In Romania, temele pentru acasa sunt reglementate printr-un ordin de ministru care prevede ca elevii din invatamantul primar trebuie sa petreaca cel mult o ora lucrand la teme, in vreme ce in cazul colegilor lor mai mari, din ciclul gimnazial si liceal, timpul petrecut cu lectiile de acasa trebuie sa fie de maximum doua ore.
Totodata, ordinul prevede si ca tema trebuie sa fie diferentiata: partea obligatorie (de nivel mediu si pentru toti elevii) si partea suplimentara (individuala si diferentiata).
Potrivit ordinului, la clasa pregatitoare NU se dau teme.
Extras din Ordinul de ministru nr. 5893/28.11.2016
Art. 1.(1) Prezentul ordin reglementeaza rolul temei pentru acasa, precum si rationalizarea timpului necesar efectuarii acesteia de catre elevi.
(2) Prin temele pentru acasa propuse, se va urmari:
a) obtinerea de rezultate imediate in invatare (consolidare/aprofundare/extindere; aplicarea achizitiilor scolare in contexte noi de invatare etc.);
b) obtinerea unor efecte pe termen lung in invatare (incurajarea invatarii in timpul liber; construirea unei atitudini pozitive fata de scoala; motivatia pentru a continua invatarea pe parcursul intregii vieti; dorinta de a aplica achizitiile de invatare in viata cotidiana etc.);
c) obtinerea unor efecte in planul dezvoltarii personale a elevilor (stimularea curiozitatii, a responsabilitatii, dezvoltarea abilitatii de a persevera in invatare; capacitatea de a-si organiza timpul; motivatia, cresterea increderii in sine etc.);
d) consolidarea relatiei familie - scoala (respectarea principiului egalitatii de ganse, cresterea increderii familiei in scoala etc.).
Timpul alocat temelor pentru acasa, cel mult 2 ore
(3) Timpul necesar realizirii temelor pentru acasa pentru un elev este de cel mult 2 ore, insumand toate disciplinele, in asa fel incat media zilnica a pregatirii elevului, in clasa si in afara ei, si se incadreze in 5 - 8 ore zilnic.
Art.2. Tema pentru acasa va fi stabilita diferentiat, in functie de nivelul de pregatire a elevului, dupa cum urmeaza:
a) tema obligatorie are un nivel mediu de dificultate, pentru toti elevii clasei;
b) tema suplimentara, individuala si diferentiata, fara caracter permanent, pentru situatii adecvate, precum:
- activitati de recuperare;
- activitati pentru dezvoltare, pregatirea pentru concursuri etc.;
c) tema pentru acasa in scopul realizarii unor lucrari ample/de sinteza (de exemplu: referate, proiecte) pentru o disciplina poate fi una pe semestru.
Art 3. (1) La clasa pregatitoare nu se vor da teme pentru acasa.
(2) Timpul total alocat temei obligatorii pentru acasa la invatamantul primar va fi de maximum 1 ora.
(3) Pentru celelalte niveluri de invatamant timpul alocat efectuarii temei obligatorii va fi de maximum 2 ore.
Art 4. In special, in perioada de evaluare, cadrele didactice vor utiliza, pe cat posibil, aplicatii si activitati in clasa, asemanatoare temei pentru acasa.
Fara teme de vacanta pana la liceu
Art.5. In perioada vacantelor, de regula, nu se vor da teme pentru acasa elevilor din invatamantul primar si gimnazial.
Art.6.(1) Temele pentru acasa trebuie evaluate. Evaluarea temei pentru acasa se poate realiza:
a) frontal;
b) prin discutarea in clasa a partilor la care elevii au intampinat dificultati;
c) printr-o testare a elevilor de aproximativ 10 minute numai din tema pentru acasa.
(2) Notarea temei pentru acasa nu este obligatorie.
Art.7. In cadrul orelor la clasa o atentie speciala se va acorda tehnicilor de invatare independent. In acest sens, in programul scolar se vor exersa modalitati de rezolvare independenta a unor sarcini de lucru, astfel incat aceste deprinderi sa fie transferabile si in efectuarea temelor pentru acasa.
Art.8. In stabilirea temelor pentru acasa se va evita aparitia unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului fata de invatare (din cauza cantitatii, dificultatii sau monotoniei temelor etc.), oboseala fizica si emotionala, reducerea timpului liber destinat unor activitati recreative (activitati sportive, artistice, gospodaresti, lectura etc.), adancirea diferentelor dintre elevii performanti si cei aflati in dificultate etc.
Art 9. Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsa (cantitate mare de teme, exercitii repetitive), precum si solicitarea realizarii unor activitati de invatare care necesita o abordare sistematica in clasa si nu pentru a fi desfasurate individual, ca tema pentru acasa.
Art.10. Directorii unitatilor de invatamant si dirigintii colaboreaza cu parintii si elevii in vederea rationalizarii temelor pentru acasa.
Art.11. Prevederile prezentului ordin vor fi aduse la cunostinta cadrelor didactice, elevilor si parintilor.
Art.12. La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga ordinul ministrului educatiei nationale nr. 3066/1 1.01.1999.
Ast.13. Directia Generala Invatamant Preuniversitar, Directia Minoritati, inspectoratele scolare, directorii unitatilor de invatamant si cadrele didactice pun in aplicare prevederile prezentului ordin.