Analiza datelor provenite de la elevii care au fost inscrisi in clasa a VIII-a in anul scolar 2022/2023 a vizat descrierea fenomenului de neparticipare la Evaluarea nationala de la clasa a VIII-a si identificarea factorilor de influenta relevanti.
Potrivit raportului publicat de Ministerul Educatiei, neparticiparea la Evaluarea Nationala este un fenomen complex, influentat de o serie de factori atat individuali, cat si structurali. Nu exista motive unice care sa determine neparticiparea, ci o combinatie de circumstante legate de un traseu educational marcat de dificultati, tipul de scoala, mediul de rezidenta sau apartenenta etnica a elevului.
De asemenea, neparticiparea la Evaluarea nationala nu se manifesta uniform in intreg sistemul de invatamant. Se observa o clusterizare clara, in care anumite scoli sau chiar anumite clase din aceleasi scoli inregistreaza rate de neparticipare semnificativ mai ridicate. Aceasta sugereaza ca factori specifici, legati de particularitatile scolilor sau chiar ale claselor, influenteaza decizia elevilor de a participa sau nu la examen.
Desi analiza ofera o perspectiva generala asupra neparticiparii si aduce explicatii referitoare la factorii de la nivel de scoala, exista nevoia unei analize mai detaliate la nivelul fiecarei clase (de exemplu, date despre statutul socio-economic al elevilor dintr-o clasa, despre cadrele didactice care predau la o anumita clasa etc.) pentru a intelege factorii specifici clasei care influenteaza participarea, se mai arata in raport.
Factori scolari care influenteaza neparticiparea la Evaluarea Nationala
➢ Absenteismul (cu care se confrunta mare parte dintre scolile investigate) reprezinta o bariera importanta privind achizitiile elevilor, asa cum recunosc toate partile investigate.
➢ Elevii remigrati din scolile vizitate constituie o categorie de populatie scolara vulnerabila: le sunt echivalate studiile pentru un anumit nivel de clasa, insa competentele reale ale acestora nu sunt intotdeauna corespunzatoare acestor niveluri; apar probleme de intelegere si de utilizare a limbii romane si, ca urmare, intampina dificultati in invatare.
➢ In scolile vizitate exista situatii de elevi cu CES care nu au dosar si, implicit, nu primesc sprijinul suplimentar de care au nevoie in invatare, pentru finalizarea invatamantului gimnazial, respectiv pentru participarea la EN VIII.
➢ Majoritatea profesorilor, dirigintilor si directorilor intervievati reclama, in ultimii ani, o scadere a interesului pentru invatare si indica faptul ca au fost mai multi elevi care nu au alocat timp sa se pregateasca pentru EN VIII.
➢ Unii dintre elevii care nu au participat la EN VIII au intampinat variate probleme legate de integrarea in mediul scolar, de comunicare si colaborare cu colegii si profesorii (ex. se simt deseori exclusi/discriminati, au un numar relativ redus de colegi cu care au relatii apropiate, au experiente de repetentie repetata, nu au o foarte mare incredere in diriginti, profesori sau personalul de sprijin din scoala).
➢ Cercetarea de teren a evidentiat unele situatii punctuale de abordari care par sa descurajeze participarea elevilor la EN VIII, in special a celor de la care se anticipeaza rezultate nesatisfacatoare; prin natura cercetarii calitative realizate, nu se poate demonstra prezenta sistematica a acestora. Directorii intervievati admit faptul ca neparticiparea la evaluare a elevilor care au avut note scazute pe parcursul gimnaziului si la simulari ridica media scolii, calculata prin raportare la elevii prezenti, insa ei considera ca acest fenomen se intalneste in alte scoli, nu in scoala proprie, unde elevii sunt sprijiniti sa participe la EN VIII.
➢ Opiniile tuturor actorilor intervievati au indicat influenta nefavorabila a perioadei pandemiei de C0VID-19 asupra progresului scolar ulterior al elevilor si, implicit, asupra participarii si rezultatelor acestora la EN VIII. Scoala la distanta a redus mult ocaziile de a lucra individualizat, de a oferi un sprijin direct elevilor aflati in situatii de risc educational. Pandemia COVID-19 a fost perceputa, de asemenea, ca factor care a afectat major motivatia pentru invatare si starea emotionala a elevilor, generand adesea cresterea ratei abandonului scolar
Factori familiali care influenteaza neparticiparea la Evaluarea Nationala
➢ In scolile vizitate s-a constatat o implicare limitata a familiilor in viata scolara a copiilor si o comunicare discontinua cu reprezentantii scolii.
➢ Elevii care nu au participat la EN VIII s-au confruntat adesea cu lipsa unor conditii propice invatarii la domiciliu, precum resurse culturale (carti, atlase, ghiduri etc.), spatiu personal de lucru, liniste etc. Aceste aspecte au fost foarte problematice in special in perioada pandemiei, atunci cand orele de curs s-au desfasurat online.
➢ Nivelul redus de educatie al parintilor limiteaza adesea implicarea acestora in viata scolara a copiilor si sprijinul oferit pentru invatare.
➢ In scolile investigate, se observa o abordare pragmatica a educatiei de catre copii si familii, orientata adesea spre obtinerea unor competente minimale de scris-citit-socotit, facilitarea obtinerii permisului auto si, in cazul celor care continua in invatamantul profesional, facilitarea insertiei rapide pe piata muncii.
➢ Multi dintre elevii scolilor vizitate si care vor sa continue scolarizarea, se orienteaza catre scoala profesionala, unde nu au nevoie de sustinerea EN VIII.
➢ Implicarea elevilor in activitati generatoare de venit contribuie la absenteism scolar si la cresterea lacunelor in invatare.
➢ Cutume comunitare, mai ales in randul populatiei de etnie roma, constituie adesea factori care limiteaza participarea scolara a copiilor (ex. „casatorii” timpurii, retragerea fetelor incepand cu clasa a VI-a de la scoala, perceptia educatiei ca un factor care nu permite implicarea copiilor in activitati generatoare de venituri).
Factori individuali care influenteaza neparticiparea la Evaluarea Nationala
➢ Pentru multi dintre elevii care nu au participat la EN VIII, motivatia scazuta pentru invatare, pe fondul dezinvestirii educatiei ca factor determinant pentru succesul in viata, este coroborata cu nivelul de trai scazut si cu mentalitatea din familia/comunitatea de provenienta.
➢ Traseul educational oferit de scoala profesionala, prin care pot sa acceada usor spre dobandirea unei calificari este o optiune viabila pentru mare parte a acestor elevi si a familiilor lor.
➢ Lipsa motivatiei privind participarea scolara, respectiv pentru participarea la EN VIII, se contureaza uneori pe fondul unui nivel redus de incredere in sine al elevilor care nu au participat la EN VIII, corelat capacitatea redusa de a face fata sarcinilor scolare, de a tine pasul cu colegii, de a raspunde asteptarilor profesorilor, parintilor.
➢ Parte dintre elevii care nu au participat la EN VIII sunt elevi cu CES generate de factori socioeconomici, culturali si/sau lingvistici (cu sau fara certificare). De asemenea, multi dintre elevii cu certificare CES (cu dizabilitatisi/sau cu tulburari specifice de invatare) din scolile vizitate nu au participat la EN VIII.
➢ Defavorizarea sociala influenteaza, in general, nu doar succesul scolar, ci si intreaga lor dezvoltare cognitiva, emotionala si sociala. Subliniem, in acest context, cazuri precum elevii aflati in plasament, elevi care prezinta probleme emotionale datorita unor situatii diverse de viata (decesul unui membru al familiei, familii dezorganizate etc.), ce au impact major asupra reusitei lor scolare.
Profilul elevului care nu a participat la Evaluarea Nationala / al celui aflat in risc de neparticipare
Pornind de la factorii de influenta asupra neparticiparii elevilor la EN VIII identificati atat prin analiza datelor statistice, cat si prin cercetarea calitativa, au fost evidentiate principalele caracteristici ale elevilor neparticipanti sau aflati in risc de neparticipare la Evaluarea Nationala de la clasa a VIII-a
➢ In cercetarea calitativa s-a constatat influenta a multiple aspecte asupra neparticiparii la EN VIII, unele deja validate in literatura de specialitate ca factori cu impact semnificativ in fenomenul dezangajarii scolare. Acestea completeaza profilul elevului cu alte caracteristici:
• traieste in comunitati dezavantajate din punct de vedere social si economic;
• provine din familii monoparentale sau disfunctionale, cu nivel socio economic, ocupational si educational scazut, ai caror parinti au o implicare foarte redusa in evolutia scolara a copiilor lor;
• invata in scoli care se confrunta cu o serie de provocari (fluctuatia personalului didactic, dotari insuficiente, lipsa de strategii si planuri concrete de interventie privind abandonul scolar, respectiv participarea la EN VIII);
• are un nivel scazut de pregatire, de competente de baza;
• manifesta un interes scazut pentru scoala;
• nu are in perspectiva continuarea studiilor sau se orienteaza, cu precadere, catre invatamantul profesional;
• are un debut timpuriu al experientei in campul muncii (preponderent, in mod informal, ca zilier sau lucreaza intensiv in gospodaria familiei);
• are sincope scolare de diferite tipuri (corigente, repetentie, absente numeroase, inclusiv de la orele de pregatire remediala si/sau de pregatire pentru EN VIII);
• are un nivel redus de incredere in fortele proprii;
• se confrunta cu marginalizare in cadrul comunitatii scolare (discriminare, acceptare si disponibilitate de integrare reduse din partea elevilor, a profesorilor);
• nu valorizeaza rolul educatiei pentru dezvoltarea sa sociala, personala, profesionala.
Caracteristicile care descriu profilul elevului neparticipant sau aflat in risc de neparticipare la EN VIII pun in evidenta complexitatea fenomenului de dezangajare scolara ce conduce, in cele din urma, la rate scazute ale prezentei la Evaluarea Nationala de la finalul clasei a VIII-a. Acest fenomen are radacini in toate dimensiunile relevante pentru evolutia scolara a unui elev, pornind de la nivelul individual, microsocial familial, al grupurilor de apartenenta, comunitar), pana la cel macro-social (al factorilor sistemici).
Analiza datelor statistice contureaza un profil al elevului care nu participa la EN VIII sau al celui aflat in risc de neparticipare, cu urmatorul specific: este, cu precadere, baiat, din mediul rural, de etnie roma, are, mai frecvent, varsta peste media de 14 sau 15 ani la momentul evaluarii, este mai probabil sa urmeze ciclul gimnazial in cadru unei scoli profesionale sau intro scoala cu un numar mic de elevi, fara personalitate juridica sau intr-o scoala care are si clase cu predare simultana ori clase cu frecventa redusa.
SINTEZA - Neparticiparea elevilor la Evaluarea Nationala de la clasa a VIII-a 2023