Va prezentam comunicatul integral al Asociatiei Generale a Invatatorilor din Romania:
Din capul locului subliniem ca nu aducem nicio acuza nimanui in privinta gestionarii de pana acum a situatiei aparute in 2020 si nu avem ceritudinea ca altcineva putea lua masuri mai bune. Pana acum, elevii si studentii au continuat invatarea de la distanta, unii mai serios, unii mai superficial, lucru care se intampla si in vremurile bune.
Sunteti insa institutiile/oamenii care sunteti chemati sa decideti in aceste zile cum isi va finaliza generatia 2020 gimnaziul, liceul, licenta, masterul si doctoratul. Iata cateva consideratii si propuneri:
O RATIUNE GREU DE INTELES: LICENTA, MASTERAT SI DOCTORAT ONLINE
(DE ACASA) SI ABSOLVIREA GIMNAZIULUI SI LICEULUI NEAPARAT IN SCOLI,
SUB PAZA
a) Ministrul Educatiei si Cercetarii, alaturi de Consiliul National al Rectorilor, Sindicatul Alma Mater si de asociatiile studentesti, au analizat si au oficializat organizarea in sistem on-line a examenelor de semestru, de an si de finalizare a studiilor de invatamant superior (vezi Monitorul Oficial si hotararile celor mai prestigioase universitati din Iasi, Bucuresti si Cluj publicate pe site-urile lor).
b) Universitatile noastre vor face admiteri la studii fara notele de la
bacalaureat, fara examene, doar in baza mediilor din anii de liceu (vezi MO si hotararile universitatilor), dupa exemplul Suediei in care nici nu exista examen de bacalaureat.
c) Nu intelegem de ce viitorii medici, profesori, juristi si ingineri pot sa isi ia diploma de licenta, masterat si doctorat prin examene online (si apoi sa ne lasam viata si tara pe mainile lor), iar examenele elevilor de 13 si 17 ani (in cazul carora vor mai trece multi ani pana sa ajungem pe mainile lor) trebuie neaparat organizate strict in scoli, sub supravegherea profesorilor si a camerelor video. Credeti ca sunt argumente serioase pentru asemenea decizii radical opuse?
d) Propunem:
- Sa respingeti, prin decizia dumneavoastra, ideea aducerii elevilor in iunie in scoli pentru pregatire si sa hotarati renuntarea sustinerii evaluarii nationale si a bacalaureatului in acest an, situatia scolara sa fie calculata pe baza mediilor anuale si din semestrul I.
- Sa adaugati in actul juridic ce va este supus votului si un articol vizand organizarea unei licitatii pentru infiinţarea Bibliotecii scolare Virtuale si a Platformei scolare de e-learning prevazute de art. 70 din legea educatiei: „Se infiinţeaza Biblioteca scolara Virtuala si Platforma scolara de e-learning, care includ programe scolare, exemple de lecţii pentru toate temele din programele scolare, ghiduri metodologice, exemple de probe de evaluare. Aceste resurse digitale vor fi accesibile permanent si gratuit oricarui elev sau profesor. Unitaţile de invaţamant utilizeaza platforma scolara de invaţare pentru a acorda asistenţa elevilor in timpul sau in afara programului scolar ori pentru cei care, din motive de sanatate, temporar nu pot frecventa scoala. infiinţarea, gestiunea si imbogaţirea permanenta a Bibliotecii scolare Virtuale si a Platformei scolare de e-learning intra in responsabilitatea Ministerului Educaţiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.”.
e) Argumente privind examenele:
1. Examenele (daca s-ar tine) nu ar fi oricum relevante din cauza ca multi elevi (poate chiar dintre cei valorosi) nu vor risca sa participe la ele. Unii nu ar fi primiti nici daca ar vrea (vezi recomandarile mediului sanitar pentru elevii cu afectiuni sau care locuiesc cu parinti/bunici cu afectiuni de sanatate sau peste 65 ani;
2. Ce se va intampla daca vor fi multi profesori care sa refuze sa fie evaluatori sau supraveghetori? si in anii anteriori au fost greu de gasit voluntari. Unii nu ar fi primiti nici daca ar vrea (vezi recomandarile mediului sanitar pentru profesorii cu afectiuni sau care locuiesc cu sot/mama/tata/socru/soacra de peste 65 ani/cu afectiuni de sanatate);
3. De buna seama ca ar fi alocati bani cu nemiluita pentru masti, manusi, dezinfectanti, termometre, despartitoare si paza. in mod cert ca se va elabora un protocol de miscare a elevilor prin scoala. il vor respecta insa copiii/tinerii, mai toti gata sa isi descarce energia acumulata in lunile de consemn acasa? Nu sunt printre ei oare si copii ai adultilor care nu au respectat nici pana acum restrictiile? Se vor putea asigura cate doi puscasi marini care sa il flancheze pe fiecare zurbagiu in parte?
4. Profesorii sunt singurii care raspund legal de viata si siguranta elevilor in scoli (minorii nu raspund in fata legii, pot fi cel mult mustrati daca incalca vreun protocol). isi vor lua profesorii aceasta raspundere legala de a-i apara pe elevi in fata unui pericol invizibil si de a-i proteja chiar si de ei insisi?
5. Adevarata valoare a unui elev nu este totdeauna precis data de rezultatele lui la un examen de doar cateva ore si in conditii de stres. Este posibil ca varianta cu mediile din gimnaziu sa ii favorizeze pe unii (in general pe cei din medii defavorizate si cu parinti care nu isi permit sa ii dopeze cu meditatii) si sa ii defavorizeze pe altii (in general din medii favorizate si cu parinti care isi permit sa le plateasca meditatii). si in anii trecuti, cu toata rigoarea examenelor, au fost multi, multi elevi care, dupa inceperea liceului, vazand ca nu fac fata la un liceu de elita, s-au transferat de acolo. si nu a fost gaura in cer. in privinta copiilor care nu vor prinde un liceu de elita dar valorosi si cu parinti gata sa ii ajute, sunt sigur ca vor reusi ulterior un transfer acolo unde isi doresc. Pentru aceste situatii si in acest an, chiar ministerul ar putea elabora o varianta de redistribuire a elevilor dupa inceputul anului scolar bazata eventual pe niste diferente etc. Aceasta redistribuire s-ar face in chiar perioada de inceput a liceului, perioada care sigur va fi dedicata recuperarii materiei din ratatul semestru al II-lea. Luarea in calcul a mediilor anuale pentru repartitia la liceu s-ar putea sa aduca la licee de elita si copii cu potential dar din medii defavorizate si care nu isi permit meditatii pentru examene. Nu ar fi ceva perfect, dar stiti vreun sistem perfect sub soare?
6. Pe langa cele de mai sus ne punem si urmatoarele intrebari de constiinta:
- Cum am/ati raspunde daca se va dovedi ca virusul s-a raspandit intre elevi-elevi, profesori-elevi, profesori-profesori sau in mijloacele de transport cu care vin acestia la scoala?
- Dar daca un elev va muri contaminat in scoala?
7. ingrijorari recente:
- Peste 7% din toate cazurile de infectie cu noul coronavirus din Romania au fost depistate la copii. Pana in 3 mai aproape 1 000 de copii din Romania aveau COVID-19 (date oferite de Centrul roman pentru Prevenirea si Controlul Bolilor Transmisibile). Nimeni nu stie ce se va intampla odata cu revenirea acestora in scoli. Doi copii infectati cu COVID 19, o fata de 12 ani si un baiat de 13 ani, au murit in Belgia si Marea Britanie. Adolescenti morti din cauza COVID-19: doi baieti din SUA si o fata din Franta (nu aveau probleme de sanatate);
- Unii medici avertizeaza ca Romania e in zona maxima de risc pandemic, alaturi de SUA, Suedia si Marea Britanie;
8. Anularea Evaluarii Nationale si a Bacalaureatului este si propunerea Institutul pentru Calitatea Vietii, a sindicatelor si a unor fosti ministri ai educatiei.
f) Argumente pentru platforma UNICA de invatare e-learning:
- in prezent, desi am incercat sute de platforme si resurse educationale, nu am gasit nici macar un sigur site educational care sa stea in picioare la o privire critica: ba au grave erori stiintifice, ba sunt nepermis de nesistematizate si incomplete, ba sunt realizate superficial, in cel mai bun caz le lipsesc doar diacriticile, ba sunt contra cost etc. Nici nu puteau fi altfel, fiind opera unor inimosi singuratici.
Platforma scolara de invatare e-learning prevazuta de legea in vigoare la art. 70, trebuie sa fie gratuita, la liber (sa poata fi accesata de catre oricine si oricand de pe un simplu telefon), fara parole si fara logari si care sa functioneze 24 de ore din 24. O astfel de platforma va realiza si o reala egalitate de sanse pentru copii, vor putea exersa si progresa si copii care nu isi permit meditatii si cei aflati peste hotare. Vor avea acces la aceasta platforma si adultii (orice persoana care vrea sa invete), mai ales ca legea educatiei are un capitol distinct „TITLUL V invaţarea pe tot parcursul vieţii”. Evident, platforma trebuie elaborata de largi colective formate din specialisti in IT si din stiintele educatiei:
- sa fie exhaustiva, sa aiba lectii la toate disciplinele si la toate continuturile din programele scolare;
- lectiile sa fie interactive (text completat de animatii sugestive, structurate logic, cu secvente intr-o succesiune in care tema noua sa se bazeze pe cunostinte deja achizitionate): titlu, motivare (la ce foloseste ceea ce va urma sa fie invatat), descriere, explicatii, definitie, exercitii model rezolvate, teste interactive de autoevaluare prin care de fapt vor invata autonom chiar si prin tatonari, incercari si erori;
- pot fi propuse exercitii de invatare algoritmica (bazata pe parcurgerea riguroasa a unei succesiuni de operatii), invatare euristica (bazata pe tatonari, incercari, erori, elaborari de planuri), invatare programata (trecerea la o noua secventa de invatare la alta, numai dupa ce secventa anterioara a fost corect insusita).
- astfel se va realiza o invatare asincrona/studiu individual - in ritmul fiecãrui cursant, invatarea in ritm propriu fiind un deziderat care nu poate fi atins cu adevarat niciodata in sala de clasa;
- profesorul de la clasa se va limita in general doar sa recomande exercitii de invatare pe aceasta platforma celor care au ramaneri in urma la anumite capitole sau la a realiza, dupa secventele clasice de predare-invatare si transferul in alt context al cunostinţelor dobandite intr-un anumit context;
- de rasul-plansul este ca portalul ministerului are o sectiune
https://www.edu.ro/biblioteci-0 La aceasta sectiune sunt 0 biblioteci scolare virtuale. Exista o trimitere si la platforma www.elearning.ro , platforma care NU are nimic din ceea ce art. 70 din lege ii cere. Nici lecţii pentru toate temele din programele scolare, nici ghiduri metodologice, nici exemple de probe de evaluare. Ca sa nu mint, exista o trimitere spre testarea online (E-testingul) si jocuri educative dar pe bani: sta scris „cu abonament lunar intre 20 si 180 de lei” pe chiar portalul pe care ministerul trebuia sa ofere gratuit exact asa ceva;
- amanarea deciziei privind aceasta platforma duce la risipa de bani publici si privati fiindca deja incep sa se aloce haotic fonduri in acest sens (in proiecte la fel de haotice) in lipsa unui semnal ca statul va realiza asa ceva in aceasta vara.
g) inca asteptam sa fim chemati la consultari conform art. 14 din lege:
Multe, multe reglementari au fost emise incalcand ART. 14 din legea nr 1/2011 care spune ca „(1) Ministerul Educaţiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului proiecteaza, fundamenteaza si aplica strategiile naţionale in domeniul educaţiei, cu consultarea asociaţiilor reprezentative ale cadrelor didactice...”. Asociatia noastra nu a fost consultata. Desigur ca ministerul ar trebui sa isi fundamenteze deciziile in principal pe expertiza forurilor stiintifice si nu pe aceea a sindicatelor sau a asociatiilor, cu atat mai putin pe baza reactiei la presiuni venite din spatiul public, nu de putine ori pornite din partea unor vedete de pe ecran certate cu cartea inca de pe bancile scolii. Cum ar fi ca si in justitie si medicina sa se supuna deciziile consultarii poporului?
Iata un caz recent de renuntare, fara sa fie cazul, la exigenta si rigoare. Este vorba de ideea anularii corigentelor din semestrul I, semestru in care elevii au fost in banci si au fost notati face to face in prezenta si a colegilor lor. Nu sustinem deloc promovarea automata a celor care au fost corigenti la finalul semestrului I si care nici la inceputul lui 2020 nu au luat vreo nota de trecere, varianta vehiculata in ultimele zile.
Cu multa consideratie,
Viorel Dolha, Presedintele AGIRo
Lucrator In Educatie 13 Mai. 2020 16:50:05
Da,promovare stridenta a AGIRo,momentul si situatia actuala sunt speculate....cred ca politica rezolvarii este atent studiata si decisa de aceiasi specialisti neschimbati,mai putin ministrul educatiei......Citez:
Ce se va intampla daca vor fi multi profesori care sa refuze sa fie voluntari evaluatori,supraveghetori?si in anii anteriori au fost greu de gasit voluntari....
bani cu nemiluita pentru masti ,manusi ,dezinfectanti,termometre,despartitoare,paza.......
puscasi marini pentru zurbagii,copii ai adultilor care nu au respectat nici pana acum restrictiile,,,bla,bla
Profesorii sunt singurii care raspund legal de viata!si siguranta elevilor in scoliminorii criminali ,brute,agresorinu raspund in fata legii,pot fi cel mult mustrati daca incalca vreun protocol?.......
Eu credeam ca un cadru didacticprofesori,etc are prin alegerea profesiei curajul asumarii si disciplina sistemuluiin curs de schimbare,si la bine si la rau...
Kallox 12 Mai. 2020 20:47:53
Pai sa se hotarasca odata, ca ne-au innebunit, si.pe noi, si pe copiii nostri, clacam de atata stres! Sa stim, se da, nu se mai da? Pe de o.parte, ministerul le da copiilor nostri saptamanal.seturi de teste, pe care trebuie sa le lucreze, se pregatesc pentru examenele bilingve, fac ore de pregatire online, in general aloca 8-9 ore pe zi pregatirii pentru EN. Si pe urma sa le spuna ca intra la liceu pe baza mediilor? Ok, dar sa le spuna odata, ca sa stim si noi o treaba, nu sa stea zilnic copiii ore in sir sa pregateasca un.examen.care nu se mai da.Matei Tudor 12 Mai. 2020 20:09:11
PERFECT ADEVARAT! NU NE IMBOLNAVITI COPII CHEMAND-UI LA EXAMEN CA EI SUNT FIBRA NATIONALA. Urma-ti exemplul Frantei, Olandei etc, unde au fost trecuti toti luandu-se in considerare mediile anilor precedenti. Scolile din Romania nu pot asigura conditii igienico-sanitare corespunzatoare.La primul copil bolnav vor fi 150000 plageri penale catre directori, inspectori scolari sefi si ministrii. SUNTEM CU OCHII PE VOI! la situatii exceptuionale MASURI EXCEPTIONALE!