"Uniforma scolara poate fi o optiune cata vreme ea nu devine instrument de excluziune. Deci nu cred ca putem impune copiilor, care au garantat dreptul la educatie, sa cumpere o uniforma atunci cand familiile lor nu-si pot permite. Deci uniforma poate fi un instrument pentru a nu avea diferentieri din punct de vedere social, dar aceasta, cand copiii nu-si pot permite, sa fie asigurata, ca dreptul la educatie sa fie garantat", a declarat Ligia Deca, la
conferinta la presa despre prioritatile mandatului sau la Ministerul Educatiei.
Ministrul Educatiei a mai spus ca, din punctul sau de vedere, practica invatarii in trei schimburi nu este una care sa duca la calitate in procesul educational si nici micsorarea orei la 35 sau la 40 de minute.
"Trebuie sa operationalizam prevederile legale pentru crearea unor consortii scolare, cu scolile din vecinatate, astfel incat sa nu mai avem scoli care invata in trei schimburi", a transmis ministrul.
Bursa pentru uniforma scolara
Un
proiect de lege depus recent la Senat propune ca, incepand de anul viitor, elevii din Romania sa fie obligati sa poarte uniforma la scoala, pentru cresterea sigurantei in unitatile de invatamant, aceasta favorizand "un mediu care incurajeaza cultura si promoveaza valoarea armoniei si egalitatii intre colegii de clasa".
"In numeroase tari, uniformele scolare sunt folosite pentru a aduce laolalta elevii lor, indiferent de clasa sociala, culoare, credinta si statut. Intr-un fel, uniformele obligatorii sunt benefice daca ne gandim ca, astfel, copiii nu sunt marginalizati pentru statutul lor si nici nu se confrunta cu probleme ce nu merita atentie. Cel putin la nivel vestimentar, pe durata orelor de scoala, toti elevii sunt egali. (...) Copiii cu uniforma scolara isi concentreaza atentia pe ce au de invatat si pe relatia dintre ei, nu neaparat ce are x sau y pe ea/el astazi", se arata in motivarea proiectului de lege.
Prin urmare, spun initiatorii proiectului de act normativ, specialistii in pedagogie scolara considera ca uniforma scolara ar diminiua diferentele de statut economic si social si ar contribui la eliminarea situatiilor in care copiii se simt frustrati de modul in care se imbraca.
Apoi, prin implementarea unor norme care sa reglementeze vestimentatia elevilor pot fi evitate situatii de un pericol deosebit, precum patrunderea intr-o anumita unitate scolara a unor persoane straine de aceasta, pentru a ajunge la un anumit elev si a-l supune unor rele tratamente.