Noile planuri-cadru la liceu - Trunchi comun pentru toate filierele. Ministrul Educatiei: "Sa uitam cu cine facem educatie la nivel la liceu"

De Portal Invatamant
la 30 Ian. 2025
2 comentarii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noile planuri-cadru la liceu - Trunchi comun pentru toate filierele. Ministrul Educatiei: "Sa uitam cu cine facem educatie la nivel la liceu"30Ian.2025

Ministrul Educatiei si Cercetarii, Daniel David, a tinut o conferinta de presa joi, incepand cu ora 14.00, pentru a prezenta noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu, ce urmeaza a fi puse in consultare publica vineri, 31 ianuarie. In forma publicata de minister, planurile-cadru la liceu prevad un trunchi comun pentru toate filierele: teoretica, vocationala, tehnologica, care va avea insa o pondere diferita, in functie de anul de studiu.

Principalele declaratii ale ministrului Educatiei:

- Am pornit de la planurile cadru care au fost gandite in 2023. Le-am analizat, in mare parte lucrurile mi s-au parut in regula. Vom lua dezbaterea publica la modul serios. Proiectele de planuri-cadru vor fi afisate maine dupa ora 18:00. Vom avea dezbateri in cele patru mari centre academice, la anuntam, dar si o dezbatere online.

...vezi Planuri-Cadru pentru Liceu: cum sunt impartite disciplinele. DOCUMENT
 
- Acest proces trebuie inceput de dragul elevilor, sunt planurile pe care orice ministru, in aceasta faza, trebuie sa le puna in dezbatere publica pentru a ajunge, dupa aceea intr-o varianta finala. Cand vorbesc de dezbatere publica vreau sa stiti ca le iau la modul serios. (...) Vom analiza serios feedback-urile si, daca lucrurile merg bine, si eu sunt convins ca sub aspectul ideilor pe care vi le-am spus, lucrurile functioneaza bine, la sfarsitul lunii mai sa le adoptam, sa incepem lucrul la programe.
 
- Am ideea de a gandi discipline si materii care sa fie ghidate pe competente, fara ingerinte ideologice. Am insistat pe o regandire a curricumului, pentru ca au mai patruns elemente de pseudo-ştiinţă.

- O distributie mai clara a temelor care sunt impuse prin lege in disciplinele pe care le avem in trunchiul comun si in disciplinele care sunt la dispozitia elevului. Ma deranjeaza foarte mult acest lucru, cand incepem sa impunem discipline si continuturi la nivel de lege. Sigur ca poti sa discuti in spatiul public, dar nici sa ne trezim ca prin lege si prin vot hotaram ce materii trebuie sa mai punem si ce teme. Nu avem atatea ore intr-o zi cate discipline ar trebui sa faca copiii astia la scoala. Decizia trebuie sa vina de la specialisti in stiintele educatiei.

- Am incercat ca temele pe care le avam sa le distribuim in zona disciplinelor pe care le avem in trunchiul comun, sau in zona disciplinelor care vor fi la decizia elevului in oferta scolii. Tot aici vreau sa problematizez daca chiar trebuie sa ramana in forma asta.  M-am uitat peste ele, nu vreau sa supar pe nimeni, dar nu inteleg de ce trebuia sa prindem in lege Educatie civica, Educatie democratica, Educatie pentru cetatenie europeana. O singura tema de Educatie civica nu putea acoperi toate aceste teme? Aceste teme nu devin discipline, devin unitati de invatare in diverse alte discipline pe care deja le avem
 
- Nu trebuie sa uitam cu cine facem educatie la nivel la liceu. Lucram cu adolescentii. Este perioada in care isi pun probleme despre ce e cu ei in lume, am incercari noi, comportamente de risc. NU se poate ca macar in oferta scolii sa nu ai teme care sa vina si sa le ofere lucruri de care au nevoie ca adolescenti. Nu putem sa ne gandim ca sunt oameni care pur si simplu trebuie sa invete elemente de specialitate. 

- As vrea sa vad mai multi specialisti din societate prezenti in scoala. Dar, atentie, vreau sa ii vad in colaborare si sub coordonarea profesorilor din scoala. 

Trunchi comun pentru toate filierele  


- Vom avea un trunchi comun pentru toate filierele: teoretica, vocationala, tehnologica. Este vazut ca contribuind unei culturi generale, ce sta la baza competentelor-cheie. Ponderea acestui trunchi comun in mod inevitabil se schimba, in sensul ca, daca pornim in medie, desigur, cu o pondere in clasa a IX-a si a X-a de aproximativ 65%, in clasele a XI-a si a XII-a ajungem la 35%.

- Dupa aceea avem un curriculum de specialitate, care in general are o pondere de 35%, o pondere evident mai mica in clasa a IX-a si a X-a, de aproximativ 25%, si creste in clasa a XI-a si a XII-a pana la 45%. Si iarasi foarte important: avem doua forme ale acestui curriculum de specialitate in general. Si anume, o componenta fixa care va fi data prin planurile-cadru pe diverse specializari si o componenta mobila in care vom avea un portofoliu de ore la dispozitia scolii. Si o scoala poate sa spuna ca in aceeasi specializare, daca nu stiu, are un profesor foarte bun de biologie sau accesul lor este pe zona de biologie, din acele ore sa duca o ora sau doua spre o anumita disciplina sau anumite discipline, astfel incat sa accentueze, daca vreti, elementul de specializare in functie de oferta sau in functie mai degraba de interesul pe care il are elevul si scoala.

- Dupa aceea avem curriculum la decizia elevului din oferta scolii. Vor fi anumite teme care sunt propuse oarecum sugerate de Minister, care sunt importante, scoala le vede, le ofera elevului, el poate sa le aleaga sau sa spuna nu. 

- Va conta foarte mult, dupa ce stabilim aceste planuri-cadru, cum gandim continuturile acestor teme si discipline. Programele sunt foarte importante. 
 
Despre noile planuri-cadru pentru liceu, Daniel David a declarat, la TVR Info, ca anumite discipline impuse prin lege ar putea fi reconsiderate in urma dezbaterilor, si sa se ajunga la concluzia ca „nu se justifica drept discipline" de sine statatoare. Prin urmare, pot fi integrate ca teme in cadrul disciplinelor clasice.
 
"Am incercat sa nu accept introducerea unor discipline noi, care sa creasca foarte mult numarul de discipline. Vedeti, noua ni s-au impus prin lege sau prin tot felul de decizii la nivelul Parlamentului – si cred ca a fost o greseala, ca nu asa se stabileste un plan-cadru si nu asa se face un curriculum – s-au impus tot felul de discipline, tot felul de teme. Si atunci ideea a fost ca temele care sunt impuse prin lege vreau sa le distribui disciplinelor mai clasice pe care le avem, astfel incat sa nu cresc numarul de discipline. De asemenea, vreau sa problematizez in timpul dezbaterii publice daca aceasta distribuire este in regula, daca trebuie sa pastram toate temele. Nu uitati, dupa dezbaterea publica putem sa initiem si unele modificari la nivel legislativ. Chiar unele discipline, care au fost impuse prin lege, am putea sa stabilim in timpul dezbaterii publice ca nu se justifica ca discipline. Poate ar trebui sa fie teme pe care sa le ducem in disciplinele clasice. Deci, cu siguranta, acesta va fi un lucru important”, a declarat ministrul Educatiei.

Daniel David este de parere ca in sistemul de invatamant din Romania problema nu tine atat de mult de continut, cat tine de calitatea manualelor si de metodele de predare ale profesorilor.
 

Te-ai hotarat sa sustii examenul de Definitivare?
Examenul de DEFINITIVAT. Venit. Dat. Luat!

Iata SOLUTIA problemelor tale, culegerea UNICAT de:

Teste REZOLVATE de Limba si Literatura romana pentru reusita la examenul de DEFINITIVARE

Realizata de un colectiv de profesori coordonati de dna prof. Camelia Hreban, iti pune la dispozitie 15 teste rezolvate, conforme:

- subiectului elaborat de Centrul National de Evaluare si Examinare;
- programei specifice pentru examen.

 
Pregatiti-va din timp pentru examenul de Definitivare! 



...Vezi AICI detaliile complete <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

daniel davidplanuri cadru liceuministerul educatiei


x
Lasa un raspuns



Comentarii [2 comentarii]Adauga comentariul tau
30Ian.2025

Gigi Cozma 30 Ian. 2025 21:16:09

Va de obicei profesorii sunt de vina si nu planurile lor cadru! Teoriile lor sunt atât de splendide, caci nu pot fi aplicate de sarantocii acestia de profesori.
30Ian.2025

Profesor 30 Ian. 2025 14:28:10

Se poate sa stim de ce nu ni se permite accesul liber lsa conferinta de presa despre planurile-cadru?
15%
Va oferim REDUCERE 15% la Carti,
Culegeri si Teste Rezolvate pentru copilul tau
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti Oferim
REDUCERE 15%
La Carti, Culegeri si
Teste Rezolvate pentru copilul tau
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti REDUCEREA de 15%


Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
eNews Portal INVATAMANT
Iti Oferim
REDUCERE 15%

La Carti, Culegeri si
Teste Rezolvate pentru copilul tau
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti REDUCEREA de 15%
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//