Definitivat Invatatori 2024. Metodica predarii. EXERCITII si REZOLVARI, dupa modelul Ministerului Educatiei

De Portal Invatamant
la 13 Mai. 2024 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Definitivat Invatatori 2024. Metodica predarii. EXERCITII si REZOLVARI, dupa modelul Ministerului Educatiei13Mai.2024

Stimati invatatori, ati decis ca anul acesta sa sustineti examenul de Definitivat? Va sustinem cu un model de exercitii si rezolvari + metodica predarii!

DEFINITIVAT 2024 Invatatori - MODEL DE TEST

 

SUBIECTUL I   (60 de puncte) 

 
A. Limba si literatura romana (30 de puncte) 

 
1. Se da textul:
 Copilo, pune-ti manile pe genunchii mei.
 Eu cred ca vesnicia s’a nascut la sat.
 Aici orice gand e mai incet,
 ca si cum nu ti-ar bate in piept
 ci adanc in pamant undeva.
 Aici se vindeca setea de mantuire
 si daca ti-ai sangerat picioarele
 te asezi pe un podmol de lut.
 Uite, e seara.
 Sufletul satului falfaie pe langa noi,
 ca un miros sfios de iarba taiata,
 ca o cadere de fum din stresini de pae,
 ca un joc de iezi pe morminte inalte.
 
(Lucian Blaga, Sufletul satului)
*podmol – mal, namol sau teren malos

Scrieti, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte:
a) Despartiti in silabe cuvantul mantuire.
b) Transcrieti, din textul dat, un cuvant cu diftong.
c) Precizati sinonimul cuvantului incet.
d) Alcatuiti un enunt in care cuvantul mei sa aiba o alta valoare morfologica decat cea din textul dat.
e) Precizati functia sintactica a cuvintelor subliniate in textul dat: ca un miros.
f) Transcrieti, din textul dat, o propozitie subordonata, precizandu-i felul.
g) Explicati, intr-un text de 4-6 randuri, semnificatia versurilor:
Aici orice gand e mai incet,/ca si cum nu ti-ar bate in piept,/ci adanc in pamant undeva.
h) Scrieti doua cuvinte formate prin mijloace interne de imbogatire a vocabularului care apartin familiei lexicale a verbului ,,a se vindeca”.
i) Alcatuiti un enunt cu alt sens al substantivului piept decat cel din fragmentul dat.
j) Construiti un enunt in care un substantiv comun, selectat din penultimul vers al textului, sa fie in cazul nominativ cu functia de subiect.

2. Redactati un eseu de minimum 500 de cuvinte in care sa prezentati tema si viziunea despre lume intr-un text epic apartinand lui Ioan Slavici. 
 
In elaborarea eseului veti avea in vedere urmatoarele repere:
– prezentarea a trei elemente de structura si de limbaj ale textului epic, semnificative pentru textul ales (de exemplu: actiune, personaje, conflict, relatii temporale si spatiale, incipit, final etc.);
– prezentarea modului in care tema se reflecta in textul epic ales prin comentarea a doua episoade/ secvente;
– doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului epic ales intr-o tipologie, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica.

Alt subiect posibil

Redactati un eseu de minimum 500 de cuvinte in care sa prezentati particularitatile unei nuvele prin referire la un text narativ apartinand lui I. Slavici (Moara cu noroc).

In elaborarea eseului veti avea in vedere urmatoarele repere:
– precizarea temei nuvelei;
– prezentarea a trei elemente de structura, de constructie a discursului narativ si de limbaj ale nuvelei alese (de ex.: instantele comunicarii narative, perspectiva narativa, actiune, momentele subiectului, conflict/conflicte, incipit, final, moduri de expunere, repere spatio temporale, tipologia personajelor, modalitati de caracterizare a lor, limbajul naratorului etc.);
– comentarea unui episod/a unei secvente narative semnificativ(e) pentru evidentierea personajului principal din nuvela aleasa.

Nota: Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
 Pentru continutul eseului veti primi 16 puncte.
 Pentru redactarea eseului veti primi 4 puncte (organizarea ideilor in scris, abilitati de analiza si de argumentare – 1 punct; utilizarea limbii literare – 1 punct; ortografia, punctuatia – 1 punct; asezarea in pagina, lizibilitatea, respectarea limitei de spatiu – 1 punct).
 

B. MA​TEMATICA (30 de puncte)

 
1. Ioana deseneaza pe caiet numai patrate si apoi numai triunghiuri, in total 20 de figuri geometrice si 70 de laturi. Se coloreaza apoi prima figura cu rosu, a doua cu verde, a treia cu albastru, si apoi iar rosu, iar verde, iar albastru, si tot asa pana cand termina de colorat toate figurile.

a) Cate patrate si cate triunghiuri sunt?
b) Ce culoare are ultimul triunghi desenat?
 
2.

 
3. In figura de mai jos este reprezentat trapezul isoscel ABCD in care AB = CD = 8 cm, AD = 16 cm, ∢A = 60°, AD ǁ BC.

a) Demonstrati ca BC = 8 cm.
b) Aflati aria trapezului ABCD
 
 
4. Dintr-o bucata de carton de forma unui patrat cu latura de un metru se taie bucati de carton de forma dreptunghiulara cu dimensiunile de 10 cm si de 20 cm. Care este numarul maxim de dreptunghiuri ce se pot taia?
 

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

 
A. METODICA PREDARII LIMBII SI LITERATURII ROMANE/COMUNICARII IN LIMBA ROMANA (15 PUNCTE)
 
Analizati, in 1-2 pagini, specificul planului de intrebari la clasa pregatitoare, avand urmatoarele aspecte in vedere:
– tipuri de intrebari, structura si scopul elaborarii acestuia;
– moduri de formulare si de adresare a intrebarilor;
– explicarea legaturii acestora cu povestirea ori cu descrierea, in contextul lectiilor de comunicare in limba romana, dar si cu planul de idei;
– prezentarea etapelor familiarizarii elevilor cu planul de intrebari, pe baza unui text dat;
– dovedirea caracterului practic-aplicativ al unei asemenea abordari; in sustinerea ideilor argumentative se poate face trimitere la lectiile de matematica si de explorare a mediului;
– redarea, pe scurt, a doua metode adecvate in scop didactic;
– mentionarea a doua mijloace de invatamant care pot fi de folos in numele scopului urmarit.
 
B. METODICA PREDARII MATEMATICII
 
Competenta specifica 1.4. Efectuarea de adunari si scaderi in concentrul 0-31, prin adaugarea/extragerea a 1-5 elemente dintr-o multime data face parte din programa scolara pentru clasa pregatitoare, Matematica, aprobata prin OMEN nr. 3418/2013.
a) Indicati o metoda care faciliteaza realizarea competentei specifice precizate. Motivati alegerea. Evidentiati valentele formative.
b) In baza unei sarcini de invatare, determinante in formarea/dezvoltarea competentei specifice date, formulati un obiectiv operational si cu un item de evaluare. Folositi un model de operationalizare, la alegere.
 

Rezolvare Subiect Definitivat Invatatori 2024

 
 
SUBIECTUL I

A. LIMBA SI LITERATURA ROMANA

1.
a) man-tu-i-re
b) setea
c) domol
d) Ai mei au plecat.
Ai mei – pronume posesiv
e) ca un miros – complement circumstantial de mod
f) daca ti-ai sangerat picioarele – propozitie subordonata conditionala
g) Versurile accentueaza modalitatea prin care este perceput timpul in satul romanesc. Epitetul „incet“ accentueaza lentoarea cu care se desfasoara viata in acest spatiu. Taranul roman se afla intr-o legatura stransa cu natura si, implicit, cu pamantul: „adanc in pamant undeva“.
h) vindecatoare, nevindecate
i) Pentru maine voi pregati niste piept de rata la cuptor.
j) Fumul se ridica pana la nori.

2. Redactati un eseu de minimum 500 de cuvinte in care sa prezentati tema si viziunea despre lume intr-un text epic apartinand lui Ioan Slavici.

In elaborarea eseului veti avea in vedere urmatoarele repere:
– prezentarea a trei elemente de structura si de limbaj ale textului epic, semnificative pentru textul ales (de exemplu: actiune, personaje, conflict, relatii temporale si spatiale, incipit, final etc.);
– prezentarea modului in care tema se reflecta in textul epic ales prin comentarea a doua episoade/ secvente;
– doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului epic ales intr-o tipologie, intr-un curent cultural/ literar sau intr-o orientare tematica.

Moara cu noroc, Ioan Slavici
 
Opera literara „Moara cu noroc“ a fost inclusa in volumul de nuvele „Novele din popor“ publicat in anul 1881. „Moara cu noroc“ este o nuvela psihologica deoarece are subiectul concentrat pe conflictul interior al personajului principal al carui suflet este framantat atat moral, cat si spiritual. Nuvela psihologica surprinde personaje care reprezinta diverse medii sociale si care sunt animate de o dorinta puternica de inavutire, parcurgand astfel un proces de dezumanizare. In plus, apar mijloace de investigare psihologica care analizeaza starile prin care trec personajele, iar in descrierea psihologica sunt folosite monologul interior si dialogul, ca moduri de expunere, introspectia si stilul  ndirect liber, insotite de notatia gesticii si a mimicii. Totodata, opera se incadreaza in curentul literar realism deoarece apare perspectiva narativa obiectiva prin nararea la persoana a treia, omniscienta si omniprezenta naratorului, verosimilitatea si veridicitatea, dar si datorita prezentarii societatii ardelenesti din ultimele decenii ale secolului al XIX-lea. Sunt prezente si personajele tipice reprezentative pentru o categorie sociala: Ghita reprezinta tipul carciumarului dornic de imbogatire, Lica este Samadaul, dar in acelasi timp si talharul, iar Pintea, jandarmul.

Titlul operei indica locul in care se desfasoara actiunea, numele hanului sugerand sansa de imbogatire a lui Ghita. In „Moara cu noroc“ sunt prezente mai multe teme: dezumanizarea omului determinata de obsesia pentru bani, de dorinta de inavutire, dar si supratema destinului.

Ca in orice nuvela psihologica, timpul si spatiul sunt foarte bine precizate. Carciuma este asezata intr-un un loc pustiu, la o rascruce de drumuri. Descrierea initiala a spatiului anticipeaza deznodamantul tragic: „cinci cruci stau inaintea morii“, „locurile rele“. Actiunea se desfasoara pe parcursul unui an intre doua repere temporale cu valoare religioasa: de la Sfantul Gheorghe pana la Pastele din anul urmator.

(...)


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

definitivatdefinitivare in invatamantdefinitivat invatatoridefinitivat invatatori 2024teste definitivat 2024


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

+ REDUCERE 15%
la Culegeri si Carti
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

 
Primesti GRATUIT noile TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala conform PROGRAMEI la zi. Explicatii si Sfaturi pentru Nota Maxima + REDUCERE 15% la Culegeri si Carti!

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
//