Desi aproape toti elevii beneficiari au declarat ca bursa scolara i-a ajutat, Ministerul Educatiei recunoaste ca "rata de participare la examenele si evaluarile nationale nu a variat semnificativ in cei doi ani scolari de implementare a noilor metodologii de acordare a burselor".
Analizele suplimentare realizate de Minister, inclusiv dupa sesiunea de bacalaureat din iunie 2025, arata ca participarea la examenele nationale a ramas relativ constanta, in ciuda cresterii numarului de burse acordate.
Pe de alta parte, bursele au avut un impact vizibil in alte dimensiuni ale vietii scolare, potrivit
feedback-ului colectat. Astfel:
- aproape toti elevii (99,7%) declara ca bursa a avut un efect pozitiv, iar doua treimi raporteaza imbunatatirea performantei scolare autopercepute;
- parintii mentioneaza ca efecte pozitive cresterea motivatiei pentru invatare (65%), mai ales la liceu (peste 70%);
- majoritatea profesorilor (75%) si directorilor (peste 80%) considera ca bursele scolare au avut ca efect reducerea absenteismului in randul elevilor si cresterea prezentei la ore;
Perceptiile profesorilor arata ca in mediul urban bursele au avut un impact mai puternic asupra motivatiei scolare, rezultatelor invatarii si asupra competitivitatii scolare. In rural, bursele au contribuit mai mult la reducerea absenteismului si a abandonului scolar, functionand mai degraba ca mecanism de participare scolara.
Cum sunt folositi banii de bursa?
Studiul a aratat ca utilizarea banilor de bursa variaza intre mediul urban si rural.
1. In mediul rural, bursele au fost utilizate frecvent si de catre familie, ca sprijin economic. Elevii din rural utilizeaza in mai mare masura bursa pentru caiete, carti si rechizite sau imbracaminte/incaltaminte.
2. In mediul urban se observa o diferenta de 20% intre opiniile parintilor si elevilor despre utilizarea fondurilor, ceea ce poate semnifica ca decizia cheltuirii banilor este a elevilor. Astfel, in cazul lor, banii au fost folositi in mai mare masura pentru pregatire suplimentara/meditatii, articole de ingrijire sau divertisment.
Citeste si:
"Elevii vaneaza notele pentru bursa"
Chiar daca peste 60% dintre parinti se declara multumiti de burse, au fost semnalate si probleme frecvente privind cuantumul sprijinului si intarzierile la plata.
In plus, unii profesori au mentionat si efecte mai putin dorite: cresterea nivelului de stres in randul elevilor, ca urmare a presiunii pentru obtinerea notelor mari si transformarea burselor intr-un scop in sine, fara o motivare intrinseca reala pentru invatare. De asemenea, unii profesori au semnalat masuri coercitive asupra elevilor, adoptate de parinti, pentru obtinerea burselor.
„A crescut stresul obtinerii de note cat mai mari.”, „Unii elevi vaneaza notele, altii resimt invidie fata de colegi; cei care nu sau incadrat sunt suparati.”, „Consider ca este prea multa presiune din partea parintilor. Sunt copii batuti pentru ca nu iau bursa.”, „Exista presiune din partea parintilor in momentul in care e posibil sa se suspende bursa.”, „Acesti bani fac parte din acea sursa de venit constanta (a familiei).”, „Au venit la scoala practic pentru bani, nu pentru invatatura.”
Studiul arata ca, in anul scolar 2024-2025, sistemul de burse a prioritizat sprijinirea unui numar mare de elevi prin bursele sociale, de merit si de rezilienta.
Astfel, la nivelul lunii ianuarie 2025, bursa sociala a inregistrat cei mai multi beneficiari (840.820, reprezentand 60% din totalul beneficiarilor), urmata de bursa de merit (325.265 beneficiari). Comparativ cu luna martie 2024, cand ponderea cea mai mare a revenit, de asemenea, beneficiarilor de bursa sociala (55,6% din total), ponderea burselor de merit s-a diminuat prin limitarea mediei de acordare, scazand de la 38,1% din totalul burselor acordate in 2024 la 23,2% din total in anul 2025.
Studiul a fost demarat la solicitarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, in perioada septembrie 2024 - aprilie 2025, de Institutul de Stiinte ale Educatiei. Acesta a vizat
investigarea perceptiilor actorilor educationali cu privire la bursele scolare si efectele acestora asupra participarii la educatie si a performantei scolare a elevilor, precum si analiza schimbarilor aduse de metodologia de acordare a burselor implementata in anul scolar 2024 - 2025.