In document se arata ca, examenul de admitere in clasa a V-a se organizeaza la nivel de scoala in cazul in care numarul solicitarilor de inscriere este mai mare decat numarul locurilor aprobate prin planul de scolarizare.
Regula se aplica si pentru unitatile de invatamant preuniversitar care
infiinteaza clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne de circulatie internationala in regim intensiv si la care numarul solicitarilor este mai mare decat cel al numarului de locuri aprobate prin planul de scolarizare. In acest caz se organizeaza
un test de competenta lingvistica conform prevederilor Regulamentului - cadru de organizare si functionare a claselor cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv, respectiv bilingv in unitatile de invatamant preuniversitar in vigoare.
Recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la examenele cu recunoastere internationala cu testul de competente lingvistice se face numai daca numarul total al candidatilor inscrisi este mai mic sau egal cu numarul de locuri aprobat prin planul de scolarizare al unitatii de invatamant pentru clasa/clasele a V-a cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv. In cazul in care numarul total al candidatilor inscrisi este mai mare decat numarul de locuri aprobat, toti candidatii sustin testul de competente lingvistice.
Metodologia de inscriere a beneficiarilor primari in clasa a V-a la unitatile de invatamant care nu detin clase de nivel primar
Art. 1.
Prezenta metodologie reglementeaza modalitatea de inscriere a a beneficiarilor primari in clasa a V-a la unitatile de invatamant preuniversitar care nu detin clase de nivel primar incepand cu anul scolar 2024 – 2025.
Art. 2.
Unitatile de invatamant preuniversitar care nu detin clase de nivel primar pot infiinta clasa a V-a conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 3.
Inscrierea beneficiarilor primari se realizeaza dupa incheierea anului scolar aferent clasei a IV-a, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 4.
(1) In unitatile de invatamant preuniversitar in care se infiinteaza clasa a V-a si la care numarul solicitarilor este mai mic sau egal cu cel al numarului de locuri aprobate prin planul de scolarizare, inscrierea beneficiarilor primari se realizeaza cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind transferul beneficiarilor primari prevazute in Regulamentul – cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar.
(2) Unitatea de invatamant preuniversitar isi elaboreaza propria procedura de inscriere a beneficiarilor primari in clasa a V-a, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, aprobata de consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
Art. 5.
(1) In unitatile de invatamant preuniversitar in care se infiinteaza clasa a V-a si la care numarul solicitarilor este mai mare decat cel al numarului de locuri aprobate prin planul de scolarizare, se pot organiza examinari/testari la maximum doua discipline de studiu.
(2) Unitatea de invatamant preuniversitar isi elaboreaza propria procedura de organizare si desfasurare a testarilor/examinarilor cu respectarea prevederilor legale in vigoare, aprobata de consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
(3) Nota finala obtinuta in urma testarilor/examinarilor reprezinta nota de admitere in clasa a V-a.
(4) Elevii sunt admisi in ordinea descrescatoare a notelor finale obtinute in limita locurilor aprobate prin planul de scolarizare.
Art. 6.
(1) Unitatile de invatamant preuniversitar cu profil artistic, care nu detin clase de nivel primar si infiinteaza clasa a V-a cu profil artistic, pot organiza testari/examinari in vederea evaluarii aptitudinilor specifice, conform dispozitiilor si regulamentului de organizare a invatamantului de arta prevazute la art. 23, 45 si 46 din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Unitatea de invatamant preuniversitar isi elaboreaza propria procedura de organizare si desfasurare a testarilor/examinarilor cu respectarea prevederilor legale in vigoare, aprobata de consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
Art. 7.
Unitatile de invatamant preuniversitar cu profil sportiv, care nu detin clase de nivel primar si infiinteaza clasa a V-a cu profil sportiv, pot organiza testari/examinari in vederea evaluarii aptitudinilor specifice, conform dispozitiilor si regulamentului de organizare a invatamantului sportiv prevazute la art. 23, 45 si 46 din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Unitatea de invatamant preuniversitar care infiinteaza clasa a V-a profil artistic isi elaboreaza propria procedura de organizare si desfasurare a testarilor/examinarilor cu respectarea prevederilor legale in vigoare, aprobata de consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
Art. 8.
(1) Unitatile de invatamant preuniversitar, care infiinteaza clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne de circulatie internationala in regim intensiv si la care numarul solicitarilor este mai mare decat cel al numarului de locuri aprobate prin planul de scolarizare, poate organiza testul de competenta lingvistica conform prevederilor Regulamentului - cadru de organizare si functionare a claselor cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv, respectiv bilingv in unitatile de invatamant preuniversitar in vigoare.
(2) Elevii care, anterior inscrierii in clasa a V-a la clasele cu predare in regim intensiv a unei limbi de circulatie internationala, au sustinut examene de competenta lingvistica intr-o limba de circulatie internationala si au obtinut o diploma nivel A1 sau nivel superior, sunt admisi fara a mai sustine proba de verificare a cunostintelor la limba moderna respectiva, numai daca numarul total al beneficiarilor primari care opteaza pentru acest tip de clase este mai mic sau egal cu numarul de locuri aprobat pentru clasele cu predare in regim intensiv a unei limbi de circulatie internationala. In cazul in care numarul total al beneficiarilor primari care opteaza pentru clasele cu predare in regim intensiv a unei limbi de circulatie internationala este mai mare decat numarul de locuri aprobat pentru acest tip de clase, toti elevii sustin testul de competenta lingvistica.
(3) In situatii exceptionale, in care se inregistreaza intarzieri in eliberarea, de catre institutia/organizatia care administreaza examenul respectiv, a diplomei mentionate la alin. (2), parintele/reprezentantul legal al candidatului poate depune o adeverinta care sa ateste promovarea examenului, eliberata de respectiva institutie/organizatie.
(4) In cazul unitatilor de invatamant preuniversitar care infiinteaza clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne de circulatie internationala in regim intensiv, limba moderna care nu a fost studiata in ciclul primar, unitatile de invatamant vor aplica prevederile art. 5 din prezenta metodologie.
(5) In situatia in care exista elevi pentru care se solicita sustinerea testului de competenta lingvistica la mai multe limbi moderne, inspectoratul scolar judetean poate dispune organizarea acestuia pentru fiecare limba moderna in zile distincte.