"Incercam sa finalizam in termenul stabilit si pentru aceasta am inceput discutii cu specialisti in zonele care mai sunt in lucru si sunt de interes public: evaluarile, masurile legate de integritate, sectiunile care vieaza echitatea in sistemul educational", a anuntat Ligia Deca.
Ministrul Educatiei a anuntat ca actele normative vor fi "armonizate cu recomandarile care sustin calitatea, echitatea, integritatea si predictibilitatea in sistemul roman de educatie. "O adevarata reforma in sistemul de educatie ar trebui sa inceapa cu bucuria elevului de a merge la scoala", a spus Ligia Deca.
"Am avut deja consultari cu reprezentantii elevilor. Cu totii isi doresc mai multa flexibilitate si implicare in parcursul de invatare. tocmai de aceea, ceea ce numim acum curriculum la decizia scolii sa devina curriculum la decizia elevilor, din oferta scolii. Analizam si ideea de a utiliza mijloacele digitale acolo unde e posibil, pentru a nu pierde ce am castigat in tiompul pandemiei, cu discipline optionale cu o componenta de predare si de invatare online", a mai spus ministrul Educatiei.
Despre admiterea la liceu
Despre admiterea la liceu, Ligia Deca a anuntat ca ia in calcul o solutie "care sa dea liceelor unde exista concurenta si o autonomie in a selecta elevii in functie de profil, dar sa tina cont de ingrijorarile legate de echitate".
Ministrul a evitat sa isi exprime punctul de vedere pe tema admiterii la liceu si a adaugat ca "vom anunta solutiile atunci cand vor fi agreate si gata sa fie puse pe masa guvernului".
"Apropo de probele de
Bacalaureat, am auzit vocile specialistilor, din nou, vom reanaliza tot ce inseamna constructul nou de bacalaureat si vom vedeea in ce masura ideile initiale pot fi sustinute si in functie de cum gandim reforma pentru liceu", a mai spus ministrul.
Ministrul a subliniat nevoia de predictibilitate si de acomodare in sistemul de educatie, aratand ca, in cazul in care legile Educatiei vor fi adoptate de Parlament pana la finele acestui an, cei care intra in clasa a V-a in 2023-2024 vor da examenele de admitere sau Evaluarea nationala pe noul sistem.
Despre ipoteza trecerii scolilor in online din cauza costurilor mari la energie
Ministrul Educatiei a exclus varianta trecerii scolilor in online din cauza crizei energetice.
„Ministerul Educatiei si eu personal dorim ca scolile sa ramana deschise, indiferent de cursul pe care criza economica sau energetica il va lua. Nu ne mai putem permite goluri sau pauze in procesul de invatare”, a afirmat Ligia Deca.
Ministrul a precizat ca exista discutii guvernamentale privind ajutorul acordat scolilor si autoritatilor locale, in asa fel incat sa nu existe discutii de trecere in online, cand, de facto, copiii au nevoia sa vina la scoala.
„Prioritatea este sa pastram toate scolile deschise, indiferent ce se intampla pe piata energetica”, a adaugat ministrul.
Despre prescrierea plagiatului dupa 3 ani
"Trebuie sa discutam despre faptul ca Ministrul Educatiei trebuie sa respecte Constitutia si legile tarii. Sunt o persoana care pune mare pret pe integritate in mediul academic. Vom face in asa fel incat noul pachet legislativ sa aiba un proces foarte serios privind integritatea si de verificare in cazul in care exista sesizari. Insa exista din vara o decizie a CCR care este obligatorie pentru toate autoritatile statului. (…) Pe scurt: Titlul de doctor poate fi revocat de autoritatea emitenta doar daca nu a intrat in circuitul civil si nu a produs efecte juridice. Titlul de doctor poate fi anulat la cererea autoritatii emitente cu respectarea termenului legal de un an de la data emiterii actului. (...) Sunt dispozitii obligatorii pentru toate autoritatile, sunt obligata ca ministru sa le aplic. Vom discuta cu specialisti in drept administrativ pentru a vedea cum putem gandi un sistem mai robust. Dar toata legislatia existenta trebuie sa tina cont de aceasta decizie", a spus ministrul.
Despre deficitul de profesori
"Aceasta preocupare de a atrage tineri valorosi catre cariera didactica este prioritara. Pe langa facilitatile care tin de partea financiara, adica salariul de intrare, trebuie sa gandim si un parcurs de cariera motivant. De aceea, in noua lege, vorbim despre modul in care imbinam teoria cu practica in formarea initiala, avem o perioada de stagiatura, in care tanarul profesor sa nu fie aruncat cumva in fata unei clasei cu provocari diverse, ne dorim ca partea practica din formarea initiala sa fie formata in diferite tipuri de comunitati scolare", a spus Ligia Deca.
Ministrul Educatiei a vorbit si despre impactul pozitiv pe care un profesor mentor il poate avea in evolutia unui tanar profesor.
"Ne dorim ca institutia mentoratului sa fie mult mai pretuita si mai sprijinita. E important ca in primii ani de cariera sa ai pe cineva care te indruma, te asculta, te intelege si care isi poate da instrumentele sau iti poate indica resursele pentru a depasi o anumita problema. Cred ca e necesar sa clarificam profilul de cariera pe care un tanar il poate urma. Adica sa existe optiuni bine clarificate in functie de potentialul pe care tanarul dascal il are, pe ce ruta poate merge pentru dezvoltare: ruta strict didactica, ruta manageriala, ruta de sprijin. Exista o paleta de optiuni de cariera care trebuie facuta vizibila", a spus Ligia Deca.
Intrebata despre ce inseamna
salariu motivant pentru cadrele didactice, ministrul Educatiei a raspuns ca, in opinia sa, un salariu motivant pentru debutanti ar trebui sa ia in calcul, pentru disciplina pe care o preda, un salariu motivant in piata.
"Stim ca avem probleme cu atragerea profesorilor catre informatica sau stiinte. Atunci cand stabilim salariul pentru debutanti ar trebui sa luam in calcul si ofertele care sunt in piata si in acelasi timp sa corelam cu beneficiile pe care profesia didactica le aduce din multiple perspective. Ideea de salariu minim la nivelul salariului mediu pe economie este una foarte buna. Asa cum spuneam, trebuie sa vedem care sunt realitatile bugetare care sa ne permita sa avem acest angajament indeplinit", a mai spus ministrul Educatiei.