Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Codul Etic al Profesorului se intoarce. Ministerul Educatiei il pregateste pentru consultare publica

de portalInvatamant.ro la 30 Aug. 2017 Exclusiv
2 comentarii

Codul Etic al Profesorului se intoarce. Ministerul Educatiei il pregateste pentru consultare publica Ministerul Educatiei anunta ca va relansa Codul Etic al Profesorului pentru invatamantul preuniversitar. "Este prioritar pentru Ministerul Educatiei Nationale si va fi repus in consultare publica in perioada urmatoare", au precizat, pentru Portal Invatamant, reprezentantii MEN. Codul Etic al Profesoruluia fost pus in consultare publica in cursul anului trecut, dar discutiile s-au oprit fara finalizarea sa. Prevederile din acest Cod interzic, printre altele, "oferirea de meditatii contra cost, cu proprii educabili, prin constrangere".

 
 
 
 
Codul Etic al Profesorului este o idee aparuta inca din 2011. Proiectul a fost repus de catre Ministerul Educatiei in dezbatere publica pana la 17 februarie 2017, dar a ramas la acest stadiu pana in zilele noastre.
 
La solicitarea Portal Invatamant, Biroul de Comunicare al Ministerului Educatiei ne-a transmis faptul ca va fi reluata dezbaterea legata de Codul Etic al Profesorului in perioada imediat urmatoare.
 
"Proiectul la care faceti referire (Codul Etic) nu a fost aprobat, insa el este prioritar pentru Ministerul Educatiei Nationale si va fi repus in consultare publica in perioada urmatoare", este raspunsul oficial primit de la MEN.
 
In varianta initiala pusa in dezbatere publica, Codul Etic al Profesorului prevede o serie de valori si norme de conduita ale profesorilor, cum ar fi:  denuntarea oricaror forme de violenta asupra elevilor, interzicerea hartuirii si a relatiilor sexuale cu ei, precum si incurajarea tolerantei si a diversitatii.
 
Culegere de limba germana V - VIII
Culegere de limba germana V - VIII
Vezi detalii
Excel pentru elevi
Excel pentru elevi
Vezi detalii
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Vezi detalii
Codul Etic interzice profesorilor sa ceara si sa primeasca bani, cadouri sau servicii, sa colecteze fonduri de la elevi si parin?ii acestora pentru protocol in cazul examenelor, evaluarilor, olimpiadelor sau altor concursuri scolare.
 
In plus, interzice in mod expres "oferirea de meditatii contra cost, cu proprii educabili, prin constrangere".
 
Puteti citi mai jos textul initial din Codul Etic al Profesorului, pus in dezbatere publica in anul 2016.
 
CODUL DE ETICA PENTRU INVATAMANTUL PREUNIVERSITAR
varianta de proiect lansat in dezbatere publica in 2016
 
CAPITOLUL I

DISPOZITII GENERALE
 
Art.1. - (1) Prezentul Cod de Etica (denumit in continuare ,,Cod”) este elaborat in baza art. 10 si art. 16 din Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5550/ 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului national de etica din invatamantul preuniversitar.
 
(2) Codul este aplicabil tuturor persoanelor din sistemul national de invatamant preuniversitar de stat, particular si confesional, responsabile cu instruirea si educatia si care, in conformitate cu prevederile art. 88 alin. 
 
(2) - (3) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, indeplinesc functia de personal didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de indrumare si control si personal didactic asociat in cadrul unitatilor/institutiilor de invatamant preuniversitar de stat, particular si confesional, in inspectoratele scolare si casele corpului didactic, denumite in continuare „personal didactic”, si care au obligatia morala si datoria profesionala de a cunoaste, de a respecta si de a aplica prevederile prezentului Cod.
 
Art. 2. - Codul functioneaza ca un sistem de standarde de conduita care contribuie la coeziunea institutionala si a grupurilor de persoane implicate in activitatea educationala, prin formarea si mentinerea unui climat bazat pe cooperare, echitate si competitie dupa reguli si proceduri corecte.
 
Art. 3. - Respectarea prevederilor prezentului Cod reprezinta o garantie a cresterii calitatii si prestigiului invatamantului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul urmatoarelor obiective:
 
a) formarea morala a personalului didactic, prin intelegerea si asumarea continutului acestui cod;
b) mentinerea unui grad inalt de profesionalism in exercitarea atributiilor si functiilor personalului didactic;
c) ameliorarea calitativa a relatiilor dintre actorii educationali;
d) eliminarea practicilor inadecvate si imorale ce pot aparea in mediul educational preuniversitar;
e) cresterea gradului de coeziune a persoanelor implicate in activitatea educationala;
f) facilitarea promovarii si manifestarii unor valori si principii aplicabile in mediul scolar preuniversitar, inserabile si in spatiul social;
 
CAPITOLUL II
 
VALORI, PRINCIPII sI NORME DE CONDUITA
 
Art. 4. - Personalul didactic trebuie sa isi desfasoare activitatea profesionala in conformitate cu urmatoarele valori si principii:
 
a) impartialitate si obiectivitate;
b) independenta si libertate profesionala;
c) responsabilitate morala, sociala si profesionala;
d) integritate morala si profesionala;
e) confidentialitate si respectul pentru sfera privata;
f) primatul interesului public;
g) respectarea si promovarea interesului superior al educabilului;
h) respectarea legislatiei generale si a celei specifice domeniului;
i) respectarea autonomiei personale;
j) onestitate si corectitudine intelectuala;
k) atitudine decenta si echilibrata;
l) toleranta si incurajarea diversitatii;
m) autoexigenta in exercitarea profesiei;
n) interes si responsabilitate in raport cu propria formare profesionala, in cresterea calitatii activitatii didactice si a prestigiului unitatii/institutiei de invatamant preuniversitar, precum si a specialitatii/domeniului in care isi desfasoara activitatea;
o) implicare in democratizarea societatii;
 
Art. 5. - in relatiile cu educabilii, personalul didactic are obligatia de a cunoaste, respecta si aplica un set de norme de conduita, bazate pe valorile si principiile expuse la Art. 4, pentru:
 
a) ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a educabililor prin:
a1) supravegherea pe parcursul activitatilor desfasurate in unitatea de invatamant, cat si in cadrul celor organizate de unitatea de invatamant in afara acesteia;
a2) monitorizarea, semnalizarea si interzicerea agresiunilor verbale si/sau fizice si a tratamentelor umilitoare/degradante asupra educabililor;
a3) asigurarea protectiei fiecarui educabil, prin denuntarea formelor de violenta verbala/fizica exercitate asupra acestora, a oricarei forme de discriminare, abuz, neglijenta sau de exploatare a acestora, in conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu modificarile si completarile ulterioare;
a4) combaterea oricaror forme de abuz;
a5) interzicerea hartuirii sexuale si a relatiilor sexuale cu educabilii;
b) eliminarea oricaror activitati care genereaza coruptie:
b1) fraudarea examenelor;
b2) solicitarea, acceptarea sau colectarea de catre personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii de interes privat pentru cadrul didactic, in vederea beneficierii de catre educabili de tratament preferential ori sub amenintarea unor sanctiuni, de orice natura ar fi acestea; 
b3) traficul de influenta si favoritismul;
b4) oferirea de meditatii contra cost, cu proprii educabili, prin constrangere;
c) asigurarea egalitatii de sanse si promovarea principiilor educatiei incluzive;
d) sustinerea demnitatii si recunoasterea meritului personal al fiecarui educabil.

Art.6. - in relatia cu parintii/tutorii legali, personalul didactic respecta si urmeaza urmatoarele norme de conduita:
 
a) stabilirea unei relatii de incredere mutuala si a unei comunicari deschise;
b) respectarea confidentialitatii informatiilor si datelor furnizate si a dreptului la viata privata si de familie;
c) nu accepta sau impune, in relatia cu parintii/tutorii sau sustinatorii legali, dobandirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educationale oferite;
d) poate recomanda auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precadere cele deschise si gratuite, fara a impune achizitionarea celor non-gratuite.
 
Art. 7. - in relatiile profesionale colegiale, personalul didactic va respecta si aplica urmatoarele norme de conduita:
 
a) asigurarea respectului reciproc,
b) orice actiune trebuie intreprinsa cu onestitate intelectuala si morala;
c) exercitarea solidaritatii intre colegi, in situatii in care interesul comun al educatiei trebuie aparat;
d) sustinerea cooperarii si sprijinului reciproc in activitatile de predare-invatare si in apararea intereselor profesionale;
e) toleranta diferentelor si evitarea denigrarii;
f) respectul sferei private;
g) incurajarea competitiei loiale;
h) semnalizarea fraudei intelectuale si a plagiatului;
i) evitarea practicarii oricarei forme de discriminare in relatiile cu ceilalti colegi.
 
Art. 8. - Personalul didactic, care indeplineste functii de conducere, de indrumare si control sau care este membru in structuri de conducere, va respecta si aplica urmatoarele norme de conduita manageriala:
 
a) respectarea criteriilor unui management eficient;
b) promovarea standardelor profesionale si morale specifice;
c) aplicarea obiectiva si impartiala a reglementarilor legale si a normelor etice;
d) evaluarea corecta conform atributiilor/responsabilitatilor/sarcinilor de serviciu din fisa postului;
e) interzicerea oricarei forme de constrangere/abuz din perspectiva functiei detinute;
f) interzicerea oricarei forme de hartuire/discriminare a personalului didactic.
 
Art. 9. - in exercitarea activitatilor specifice (scolare si extrascolare), pe langa interdictiile formulate la Art. 5 alin. b), personalului didactic ii este interzis:
 
a) sa foloseasca dotarile si baza materiala din spatiile de invatamant in vederea obtinerii de beneficii financiare personale directe sau indirecte;
b) sa foloseasca, sa produca sau sa distribuie materiale pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) sa organizeze activitati care pot pune in pericol vadit siguranta si securitatea educabililor sau a altor persoane aflate in incinta unitatii/institutiei de invatamant;
d) sa consume substante psihotrope, etnobotanice si/sau alcool;
e) sa incurajeze consumul de substante psihotrope, etnobotanice si alcool de catre educabili;
f) sa organizeze pariuri si jocuri de noroc.
 
Art. 10. - in relatia cu institutiile si reprezentantii comunitatii locale, personalul didactic va respecta si aplica urmatoarele norme de conduita:
 
a) asigurarea sprijinului reciproc, in scopul furnizarii unor servicii educationale de calitate;
b) responsabilitate si transparenta in furnizarea de informatii catre institutiile de stat in protejarea drepturilor educabilului, atunci cand interesul/nevoia de protectie a educabilului impun acest lucru.
 
CAPITOLUL III
 
RASPUNDERI PRIVIND NERESPECTAREA PREVEDERILOR PREZENTULUI COD
 
Art. 11. - Orice persoana, participanta/implicata in mod direct sau indirect in activitatile din domeniul educational preuniversitar, care considera, in mod intemeiat, prin raportare la prevederile prezentului Cod, ca este victima sau martorul unui comportament lipsit de etica profesionala din partea unei/unor persoane din cadrul personalului didactic, are dreptul de a sesiza Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de etica. Sesizarile trebuie facute in scris, pe adresa electronica sau fizica, a Comisiei de etica. Sesizarile pot fi individuale sau colective si primesc un numar de inregistrare care se comunica persoanei/persoanelor care au facut sesizarea.
in termen de maxim 30 de zile Comisia de etica trebuie sa dea un raspuns oficial.
 
Art. 12. - Procedurile privind functionarea Comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de etica, precum si cele privind analizarea si solutionarea incalcarii prevederilor Codului, sunt conforme cu prevederile stabilite prin ordin al Ministrului educatiei.
 
CAPITOLUL IV
 
DISPOZITII FINALE
 
Art. 13. - Prezentul Cod nu se substituie legilor si regulamentelor in vigoare din domeniul educatiei si nici nu poate contraveni acestora.

Art. 14. - Prin prevederile prezentului Cod, activitatile Comisiilor judetene de etica/comisiei de etica a municipiului Bucuresti nu se substituie activitatilor comisiilor de cercetare disciplinara, constituite la diferite niveluri, conform prevederilor Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si nici activitatilor institutiilor statului abilitate. In anumite cazuri, Comisia de etica poate inainta sesizarile primite catre o comisie de cercetare disciplinara.
 
Art. 15. - Aprobarea propunerilor de modificare si completare a prevederilor prezentului Cod se face in Consiliul national de etica, cu votul a cel putin 31 de membri din totalul de 42 de membri, in cadrul intalnirilor bianuale ale Consiliului national de etica. La cererea a cel putin jumatate dintre membri, pe parcursul anului, se pot face propuneri de modificare si completare care vor fi votate intr-o intalnire extraordinara a Consiliului national de etica.
 
Art. 16. – La prima intalnire a Consiliului national de etica dupa aprobarea acestui Cod se vor stabili si sanctiunile specifice. Aprobarea acestora se va face cu votul a 31 de membri din totalul de 42.
 
Art. 17. - Prezentul Cod se aproba prin ordin al Ministrului Educatiei Nationale (M.E.N.C.s.). 
Autor: portalInvatamant.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.09 din 22 voturi

x


Intrebare antispam: 3 + 5 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Comentarii 2 comentariiAdauga comentariul tau

rahian 2017-09-22 18:36:16

cititi Procedura Patriarhala de ridicare a Binecuvantarii pt predarea religiei in scoli, ci nu Metodologia de oferire a Binecuvantarii...
Codul este necesar dar sa fie si pentru multii, 75 la suta , pensionari profesori. Codul parintilor cand va fi ???

Nistor Ion 2017-09-06 12:45:04

Ministerul Educației Naționale a lansat la data de 19. 12. 2016 dezbaterea publică referitoare la Codul de etică pentru învățământul preuniversitar, pornind de la propunerea Consiliului Național de Etică din învățământul preuniversitar CNE.
Astfel, în perioada 19 decembrie 2016 - 17 februarie 2017, toți cei interesați au fost invitați să transmită propuneri de îmbunătățire a documentului redactat de CNE, organism consultativ al MEN, în conformitate cu prevederile Legii Educației Naționale nr.1/2011 cu modificările și completările ulterioare.
Sugestiile și propunerile au fost trimise pe adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro.
În paralel, au fost organizate dezbateri la care au fost invitați specialiști în etica aplicată și managementul eticii, reprezentanți ai elevilor, ai părinților, reprezentanți ai societății civile și, nu în ultimul rând, toți factorii de decizie interesați de elaborarea unui document robust și util.
Intenția Ministerului Educației a fost încă din anul 2012 ca acest cod de etică să fie un instrument intrainstituțional, adică un act normativ-cadru care să ofere posibilitatea unităților de învățământ de a adopta documente interne similare, în funcție de specificul fiecărei școli în parte.
Nu știm motivul real pentru care Ministerul Educației Naționale tergiverseză apariția unui act atât de util activității unităților școlare.
Mai mult decât atât, există prevederi clare care obligă Ministerul Educației Naționale să adopte un cod etic/cod de conduită. Spre exemplificare:
• Art. 233 din Legea nr. 1 din 5 ianuarie 2011 a educației naționale, cu modificările și completările ulterioare,
• Art. 40 alin. 3 din Ordinul MENCS nr. 5.079 din 31 august 2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar,
• Ordinul S.G.G. nr. 400 din 12 iunie 2015 pentru aprobarea Codului controlului intern/ managerial al entităților publice, Standardul 1 - Etica și integritatea, care prevede: Conducerea entității publice adoptă un cod etic/cod de conduită, dezvoltă și implementează politici și proceduri privind integritatea, valorile etice, evitarea conflictelor de interese, prevenirea și raportarea fraudelor, actelor de corupție și semnalarea neregularităților,
• Hotărârea Guvernului nr. 583 din 10 august 2016 privind aprobarea Strategiei naționale anticorupție pe perioada 2016-2020, a seturilor de indicatori de performanță, a riscurilor asociate obiectivelor și măsurilor din strategie și a surselor de verificare, a inventarului măsurilor de transparență instituțională și de prevenire a corupției, a indicatorilor de evaluare, precum și a standardelor de publicare a informațiilor de interes public, Obiectivul specific 3.2 - Creșterea integrității, reducerea vulnerabilităților și a riscurilor de corupție în sistemul național de educație care impune Adoptarea unui cod de etică pentru învățământul preuniversitar care să stipuleze interdicții clare, vizând practici de tipul meditațiilor acordate de către profesori elevilor de la propriile clase.

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Raportul Special
107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT
Raportul Special

107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT
Raportul Special

107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

107 Cuvinte cu cratima
- explicate pentru copilul tau -
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!