In acest sens, publicam aici cele 12 intrebari si raspunsuri ale Ministerului Educatiei cu privire la corectarea digitalizata de la simulari si examenele nationale:
1. Evaluarea digitalizata afecteaza desfasurarea probelor scrise?
Nu. Pentru candidati, singura diferenta este ca lucrarile nu se mai secretizeaza manual. In schimb, acestea vor fi secretizate automat, in momentul in care sunt scanate.
2. Care este obiectivul implementarii evaluarii digitalizate a probelor scrise din cadrul examenelor nationale?
Decizia de a generaliza evaluarea digitalizata este fundamentata pe beneficiile confirmate odata cu pilotarea, dintre care mentionam urmatoarele:
- anularea costurilor pentru transportul lucrarilor dintr-un judet in altul, in vederea evaluarii;
- eliminarea birocratiei (borderourile individuale de notare, precum si cele finale sunt generate automat, odata cu finalizarea evaluarii); - reducerea timpului de lucru destinat evaluarii;
- transmiterea, in mod automat si aleatoriu, catre alti doi evaluatori, a lucrarilor pentru care diferenta dintre notele acordate de cei doi evaluatori initiali este mai mare de un punct;
- scaderea riscului erorii umane in privinta: calculului notei finale, a acordarii altor punctaje decat cele din baremul de corectare, a introducerii notelor de pe lucrare in calculator, in vederea afisarii rezultatelor;
- posibilitatea realizarii unor analize complexe ale rezultatelor examenelor, pe itemi, categorii de elevi sau scoli, pentru a valorifica rezultatele evaluarii in beneficiul elevilor.
In sesiunea august - septembrie 2023 a examenului national de bacalaureat s-a testat platforma cu peste 6.000 de cadre didactice, pentru mai mult de 18.000 de candidati.
La procesul de scanare a lucrarilor participa aproximativ 10% dintre cadrele didactice sau personal auxiliar (informaticieni), care au competentele necesare accesarii si utilizarii platformei.
3. In contextul in care exista unitati de invatamant cu acces limitat la internet, cum se gestioneaza situatia in care conexiunea nu functioneaza conform cerintelor impuse?
Procedurile de lucru prevad solutii pentru situatiile in care conexiunea la internet nu functioneaza, inclusiv scanarea lucrarilor in alt centru de examen sau la nivelul comisiei judetene.
4. Ce masuri se iau in cazul in care platforma de scanare intampina dificultati tehnice?
Resursele necesare pentru functionarea platformei (puterea de calcul si capacitatea de stocare) sunt asigurate de parteneri institutionali. In situatia putin probabila in care se produc blocaje, se va interveni in timp real pentru suplimentarea resurselor sau identificarea si rezolvarea oricarei probleme.
5. Ce se intampla daca lucrarea unui elev nu este scanata corect si profesorul nu o verifica inainte de a o incarca pe platforma?
6. Cum trebuie gestionata situatia in care un exercitiu lipseste de pe pagina de evaluare din cauza unei scanari incomplete?
Profesorul evaluator are posibilitatea, la identificarea unei lucrari scanate eronat, sa semnaleze in platforma acest lucru (butonul „lucrare ilizibila”). In acest caz lucrarea se scaneaza din nou si se incarca in platforma.
7. Cum se procedeaza in cazul in care nu sunt scanate toate paginile unei lucrari, iar una dintre acestea contine informatii esentiale pentru evaluare?
In platforma exista informatii privind numarul total de pagini al lucrarii. Se pot identifica neconcordante intre numarul real de pagini al lucrarii si numarul de pagini scanate. In aceasta situatie, lucrarea va putea fi scanata din nou.
8. A fost luata in considerare situatia in care elevii au un scris mai mic si profesorii intampina dificultati in examinarea digitala a acestor lucrari?
Platforma ofera posibilitatea de redimensionare a imaginii (zoom in/out). Din acest punct de vedere, este chiar o optiune de accesibilitate care in modul clasic de evaluare nu exista. Lucrarea poate fi marita atat cat este necesar, iar rezolutia de scanare permite acest lucru.
9. Cum se gestioneaza discrepantele de notare intre profesori in situatia in care evaluarile anterioare permiteau discutii intre cadrele didactice, iar acum fiecare profesor corecteaza independent?
Conform metodologiilor existente, evaluarea se realizeaza individual, nu prin „discutii intre cadrele didactice”. In situatia in care diferentele de notare intre evaluatori sunt mai mari de 1 punct, platforma identifica aceste lucrari si le repartizeaza automat altor doi evaluatori. Dupa a doua evaluare, se elimina nota cea mai mare si cea mai mica si se face media notelor ramase.
10. Procesul de evaluare digitalizata afecteaza criteriile de evaluare/baremele, tipurile de subiecte sau timpul de lucru?
Nu. Procesul de evaluare digitalizata nu implica schimbari in ceea ce priveste criteriile de evaluare/baremele si tipurile de subiecte pentru probele scrise ale examenelor, nici timpul de lucru.
11. Exista un proces de pregatire si formare pentru profesori in utilizarea platformei de scanare?
Da. La nivelul fiecarui centru de examen se fac pregatiri pentru derularea procesului de evaluare digitalizata. Totodata, au fost elaborate si transmise ghiduri pentru fiecare rol de utilizator dinplatforma, iar colegii implicati au creat inclusiv o serie de materiale video pentru a prezenta si explica procesul (vezi aici exemplul de la ISJ Covasna).
12. Exista o politica privind protectia datelor personale ale elevilor in contextul evaluarii digitale? Cum sunt asigurate confidentialitatea si securitatea informatiilor?
Pentru evaluarea digitalizata se folosesc scanere distribuite si instalate in fiecare centru de examen. Lucrarile sunt scanate in sala de examen, la sfarsitul probei scrise, in prezenta candidatului, fiind incarcate pe platforma de evaluare de catre profesorii asistenti. Secretizarea lucrarii se face automat, in momentul incarcarii, nemaifiind necesar a fi facuta de catre candidati /profesorii asistenti. Ulterior, lucrarile sunt repartizate automat si aleatoriu, prin intermediul platformei, catre doi evaluatori aflati in alt judet decat judetul din care provin candidatii.
Ce greseli pot aparea la evaluarea digitalizata?
Recent, la o
emisiune la postul national de televiziune, Sorin Ion, secretar de stat in Ministerul Educatiei, a explicat ce fel de greseli pot aparea in cazul evaluarii digitalizate si de ce s-a luat decizia ca lucrarile sa fie scanate cu numele elevilor la vedere.
Sorin Ion: "O greseala oarecum frecventa este in operarea scannerului sa sa scanezi lucrarea gresit, sa omiti o pagina, sa dai doua pagini deodata. Pentru ca scanerele sunt unele cu totul speciale. Nu sunt scanerele in adevaratul sens al cuvantului, care seamana cu niste imprimante bagi teancul de hartiu si le scoti pe alta parte. Nu. A trebui sa tinem cont de faptul ca lucrarile elevilor sunt de tip brosura, de tip revista si sunt capsate, sunt impreuna, nu poti sa le introduci intr-un astfel de scander. Si atunci am optat pentru niste scanere speciale".
Care este procedura pentru scanarea lucrarilor?
Sorin Ion: "Foarte simplu, lucrarea se pune dedesubt. Scannerul are si un buton fizic si un buton virtual pe platforma. Acesta este buton fizic. Am scanat prima pagina. Atentie, se scaneaza fara a fi secretizata si am sa va explic de ce. Se scaneaza cu nume, cu tot mai departe. Pe masura ce dam paginile, scanam mai departe. Sa stiti ca scannerul are si posibilitatea de a identifica singur faptul ca ai dat pagina. Poti sa nu apesi pe niciun buton. Daca-i setezi modul automat scaneaza singur. Dupa ce am terminat de scanat lucrarea, ea se incarca pe platforma. Din acel moment, activitatea in centrul de examen s-a incheiat, pentru acea lucrare. Lucrarea se introduce in plic, se sigileaza, se pastreaza sigilata, nu umblam la ea".
De ce se scaneaza lucrarile cu numele la vedere?
Sorin Ion: "Daca am scana lucrarea sigilata, nu am mai stii niciodata a cui este, ori platforma creeaza o clona a lucrarii care elimina prima pagina , prima pagina nu contine nicio informatie in afara numelui si a scolii de provenienta. Clona secretizata se duce la profesorul evaluator, clona pereche ramane in platforma pentru ca la final sa identificam a cui este fiecare lucrare, lucru pe care nu il face un operator, ci il face platforma".