Concursul de Titularizare va cuprinde, in plus, o proba de evaluare a competentelor digitale, din 2028, anunta Ligia Deca

De Portal Invatamant
la 14 Sep. 2023
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Concursul de Titularizare va cuprinde, in plus, o proba de evaluare a competentelor digitale, din 2028, anunta Ligia Deca14Sep.2023

Examenul de Definitivat, concursul de Titularizare si obtinerea gradelor didactice II si I se organizeaza dupa vechea Lege a Educatiei pana in anul scolar 2027-2028 inclusiv, anunta Ligia Deca.

Ministrul Educatiei a explicat, intr-un interviu pentru Tribuna Invatamantului, in ce conditii se va desfasura licentierea in cariera didactica si care va fi procedura in ceea ce priveste concursul pentru ocuparea posturilor didactice, pe noua lege a invatamantului preuniversitar.
 
Ligia Deca a explicat ca, "in ceea ce priveste licentierea, similara definitivarii in invatamant din Legea 1/2011, pentru inscrierea la examen este necesara indeplinirea conditiilor minime de studii pentru ocuparea functiilor didactice. Examenul consta intr-o etapa de evaluare a portofoliului personal si o pro­ba scrisa, iar promovarea acestuia este atestata printr-un certificat de licentiere. In cazul in care examenul nu a fost promovat, exista posibilitatea participarii la o alta sesiune de examen. In aceasta situatie, cadrul didactic poate fi angajat in sistemul national de invatamant preuniversitar doar pe perioada determinata, cu statut de cadru didactic debutant suplinitor".
 
In ceea ce priveste concursul pentru ocuparea posturilor didactice, acesta va consta, ca si pana acum, in inspectie speciala la clasa sau proba practica si proba scrisa. Se mentine, asadar, sistemul actual de concurs. Noutatea este ca acesta va cuprinde si o proba de evaluare a competentelor digitale, anunta Ligia Deca.

...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI 
(pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
 
Concursul va fi, ca si pana acum, national si deschis, in sensul ca se poate inscrie, pentru a participa, orice persoana care indeplineste conditiile de studii.
 
Ministrul Educatiei a mai precizat ca noua lege prevede infiintarea Corpului de mentorat si licentiere in cariera didactica, ce va fi format din cadre didactice care au cel putin gradul didactic II si experienta de predare de cel putin 5 ani.
 
Potrivit Ligiei Deca, "pregatirea cadrelor didactice este esentiala pentru un sistem de educatie de calitate".

"Departamentele de pregatire a personalului didactic nu se desfiinteaza, Legea invatamantului superior prevede ca institutiile de invatamant superior pot sa infiinteze departamente pentru pregatirea personalului didactic. Aceste programe de formare psiho­pedagogica pot fi frecventate pe parcursul studiilor universitare de licenta sau de masterat sau in regim postuniversitar, in acelasi domeniu de studii, in cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate in acest sens si in limita locurilor disponibile. Conform legii, vor fi doua tipuri de programe de formare, unul pentru invatamantul preuniversitar si altul pentru invatamantul superior. Cred ca pregatirea cadrelor didactice este esentiala pentru un sistem de educatie de calitate, asadar departamentele pentru pregatirea personalului didactic sunt extrem de importante", a spus Ligia Deca.
 

Extras din Legea invatamantului preuniversitar 2023


CAPITOLUL V

Licentierea in cariera didactica


Art. 174. — (1) Examenul national de licentiere in cariera didactica consta in mod obligatoriu dintr-o etapa de evaluare a portofoliului personal si o proba scrisa si este organizat de Ministerul Educatiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

(2) Promovarea examenului de licentiere in cariera didactica este atestata printr-un certificat de licentiere, eliberat in conformitate cu metodologia prevazuta la alin. (1).

(3) Persoana care nu a promovat examenul pentru licentiere in cariera didactica se poate prezenta la o noua sesiune.

(4) Persoana care nu promoveaza examenul de licentiere in cariera didactica, in conditiile prezentului articol, poate fi angajata in sistemul national de invatamant preuniversitar numai pe perioada determinata, cu statut de cadru didactic debutant suplinitor.

(5) Inscrierea la examenul de licentiere este conditionata de indeplinirea conditiilor minime de studii pentru ocuparea functiilor didactice, prevazute la art. 176.

(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), inscrierea la examenul de licentiere a absolventilor de liceu pedagogic cu specializarea „Pedagogia invatamantului primar” este conditionata de absolvirea cu diploma de licenta a specializarii „Pedagogia invatamantului primar”.

Art. 175. — (1) Personalul didactic de predare care a sustinut definitivatul in sistemul de invatamant preuniversitar pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi isi pastreaza dreptul dobandit, care este echivalent, prin efectul legii, cu statutul de cadru didactic licentiat in cariera didactica.

(2) Personalul didactic prevazut la alin. (1) beneficiaza de aceleasi drepturi ca personalul didactic din sistemul de invatamant preuniversitar licentiat in cariera didactica dupa intrarea in vigoare a prezentei legi.

CAPITOLUL VI

Conditiile de ocupare a functiilor didactice in invatamantul preuniversitar


Art. 176. — (1) Pentru ocuparea functiilor didactice prevazute la art. 165 trebuie indeplinite urmatoarele conditii minime de studii:
a) pentru ocuparea functiei didactice de educator/ educatoare: absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Educatie timpurie”;
b) pentru ocuparea functiilor didactice de profesor pentru educatie timpurie: absolvirea cu diploma de licenta a specializarii „Educatie timpurie”;
c) pentru ocuparea functiilor didactice de invatator/ invatatoare cu statut de debutant suplinitor: absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Pedagogia invatamantului primar”;
d) pentru ocuparea functiei didactice de profesor pentru invatamant primar, cel putin una dintre urmatoarele conditii:
(i) absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic cu specializarile „Pedagogia invatamantului primar” si absolvirea cu diploma de licenta a specializarii „Pedagogia invatamantului primar”;
(ii) absolvirea cu diploma de licenta a specializarii „Pedagogia invatamantului primar” si absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata de un an;
e) pentru ocuparea functiilor didactice de profesor in invatamantul gimnazial, liceal si tertiar nonuniversitar, profesor de instruire practica, profesor documentarist, respectiv profesor corepetitor, cel putin una din urmatoarele conditii:
(i) absolvirea cu examen de licenta in profilul postului, modulul de formare psihopedagogica totalizand 30 de credite ECTS si absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an;
(ii) absolvirea cu examen de licenta a unui program de licenta din domeniul Stiinte ale educatiei si absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an;
(iii) absolvirea cu examen de licenta a unui program de licenta in profilul postului si absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an si jumatate;
f) pentru ocuparea functiei didactice de maistru-instructor: absolvirea invatamantului liceal cu diploma de bacalaureat, urmata de absolvirea cu examen a unei scoli postliceale sau a unui colegiu din invatamantul tertiar nonuniversitar ori a unei scoli de maistri in domeniu, precum si absolvirea cu certificat a unui program de formare psihopedagogica furnizat prin licee pedagogice/institutii de invatamant superior;
g) pentru ocuparea functiilor didactice de profesorpsihopedagog, de profesor-logoped, de profesor de psihopedagogie speciala, de profesor itinerant si de sprijin in invatamantul special si in CJRAE/CMBRAE, cel putin una din urmatoarele conditii:
(i) absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta cu specializari in profilul/ domeniul Stiinte ale educatiei si absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Psihopedagogie speciala”;
(ii) absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta cu specializari in profilul/domeniul psihologie, absolvirea cu certificat
a programului de formare psihopedagogica de 30 de credite ECTS si absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Psihopedagogie speciala”;
h) pentru ocuparea functiilor didactice de educatoareeducator, educator/educatoare, educatoare/educator de sprijin in invatamantul special: absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Educatie timpurie”, absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;
i) pentru ocuparea functiilor didactice invatator-educator, invatator/invatatoare, invatator itinerant si de sprijin in
invatamantul special: absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Pedagogia invatamantului primar si prescolar”, absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;
j) pentru ocuparea functiei de profesor de educatie timpurie in invatamantul special sunt necesare indeplinirea conditiilor de studiu definite pentru invatamantul de masa, potrivit dispozitiilor lit. b) si absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;
k) pentru ocuparea functiei de profesor de invatamant primar in invatamantul special sunt necesare indeplinirea conditiilor de studiu definite pentru invatamantul de masa, potrivit dispozitiilor lit. d) si absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;
l) pentru ocuparea functiei de profesor si profesor-educator in invatamantul special sunt necesare indeplinirea conditiilor de studiu definite pentru invatamantul de masa, potrivit dispozitiilor lit. e), si absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;
m) pentru ocuparea functiei didactice de maistru-instructor din invatamantul special trebuie indeplinite in mod corespunzator conditiile prevazute la lit. f) si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;
n) pentru ocuparea functiilor didactice de profesor preparator nevazator, profesor audiolog scolar, profesor de instruire practica sau profesor kinetoterapeut: absolvirea studiilor in profilul postului, absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;
o) pentru ocuparea functiilor didactice de profesor-psiholog in invatamantul special si in CJRAE/CMBRAE:
(i) absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta cu specializari in profilul/domeniul psihologie si absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogica de 30 de credite ECTS;
(ii) psiholog atestat profesional cu drept de libera practica si absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogica de 30 de credite ECTS;
p) pentru ocuparea functiilor didactice din invatamantul special trebuie indeplinite in mod corespunzator conditiile prevazute la lit. a)—l), iar pentru alte specializari decat cele psihopedagogice este necesar un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica in educatie speciala, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului educatiei;
q) pentru ocuparea functiei didactice de profesor-consilier scolar, cel putin una din urmatoarele conditii:
(i) absolvirea cu examen de licenta in profilul/domeniul psihologie/sociologie/asistenta sociala, absolvirea modulului de formare psihopedagogica totalizand 30 de credite ECTS si absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Consiliere scolara si in cariera”;
(ii) absolvirea cu examen de licenta in profilul/domeniul stiintele educatiei/pedagogie/consiliere scolara si in cariera si absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Consiliere scolara si in cariera”;
r) pentru ocuparea functiilor didactice de profesor si profesorantrenor in palatele si cluburile elevilor si in cluburile sportive scolare trebuie indeplinite in mod corespunzator conditiile prevazute la lit. e);
s) pentru ocuparea functiei didactice de antrenor in cluburile sportive scolare, in palatele si in cluburile copiilor: absolvirea invatamantului liceal cu diploma de bacalaureat, urmata de absolvirea cu examen de diploma a unei scoli postliceale, cu specializarea in ramura de sport respectiva, precum si absolvirea cu certificat a unui program de formare psihopedagogica furnizat prin liceele pedagogice/institutiile de
invatamant superior;
s) pentru ocuparea functiilor didactice in vederea realizarii de activitati extrascolare trebuie indeplinite urmatoare conditii:
(i) pentru functia didactica de invatator/invatatoare trebuie indeplinite conditiile prevazute la lit. c);
(ii) pentru functia didactica de profesor pentru invatamant primar trebuie indeplinita cel putin una dintre conditiile prevazute la lit. d);
(iii) pentru functia didactica de maistru-instructor trebuie indeplinite conditiile prevazute la lit. f).

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. e), in cadrul colegiilor tertiare nonuniversitare, organizate in cadrul institutiilor de invatamant superior, pot preda cadre didactice titulare si asociate in institutia de invatamant superior, conform regulamentului privind organizarea colegiilor tertiare nonuniversitare adoptat de senatul institutiei de invatamant superior.

(3) Conditiile de ocupare a functiilor didactice specifice: CCD, scolilor din spital si functia de profesor-mentor se stabilesc prin metodologie aprobata de ministrul educatiei.

(4) Pentru ocuparea tuturor functiilor didactice de profesor din invatamantul vocational teologic este necesar avizul cultului recunoscut oficial de stat.

(5) Pentru absolventii programelor de studii universitare din cadrul invatamantului superior de scurta sau lunga durata din perioada anterioara aplicarii Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale programelor de formare psihopedagogica se considera indeplinite conditiile minime de studii pentru ocuparea functiilor didactice de predare din invatamantul preuniversitar.

(6) In situatii justificate de lipsa de personal calificat la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar, pot fi angajati cu statut de cadru didactic asociat, pe perioada determinata de cel mult un an scolar, in regim de plata cu ora, si absolventi ai invatamantului superior care nu au parcurs formarea initiala conform prevederilor Legii invatamantului superior sau masteranzi ai programului de master didactic, cu avizul DJIP/DMBIP, in conformitate cu prevederile unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

(7) In situatii justificate de lipsa personalului titular la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar, pot fi angajati cu statut de cadru didactic suplinitor debutant pe perioada determinata, absolventi ai invatamantului superior de licenta in domeniul postului si ai programului de formare psihopedagogica, cu avizul DJIP/DMBIP, in conformitate cu prevederile unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

(8) In situatii justificate de lipsa personalului calificat la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar, pot fi angajati cu statut de cadru didactic suplinitor fara studii corespunzatoare postului, pe perioada determinata, absolventi ai invatamantului superior de licenta in alt domeniu decat cel corespunzator postului si ai programului de formare psihopedagogica, cu avizul DJIP/DMBIP, in conformitate cu prevederile unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

Art. 177. — (1) In invatamantul preuniversitar de stat, posturile didactice/catedrele vacante/rezervate se ocupa prin concurs national unic organizat de DJIP/DMBIP, conform metodologiei-cadru aprobate prin ordin al ministrului educatiei, dupa consultarea partenerilor de dialog social, pana la data de 15 noiembrie a fiecarui an.

(2) In invatamantul preuniversitar particular, posturile didactice/catedrele vacante/rezervate se ocupa prin concurs organizat la nivelul unitatii de invatamant particular sau prin asociere temporara la nivel local, judetean ori interjudetean, in baza reglementarilor proprii. Unitatile de invatamant preuniversitar particular decid si ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in conditiile alin. (1).

(3) Concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate are caracter deschis. La concurs se poate prezenta orice persoana care indeplineste conditiile prevazute la art. 176.

(4) In invatamantul preuniversitar de stat validarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor se face de catre DJIP/DMBIP.

(5) In invatamantul preuniversitar de stat, angajarea pe post/catedra a personalului didactic de predare se face de catre directorul unitatii de invatamant, in calitate de reprezentant legal al acesteia, pe baza deciziei de repartizare semnate de directorul general al DJIP/DMBIP, prin incheierea contractului individual de munca.

(6) In invatamantul preuniversitar particular, validarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor, organizat in baza alin. (1), se realizeaza de catre DJIP/DMBIP, si angajarea pe post a personalului didactic de predare se realizeaza de catre conducerea unitatii de invatamant, pe baza deciziei de repartizare semnate de directorul general al DJIP/DMBIP. In situatia concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor, organizat conform alin. (2), angajarea pe post a personalului didactic de predare se face prin decizia conducerii unitatii de invatamant, care se comunica in scris DJIP/DMBIP.

(7) In vederea ocuparii prin concurs national unic, catedra este constituita din cel putin o jumatate de norma didactica de predare, potrivit dispozitiilor art. 207 alin. (4), la nivelul uneia sau mai multor unitati de invatamant preuniversitar. Procedura de constituire a posturilor didactice la nivelul sistemului de invatamant preuniversitar se aproba prin ordin al ministrului educatiei.

(8) Prin exceptie de la alin. (1), posturile didactice/catedrele vacante/rezervate din cadrul unitatilor de invatamant aflate in structura sau in subordinea institutiilor de invatamant superior, pot fi ocupate cu personal didactic din institutiile de invatamant superior, cu respectarea prevederilor art. 176, inainte de organizarea concursului national de ocupare a posturilor, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei, dupa consultarea partenerilor de dialog social.

(9) Pentru posturile didactice/catedrele vacante si rezervate din unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica, care scolarizeaza exclusiv in invatamant tehnic si au o pondere majoritara a invatamantului dual, candidaturile vor fi insotite de avizul consiliului de administratie al unitatii de invatamant.

Art. 178. — (1) Organizarea si desfasurarea concursului de ocupare a posturilor didactice auxiliare si administrative dintr-o unitate de invatamant de stat sunt coordonate de director. Consiliul de administratie al unitatii de invatamant aproba comisiile de concurs si valideaza rezultatele concursului.

(2) Angajarea, prin incheierea contractului individual de munca, a personalului didactic auxiliar si administrativ in unitatile de invatamant de stat cu personalitate juridica se face de catre directorul unitatii, cu aprobarea consiliului de administratie. In cazul unitatilor de invatamant particular, angajarea prin incheierea contractului individual de munca a personalului didactic auxiliar si administrativ se face de catre director, in baza hotararii consiliului de administratie.

(3) Inscrierea la concursul de ocupare a posturilor didactice auxiliare si administrative de la alin. (1) se poate realiza si in format online.

Art. 179. — (1) La nivelul fiecarei unitati de invatamant preuniversitar si institutii din sistemul national de invatamant preuniversitar, se realizeaza anual evaluarea activitatii personalului didactic de predare si didactic auxiliar. Metodologia de evaluare se stabileste prin ordin al ministrului educatiei.

(2) Rezultatele evaluarii stau la baza hotararii consiliului de administratie privind acordarea calificativului anual si a gradatiei de merit.

(3) Evaluarea anuala a activitatii manageriale desfasurate de directorii si directorii adjuncti din unitatile de invatamant preuniversitar de stat si a inspectorilor scolari din cadrulDJIP/DMBIP se realizeaza de catre DJIP/DMBIP, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei. In cazul unitatilor de invatamant preuniversitar particular, activitatea manageriala a directorilor este evaluata de catre consiliul de administratie.

(4) Evaluarea anuala a activitatii inspectorilor scolari din birourile judetene/biroul Municipiului Bucuresti ARACIIP se realizeaza de catre directorul biroului teritorial, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

(5) Evaluarea anuala a activitatii manageriale desfasurate de personalul de conducere al DJIP/DMBIP se realizeaza de Ministerul Educatiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

(6) Evaluarea directorului biroului judetean ARACIIP se realizeaza de ARACIIP, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

(7) Ministerul Educatiei dezvolta Programul national de stimulare a excelentei didactice, finantat din propriul buget, din care se premiaza excelenta didactica, respectiv profesorii cu rezultate excelente in practica didactica, profesorii care aplica practici inovative si cei care lucreaza cu elevi in risc educational si care demonstreaza progres in invatarea acestora.

(8) Metodologia pentru implementarea Programului national de stimulare a excelentei didactice se aproba prin ordin al ministrului educatiei.

Art. 180. — (1) Consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant pot propune modificarea duratei contractului individual de munca din durata determinata de un an in contract individual de munca pe durata de viabilitate a postului/catedrei, pentru cadrele didactice care au promovat examenul de licentiere in cariera didactica, au obtinut nota/media de cel putin 7 la un concurs national de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante in invatamantul preuniversitar in ultimii 6 ani si daca postul este vacant.

(2) Cadrele didactice care beneficiaza de prevederile alin. (1) au dreptul sa participe la etape ale mobilitatii de personal didactic, potrivit metodologiei elaborate cu consultarea partenerilor de dialog social si aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI 
(pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
 

CAPITOLUL VII

Angajarea personalului didactic de predare


Art. 181. — (1) In unitatile de invatamant preuniversitar, precum si in cele asociate in consortiile scolare/consortiile de invatamant dual poate fi angajat personal didactic de predare cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata, pe durata de viabilitate a postului sau pentru o perioada determinata de cel mult un an scolar, cu posibilitatea prelungirii contractului sau in regim de plata cu ora, in conditiile legii.

(2) Constituirea posturilor didactice la nivelul unitatilor de invatamant si al consortiilor scolare/consortiilor de invatamant dual se face pe baza planurilor-cadru de invatamant si a normativelor privind formatiunile de studiu in vigoare.

(3) Activitatile de laborator si instruire practica din invatamantul liceal se pot desfasura pe grupe, pe baza normativelor in vigoare privind formatiunile de studiu.

(4) Concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor din invatamantul preuniversitar de stat cu personal didactic de predare incadrat cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata sau perioada determinata se organizeaza potrivit dispozitiilor art. 177 alin. (1). Concursul consta in inspectie speciala la clasa/proba practica si proba scrisa.

(5) Concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor din invatamantul preuniversitar de stat cu personal incadrat in regim de plata cu ora, cu personal didactic de predare asociat sau pensionat se organizeaza la nivelul unitatilor de invatamant, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei, pana la data de 15 noiembrie a fiecarui an.

(6) Incadrarea unitatilor de invatamant cu personal didactic, vacantarea posturilor didactice/catedrelor, ocuparea posturilor
didactice/catedrelor, organizarea concursurilor pe posturi didactice/catedre si angajarea personalului didactic de predare se realizeaza conform metodologiei-cadru prevazute la art. 177 alin. (1).

(7) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant stabileste posturile didactice/catedrele disponibile pentru angajare pe perioada nedeterminata sau determinata ori pe perioada viabilitatii postului didactic/catedrei si statutul acestora: vacante, rezervate si le comunica DJIP/DMBIP.

(8) DJIP/DMBIP analizeaza si actualizeaza, in colaborare cu unitatile de invatamant, oferta de posturi didactice/catedre vacante/rezervate in vederea avizarii.

(9) Lista de posturi didactice/catedre se face publica prin afisare la DJIP/DMBIP si la unitatile de invatamant respective, precum si pe site-ul acestor institutii cu cel putin 30 de zile inaintea declansarii procedurilor de selectie si angajare pe aceste posturi didactice/catedre.

(10) Candidatul care solicita angajarea cu contract individual de munca pe un post didactic/o catedra cu predare in alta limba decat cea in care si-a facut studiile sustine, in fata unei comisii de specialitate, o proba de competente lingvistice de specialitate pentru limba de predare.

(11) Subiectele pentru proba scrisa la concursul national organizat de DJIP/DMBIP se stabilesc de Ministerul Educatiei, iar lucrarile scrise se evalueaza de comisii, pe specialitati, in centre de evaluare stabilite de Ministerul Educatiei. Subiectele pentru concursurile organizate de unitatile de invatamant particulare se stabilesc de catre acestea, pe baza programelor specifice aprobate de Ministerul Educatiei.

(12) In invatamantul preuniversitar de stat, validarea concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice se face de catre consiliul de administratie al DJIP/DMBIP. Incheierea contractului individual de munca se face de directorul unitatii de invatamant, pe baza deciziei de repartizare semnate de directorul general al DJIP/DMBIP.

(13) Concursul national, prevazut la alin. (11), va contine o proba de evaluare a competentelor digitale.

Art. 182. — In invatamantul particular, validarea concursurilor se realizeaza de catre conducerea unitatii de invatamant particular si se comunica, in scris, DJIP/DMBIP. Angajarea pe post se realizeaza de catre conducerea unitatii de invatamant particular, in baza deciziei de repartizare emise de catre conducerea unitatii de invatamant particular si avizate de catre directorul general al DJIP/DMBIP.

Art. 183. — (1) Candidatii care au promovat examenul de licentiere in invatamant, precum si personalul didactic de predare cu drept de practica in invatamantul preuniversitar care au ocupat un post didactic/catedra vacant(a) publicat(a) pentru angajare pe perioada nedeterminata, prin concurs national, organizat in conditiile metodologiei prevazute la art. 177 alin. (1), devin titulari in invatamantul preuniversitar. Pe baza deciziei de repartizare emise de DJIP/DMBIP, directorul unitatii de invatamant incheie cu acestia contractul individual de munca pe perioada nedeterminata.

(2) Absolventii de liceu pedagogic cu specializarea „Pedagogia invatamantul primar” care, in urma promovarii concursului national, indeplinesc conditiile pentru a ocupa un post didactic pe perioada nedeterminata pentru functia didactica de invatator/invatatoare prevazuta la art. 165 alin. (1) lit. b), incheie cu directorul unitatii de invatamant un contract individual de munca pe o perioada determinata de 6 ani, o singura data. In situatia in care acesti candidati finalizeaza cu diploma un program de studii universitare de licenta cu specializarea „Pedagogia invatamantului primar” si promoveaza examenul prevazut la art. 174 alin. (1), in termen de 6 ani de la ocuparea postului didactic, consiliul de administratie hotaraste modificarea duratei contractului individual de munca din perioada determinata in perioada nedeterminata, urmand sa ocupe functia didactica de profesor pentru invatamant primar.

(3) Pentru candidatii care nu au obtinut licentierea in invatamant si au ocupat un post didactic vacant, prin concurs national, directorul unitatii de invatamant incheie cu acestia contractul individual de munca pe o perioada determinata de cel mult un an scolar. In situatia in care acesti candidati promoveaza, in termen de 3 ani, de la ocuparea postului didactic/catedrei vacant(e) prin concurs national, examenul pentru licentierea in invatamant, consiliul de administratie hotaraste modificarea duratei contractului individual de munca din perioada determinata in perioada nedeterminata.

(4) Candidatii care au ocupat prin concurs national, in conditiile metodologiei, un post didactic/o catedra vacant(a) publicat(a) pentru angajare pe perioada determinata sau un post didactic/o catedra rezervat(a), pe baza deciziei de repartizare semnate de directorul general al DJIP/DMBIP, incheie, cu directorul unitatii de invatamant, contract individual de munca pe o perioada determinata, pana la revenirea titularului pe post/catedra, dar nu mai mult de sfarsitul anului scolar. Consiliul de administratie al unitatii de invatamant poate hotari prelungirea contractului individual de munca si pentru anul scolar urmator, in conditiile prevazute de metodologia-cadru prevazuta la art. 177 alin. (1).

(5) Cadrele didactice asociate si pensionate care au ocupat un post didactic/o catedra vacant(a)/rezervat(a), indiferent de numarul de ore din care este constituita, prin concursul prevazut la art. 181 alin. (5), incheie contract individual de munca in regim de plata cu ora cu directorul unitatii de invatamant.

(6) DJIP/DMBIP centralizeaza la nivel judetean/al municipiului Bucuresti posturile didactice si orele ramase neocupate, care vor fi repartizate in ordinea stabilita prin metodologie, elaborata dupa consultarea partenerilor de dialog social si aprobata prin ordin al ministrului educatiei.

(7) Reprezentantii federatiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva invatamant preuniversitar participa cu statut de observator la toate etapele de organizare si desfasurare a concursurilor organizate de DJIP/DMBIP sau de unitatile de invatamant.

(8) Posturile didactice/catedrele ramase neocupate prin concurs sau vacantate in timpul anului scolar se ocupa pe perioada determinata, prin detasare, prin plata cu ora, pana la sfarsitul anului scolar ori pana la revenirea pe post a cadrului didactic care a beneficiat derezervarea postului/catedrei, dar nu mai tarziu de sfarsitul anului scolar. In situatia in care posturile didactice nu pot fi astfel ocupate pana la inceperea cursurilor, DJIP/DMBIP organizeaza, la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, concursuri pentru ocuparea posturilor didactice in vederea angajarii cu contract individual de munca pe perioada determinata a personalului didactic de predare.

(9) In mod exceptional, pana la inceperea cursurilor, DJIP/DMBIP poate organiza testari prin interviu si lucrare scrisa, in profilul postului solicitat, in vederea angajarii cu contract individual de munca pe perioada determinata de cel mult un an
scolar a personalului fara studii corespunzatoare postului, cu respectarea prevederilor art. 170. La testare pot participa, in mod exceptional, si persoane care au absolvit cel putin liceul, cu diploma de bacalaureat, in conditiile metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic.

(10) Posturile didactice/catedrele vacantate pe parcursul anului scolar se ocupa la nivelul unitatii de invatamant, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

(11) Incetarea contractului individual de munca al personalului didactic de predare din unitatile de invatamant de stat cu personalitate juridica se dispune prin decizia directorului unitatii, in conditiile legii, cu aprobarea consiliului de administratie, iar, din unitatile de invatamant preuniversitar particular, de catre conducerea unitatii de invatamant. Deciziile emise privind incetarea contractului individual de munca al personalului didactic de predare, in situatia in care contractul individual de munca nu inceteaza de drept, se transmit catre DJIP/DMBIP care, pentru personalul didactic de predare din unitatile de invatamant de stat, va emite decizia de constatare a incetarii contractului individual de munca.

Art. 184. — (1) Presedintele Romaniei, persoanele alese in Parlament, numite in Guvern sau care indeplinesc functii de specialitate specifice in aparatul Parlamentului, al Administratiei Prezidentiale, al Guvernului si in Ministerul Educatiei, precum
si cele alese de Parlament in organismele centrale ale statului, care au calitatea de cadre didactice titulare, angajate cu contract pe perioada nedeterminata, au drept de rezervare a postului didactic sau a catedrei pe perioada in care indeplinesc aceste functii, cu pastrarea tuturor drepturilor.

(2) Prevederile alin. (1) se aplica si cadrelor didactice titulare, cu contract pe perioada nedeterminata, care indeplinesc functia de prefect sau subprefect, presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean, primar, viceprimar, precum si cadrelor didactice trecute in functii de conducere, de indrumare si controlin sistemul de invatamant, de cultura, de tineret si sport, in functii de conducere, de indrumare si control in birourile judetene/biroul Municipiului Bucuresti ale ARACIIP. De aceleasi drepturi beneficiaza si cadrele didactice numite ca personal de conducere sau in functii de specialitate la CNFDCD si in CCD, la comisiile si agentiile din subordinea Administratiei Prezidentiale, a Parlamentului, a Guvernului sau a Ministerului Educatiei, dupa caz.

(3) Persoanele desemnate de federatiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva invatamant preuniversitar au dreptul de rezervare a postului sau a catedrei, conform prevederilor legale in vigoare si contractului colectiv de munca la nivel de sector de negociere colectiva invatamant preuniversitar.

(4) Prevederile alin. (1) se aplica si personalului didactic titular cu contract pe perioada nedeterminata trimis sa
desfasoare activitati in cadrul unor misiuni diplomatice ale Romaniei ori in cadrul unor organisme sau institutii ale UE ori in alte organisme sau institutii de drept public international, ca reprezentant al unei institutii publice ori al statului roman, pentru perioada respectiva, precum si insotitorii acestora, daca sunt personal didactic de predare.

(5) Personalul didactic titular cu contract pe perioada nedeterminata, solicitat in strainatate pentru predare, cercetare, activitate artistica sau sportiva, pe baza de contract, ca urmare a unor acorduri, conventii guvernamentale, interuniversitare sau interinstitutionale, beneficiaza de rezervarea postului didactic sau a catedrei.

(6) Personalul didactic are dreptul la suspendarea activitatii didactice, cu rezervarea postului sau a catedrei, pentru cresterea si ingrijirea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copiilor cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani, conform prevederilor legale in vigoare. De acest drept poate beneficia numai unul dintre parinti sau reprezentantii legali.

(7) De prevederile alin. (1) beneficiaza si personalul didactic titular cu contract pe perioada nedeterminata care indeplineste serviciul militar la declararea mobilizarii totale sau partiale, a starii de razboi, respectiv la instituirea starii de asediu sau de urgenta.

(8) Perioada de rezervare a postului didactic sau a catedrei, in conditiile alin. (1)—(7), se considera vechime in invatamant.

(9) Personalul didactic titular cu contract pe perioada nedeterminata poate beneficia de concediu fara plata pe timp de un an scolar, o data la 10 ani consecutivi, cu aprobarea unitatii de invatamant, cu rezervarea postului pe perioada respectiva.

(10) Personalului didactic titular in invatamantul preuniversitar care beneficiaza de pensie de invaliditate, stabilita in conditiile legislatiei in vigoare, i se va rezerva catedra/postul didactic pe durata invaliditatii. Contractul individual de munca este suspendat pana la finalizarea procedurilor de autoritatile competente, pentru constatarea schimbarii gradului de invaliditate sau redobandirea capacitatii de munca. Rezervarea catedrei/postului didactic inceteaza de la data emiterii de catre autoritatile competente a deciziei prin care se constata pierderea definitiva a capacitatii de munca.
 

Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

ligia decadefinitivattitularizarelicentiere in cariera didacticaministerul educatiei


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

 
Primesti GRATUIT noile TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala conform PROGRAMEI actualizata. Explicatii si Sfaturi pentru Nota Maxima!

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
//