Potrivit datelor colectate de Institutul de Stiinte ale Educatiei intre septembrie 2024 si aprilie 2025, revizuirea tipologiei burselor si a criteriilor de acordare a fost una dintre recomandarile majore formulate de elevi, profesori si parinti, care au reclamat, in proportie semnificativa, lipsa de coerenta si echitate in actualul sistem de burse.
Concret, propunerile lor in aceasta directie au vizat:
• Reevaluarea tipologiei burselor. Unii parinti considera actuala structura prea complicata, in timp ce altii cer o diversificare mai clara, inclusiv introducerea unei burse sportive.
• Redenumirea Bursei sociale in „Ajutor pentru studii”, pentru o mai buna reflectare a scopului sau;
• Reintroducerea burselor monoparentale fara conditionare de venit.
• Crearea unor mecanisme de sprijin pentru copiii cu parinti plecati in strainatate.
• Crearea unor mecanisme de sprijin pentru copiii cu performante scolare si probleme medicale. Unul dintre parinti evidentiaza in acest sens situatia unui elev cu „anizometropie cu dioptrii diferite, care necesita tratament lunar, cu toate ca este al 2-lea pe judet la EN, (si are parinte) cu dificultati in asigurarea fondurilor necesare pentru achizitionarea ochelarilor speciali necesari”.
• Extinderea criteriilor de acordare a burselor sportive pentru a include toate sporturile acreditate de ministerele de resort. Un elev confirma: „daca un copil are rezultate bune la invatatura (bursa de merit), dar (se incadreaza si pentru) bursa sportiva, sa le poata primi pe amandoua, (intrucat) sunt lucruri total diferite, care ar trebui recompensate fiecare in parte”.
• Acordarea burselor pentru performante scolare pana la media 8-8,50
• Separarea burselor de merit de cele de rezilienta.
• Extinderea burselor de merit/rezilienta la ciclul primar.
• Permiterea cumularii anumitor tipuri de burse.
• Asigurarea accesului egal pentru elevii din invatamantul particular acreditat.
• Cresterea cuantumului burselor. Elevii si parintii recomanda acordarea burselor inclusiv pe perioada vacantelor si majorarea substantiala a sumelor: „bursa de merit ar trebui sa fie minim de 800 de lei, bursa sociala ar trebui sa se mareasca la 450 de lei, iar bursa de rezilienta la 500”, argumentandu-se ca „inflatia in Romania nu este neglijabila”.
Totodata, respondentii au cerut simplificarea aspectelor administrative privind acordarea burselor scolare, prin standardizarea documentatiei, extinderea perioadelor pentru depunerea si verificarea dosarelor de burse. Concret, sugestiile oferite de cei aproape 11.000 de respondenti (295 directori, 752 profesori, 3.015 elevi si 6.500 parinti) s-au referit la:
• Clarificarea reglementarilor. Este necesara o definire mai precisa pentru situatii precum acordarea burselor pentru premii si distinctii sportive sau a burselor in clasele de debut de ciclu scolar (a V-a si a IX-a), formele legale de venit care sunt luate in considerare in calculul eligibilitatii sau oferirea de exemple de calculare a venitului pentru diferite tipuri de subcategorii ale burse sociale.
• Standardizarea documentatiei. Se solicita o lista completa a actelor necesare pentru fiecare tip de bursa si modele unitare de cereri specifice. De asemenea, se propune introducerea unor formulare tipizate pentru fiecare categorie de bursa.
• Reducerea birocratiei. Se arata necesitatea diminuarii sarcinilor administrative pentru cadrele didactice si simplificarea procedurilor pentru parinti, astfel incat dosarele sa fie mai usor de intocmit.
• Extinderea perioadelor administrative. Respondentii solicita alocarea unui interval mai mare pentru depunerea si procesarea dosarelor, subliniind efortul semnificativ depus de diriginti pentru a sprijini parintii, in special pe cei din mediul rural, in intocmirea documentatiei necesare.
• Asigurarea calitatii si confidentialitatii. Sunt necesare precizari suplimentare pentru asigurarea calitatii si confidentialitatii conform legislatiei, prin formulari clare in cadrul metodologiei in acest sens (spre exemplu, pentru personalul care acceseaza platforma PatrimVen).
Alte sugestii de imbunatatire pentru gestionarea procesului de acordare a burse au fost:
1. Realizarea armonizarilor intre sistemul PatrimVen si documentatia necesara burselor scolare (spre exemplu, posibilitatea interogarii datelor pentru un anumit interval, compatibilizarea formatului adeverintelor solicitate pentru bursele scolare cu modelul raportului oferit de PatrimVen);
2. Imbunatatirea instrumentelor (digitale) de sprijin pentru acordarea burselor (spre exemplu, platforma digitala pentru depunere online a documentatiei din dosarul pentru burse);
3. Revizuirea responsabilitatilor institutionale in gestionarea burselor (spre exemplu, limitarea atributiilor scolilor in ceea ce priveste bursele sociale la informarea parintilor, transfer de atributii catre DGASPC/UAT pentru dosarele de burse sociale);
4. Asigurarea resurselor umane si materiale necesare gestionarii burselor scolare (spre exemplu, includerea medicului in Comisia de management al burselor, asigurarea unor mecanisme de colaborare cu specialisti in domeniile juridic, financiar, asistenta sociala).
Potrivit datelor oficiale ale Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC), in luna martie 2024 a anului scolar 2023 - 2024, au fost acordate aprox. 1.370.000 de burse, la o populatie scolara de 2.260.430 de elevi (excluzand elevii din invatamantul prescolar, special si postliceal). Alocarile bugetare au fost concentrate pe bursele sociale si de merit, care reprezinta peste 95% din totalul burselor acordate in anul scolar 2023 - 2024. Distributia fondurilor reflecta sustinerea elevilor aflati in situatii vulnerabile (52% din buget) si a performantei (48% din buget). De exemplu, la nivelul lunii martie 2024, bursa sociala a avut cei mai multi beneficiari (55,6% din totalul beneficiarilor de burse, 762.833 elevi), urmata de bursa de merit (40%, 522.653 elevi), bursa tehnologica (6%), bursele de excelenta olimpica (0,22%), iar bursa pentru mame minore s-a acordat pentru 960 beneficiare (0,06%).
In luna ianuarie 2025, au fost acordate peste 1.400.000 de burse scolare. Bursa de merit, acordata unui numar considerabil de elevi, a fost cea mai finantata categorie, in timp ce bursa sociala a avut cei mai multi beneficiari. Bursele tehnologice, cele de excelenta si bursele pentru mame minore au vizat segmente mai restranse, indicand directii de sprijin specializat. Bursa sociala a inregistrat cei mai multi beneficiari (840.820, reprezentand 60% din totalul beneficiarilor), urmata de bursa de merit (325.265 de elevi). Bursa de rezilienta a avut 170.318 elevi beneficiari, acestia reprezentand 12% din totalul bursierilor la nivelul acestei luni.
Studiul a fost demarat la solicitarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, in perioada septembrie 2024 - aprilie 2025, de Institutul de Stiinte ale Educatiei. Acesta a vizat investigarea perceptiilor actorilor educationali cu privire la bursele scolare si efectele acestora asupra participarii la educatie si a performantei scolare a elevilor, precum si analiza schimbarilor aduse de metodologia de acordare a burselor implementata in anul scolar 2024 - 2025.