Una dintre masuri se refera la trecerea la evaluari standardizate, digitalizate si cu accent pe masurarea progresului.
Potrivit
Manifestului, care a fost trimis Ministerului Educatiei si Administratiei Prezidentiale, evaluarea elevilor trebuie sa redevina relevanta, atat pentru ei, cat si pentru sistem.
Pentru a putea realiza o evaluare relevanta si a putea masura progresul scolar, se impune elaborarea unor standarde de de evaluare si itemi standardizati. In acest mod, se poate realiza si interventia asupra unitatilor de invatamant, in sensul sprijinirii acelor unitati de invatamant care nu asigura progresul scolar, cat si asupra performantei cadrelor didactice.
Pentru fiecare tip de evaluare in parte, proiectarea evaluarilor va fi corelata cu scopurile formulate si explicate in cadrul documentelor metodologice sau de prezentare a examenelor.
Evaluarile de nivel doi, patru si sase vor fi predictive, esantionate, bazate pe standarde, sumative, la toate disciplinele. Sistemul de examene va fi impartit intre:
(1) examene de admitere in licee, optionale si organizate la nivel national, doar pentru liceele unde numarul de candidati este mai mare decat numarul de locuri;
(2) examenul de
bacalaureat standardizat, specializat pe rute si specializari;
(3) participarea la testari internationale (PIRLS; TIMSS; PISA; literatie digitala; alte tipuri de testari).
De asemenea, se impune stabilirea unor standarde de evaluare care sa orienteze activitatea de evaluare realizata de catre cadrele (sau mai scurt, evaluarea interna) didactice si elaborarea probelor de examen/testelor (evaluarea externa)
Standardele trebuie sa descrie nivelurile de competenta pentru fiecare treapta de notare, precum si la nivelul profilului absolventului pentru fiecare clasa si nivel din ciclurile educationale.
Itemi de literatie la testarile de la clasa a II-a si a IV-a
In plus, pentru elevii din ciclu primar, se propune introducerea itemilor de literatie in evaluarile de la clasele a II-a si a IV-a.
Pentru gimnaziu, avand in vedere faptul ca problema cea mai mare a lipsei competentelor de alfabetizare functionala este mai acuta, sunt propuse evaluari ale nivelului de alfabetizare functionala la fiecare trei ani, distincte de evaluarile de la clasa a VI-a, din urmatoarele motive:
(1) timpul necesar pentru evaluare, analiza datelor si formularea recomandarilor (de catre CNPEE);
(2) timp necesar pentru aplicarea recomandarilor si urmarirea rezultatelor la viitoarele evaluari;
(3) ciclul de trei ani este folosit si in alte sisteme educationale, dar si la evaluarile internationale;
(4) corespunde cu ciclul de formare initiala a profesorilor si s-ar putea realiza legatura cu modulele pe care studentii le urmeaza si cu rezultatele invatarii, din perspectiva alfabetizarii functionale la elevi, cand acestia isi incep activitatea la clasa.
Ministerul Educatiei schimba planurile-cadru in septembrie 2023
Ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, a anuntat ca
arhitectura sistemului de educatie va fi puternic schimbata in urmatoarea perioada, iar elevii vor simti o imbunatatire in septembrie 2023, cand vor fi modificate planurile-cadru.
"Un sistem de educatie in care avem o rata de parasire timpurie a scolii atat de mare este un sistem care sufera si din perspectiva calitatii educatiei, deci este un sistem in care analfabetismul functional este prezent. Si pe acest palier sunt luate masuri si tocmai de aceea este nevoie sa implementam cat mai repede posibil proiectul Romania Educata. In momentul de fata, se lucreaza la transpunerea acestui proiect in texte legislative. Urmeaza sa intre intr-un proces de consultare publica si apoi spre adoptare in Parlament”, a spus Sorin Cimpeanu.
„In acest fel, arhitectura sistemului de educatie va fi puternic schimbata, in sensul eficientizarii acestui sistem de educatie romanesc, iar asupra elevilor, incepand cu septembrie 2023, urmeaza sa se simta, de asemenea, un impact major care sa genereze si reducerea abandonului scolar, si scaderea analfabetismului functional”, a mai spus ministrul Educatiei.
Sorin Cimpeanu a subliniat ca
schimbarea planurilor cadru, care completeaza modificarile aduse la
structura anului scolar, se va produce in septembrie 2023.
"Sunt masuri organizatorice care nu imbunatatesc profund sistemul de educatie. O imbunatatire profunda va putea fi vizibila doar incepand cu septembrie 2023, cand vom schimba planurile-cadru, deci lista disciplinelor ce sunt studiate de elevi, cand vom adapta curriculumul existent pentru fiecare disciplina la nevoia de formare competentelor in randul elevilor”, a explicat Sorin Cimpeanu.