Toate obligatiile si atributiile dirigintelui apar in noul Regulamentul-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar (ROFUIP 2024), in vigoare de la 1 septembrie 2024.
Potrivit ROFUIP 2024, profesorul diriginte coordoneaza activitatea clasei din invatamantul gimnazial, liceal, profesional si postliceal. Un cadru didactic poate indeplini atributiile de profesor diriginte la o singura formatiune de studiu. Altfel spus, un profesor poate fi diriginte doar pentru o clasa de elevi pe durata unui an scolar.
Extras din ROFUIP
(1) Profesorul diriginte coordoneaza activitatea clasei din invatamantul gimnazial, liceal, profesional si postliceal.
(2) Un cadru didactic poate indeplini atributiile de profesor diriginte la o singura formatiune de studiu.
(3) In cazul invatamantului primar, atributiile dirigintelui revin invatatorului /institutorului/ profesorului pentru invatamantul primar.
(3) In cazul invatamantului anteprescolar si prescolar, atributiile dirigintelui revin educatorului /profesorului pentru educatie timpurie.
Art. 65
(1)Profesorii diriginti sunt numiti, anual, de catre directorul unitatii de invatamant, in baza hotararii consiliului de administratie.
(2)La numirea profesorilor diriginti se are in vedere, in masura posibilitatilor, principiul continuitatii, astfel incat clasa sa aiba acelasi diriginte pe parcursul unui nivel de invatamant.
(3)De regula, poate fi numit profesor diriginte un cadru didactic titular sau suplinitor care are cel putin o jumatate din norma didactica in unitatea de invatamant si care preda la clasa respectiva.
Art. 66
(1) Activitatile specifice functiei de diriginte sunt prevazute in fisa postului cadrului didactic.
(2) Profesorul diriginte realizeaza anual planificarea activitatilor conform proiectului de dezvoltare institutionala si nevoilor educationale ale colectivului de elevi pe care il coordoneaza. Planificarea se avizeaza de catre directorul unitatii de invatamant.
(3) Activitatile de suport educational, consiliere si orientare profesionala sunt obligatorii si sunt desfasurate de profesorul diriginte astfel:
a) in cadrul orelor din aria curriculara consiliere si orientare;
b) in afara orelor de curs, in situatia in care in planul-cadru nu este prevazuta ora de consiliere si orientare. In aceasta situatie, dirigintele stabileste, consultand colectivul de elevi, un interval orar in care se vor desfasura activitatile de suport educational, consiliere si orientare profesionala, care va fi adus la cunostinta beneficiarilor primari, parintilor/reprezentantilor legali si celorlalte cadre didactice. Planificarea orei destinate acestor activitati se realizeaza cu aprobarea directorului unitatii de invatamant, iar ora respectiva se consemneaza in condica de prezenta.
(4) Profesorul diriginte desfasoara activitati de suport educational, consiliere si orientare profesionala pentru elevii clasei, atat la nivelul intregii clase, pe grupuri, cat si individual. Activitatile se refera la:
a) teme stabilite in concordanta cu specificul varstei, cu interesele sau solicitarile beneficiarilor primari, pe baza programelor scolare in vigoare elaborate pentru aria curriculara „Consiliere si orientare”;
b) teme de educatie in conformitate cu prevederile actelor normative si ale strategiilor nationale, precum si in baza parteneriatelor incheiate de Ministerul Educatiei cu alte ministere, institutii si organizatii.
(5) Profesorul diriginte desfasoara, in colaborare cu consilierul scolar si partenerii educationali, comunitatea locala, activitati de consiliere vocationala si de orientare scolara si profesionala, pe tot parcursul invatamantului gimnazial, vizind aspecte referitoare la:
- autocunoasterea, autoevaluarea,
- lumea muncii: productie, salariu, somaj, antreprenoriat,
- aspecte psiho-sociale, juridice ale muncii,
- munca si comunicare,
- explorarea diversitatii profesiilor, meseriilor etc. din mediul de viata imediat, cel comunitar, regional,
- exemple de aplicare a cunostintelor scolare in viata practica,
- luarea deciziilor legate de continuarea studiilor si cariera prin valorificarea informatiilor despre sine, educatie si ocupatii,
- implicarea parintilor/reprezentantilor legali in consilierea vocationala a beneficiarilor primari,
(6) Profesorul diriginte, in colaborare cu consilierul scolar si parteneri educationali, urmareste dezvoltarea si perfectionarea abilitatilor personale si academice ale beneficiarilor primari prin utilizarea adecvata a portofoliilor acestora, in propria activitate, conectandu-i la trasee academice si de cariera prin facilitarea accesului la intreaga oferta de educatie si formare profesionala si sprijinirea/sustinerea insertiei socio-profesionale viitoare a beneficiarilor primari.
(7) Profesorul diriginte desfasoara activitati educative extrascolare, pe care le stabileste dupa consultarea beneficiarilor primari si a parintilor/reprezentantilor legali, in concordanta cu specificul varstei si nevoilor identificate pentru colectivul de elevi.
(8) Profesorul diriginte colaboreaza cu consilierul scolar, mediatorul scolar si mediatorul sanitar pentru consilierea scolara si psihologica a elevelor gravide si a beneficiarilor primari parinti cu privire la drepturile educationale si la cele privind starea de sanatate.
(9) Profesorul diriginte monitorizeaza activitatea colectivului de elevi, colaboreaza cu profesorul itinerant si de sprijin si informeaza consiliul de administratie privind barierele intampinate de beneficiarii primari cu dizabilitati in ceea ce priveste accesul si participarea la activitatile curriculare, extracurriculare si extrascolare.
(10) La inceputul anului scolar si ori de cate ori se impune, profesorul diriginte informeaza elevii si parintii/reprezentantii legali privind serviciile (consiliere scolara, logopedie, sprijin educational, mediere scolara etc.), programele (Burse scolare, Tichete pentru rechizite, Euro 200, Masa sanatoasa, Invatare remediala, Scoala la domiciliu etc.) disponibile la nivelul unitatii de invatamant.
Art. 67
(1) Pentru realizarea unei comunicari constante cu parintii / reprezentantii legali, profesorul diriginte stabileste, in acord cu acestia, pe perioada fiecarui interval de cursuri, o intalnire pentru prezentarea situatiei scolare a beneficiarilor primari, pentru discutarea problemelor educationale sau comportamentale specifice ale acestora. In situatii obiective cum ar fi: calamitati, intemperii, epidemii, pandemii, alte situatii exceptionale, aceste intalniri se pot desfasura, dupa caz, in format hibrid sau online, prin mijloace electronice de comunicare, in sistem de videoconferinta.
(2) Planificarea orelor dedicate intalnirilor dirigintilor cu parintii sau reprezentantii legali de la fiecare formatiune de studiu se comunica beneficiarilor primari si parintilor/reprezentantilor legali ai acestora si se afiseaza la avizier sau pe site-ul unitatii de invatamant.
(3) Intalnirea cu parintii/reprezentantii legali se recomanda a fi individuala, in conformitate cu o programare stabilita in prealabil. La aceasta intalnire, la solicitarea parintelui/reprezentantului legal sau a dirigintelui, poate participa si elevul.
Art. 68
Profesorul diriginte are urmatoarele atributii:
1. organizeaza si coordoneaza:
a) activitatea colectivului de elevi;
b) activitatea consiliului clasei;
c) intalniri la care sunt convocati parintii sau reprezentantii legali la inceputul si la sfarsitul anului scolar si ori de cate ori este cazul;
d) actiuni de orientare scolara si profesionala pentru elevii clasei;
e) activitati educative si de consiliere;
f) activitati extracurriculare si extrascolare in unitatea de invatamant si in afara acesteia, inclusiv activitatile realizate prin intermediul tehnologiei si al internetului;
g) actiuni pentru prevenirea consumului de droguri in randul beneficiarilor primari, inclusiv cele in colaborare cu centrele de prevenire, evaluare si consiliere antidrog;
h) activitati de cunoastere, intercunoastere si teambuilding/dezvoltare a coeziunii de grup in vederea formarii unei culturi bazate pe respect, incredere si sustinere reciproca la nivelul clasei.
2. monitorizeaza:
a) situatia la invatatura a beneficiarilor primari;
b) frecventa la ore a beneficiarilor primari;
c) participarea si rezultatele beneficiarilor primari la concursurile si competitiile scolare si extrascolare;
d) participarea si comportamentul beneficiarilor primari in timpul activitatilor scolare, extrascolare si extracurriculare;
e) participarea beneficiarilor primari la programe sau proiecte si implicarea acestora in activitati de voluntariat;
3. colaboreaza cu:
a) profesorii clasei si coordonatorul pentru proiecte si programe educative scolare si extrascolare pentru informarea privind activitatea beneficiarilor primari, pentru solutionarea unor situatii specifice activitatilor scolare si pentru toate aspectele care vizeaza procesul instructiv-educativ, care ii implica pe elevi;
b) cabinetele de consiliere scolara, in activitati de consiliere si orientare a beneficiarilor primari clasei;
c) directorul unitatii de invatamant, pentru organizarea unor activitati ale colectivului de elevi, pentru initierea unor proiecte educationale cu elevii, pentru rezolvarea unor probleme administrative referitoare la intretinerea si dotarea salii de clasa, inclusiv in scopul pastrarii bazei materiale, pentru solutionarea unor probleme sau situatii deosebite, aparute in legatura cu colectivul de elevi;
d) asociatia si comitetul de parinti, parintii sau reprezentantii legali pentru toate aspectele care vizeaza activitatea beneficiarilor primari si evenimentele importante la care acestia participa si cu alti parteneri implicati in activitatea educativa scolara si extrascolara;
e) profesorii logopezi, pentru referirea si sustinerea participarii beneficiarilor primari la activitati de logopedie;
f) profesorii itineranti si de sprijin pentru incluziunea beneficiarilor primari cu CES in colectivul clasei si pentru organizarea activitatilor de stimulare, compensare, recuperare si consolidare a competentelor acestora la grupa/clasa sau in afara ei;
g) CJRAE/CMBRAE pentru referirea si orientarea scolara a beneficiarilor primari cu CES;
h) asistentii sociali/psihologii din cadrul SPAS/DAS/DGASPC pentru referirea cazurilor de violenta asupra minorilor, abandon scolar si alte situatii care constituie o incalcare a drepturilor copiilor;
i) alti parteneri implicati in activitatea educativa scolara si extrascolara;
j) compartimentul secretariat, pentru acordarea burselor si intocmirea documentelor scolare si a actelor de studii ale beneficiarilor primari clasei;
k) persoana desemnata pentru gestionarea SIIIR, in vederea completarii si actualizarii datelor referitoare la elevi;
4. informeaza:
a) elevii si parintii sau reprezentantii legali despre prevederile regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de invatamant;
b) elevii si parintii sau reprezentantii legali cu privire la reglementarile referitoare la evaluari si examene si cu privire la alte documente care reglementeaza activitatea si parcursul scolar al beneficiarilor primari;
c) parintii sau reprezentantii legali despre situatia scolara, comportamentul beneficiarilor primari, frecventa acestora la ore; informarea se realizeaza in cadrul intalnirilor cu parintii sau reprezentantii legali, precum si in scris, ori de cate ori este nevoie;
d) parintii sau reprezentantii legali, in cazul in care elevul inregistreaza absente nemotivate; informarea se face in scris; numarul absentelor se stabileste prin regulamentul de organizare si functionare a fiecarei unitati de invatamant;
e) parintii sau reprezentantii legali, in scris, referitor la sanctionarile disciplinare, neincheierea situatiei scolare, situatiile de corigenta sau repetentie;
f) elevii si parintii sau reprezentantii legali cu privire la prevederile procedurii de management a cazurilor de violenta.
5. indeplineste alte atributii stabilite de catre conducerea unitatii de invatamant, in conformitate cu legislatia in vigoare sau fisa postului.
Art. 69
Profesorul diriginte mai are si urmatoarele atributii:
a) completeaza catalogul clasei cu datele de identificare scolara ale beneficiarilor primari (nume, initiala tatalui, prenume, numar matricol);
b) motiveaza absentele beneficiarilor primari, in conformitate cu prevederile prezentului regulament si ale regulamentului de organizare si functionare a unitatii de invatamant;
c) propune, in cadrul consiliului clasei si in consiliul profesoral, nota, respectiv media la purtare a fiecarui elev, in conformitate cu reglementarile prezentului regulament;
d) aduce la cunostinta consiliului profesoral, pentru aprobare, sanctiunile beneficiarilor primari propuse de catre consiliul clasei;
e) propune/pune in aplicare sanctiunile beneficiarilor primari stabilite in conformitate cu prevederile prezentului regulament si ale statutului elevului;
f) incheie situatia scolara a fiecarui elev la sfarsitul anului scolar si o consemneaza in catalog si in carnetul de elev;
g) realizeaza ierarhizarea beneficiarilor primari la sfarsit de an scolar pe baza rezultatelor acestora;
h) sprijina elevii majori, parintii/reprezentantii legali ai beneficiarilor primari minori, prin activitati de informare si consiliere in procesul de depunere a documentelor necesare pentru acordarea burselor.
i) completeaza documentele specifice colectivului de elevi si monitorizeaza completarea portofoliului educational al beneficiarilor primari;
j) intocmeste calendarul activitatilor educative extrascolare ale clasei;
k) la finalizarea invatamantului gimnazial si liceal, profesorul consilier scolar si dirigintele emit cate o recomandare consultativa de incadrare intr-o forma de invatamant de nivel superior, avand caracter de orientare scolara pentru fiecare elev in parte. Pentru absolventii de invatamant liceal se poate realiza si o recomandare sub forma unei orientari vocationale de incadrare pe piata fortei de munca;
l) centralizeaza optiunile pentru CDEOS exprimate de catre elevi si parinti/reprezentantii legali ai acestora la nivelul fiecarei clase.
Art. 70
Dispozitiile art. 66 - 69 se adapteaza si aplica in mod corespunzator si personalului didactic din invatamantul prescolar si primar