Totodata, propusa in fruntea Ministerului Educatiei este Monica Anisie, profesor de Limba Romana la liceul "Tudor Vianu" din Capitala.
Cine este Monica Anisie?
Monica Anisie a absolvit Universitatea din Bucuresti si are doua diplome de master, una in Management Educational si cea de a doua in Integrare Europeana si problematica sociala.
Ea a ocupat functiile de inspector general adjunct la Inspectoratul Scolar Bucuresti (2009-2011), secretar general adjunct la Ministerul Educatiei (2011-2012), consilier in cadrul Administratiei Prezidentiale (2012-2014), director Inspectie scolara si apoi director general in MEN (2014-2016), secretar de stat (2016 - 2017) si apoi din nou consilier in cadrul Administratiei Prezidentiale.
Din luna iulie este presedinte al PNL Sector 2 si a initiat diferite proiecte, printre care "Educatie la puterea 2".
Va prezentam mai jos masurile care vizeaza Educatia, extrase din programul noului Guvern:
Educatie si cercetare
Prioritatea generala a PNL este de a asigura un cadru normativ previzibil si stabil in sistemul de educatie.
Pe termen scurt, PNL va lua doar masurile urgente, cu caracter reparatoriu sau care pot creste calitatea procesului educational, fara a genera instabilitate pentru elevi, profesori sau societate.
Ulterior, obiectivul PNL va fi punerea in practica a viziunii si strategiei din proiectul "Romania Educata". Demersul de operationalizare a acestei strategii va respecta aceleasi principii de consultare a societatii si a expertilor din domeniu.
Obiective generale:
· PNL va prioritiza componenta de echitate si abordarile pedagogice centrate pe elevi/studenti in scopul de a combate cele trei mari crize din educatia romaneasca: rata ridicata de parasire timpurie a scolii, rezultatele slabe ale elevilor la testarile nationale si internationale si rata de analfabetism functional masurata la varsta de 15 ani. Scopul este sa prevenim aparitia unei noi generatii „pierdute”, pana la implementarea unei reforme profunde pe termen lung.
· In vederea corelarii programelor de studii cu cerintele de pe piata muncii, se vor dezvolta parteneriatele cu partenerii socio-economici cu scopul dezvoltarii programelor din invatamantul profesional dual si cel universitar, astfel incat sa existe corelarea intr-o masura mai mare cu economia reala si cu prioritatile pe termen mediu si lung ale Romaniei.
Prioritati pe termen scurt:
1. Invatamantul preuniversitar:
· Realizarea unei analize, impreuna cu ministerele de resort, care sa conduca la adaptarea legislatiei specifice si sprijinirea autoritatilor publice locale in vederea realizarii conditiilor pentru obtinerea cu celeritate a avizelor si autorizatiilor sanitare si de securitate la incendiu pentru unitatile de invatamant.
· Refacerea capacitatii administrative a Ministerului Educatiei prin evaluari ale personalului si ocuparea prin concurs a functiilor. Organizarea concursului de directori pentru anul 2020 si limitarea practicii de delegare in interesul invatamantului.
· Adoptarea planului-cadru si realizarea programelor pentru invatamantul liceal prin continuarea efortului de reforma curriculara;
· Realizarea de urgenta a documentelor in vederea demararii licitatiilor pentru manualele scolare, pentru a nu repeta greselile trecutului, iar generatia de elevi care acum este in clasa a VII-a sa nu mai fie una de sacrificiu;
· Revenirea la cadrul legislativ care permite corectarea lucrarilor la Evaluarea Nationala si la
Bacalaureat in centre de evaluare din alte judete decat cele in care se sustin probele;
· Revenirea la legislatia de organizare a Evaluarii Nationale anterior masurilor de directionare fortata in invatamantul profesional a elevilor care nu obtin media 5 in procesul de admitere in invatamantul liceal;
· Compatibilizarea evaluarilor nationale cu programele scolare, respectiv cu evaluarile din timpul anilor de studiu;
· Debirocratizarea activitatii cadrelor didactice prin reducerea numarului de "hartii" si promovarea calitatii in educatie prin realizarea unui act educational bun si centrat pe nevoile elevului;
· Aplicarea efectiva a metodologiei pentru combaterea segregarii scolare;
· Realizarea unui parteneriat real al ministerului cu toti actorii educationali (elevi, parinti, profesori, sindicate);
· Extinderea etapizata a programului "Masa calda” si cresterea calitatii programelor de "After-school” publice si private, inclusiv prin crearea cadrului legislativ favorabil;
· Profesionalizarea carierei didactice prin demararea programului de masterat didactic in cele mai adecvate universitati;
· Extinderea programelor de invatamant profesional-dual prin adecvarea cadrului institutional existent si stimularea parteneriatului cu mediul privat, pentru nivelele de calificare 3, 4 si 5;
· Initierea unor eforturi guvernamentale pentru deblocarea decontului navetei elevilor si cadrelor didactice si pentru finantarea transportului scolar intrajudetean.
· Promovarea masurilor care sprijina digitalizarea sistemului de educatie si focalizarea pe utilizarea tehnologiilor IT pentru procesul de predare-invatare si pentru managementul educational.
2. Invatamantul universitar:
· Initierea unui proiect de lege pentru scoaterea veniturilor proprii ale universitatilor din calculul deficitului public national, permitand universitatilor realizarea de investitii necesare pentru mentinerea competitivitatii.
· Asigurarea conditiilor pentru desfasurarea de alegeri corecte si impartiale la nivelul conducerii universitatilor;
· Crearea de mecanisme functionale, prin armonizarea eforturilor institutionale deja existente si a bunelor practici la nivel national, pentru monitorizarea parcursului profesional al absolventilor;
· Recredibilizarea studiilor doctorale si dezvoltarea activitatilor de cercetare prin implicarea specialistilor din tara si din strainatate pentru eliminarea culturii plagiatului si cresterea calitatii, conform standardelor internationale. Demararea imediata a evaluarii scolilor doctorale, pe baza metodologiei agreate cu ARACIS si Consiliul National al Rectorilor;
· Sprijinirea universitatilor pentru a-si dezvolta strategiile de internationalizare, prin adoptarea unui cadru strategic la nivel national in acest domeniu, care sa includa masuri de recompensare a acelor institutii care vor fi parte a aplicatiilor selectate in cadrul apelului pentru Universitati Europene sau care au performante deosebite la nivel international.
3. Cercetare - Inovare:
· Majorarea bugetului dedicat activitatilor de cercetare-dezvoltare-inovare si asigurarea unei distributii bugetare echilibrate, pentru sustinerea atat a cercetarii aplicative si a inovarii, cat si a cercetarii fundamentale si de frontiera;
· Atribuirea finantarii pe proiecte se va face exclusiv pe baza unor evaluari realizate de echipe care sa includa experti internationali pentru a elimina potentialele conflicte de interese;
· Initierea unei evaluari a institutelor nationale de cercetare si dezvoltare, in scopul dezvoltarii unor poli nationali de competitivitate;
· Demararea procesului de cartografiere a infrastructurii de cercetare si de creare a unei retele de infrastructura de cercetare regionala care sa ofere acces la echipamente tuturor cercetatorilor din institutiile publice din regiune;
· Asigurarea conditiilor necesare continuarii si finalizarii proiectelor majore de cercetare, cu finantare si participare nationala si europeana:
o Laserul de la Magurele Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics ELI-NP - integrarea infrastructurilor de cercetare ELI-NP si CETAL in cadrul unui ecosistem al inovarii si dezvoltarii bazat pe creativitate, care sa permita cresterea gradului de atractivitate a platformei Magurele, atat pentru cercetatorii din intreaga lume, cat si pentru investitorii in activitatile de CDI;
o Centrul International de Studii Avansate a Sistemelor: Rauri – Mari (DANUBIUS-RI) ca infrastructura distribuita de cercetare interdisciplinara aferenta marilor sisteme.