Va prezentam mesajul transmis de Consiliul National al Elevilor:
"Aceasta scadere este cauzata, pe de o parte, de factori demografici si, pe de cealalta parte, de infiintarea clasei pregatitoare, care a avut loc acum opt ani, moment in care o parte dintre prescolarii care absolvisera ultima grupa de gradinita au fost repartizati la clasa pregatitoare, iar o alta parte a fost repartizata la clasa I. Aceasta masura a dus la scaderea efectivelor de elevi/clasa pentru generatia care, incepand cu anul scolar 2021-2022, va incepe ultimul an al ciclului gimnazial sau primul an ciclului liceal, dupa caz.
Consiliul National al Elevilor atrage atentia asupra acestui fenomen extrem de grav, care va atrage dupa sine consecinte precum perpetuarea fenomenului claselor cu colective supradimensionate (de pana la 35 de elevi/clasa), care ingreuneaza semnificativ procesul de predare si de evaluare si care afecteaza in mod semnificativ posibilitatea cadrelor didactice de a acorda fiecarui elev atentia cuvenita. Conform art. 63 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, numarul mediu de elevi cu care o clasa poate functiona este de 22 pentru invatamantul gimnazial si de 24 de elevi pentru invatamantul liceal.
Consideram ca formarea claselor cu cate 28 de elevi din start este prejudicioasa si scade drastic nivelul calitatii educatiei, fiind in directa contradictie cu dezideratele 5 si 6 ale proiectului Romania Educata - pentru educatie se aloca resurse suficiente, in mod transparent si eficient si sistemul de educatie este unul echitabil si de calitate pentru fiecare elev.
Eliminarea unor clase din planul de scolarizare presupune micsorarea normelor didactice, fapt care va conduce atat la scaderea numarului de posturi disponibile in sistem, cat si la micsorari salariale pentru cadrele didactice.
In plus, consideram ca acesta este un moment oportun pentru implementarea masurilor care sa aiba in centrul lor elevul si cresterea calitatii educatiei, precum reducerea numarului de elevi dintr-o clasa si asigurarea accesului la educatie in comunitatile subdezvoltate (eliminarea claselor din unitatile de invatamant din comunitatile izolate inseamna, pentru multi elevi, privarea de educatie, acestia neavand posibilitatea de a se deplasa la o scoala din alta localitate.
Asadar, solicitam Ministrului Educatiei sa faca, in regim de urgenta, demersurile necesare pentru ca desfiintarea claselor sa fie realizata doar acolo unde acestea nu vor avea efectivul de elevi necesar functionarii, conform legii. Mai mult, solicitam realizarea unei anchete in randul inspectorilor scolari generali, pentru a determina modul in care s-au luat deciziile privind taierea claselor si sanctionarea celor care au incalcat standardele de transparenta si comunicare interinstitutionala eficienta", afirma Consiliului National al Elevilor, printr-un comunicat.
"Asistam, din nou, la un posibil macel in ceea ce priveste organizarea claselor pentru anul scolar 2021-2022, din cauza faptului ca unii inspectori si directori fie nu cunosc legea, fie nu vor sa o aplice. Dupa standardele lor, pentru a nu fi desfiintata, o clasa ar trebui sa functioneze cu cel putin 30 de elevi! Gresit! Legea e foarte clara in aceasta speta. Solicitam ministrului educatiei sa actioneze cu celeritate si sa isi asume primii pasi in lupta pentru cresterea calitatii in sistemul educational, prin micsorarea numarului de elevi de la clasa", a declarat Rares Voicu, presedintele Consiliului National al Elevilor.
Ramane de vazut cum anume se va face reducerea numarului de elevi din anumite clase, in timp ce alte clase vor fi desfiintate.
Clasele prea aglomerate reprezinta una dintre problemele importante ale sistemului de educatie romanesc. Intr-o astfel de clasa, invatatorul sau profesorul nu mai poate sa isi atinga obiectivele. In plus, pierde conexiunea cu elevii si nu se mai poate raporta la ei invidivual. De cealalta parte, elevii se plictisesc mai usor, sunt mai agitati din cauza lipsei de spatiu, sau se pot sustrage de la anumite sarcini.