Potrivit sursei citate, ca urmare a prevederilor Ordonantei de urgenta nr.128/2022, proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea Metodologiei de organizare si functionare a serviciilor de educatie timpurie complementare propune infiintarea serviciilor de educatie timpurie complementare ca structura a unitatilor de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar in:
a) localitatile izolate/dezavantajate in care serviciile standard (cresa sau gradinita) sunt la distanta de peste 2 km de domiciliul copilului;
b) localitatile in care numarul copiilor sub 6 ani este foarte scazut si nu functioneaza o unitate de invatamant de nivel prescolar/anteprescolar cu personalitate juridica;
c) localitatile in care se inregistreaza, din cauza aglomerarii creselor si a gradinitelor, un procent semnificativ de cel putin 20 de cereri de inscriere nesolutionate si in care serviciul standard poate oferi, suplimentar, cu resursa umana existenta, servicii de educatie timpurie complementare.
Tipurile de servicii pe care le ofera serviciile de educatie timpurie complementare din cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar cu o astfel de structura sunt:
a) servicii de educatie, ingrijire, protectie si nutritie a copiilor, tip gradinita comunitara;
b) servicii tip: grup de joaca si/sau ludoteca;
Serviciile de educatie timpurie complementare tip gradinita comunitara ofera un program educational, indeosebi pentru copiii cu varste cuprinse intre 4 si 6 ani, pornind de la nevoile si resursele identificate la nivelul comunitatii.
In cazul serviciului complementar tip gradinita comunitara se va urmari intensitatea interventiei pe copil de cel putin 5 ore/zi, 3 zile/saptamana. Totodata, in cazul serviciilor complementare tip ludoteca si/sau grup de joaca se va urmari intensitatea interventiei pe copil de cel putin 2 ore/zi, timp de cel putin 100 de zile/an scolar.
De asemenea, Ministerul Educatiei anunta ca prin prezentul proiect de act normativ se propune suplimentarea cu 3.750 de posturi a numarului total de posturi din invatamantul preuniversitar de stat, inclusiv invatamantul special, centrele judetene de resurse si asistenta educationala/Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala.
Acest lucru este necesar pentru asigurarea unui numar mai mare de profesori in cabinete de asistenta psihopedagogica (consilieri scolari), astfel incat sa se permita extinderea retelei de cabinete scolare de asistenta psihopedagogica din mediul rural si sa se asigure imbunatatirea serviciilor de asistenta psihopedagogica, consiliere educationala si orientare scolara pentru un numar mai mare de elevi si prescolari din invatamantul preuniversitar, precum si organizarea si functionarea serviciilor de educatie timpurie complementare:
- 412 incepand cu anul scolar 2023-2024,
- 500 incepand cu anul scolar 2024-2025,
- 650 incepand cu anul scolar 2025-2026
- 850 incepand cu anul scolar 2026-2027.
Potrivit Ministerului Educatiei, structura personalului din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare, cu doua grupe, constituite conform prevederilor Art. 4, alin (1), este formata din:
a) personal didactic
(i) 2 educatoare/profesori pentru invatamantul prescolar sau 1 educatoare si 1 educatorpuericultor;
(ii) 1 educatoare si 1 pedagog scolar/instructor-animator/instructor de educatie extrascolara;
b) personal nedidactic: 1 ingrijitoare.
Metodologia de organizare si functionare a serviciilor de educatie timpurie complementara