Viteza gandirii s-a schimbat, mai ales daca tinem cont de efectul imagisticii asupra dezvoltarii intelectuale si psihice a copilului, atentioneaza specialistii. Mai exact, efectul televizorului si al Internetului.
Privitul indelung la ecrane dezvolta activitatea emisferei cerebrale drepte, raspunzatoare de activitatea si atitudinea pur emotionala – adica reactie fara gandire indelungata. In acelasi timp emisfera cerebrala stanga – cea raspunzatoare de gandirea critica – este inhibata.
Mai mult, pe masura ce imaginea ocupa tot mai mult loc in viata omului, capacitatea de intelegere si folosire a informatiei sonore si scrise scade.
Cea mai mare consecinta a acestor schimbari este aparitia sindromului gandirii accelerate, SGA. Anxietatea din sindromul SGA genereaza nevoia de noi stimuli. Principiul este acelasi cu cel din cazul diferitelor dependente.
Elevii care sufera de sindromul SGA pot prezenta urmatoarele comportamente :
1) Neputinta de a duce la bun sfarsit activitatea inceputa.
2) Incapacitatea de a asculta si urmari.
3) Dificultatea de a sta concentrat sau conectat la o activitate.
4) Tendinta de a actiona inainte de a gandi.
5) Alternarea rapida a unei activitati cu alta.
6) Dificultatea organizarii si planificarii actiunilor.
7) Dificultatea de a-si astepta randul.
8) Pasivitatea - pana la inactivitate, lene.
9) Tulburari de comunicare, vorbire incoerenta.
10) Insomnie si somnolenta.
11) Dificultate de a-si exprima ideile in scris.
12) Dependenta de ecrane.
SGA face ca teorii educationale si psihologice ale trecutului sa nu mai functioneze, pentru ca, in timp ce profesorii vorbesc, elevii sunt agitati, nelinistiti, nu se concentreaza. O pesoana cu SGA nu reuseste sa-si administreze gandurile in totalitate si sa-si linisteasca mintea.
Mai mult, SGA afecteaza sanatatea psihica prin:
- amintirea excesiva a ceea ce a fost in trecut, ceea ce dezvolta sentimente de vinovatie
- preocupari si griji legate de probleme existentiale
- suferinta prin anticipatie
Profesorul Augusto Curry propune, in cartea ”Parinti straluciti, profesori fascinanti", cateva tehnici care implica schimbari in ambientul social psihic al profesorilor si elevilor:
1) Muzica ambientala in sala de curs - are ca scop dezaccelerarea gandirii, calmarea nelinistii, imbunatatirea concentrarii, dezvoltarea placerii de a invata, educarea emotiei.
2) Asezarea in cerc - are ca scop dezvoltarea sigurantei, promovarea educatiei participative, imbunatatirea concentrarii, diminuarea conflictelor in sala de clasa, reducerea conversatiilor intre elevi.
3) Expunerea prin dialog - are ca scop dezvoltarea constiintei critice, promovarea dezbaterii de idei, stimularea educatiei participative, depasirea nesigurantei, invingerea timiditatii, imbunatatirea concentrarii.
4) Umanizarea profesorului - are ca scop dezvoltarea socializarii, stimularea afectivitatii, stimularea intelepciunii.
5) Educarea respectului de sine - are ca scop rezolvarea conflictelor din clasa, promovarea cooperarii, a solidaritatii.
Cristina Cobzuc 26 Oct. 2018 18:50:17
https://www.google.ro/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.rasunetul.ro/profesorii-fata-unei-noi-provocari-sindromul-gandirii-accelerate-sga&ved=2ahUKEwin5b-buaTeAhXSblAKHfzjDfIQFjACegQIARAB&usg=AOvVaw2kO5JdLkqW75L1_lAo_FN_&cshid=1540568927240