Potrivit ministerului, au fost depuse 1.474 de cereri de finantare, dintre care 1.431 au fost declarate eligibile. In urma evaluarii de catre experti externi a calitatii planurilor de actiune propuse de unitatile de invatamant, 1.391 de proiecte au obtinut cel putin 6 puncte din 10, deci indeplinesc conditiile pentru finantare conform metodologiei.
Pentru a veni cat mai rapid si mai eficient in sprijinul solicitarilor comunitatii scolare, desi initial era prevazuta finantarea a 750 de unitati de invatamant in aceasta prima faza, Ministerul Educatiei a decis sa selecteze si sa finanteze toate proiectele care indeplinesc conditiile de finantare conform metodologiei. Astfel, toate cele 1.391 de unitati de invatamant care au obtinut minimum 6/10 puncte vor fi invitate sa incheie contracte de finantare in perioada urmatoare si vor avea la dispozitie trei ani pentru a atinge obiectivele propuse.
Lista scolilor care primesc bani de la Ministerul Educatiei ...vezi aici<<
Programul National pentru
Reducerea Abandonului Scolar (PNRAS) este cuprins in cadrul Proiectului National de Reforma „Romania Educata” si a fost aprobat de Comisia Europeana pentru finantare prin Planul National de Redresare si Rezilienta cu o valoare de 543 milioane euro. Mecanismul de Avertizare Timpurie in Educatie (MATE), care sta la baza implementarii programului, este un instrument dezvoltat si pilotat de Ministerul Educatiei cu sprijinul Bancii Mondiale si cu finantare prin Instrumentul de asistenta tehnica DG REFORM al Comisiei Europene.
In cadrul PNRAS sunt eligibile toate unitatile de invatamant cu risc ridicat si mediu de abandon scolar. Indicatorii surprind aspecte educationale esentiale si valorifica o baza de date de 4.627 de scoli din invatamantul secundar inferior care au statutul de persoana juridica in reteaua scolara actuala. In urma finalizarii primei etape de selectie, situatia arata astfel:
- Cereri de finantare depuse: 1.474
- Cereri de finantare eligibile: 1.431
- Cereri aprobate spre finantare: 1.391, dintre care care: 1114 din mediul rural (80%) si 277 din mediul urban (20%); 419 sunt din zone cu marginalizare peste medie si severa si 260 din zone cu marginalizare medie si dezavantajate.
138.000 euro, valoarea medie a granturilor
Valoarea totala a granturilor finantate este de peste 191 milioane euro + TVA; valoarea medie/grant este de 138.000 euro + TVA.
PNRAS reprezinta raspunsul Ministerului Educatiei la problematica parasirii timpurii a scolii si a abandonului scolar, se adreseaza elevilor aflati in risc de abandon, in special elevi apartinand grupurilor vulnerabile, elevi apartinand minoritatii rome, elevi din mediul rural si urban mic, elevi cu dizabilitati sau cerinte educationale speciale (CES), elevi din comunitati dezavantajate economic, copii in risc de excluziune sociala pe fondul saraciei, lipsa locuintei, familie monoparentala, familii dezorganizate, elevi expusi altor riscuri sociale. Programul este unul de sustinere a reformei sistemului educational, iar obiectivele sale sunt pliate pe realitatea si nevoile educationale ale fiecarui elev in parte si ale tuturor elevilor dintr-o scoala, iar in implementarea lui se vor regasi si componente sociale.
Cum vor fi folosite granturile pentru combaterea abandonului scolar
Conform practicilor internationale, PNRAS utilizeaza trei parghii pentru a fi sustenabil:
- autonomia scolii in utilizarea resurselor - granturile vor fi implementate direct de catre unitatile de invatamant, in colaborare cu comunitatea locala;
- raspundere pentru rezultate – sunt stabilite tintele ce trebuie atinse la nivel de scoala: o rata mai mare de inscriere, o rata mai mica de absenteism, o rata mai mare de participare la examenele nationale, un procent mai mare de elevi care reusesc sa promoveze examenul de final de ciclu cu cel putin nota 6;
- evaluare - monitorizarea elevilor detectati in risc de abandon pentru a fi sprijiniti prin planuri individuale de invatare.
Astfel, PNRAS este cel mai mare program de sprijinire a participarii la educatie din istoria recenta a Romaniei si primul program coerent la nivel national care urmareste scalarea unor masuri dovedite eficiente la nivel local, individual, in scopul atingerii unui important obiectiv de tara: cresterea gradului de echitate a sistemului de invatamant, se arata in
comunicatul Ministerului Educatiei.