- Am pornit de la planurile cadru care au fost gandite in 2023. Le-am analizat, in mare parte lucrurile mi s-au parut in regula. Vom lua dezbaterea publica la modul serios. Proiectele de planuri-cadru vor fi afisate maine dupa ora 18:00. Vom avea dezbateri in cele patru mari centre academice, la anuntam, dar si o dezbatere online.
...vezi Planuri-Cadru pentru Liceu: cum sunt impartite disciplinele. DOCUMENT
- Acest proces trebuie inceput de dragul elevilor, sunt planurile pe care orice ministru, in aceasta faza, trebuie sa le puna in dezbatere publica pentru a ajunge, dupa aceea intr-o varianta finala. Cand vorbesc de dezbatere publica vreau sa stiti ca le iau la modul serios. (...) Vom analiza serios feedback-urile si, daca lucrurile merg bine, si eu sunt convins ca sub aspectul ideilor pe care vi le-am spus, lucrurile functioneaza bine, la sfarsitul lunii mai sa le adoptam, sa incepem lucrul la programe.
- Am ideea de a gandi discipline si materii care sa fie ghidate pe competente, fara ingerinte ideologice. Am insistat pe o regandire a curricumului, pentru ca au mai patruns elemente de pseudo-ştiinţă.
- O distributie mai clara a temelor care sunt impuse prin lege in disciplinele pe care le avem in trunchiul comun si in disciplinele care sunt la dispozitia elevului. Ma deranjeaza foarte mult acest lucru, cand incepem sa impunem discipline si continuturi la nivel de lege. Sigur ca poti sa discuti in spatiul public, dar nici sa ne trezim ca prin lege si prin vot hotaram ce materii trebuie sa mai punem si ce teme. Nu avem atatea ore intr-o zi cate discipline ar trebui sa faca copiii astia la scoala. Decizia trebuie sa vina de la specialisti in stiintele educatiei.
- Am incercat ca temele pe care le avam sa le distribuim in zona disciplinelor pe care le avem in trunchiul comun, sau in zona disciplinelor care vor fi la decizia elevului in oferta scolii. Tot aici vreau sa problematizez daca chiar trebuie sa ramana in forma asta. M-am uitat peste ele, nu vreau sa supar pe nimeni, dar nu inteleg de ce trebuia sa prindem in lege Educatie civica, Educatie democratica, Educatie pentru cetatenie europeana. O singura tema de Educatie civica nu putea acoperi toate aceste teme? Aceste teme nu devin discipline, devin unitati de invatare in diverse alte discipline pe care deja le avem
- Nu trebuie sa uitam cu cine facem educatie la nivel la liceu. Lucram cu adolescentii. Este perioada in care isi pun probleme despre ce e cu ei in lume, am incercari noi, comportamente de risc. NU se poate ca macar in oferta scolii sa nu ai teme care sa vina si sa le ofere lucruri de care au nevoie ca adolescenti. Nu putem sa ne gandim ca sunt oameni care pur si simplu trebuie sa invete elemente de specialitate.
- As vrea sa vad mai multi specialisti din societate prezenti in scoala. Dar, atentie, vreau sa ii vad in colaborare si sub coordonarea profesorilor din scoala.
Trunchi comun pentru toate filierele
- Vom avea un trunchi comun pentru toate filierele: teoretica, vocationala, tehnologica. Este vazut ca contribuind unei culturi generale, ce sta la baza competentelor-cheie. Ponderea acestui trunchi comun in mod inevitabil se schimba, in sensul ca, daca pornim in medie, desigur, cu o pondere in clasa a IX-a si a X-a de aproximativ 65%, in clasele a XI-a si a XII-a ajungem la 35%.
- Dupa aceea avem un curriculum de specialitate, care in general are o pondere de 35%, o pondere evident mai mica in clasa a IX-a si a X-a, de aproximativ 25%, si creste in clasa a XI-a si a XII-a pana la 45%. Si iarasi foarte important: avem doua forme ale acestui curriculum de specialitate in general. Si anume, o componenta fixa care va fi data prin planurile-cadru pe diverse specializari si o componenta mobila in care vom avea un portofoliu de ore la dispozitia scolii. Si o scoala poate sa spuna ca in aceeasi specializare, daca nu stiu, are un profesor foarte bun de biologie sau accesul lor este pe zona de biologie, din acele ore sa duca o ora sau doua spre o anumita disciplina sau anumite discipline, astfel incat sa accentueze, daca vreti, elementul de specializare in functie de oferta sau in functie mai degraba de interesul pe care il are elevul si scoala.
- Dupa aceea avem curriculum la decizia elevului din oferta scolii. Vor fi anumite teme care sunt propuse oarecum sugerate de Minister, care sunt importante, scoala le vede, le ofera elevului, el poate sa le aleaga sau sa spuna nu.
- Va conta foarte mult, dupa ce stabilim aceste planuri-cadru, cum gandim continuturile acestor teme si discipline. Programele sunt foarte importante.
Despre noile planuri-cadru pentru liceu, Daniel David a declarat, la TVR Info, ca anumite
ar putea fi reconsiderate in urma dezbaterilor, si sa se ajunga la concluzia ca „nu se justifica drept discipline" de sine statatoare. Prin urmare, pot fi integrate ca teme in cadrul disciplinelor clasice.
Gigi Cozma 30 Ian. 2025 21:16:09
Va de obicei profesorii sunt de vina si nu planurile lor cadru! Teoriile lor sunt atât de splendide, caci nu pot fi aplicate de sarantocii acestia de profesori.Profesor 30 Ian. 2025 14:28:10
Se poate sa stim de ce nu ni se permite accesul liber lsa conferinta de presa despre planurile-cadru?