu in baza caruia se va organiza si desfasura inspectia tematica si transmiterea acestuia catre inspectorii scolari monitori si catre conducerile unitatilor de invatamant coordonatori ai domeniului
2. Efectuarea inspectiei tematice: colectarea, analizarea si interpretarea datelor
3. Elaborarea procesului verbal si a raportului scris si furnizarea acestora catre conducerea unitatii de invatamant
4. Incarcarea raportului scris pe platforma MIS a I.S.M.B.
5. Intocmirea concluziilor privind inspectia tematica si transmiterea acestora catre inspectorul scolar general adjunct
6. Valorificarea feedback-ului obtinut prin inspectia tematica si diseminarea exemplelor de bune practici prin realizarea si prezentarea in sedinta CA al I.S.M.B. a raportului sintetic
Inspectia Tematica de specialitate curenta - etape
1. Intocmirea listei unitatilor de invatamant preuniversitar in care urmeaza sa se desfasoare inspectia tematica de specialitate curenta, impreuna cu perioadele din graficul unic de monitorizare si control alocate acestui tip de inspectie, si transmiterea acesteia catre conducerile unitatilor de invatamant
2. Intocmirea ordinului de serviciu in baza caruia se va organiza si desfasura inspectia tematica de specialitate curenta si transmiterea acestuia catre inspectorii scolari care coordoneaza fiecare disciplina
3. Transmiterea ordinului de serviciu in baza caruia se va organiza si desfasura inspectia tematica de specialitate curenta catre conducerile unitatilor de invatamant
4. Efectuarea inspectiei tematice de specialitate curente: realizarea unor convorbiri preliminare pentru orientarea in context (cu persoanele abilitate pentru evaluarea competentelor profesionale ale cadrului didactic, respectiv cu cadrul didactic); asistenta la ore; discutii cu cadrele didactice inspectate - autoevaluarea cadrului didactic inspectat; analiza activitatii si consilierea cadrului didactic inspectat; discutii cu elevii; analiza documentelor
5. Colectarea documentelor necesare in sustinerea raportului scris la nivelul unitatii de invatamant
6. Elaborarea si furnizarea raportului scris si a fiselor de observare a lectiei intocmite catre conducerea unitatii de invatamant si catre cadrele didactice inspectate; consemnarea raportului scris in registrul de inspectii al unitatii de invatamant preuniversitar
7. Incarcarea raportului scris pe platforma MIS a I.S.M.B. Inspectorul scolar care coordoneaza disciplina
8. Elaborarea planului de imbunatatire a activitatii
9. Intocmirea concluziilor privind inspectia tematica de specialitate curenta si transmiterea acestora catre inspectorul scolar general adjunct
10. Planificarea, realizarea si evaluarea activitatii de monitorizare a implementarii planurilor de imbunatatire ale unitatilor de invatamant inspectate, prin inspectie de revenire
11. Valorificarea feedback-ului obtinut prin inspectia tematica de specialitate curenta si diseminarea exemplelor de bune practici prin realizarea si prezentarea in sedinta CA al I.S.M.B. a raportului sintetic.
MODUL DE LUCRU
8.4.1. INSPECTIA SCOLARA GENERALA
A. ACTIVITATI SPECIFICE PERIOADEI DE PREINSPECTIE
• Vizitarea unitatii de invatamant de catre inspectorul coordonator pentru a discuta cu directorul aspectele inspectiei si pentru a explica personalului modalitatea de efectuare a inspectiei
• Intocmirea dosarulului activitatii de preinspectie, conform prevederilor art. 24 din Regulamentului de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar
• Realizarea convocarii Consiliului Profesoral al unitatii de invatamant de catre inspectorul coordonator pentru prima zi de inspectie, pentru a anunta domeniile si activitatile care vor fi inspectate de catre membrii echipei de inspectori
• Sedinta echipei de inspectie pentru:
(1) stabilirea si discutarea atributiilor/responsabilitatilor membrilor echipei de inspectori;
(2) analizarea documentatiei colectate in perioada de preinspectie, conform art. 32(1) si 32(2) din Regulamentul de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar
(3) programarea:
➢ intalnirilor echipei de inspectie;
➢ discutiilor cu directorul/directorii, membrii CA, membrii CP, membrii comisiilor constituite la nivelul unitatii de anvatamant (CEAC, comisia pentru prevenirea si eliminarea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii etc)
➢ aplicarii de chestionare;
➢ intalnirilor cu reprezentantii parintilor, reprezentantii elevilor, personalul didactic, didactic auxiliar si nedidactic, reprezentanti ai autoritatii administratiei publice locale si cu alti reprezentanti ai comunitatii locale
B. ACTIVITATI SPECIFICE PERIOADEI DE INSPECTIE
• Deschiderea inspectiei generale de catre inspectorul coordonator, impreuna cu toti membrii echipei, in sedinta Consiliului Profesoral al unitatii de invatamant; anuntarea domeniilor si activitatilor care vor fi inspectate, cu incheiere de proces verbal in registrul de procese verbale al CP
• In prima intalnire de lucru a echipei din saptamana de inspectie:
➢ stabilirea programului de asistente la ore sau activitati educationale; realizarea
orarului saptamanal de catre fiecare inspector membru in echipa;
➢ stabilirea datelor din saptamana de inspectie la care se vor desfasura intalnirile pentru
prezentarea rezultatelor si concluziilor finale, pe discipline (cu cadrele didactice
inspectate) si pe arie tematica/domeniu (director/directori, membrii consiliului de
administratie, membrii comisiei pentru curriculum);
➢ realizarea programului inspectiei generale de catre inspectorul coordonator.
• Pe durata inspectiei generale, echipa de inspectie urmareste, de asemenea, organizarea si
desfasurarea orelor de curs si a altor activitati educationale de la nivelul unitatii de invatamant, folosirea spatiilor destinate acestora, gestionarea resurselor, prezenta elevilor etc, valorificand orice sursa de informatii despre climatul educational.
I. INSPECTIA PE DISCIPLINA
• Inspectorii scolari care coordoneaza disciplinele inspectate/Profesorii metodisti asista cadrele didactice de specialitate la cel putin o lectie si completeaza fisa de observare a lectiei (anexa la O.M.E. Nr. 4136/28.06.2022). Cadrele didactice au obligatia sa primeasca inspectorul/profesorul metodist pentru observarea lectiei, conform orarului anuntat. Inspectorii/Profesorii metodisti vor discuta, cu profesorii si cu elevii, despre activitatea lor, in afara orelor de clasa. Discutiile cu cadrele didactice inspectate vor porni de la autoevaluarea cadrului didactic inspectat, oferindu-se feedback sub forma analizei activitatii si realizandu-se consilierea cadrului didactic inspectat. Fiecare cadru didactic inspectat primeste o copie, conform cu originalul, a fisei de observare.
• Pentru acordarea calificativului general pe disciplina se vor avea in vedere atat calificativele pentru fiecare lectie, cat si criteriile si descriptorii de performanta de la aria tematica/domeniul 3 - Activitatea personalului didactic (proiectare, predare-invatare, evaluare, reglare/remediere, diferentiere a demersului educational) si aria tematica/domeniul 4 - Nivelul performantelor realizate de elevi in invatare, raportat la standardele educationale nationale (curriculare si de evaluare).
• Planurile de lectie, materialele suport, fisele de lucru etc se vor constitui in dovezi pentru
sustinerea aprecierilor din raportul scris individual pe disciplina.
• Fiecare inspector va realiza portofoliul pe disciplina, alcatuit din raportul scris individual pe disciplina, fisele de observare a lectiei, precum si dovezile anterior mentionate. Acesta va fi predat inspectorului care raspunde de aria tematica/domeniul 3.
II. INSPECTIA PE ARIE TEMATICA/DOMENIU
• Fiecare membru al echipei de inspectori va face aprecieri si va acorda calificativ pentru
fiecare dintre cele 7 arii tematice/domenii. Aceste aprecieri vor fi realizate in formatul
raportului scris individual pe arie tematica/domeniu si vor fi transmise in varianta electronica si in varianta print inspectorului care raspunde de aria tematica/domeniul respectiv. Aprecierile se vor baza pe constatarile facute in urma inspectiei pe disciplina sau pe arie tematica/domeniu, in masura in care intereseaza domeniul in cauza.
• Fiecare inspector va colecta dovezi in sustinerea aprecierilor pentru aria tematica/domeniul de care raspunde. Acestea vor fi depuse la portofoliul inspectiei generale, ca portofoliu pentru aria tematica/domeniul (...), impreuna cu: (1) aprecierile pe arie tematica/domeniu primite de la ceilalti membri ai echipei, (2) raportul individual scris pe arie tematica/domeniu de care raspunde si (3) fisa pe arie tematica/domeniu.
• Raportul scris individual pe arie tematica/domeniu va cuprinde aprecieri adresate punctual criteriilor si descriptorilor de performanta din metodologie, cu ilustrari si exemplificari sub
forma de statistici, liste de documente/activitati/proiecte/ programe/ proceduri operationale, chestionare aplicate si interpretate etc.
C. ACTIVITATI SPECIFICE PERIOADEI DE POSTINSPECTIE
• Sedinta membrilor echipei de inspectie pentru stabilirea calificativelor finale pe discipline si arie tematica/domeniu
• Transmiterea variantei electronice a raportului scris individual pe disciplina, a raportului scris individual pe arie tematica/domeniu si a fisei pe arie tematica/domeniu tuturor membrilor echipei
• Prezentarea de catre inspectorul coordonator, in prezenta membrilor echipei de inspectori, a rezultatelor si concluziilor finale catre director/directori, membrii consiliului de administratie, membrii comisiei pentru curriculum si profesorii inspectati
• Depunerea, la inspectorul coordonator, a variantei print a portofoliului pe disciplina si arie tematica/domeniu
• Prezentarea de catre inspectorul coordonator, in prezenta membrilor echipei de inspectori, a raportului scris final catre membrii CA si predarea unui exemplar original conducerii unitatii de invatamant, impreuna cu un exemplar original al rezumatului raportului scris final
• Prezentarea, de catre directorul unitatii de invatamant, a rezumatului raportului scris final in consiliului profesoral, in cadrul unei sedinte in care vor fi invitati reprezentantii parintilor, reprezentantii elevilor, precum si ai personalului didactic auxiliar si ai personalului nedidactic
• Elaborarea, de catre unitatea de invatamant, a planului de imbunatatire a activitatii, tinand cont de recomandarile facute in raport, si trimiterea acestuia, in 2 exemplare originale, spre aprobare, inspectorului coordonator
• Aprobarea planului de imbunatatire a activitatii de catre inspectorul coordonator
• Intocmirea concluziilor privind inspectia scolara generala si transmiterea acestora catre inspectorul scolar general adjunct
8.4.2. INSPECTIA TEMATICA
In baza ordinului de serviciu, inspectorul scolar monitor stabileste, de comun acord cu conducerea unitatii de invatamant, data vizitei in scoala.
Demersurile intreprinse pentru colectarea si analizarea informatiilor pot presupune, in functie de obiectivele inspectiei, urmatoarele: vizitarea spatiilor destinate activitatilor scolare, extrascolare si extracurriculare; discutii cu directorul/directorii unitatii de invatamant preuniversitar; discutii cu membrii consiliului de administratie, ai consiliului profesoral sau ai diferitelor comisii constituite la nivelul unitatilor de invatamant, cu cadrele didactice, personalul didactic auxiliar si nedidactic; intalniri cu reprezentantii parintilor si ai elevilor; consultarea documentelor manageriale, documentelor scolare, actelor de studii, portofoliilor comisiilor etc.
In urma colectarii, analizarii si interpretarii datelor, inspectorul scolar monitor redacteaza procesul verbal, generat din platforma MIS a I.S.M.B., si intocmeste raportul scris, formuland concluzii si consiliind persoanele responsabile pentru domeniul/activitatea inspectata.
Apoi, furnizeaza procesul verbal si raportul scris (in doua exemplare originale) conducerii unitatii de invatamant, care isi da acordul, prin semnatura, in legatura cu aspectele consemnate in documentele de inspectie. Procesul verbal se inregistreaza in scoala si se transcrie in registrul de inspectii al unitatii de invatamant inspectate. Inspectorul scolar monitor incarca raportul scris, inregistrat in unitatea de invatamant, pe platforma MIS a I.S.M.B. si preia un exemplar al raportului scris, semnat si parafat, pe care il preda inspectorului scolar general adjunct care coordoneaza activitatea de inspectie tematica.
La incheierea perioadei de inspectie, intocmeste concluziile privind obiectivele vizate si le transmite inspectorului scolar general adjunct care coordoneaza activitatea de inspectie tematica, in vederea valorificarii feedback-ului obtinut prin inspectia tematica si diseminarii exemplelor de bune practici prin intermediul raportului sintetic ce va fi prezentat in sedinta CA al I.S.M.B..
8.4.3. INSPECTIA TEMATICA DE SPECIALITATE CURENTA
In baza ordinului de serviciu, in functie de numarul de cadre didactice din unitatile de invatamant Minspectate, inspectorul scolar care coordoneaza disciplina poate coopta in echipa de inspectie profesori metodisti. Inspectorul scolar stabileste, de comun acord cu conducerea unitatii de invatamant, data vizitei in scoala, prilej cu care realizeaza convorbiri preliminare pentru orientarea in context (cu persoanele abilitate pentru evaluarea competentelor profesionale ale cadrului didactic, respectiv cu cadrul didactic) si stabileste: programul asistentelor la ore, documentele din portofoliul personal ce urmeaza sa fie verificate si modalitatea de furnizare a feedback-ului si a consilierii.
Fiecare cadru didactic de specialitate este asistat la cel putin 3 lectii, pentru fiecare completandu-se, de catre inspector/profesor metodist, fisa de observare a lectiei. Cadrele didactice nu pot refuza realizarea inspectiei de specialitate, cu exceptia situatiilor in care, din cauze obiective, probate cu acte doveditoare, acestea nu isi pot desfasura activitatile profesionale curente. Discutiile cu cadrele didactice inspectate vor porni de la autoevaluarea cadrului didactic inspectat, oferindu-se feedback sub forma analizei activitatii si realizandu-se consilierea acestuia. Fiecare cadru didactic inspectat primeste o copie, conform cu originalul, a fiselor de observare.
In urma analizarii activitatii si consilierii cadrelor didactice inspectate, inspectorul scolar/profesorul metodist intocmeste raportul scris, consemnand puncte tari, puncte slabe si calificativele acordate.
Apoi, furnizeaza raportul scris (in doua exemplare originale) conducerii unitatii de invatamant, care le semneaza, parafeaza si inregistreaza. Raportul scris se transcrie in registrul de inspectii al unitatii de invatamant inspectate. Inspectorul scolar incarca raportul scris pe platforma MIS a I.S.M.B. si preia un exemplar al raportului scris, semnat si parafat, pe care il preda inspectorului scolar general adjunct care coordoneaza activitatea de inspectie tematica de specialitate curenta. Fisele de observare a lectiei, planurile de lectie, materialele suport, fisele de lucru etc se vor constitui in dovezi pentru sustinerea aprecierilor din raportul scris.
La incheierea perioadei de inspectie, inspectorul scolar intocmeste concluziile privind obiectivele vizate si le transmite inspectorului scolar general adjunct care coordoneaza activitatea de inspectie tematica de specialitate curenta, in vederea valorificarii feedback-ului obtinut prin inspectia tematica si diseminarii exemplelor de bune practici prin realizarea si prezentarea in sedinta CA al I.S.M.B. sub forma unui raport sintetic.
Se procedeaza la planificarea, realizarea si evaluarea activitatii de monitorizare a implementarii planurilor de imbunatatire ale unitatilor de invatamant inspectate, prin inspectie de revenire.
8.4.4. INSPECTIA TEMATICA PENTRU ANALIZA SI REZOLVAREA SCRISORILOR, SESIZARILOR, MEMORIILOR, PETITIILOR SI RECLAMATIILOR
In baza ordinului de serviciu, in cazul in care a fost emis, sau la repartizarea spetei, inspectorul scolar desemnat/echipa de control desemnata stabileste, de comun acord cu conducerea unitatii de invatamant, data vizitei in scoala, prilej cu care realizeaza: discutii cu directorul/directorii unitatii de invatamant preuniversitar, cu partile vizate; dupa caz, observarea activitatilor desfasurate la clasa prin inspectie/asistenta la lectii, intalniri cu petentii; analiza documentelor; alte demersuri necesare.
In cazul in care inspectorul scolar/echipa de control a fost desemnat(a) prin ordin de serviciu, acesta/aceasta intocmeste, in registrul de inspectii al scolii, un proces verbal care detaliaza demersurile intreprinse la nivelul unitatii de invatamant. Inspectorul scolar desemnat/echipa de control desemnata solicita conducerii unitatii de invatamant o copie conform cu originalul a procesului verbal.
Inspectorul scolar desemnat/echipa de control desemnata colecteaza documentele necesare in sustinerea raportului scris/raspunsului catre petent (note de relatii, copii ale documentelor invocate in raportul scris/raspunsul catre petent), In cazul in care rezolvarea scrisorilor, sesizarilor, memoriilor, petitiilor si reclamatiilor presupune si demersul de observare a activitatilor desfasurate la clasa prin inspectie/asistenta la lectii, cadrul didactic de specialitate este asistat la cel putin 1 lectie de catre inspectorul scolar care coordoneaza disciplina, completandu se, fisa de observare a lectiei (anexa la O.M.E. Nr. 4136/28.06.2022). Discutiile cu cadrul didactic inspectat vor porni de la autoevaluarea cadrului didactic inspectat, oferindu-se feedback sub forma analizei activitatii si realizandu-se consilierea acestuia. Cadrul didactic inspectat primeste o copie, conform cu originalul, a fisei de observare.
In urma demersurilor intreprinse, inspectorul scolar desemnat/echipa de control elaboreaza raportul scris/raspunsul catre petent si asigura furnizarea, prin Serviciul Secretariat, a documentelor intocmite catre forul care a directionat scrisoarea/ sesizarea/ memoriul/ petitia/ reclamatia si catre petent.
Daca anumite aspecte intereseaza actiunile ulterioare si politicile scolii, inspectorul scolar desemnat/echipa de control transmite/transmit, catre conducerile unitatilor de invatamant, adrese prin care se comunica rezolutia in speta respectiva.
La incheierea inspectiei, inspectorul scolar desemnat/echipa de control preda baza lucrarii, raportul scris/raspunsul catre petent si eventualele anexe catre inspectorul scolar general adjunct care a repartizat speta, iar prin Serviciul Secretariat se asigura incarcarea raportului scris/raspunsului catre petent pe platforma I.S.M.B. dedicata petitiilor.
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI
(pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Procedura inspectii anul scolar 2022-2023 - documentul integral publicat de ISMB