Desfasurarea lectiei
Proiectarea demersului instructiv-educativ trebuie sa fie adecvata situatiilor concrete de invatare pentru a obtine rezultate satisfacatoare.
GRILE DE EVALUARE. CRITERII DE AUTOEVALUARE A ACTIVITATILOR
Elaborarea concreta a proiectului deriva din raportarea si respectarea caracteristicilor procesului instructiv-educativ, a particularitatilor elevilor, a obiectivelor generale si specifice ale disciplinei, timpului, climatului psihosocial, resurselor didactice etc. De cunoasterea si analiza lor depinde o prima schitare a proiectelor de lectie.
Important este sa existe o coerenta si o complementaritate intre structura proiectului si activitatea efectiv realizata.
Eficienta si calitatea activitatii este data de urmatoarele atribute:
· Contributia la sporirea si reactualizarea cunostintelor, la formarea deprinderilor tuturor elevilor;
· Contributia la dezvoltarea intelectuala a elevilor;
· Economia de timp realizata si sporirea densitatii sarcinilor de invatare;
· Organizarea si succesiunea logica a etapelor;
· Adoptarea variantelor structurale, pentru activizarea elevilor;
· Participarea elevilor la toate etapele lectiei;
· Afirmarea rolului profesorului de indrumator si coordonator al procesului didactic;
· Reactia clasei pe parcursul procesului;
· Desfasurarea si realizarea muncii independente din clasa si de acasa;
· Dozarea si optimizarea gradului de dificultate si de realizare a aplicatiilor".
Principalele repere dintr-o fisa de evaluare a lectiei
I. PROIECTAREA LECTIEI
Calitatea proiectului de lectie:
· dcumentarea stiintifica si metodica;
· ientificarea si explicarea corecta a obiectivelor lectiei;
· crelarea dintre obiective si celelalte componente ale lectiei;
· crectitudinea exprimarii aspectului estetic;
· ceativitatea in structura lectiei.
II. REALIZAREA LECTIEI
Pregatirea conditiilor necesare desfasurarii lectiei:
· asigurarea mijloacelor de invatamant;
· existenta unor conditii igienice corespunzatoare;
· organizarea colectivului de elevi.
III. REALIZAREA LECTIEI
Pregatirea conditiilor necesare desfasurarii lectiei:
· asigurarea mijloacelor de invatamant;
· existenta unor conditii igienice corespunzatoare;
· organizarea colectivului de elevi.
Valente educative, formative:
· contributia lectiei la dezvoltarea gandirii;
· contributia lectiei la dezvoltarea limbajului,
· contributia lectiei la dezvoltarea imaginatiei;
· contributia lectiei la dezvoltarea autonomiei elevilor.
Continutul stiintific:
· rigurozitatea conceptelor si notiunilor stiintifice care fundamenteaza continutul lectiei;
· corectitudinea informatiilor prezentate in lectie;
· dozarea optima a informatiilor si valorilor transmise;
Corelatii inter - si intradisciplinare:
· stabilirea corecta a locului lectiei in sistem;
· valorificarea cunostintelor, priceperilor si deprinderilor prealabile implicate in invatarea noului continut;
· sublinierea si intarirea elementelor esentiale si de perspectiva, ce vor interveni in lectiile urmatoare;
· corelatii cu date si fapte cunoscute de la alte discipline de invatamant, din experienta de viata a elevilor;
· integrarea unor informatii nespecifice in campul informational.
Caracter practic -aplicativ:
· conturarea unui instrument de lucru in cadrul disciplinei sau interdisciplinar;
· aplicarea in lectie a cunostintelor dobandite;
· posibilitatea aplicarii in alte lectii, la aceeasi disciplina sau alte discipline de invatamant, a cunostintelor si priceperilor asimilate;
· posibilitatea aplicarii noului continut in activitati din afara clasei si a scolii;
· posibilitatea aplicarii noului continut in activitati din afara clasei si a scolii.
Alegerea si folosirea metodelor de predare-invatare:
· utilizarea unor metode active, centrate pe elev;
· masura in care strategia didactica folosita este corelata cu particularitatile elevilor si ale colectivului;
· preocuparea pentru folosirea deprinderilor de activitate independenta;
· gradul de realizare a diferentierii si individualizarii demersului didactic;