PROGRAMA
PROPUSA PENTRU MATERIA OPTIONALA EDUCATIE JURIDICA
I. JUSTIFICARE
Potrivit datelor oficiale puse la dispozitie de Consiliul Legislativ, in Romania erau in vigoare la finele anului 2019 un numar de 10.100 de acte normative primare – legi, ordonante si ordonante de urgenta. Conform Constitutiei Romaniei, toate trebuie cunoscute si respectate de catre cetatenii tarii caci nimeni nu poate invoca drept scuza necunoasterea legii. Asadar, este nevoie de informare cu privire la aceste legi.
Potrivit datelor oficiale puse la dispozitie de Consiliul Superior al Magistraturii, pe rolul instantelor judecatoresti sunt inregistrate anual un numar de aproape trei milioane de dosare, adica aproximativ unul din patru adulti este in fiecare an implicat ca justitiabil intr-o cauza penala sau civila, ceea ce dovedeste un grad mare de contestare sau chiar incalcare a legii si a drepturilor individuale. Asadar, este nevoie de formarea unei atitudini autentice de respect fata de drepturi, legi, autoritati.
in acelasi timp, in Romania cifrele ne arata ca a crescut alarmant numarul minorilor implicati in litigii judiciare. Daca este sa ne referim doar la cauzele penale, statisticile ne arata ca in fiecare an aproximativ 4.000 de copii sunt victimele unor raufacatori si alti 3.500 de copii sunt ei insisi infractori. Mai exact, in fiecare zi in Romania este trimis in judecata cate un inculpat care omoara un copil; un altul care agreseaza sexual un minor; inca unul care fura bunuri de la un minor sau il talhareste. in fiecare an inregistram 200 de dosare cu minori care sunt loviti sau raniti fizic in mod grav. Anual 100 de adulti sunt trimisi in judecata pentru producerea de fotografii sau filme pornografice cu minori. in fata instantelor ajung anual peste 300 de dosare privind minori traficati. Parintii divortati evita plata pensiei de intretinere datorata minorilor in peste 500 de situatii anual care devin cazuri judiciare. Zilnic sunt trimisi in judecata cinci minori pentru comiterea infractiunilor de furt, altii doi pentru talharie si inca un minor care comite o lovire sau vatamare corporala. O data la fiecare trei zile un minor este adus in fata judecatorului pentru ca a comis un act sexual cu privire la un alt minor si un altul pentru ca a comis un viol. O data la patru zile un minor este trimis in judecata pentru ca a omorat o alta persoana. in fiecare an sunt acuzati penal peste 100 de minori care sunt prinsi la volan fara permis. Asadar, sunt necesare solutii pentru ca delincventa juvenila sa fie diminuata, iar victimizarea minorilor sa inceteze.
in Romania sunt patru milioane de copii, dintre care un milion sunt deja adolescenti. Legislatia romaneasca prevede ca incepand cu varsta de 14 ani orice cetatean raspunde penal si contraventional. Or, copiii nostri ar trebui sa stie ceea ce este permis si ceea ce este interzis sa faca chiar inainte de a implini aceasta varsta, tocmai pentru a evita consecintele negative asupra lor din cauza unor fapte comise sau a unor anturaje nepotrivite. Este evident ca orele de educatie civica si de educatie sociala trebuie completate cu informatii concrete referitoare la modul de a actiona si a reactiona in anumite situatii care au tangenta cu normele juridice existente. Asemenea cunostinte se pot dobandi numai la orele de educatie juridica.
Scopul imediat al acestei materii este sa familiarizeze elevii cu principalele reglementari (legale, statutare si regulamentare) ce se aplica in viata cotidiana. Se insista nu atat pe drepturi, cat mai ales pe responsabilitati: interdictii, permisiuni, proceduri aplicabile, sanctiuni posibile, efecte ale implicarii intr-o procedura disciplinara sau judiciara asupra individului si viitorului sau. Scopul mediat al materiei este sa promoveze suprematia legii ca o conditie esentiala pentru siguranta individului si ca o valoarea intrinseca a democratiei. Unde-i lege nu este tocmeala. Legea trebuie respectata si acest lucru constituie o conditie fundamentala pentru a avea si mentine o democratie bazata pe libertate, respectarea drepturilor fiecaruia si asumarea responsabilitatii.
Optionalul Educatie Juridica dezvolta o serie de competente generale si genereaza o serie de competente specifice care vor fi realizate prin operarea cu un anumit tip de continut care vizeaza teme si capitole ce nu se regasesc in actualul trunchi comun al disciplinelor socio-umane sau care le abordeaza dintr-o cu totul alta perspectiva. Argumente in favoarea acestei discipline optionale:
- Inexistenta unei programe scolare care sa abordeze problematica obligatiilor legale, indatoririlor, raspunderii, sanctiunilor, consecintelor;
- Practicarea la nivel european a unor discipline si programe scolare complexe cu aceasta tematica (Franta, Marea Britanie, Suedia, s.a.);
- Dorinta de a oferi cunostinte avansate referitoare la modul de valorificare concreta a drepturilor;
- Stimularea elevilor pentru a cunoaste la modul practic legislatia de baza aflata in vigoare;
- Dobandirea de cunostinte temeinice referitoare la lege, dreptate, libertate, justitie, infractiuni, contraventii, obligatii, pedepse;
- Necesitatea extinderii cunostintelor, competentelor si atitudinilor in afara trunchiului comun al disciplinelor socio-umane;
- Promovarea unor comportamente morale si civice atat in cadrul institutiilor sociale cat si in afara lor. II.
COMPETENtE GENERALE
1. Utilizarea conceptelor specifice stiintelor sociale pentru organizarea demersurilor de cunoastere si explicare a unor fapte, evenimente, procese din viata reala;
2. Aplicarea cunostintelor specifice stiintelor sociale in rezolvarea unor situatii problema, precum si in analizarea posibilitatilor personale de dezvoltare;
3. Cooperarea cu alte persoane in rezolvarea unor probleme teoretice si practice in cadrul diferitelor grupuri;
4. Manifestarea unui comportament social activ si responsabil, adecvat unei lumi intr-o continua dinamica;
5. Participarea la luarea deciziilor si la rezolvarea problemelor comunitatii.
III. COMPETENtE SPECIFICE sI CONtINUTURI
IV. VALORI sI ATITUDINI
Disciplina Educatie Juridica are la baza urmatoarele valori si atitudini care trebuie promovate in cadrul procesului de predare-invatare:
- Respect fata de drepturile omului, Constitutie si legi;
- Libertate de expresie si de constiinta;
- Respectarea libertatii si demnitatii celorlalti;
- Toleranta si nediscriminarea;
- Relationare pozitiva, colaborare si cooperare cu ceilalti;
- Egalitatea in fata legii;
- Gandirea critica.
V. SUGESTII METODOLOGICE
Programa scolara pentru disciplina Educatie Juridica este un instrument de lucru dedicat profesorilor care predau aceasta disciplina la clasele gimnaziale si liceale. Programa este astfel conceputa incat sa permita:
- Orientarea activitatii pentru a forma competente specifice domeniului civico-juridic;
- Manifestarea creativitatii si adecvarea demersurilor didactice la particularitatile specifice elevilor. Competentele cheie sunt valorizate prin intermediul activitatii instructiv-educative, care conduce la formarea de competente specifice, accentuandu-se astfel caracterul practic- aplicativ al disciplinei si respectarea unor exigente ale invatarii precum:
- Analiza comparativa, argumentarea pro si contra a unei idei;
- Transfer conceptual;
- Reflectie personala;
- Strategii didactice care sa permita alternarea diferitelor forme de activitate (individual, perechi, grupuri mici);
- Utilizarea metodelor active care sa contribuie la dezvoltarea gandirii critice, a comunicarii, manifestarii spiritului civic, tolerantei, creativitatii, atat in sfera privata cat si in spatiul public;
- Utilizarea noilor tehnologii ca mijloace moderne de instruire care sa permita desfasurarea unor lectii atractive;
- Realizarea unor activitati de tipul jocului de rol (procese simulate). Pe langa aceasta, activitatile de invatare vor include:
- realizarea de dezbateri referitoare la cazuri preluate din mass-media cu privire la infractiunile comise de minori, incalcarea unor drepturi s.a.m.d.;
- invitarea unor reprezentanti ai sistemului juridic din Romania in baza Protocolului semnat in anul 2013 si reinnoit in anul 2017 intre Ministerul Justitiei si Ministerul Educatiei pentru implementarea educatiei juridice in invatamantul preuniversitar;
- colaborarea cu organizatii civice si juridice;.
VI. EVALUAREA
in ceea ce priveste procesul de evaluare, se recomanda evaluarea continua, formativa, dar si utlizarea unor instrumente complementare precum: autoevaluarea, observatia sistematica, proiectul. in cadrul procesului de evaluare se va pune accentul pe valorizarea rezultatelor prin raportare la progresul scolar al fiecarui elev:
- evaluarea experientelor dobandite in context: formale, informale si non-formale;
- utilizarea unor metode diferite de comunicare a rezultatelor scolare;
- corelarea rezultatelor evaluate cu competentele specifice din programa scolara. De utilitate poate fi si aplicatia Legal Test realizata de asociatia VedemJust – Voci pentru Democratie si Justitie – care permite o serie de experiente de invatare-evaluare a continuturilor si competentelor pe baza unor chestionare bazate pe intrebari de tip grila.