Potrivit Federatiei parintilor si apartinatorilor legali din Romania, revenirea la trimestre nu ar fi in beneficiul elevilor, ci s-ar transforma intr-o goana pentru obtinerea notelor necesare incheierii mediilor, aglomerand si mai mult programul scolarilor.
Cititi mai jos mesajul integral transmis de catre reprezentantii parintilor:
"Grupul civic Parintii Cer Schimbare
Fepal – Federatia parintilor si apartinatorilor legali din Romania
Comunicat de presa referitor la propunerea de modificare a structurii anului scolar
De curand, s-a adus in discutia publica o potentiala schimbare a structurii anului scolar, care ar presupune intoarcerea la 3 trimestre si stabileste un numar de 180 de zile de scoala pe an.
1. Ideea ca elevii romani fac prea putina scoala este falsa. Au mai putine zile de scoala decat elevii din alte tari, dar mai multe ore, in total, intr-un an decat media elevilor din Europa. Iar acest lucru se intampla deoarece elevii romani au mult mai multe ore pe zi decat altii.
Astfel, in anul scolar 2020-2021, la ciclul primar si gimnazial din Romania, numarul total de ore a fost de 7.078, in timp ce media europeana a fost de doar 6.940 de ore.
Un calcul total ne arata ca, la sfarsitul tuturor anilor de invatamant obligatoriu, elevii romani aduna un numar de 9.050 de ore, care ne situeaza pe locul 10 din 38 de State europene.
In plus, in acest calcul nu sunt incluse temele pentru acasa, in conditiile in care e un lucru binecunoscut faptul ca elevii romani au, mai ales la gimnaziu, un volum foarte mare de teme, carora trebuie sa le aloce macar alte 2 ore/zi cel putin (conform studiului realizat realizat de catre Ministerul Educatiei).
Ni se propune acum prelungirea anului scolar, dar nu se vorbeste despre aplicarea legii care cer reducerea numarului de ore/saptamana, si nici despre revizuirea programei actuale, mult prea incarcate, la toate materiile.
In niciun caz nu putem pune rezultatele slabe ale elevilor romani pe seama faptului ca ar face scoala putina, asa cum ni se sugereaza, ci de vina este calitatea scolii romanesti, cu ore zilnice multe, programa incarcata si neadaptata pe categorii de varsta.
2. Adaugarea unui trimestru in plus pe an ar insemna in jur de 30 de note suplimentare la gimnaziu, si mai multe teze. Astfel, am ajunge la un total de aproximativ 100 de note pe an necesare incheierii situatiei scolare.
Din 180 de zile de scoala, 100 de zile ar contine evaluari, in conditiile ideale in care nu am avea mai multe evaluari intr-o singura zi. Prin urmare, ar avea loc o evaluare mai des de o data la doua zile.
Celor care ar putea argumenta ca am mai avut in trecut an scolar cu trimestre le amintim ca acum, la gimnaziu, sunt un numar de 16-20 de discipline, mai multe ca in acea perioada trecuta.
Mai sunt si alte motive pentru care impartirea anului scolar in trimestre nu se mai potriveste sistemului actual de educatie:
• Durata mai scurta a trimestrelor fata de semestre comprima etapele ciclului educational: predare, invatare, consolidare si evaluare. Evaluarea este doar un instrument de masurare, si nu un scop in sine al sistemului de educatie. Elevii merg la scoala pentru a forma si consolida competente, nu pentru a fi intr-o continua evaluare.
• Durata mai scurta a trimestrelor fata de semestre nu respecta curba de efort a elevului intensificand frecventa procesului de evaluare. in cursul anului scolar apar modificari importante ale randamentului scolar. Acesta este mai scazut dupa lucrari de evaluare si, bineinteles, la sfarsitul anului scolar. in structura propusa de minister, trimestrul al III-lea ar avea doar 8 saptamani, in care elevul ar trebui sa treaca printr-un proces si mai intens de evaluare.
Pentru o impartire a anului scolar in trimestre, sistemul de educatie din Romania ar trebui adaptat prin reducerea numarului de discipline, trecerea la predare transdisciplinara si schimbarea modului de evaluare.
3. Reamintim ca standardele de evaluare nu au fost elaborate nici pana acum de Minister. Se doresc mai multe note, mai multe teze, dar nu este definit clar ce si cum evaluam, precum si ce anume urmeaza dupa evaluare.
4. Normele de igiena elaborate pentru unitatile de invatamant stabilesc un numar maxim de ore de scoala zilnic, in functie de ciclul de invatamant:
• a) pentru invatamantul primar:
â—¦ – clasa 0 si I = 3-4 ore pe zi;
â—¦ – de la clasa a II-a = 4 ore pe zi;
• b) pentru invatamantul gimnazial: 4-5 ore pe zi;
• c) pentru invatamantul liceal, profesional: 5-6 ore pe zi;
• d) pentru invatamantul postliceal si universitar: 6-7 ore pe zi.
Acest cadru legal este incalcat in prezent de actualele planuri cadru.
Intrebarile noastre sunt urmatoarele:
1. Care sunt analizele care au stat la baza propunerii de modificare a structurii anului scolar?
2. Cum se coreleaza aceasta propunere cu planurile cadru, standardele de performanta ale procesului educational si standardele de evaluare ale elevilor – acestea din urma neexistand, macar?
3. Cum se va respecta aplicarea reglementarilor atat de mult amanate privind reducerea numarului de ore per materie de studiu?
4. Cum se va evalua impactul acestei schimbari in atingerea obiectivelor de predare si a celor de invatare? Cum va fi masurat acest impact, cu ce instrumente si metodologii?
5. Care este impactul bugetar al unei astfel de decizii (salarii profesori, burse etc.).
6. Cum se vor imparti in ore efective per trimestru predarea si evaluarea?
7. Cum se evalueaza elevii?
8. Cum se tine cont de curba de efort?
9. Cum vor preveni aceste schimbari abandonul scolar, in crestere in ultima vreme? Un studiu din 2016 (Aucejo si Romano) a aratat ca rezultatele scolare s-au imbunatatit semnificativ mai mult atunci cand s-a redus absenteismul decat cand s-a marit numarul de zile de scoala.
Pana cand vor fi operate modificari CONCRETE ale programului elevilor de gimnaziu, ale structurii orarului si ale conditiilor din scoli, consideram orice zi suplimentara la scoala o incalcare a dreptului copiilor la o viata sanatoasa, cu tot ce presupune acest aspect: ore adecvate de masa, dezvoltare emotionala, sociala, sport, timp petrecut in aer liber si dreptul la timp liber.
Avand in vedere toate aceste lucruri, dorim sa se renunte fara nicio discutie la varianta de an scolar cu 3 trimestre si sa se revina urgent la rezolvarea altor probleme stringente care ar fi cu adevarat in interesul real al copiilor.
10 februarie 2021
Daca nu sustineti nici dumneavoastra revenirea la trimestre, semnati petitia de mai jos: