Metodologia de aplicare a Feedbackului elevilor pentru profesori a fost publicata de catre
Scoalaromaneasca.ro.
Aveti mai jos toate prevederile din anexa ordinului. De remarcat faptul ca dirigintii claselor sunt responsabili de colectarea
Feedbackului semestrial, ei urmand sa faca si analiza lui. In plus, acestia vor transmite rezultatele catre profesorii vizati, respectand anonimitatea raspunsurilor.
(Modelul de fisa ce va fi completata este
AICI)
La randul lor, profesorii trebuie sa discute cu elevii la inceputul semestrului pentru "intelegerea, corectarea si imbunatatirea aspectelor problematice semnalate de elevi".
In plus, dirigintii "redacteaza un raport general pe clasa/formatiune de studiu care este supus dezbaterii cadrele didactice din Consiliul clasei". Daca doresc, directorii "pot solicita corpulului profesoral rezultatele procesului de analiza a feedbackului, in limita prevederilor Regulamentului de Organizare si Functionare a unitatii".
Cine este Consiliul clasei? Raspunsul se afla in art. 57 din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat prin OMEC nr. 5447/2020
"SECŢIUNEA 2: Consiliul clasei
(1) Consiliul clasei functioneaza in invatamantul primar, gimnazial, liceal, profesional si postliceal si este constituit din totalitatea personalului didactic care preda la clasa respectiva, din cel putin un parinte delegat al comitetului de părinti al clasei, cu exceptia claselor din invatamantul postliceal si, pentru toate clasele, cu exceptia celor din invatamantul primar, si a reprezentantului elevilor clasei respective, desemnat prin vot secret de catre elevii clasei".
(2) Presedintele consiliului clasei este invatatorul/institutorul/profesorul pentru invatamantul primar, respectiv profesorul diriginte, in cazul invatamantului gimnazial, liceal, profesional si postliceal.
(3) Consiliul clasei se intruneste cel putin o data pe semestru sau ori de cate ori este necesar, la solicitarea invatatorului/institutorului/profesorului pentru invatamantul primar, respectiv a profesorului diriginte, a reprezentantilor parintilor si ai elevilor".
Nu in ultimul rand, este bine de stiut ca "Consiliul National al Elevilor, prin structurile sale, si conducerea unitatilor de invatamant, monitorizeaza aplicarea corecta a prezentei Metodologii".
Anexa la Ordinul ministrului educatiei nr 3864 din 31.05.2021
METODOLOGIA DE ACORDARE FEEDBACKULUI PRIVIND ACTIVITATEA DE INVAŢARE, PREDARE SI EVALUARE DIN INVATAMANTUL PREUNIVERSITAR
Capitolul 1
DISPOZITII GENERALE
Art. 1 - Prezenta metodologie este elaborata in conformitate cu prevederile OMENC5 nr. 4742/2016 privind aprobarea Statutului elevului si reglementeaza modalitatea de acordare a feedbackului din partea elevilor catre cadrele didactice din invatamantul preuniversitar.
Art. 2 - (1) In contextul prezentei meotodologii, feedack reprezinta colectarea de informatii despre reactiile elevilor la procesul de predare-invatare-evaluare si despre relatia elev-profesor. Feedbackul nu reprezinta judecati de valoare, este specific activitatii didactice, find utilizat ca instrument de baza pentru imbunatatirea actului educational.
(2) Scopul colectarii feedbackului este cresterea procesului educational si a rezultatelor acestuia, precum si imbunatatirea relatiilor dintre partile implicate in acest proces, pentru a asigura un act educational incluziv si de calitate, centrat pe elev.
(3) Feedbackul permite aprecierea, de catre cadrele didactice, a calitatii procesului de predare-invatare-evaluare din perspectiva scopul calibrarii practicilor de clasa, astfel incat sa raspunda optim nevoilor de invatare ale beneficiarilor primari ai educatiei.
Art 3 - Feedbackul se acorda prin intermediul unel fise de feedback, conform modelului prevazut in Anexa care face parte integranta din prezenta Metodologie. Fisa prevazuta in Anexa poate fi completata cu alte aspecte considerate relevante de cadrul didactic care solicita feedbackul sau de catre conducerea de invatamant.
Art. 4 - (1) Feedbackul, in conformitate cu prevederile prezentei metodologii, se acorda la sfarsitul fiecarui semestru, dupa incheierea situatiei scolare. Cadrele didactice pot solicita feedback suplimentar pe parcursul semestrului, prin aplicarea altor instrumente.
(2) Feedbackul se colecteaza in mod obligatoriu si exclusiv de la elevii inscrisi in clasele din invatamantul profesional si liceal
Art. 5 - (1) Cadrele didactice primesc feedback doar de la elevii claselor unde sunt incadrate.
(2) Feedbackul este anonim si acordarea acestuia este optionala.
(3) Feedbackul se va referi exclusiv la activitatea didactica de predare-invatare-evaluare, fara a se raporta la activitatile extracurriculare si extrascolare derulate de catre cadrul didactic.
Art.6 - In baza principiilor descentralizarii, calitatii, echitatii, relevantei, centrarii educatiei pe beneficiarul acesteia, respectarii dreptului la opinie al elevilor ca beneficiari directi ai sistemului de invatamant, mentionate in Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, fiecare unitate de invatamant reglementeaza, prin Regulamentul de Organizare si functionare propriu, modalitatile de valorificare a rezultatelor obtinute prin colectarea de la elevi a feedbackului semestrial, tinand cont de rolul acestul proces, stipulat la art. 2.
Capitolul II
PROCEDURA DE COLECTARE A FEEDBACKULUI SEMESTRIAL
Art. 7 - Fiecare profesor diriginte notifica elevii si directorul unitatii de invatamant cu privire la ziua/zilele in care se va colecta feedback de la fiecare clasă, potrivit art. 4 din prezenta Metodologie.
Art. 8 - Elevii completeaza formularele de feedback, fie in format online, folosind dispozitivele proprii sau echipamente puse la dispozitie de catre unitatea de invatamant, fie in format fizic, utilizand formularele tipizate puse la dispozitie de catre unitatea de invatamant.
Art. 9 - (1) Fisele completate in format fizic sunt colectate de profesorul diriginte, care le analizeaza si transmite rezultatele agregate cadrelor didactice vizate in termen de 10 (zece) zile de la colectare, respectand confidentialitatea si caracterul anonim al acestora.
(2) Rezultatele colectate online ajung direct la profesorui vizat, in format agregat, daca solutia tehnologica aleasa permite acest lucru in conditii de garantare a confidentialitatii si anonimatului. In cazul in care aceste conditii nu sunt garantate, se aplica prevederile alin. (1).
Art. 10 - Cadrul didactic analizeaza rezultatele primite de la profesorul diriginte sau agregate din procesarea automata a raspunsurilor.
Art. 11 - La inceputul semestrului, cadrul didactic discuta cu elevii de la fiecare clasa, rezultatele analizei, in vederea intelegerii, corectarii si imbunatatirii aspectelor problematice semnalate de elevi si a promovarii aspectelor pozitive identificate.
Art. 12 - (1) Profesorui diriginte analizeaza rezultatele la nivel de clasa si redacteaza un raport general pe clasa/formatiune de studiu care este supus dezbaterii cadrele didactice din Consiliul clasei, constituit in baza prevederilor art. 57 din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat prin OMEC nr. 5447/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cadrele didactice au acces doar la raportul general pe clasa/formatiune de studiu la care predau.
(3) In vederea identificarii unor modalitati de imbunatatire a calitatii procesului educational si a relatiilor dintre partile implicate, la nivel de unitate de invatamant, directorul unitatii poate solicita corpulului profesoral rezultatele procesului de analiza a feedbackului, in limita prevederilor Regulamentului de Organizare si Functionare a unitatii. Este interzisa solicitarea selectiva, adresata doar anumitor cadre didactic, a acestor rezultate.
Capitolul IV
DISPOZITII FINAILE
Art. 13 - Este interzisa constrangerea sau sanctionarea elevilor, atat timpul procesului de acordare a feedbackului semestrial, cat si in urma acestuia, in baza opiniilor exprimate de catre acestia.
Art. 14 - Consiliul National al Elevilor, prin structurile sale, si conducerea unitatilor de invatamant, monitorizeaza aplicarea corecta a prezentei Metodologii.
Art. 1.5 - Orice elev poate sesiza nereguli aparute in cadrul procesului de colectare a feedbackului semestrial, fie consiliilor elevilor, conform procedurilor proprii, fie conducerii unitatii de invatamant.