Sistemul educational finlandez este cel mai apreciat din lume, datorita libertati elevilor, care isi pot alege singuri disciplinele pe care le invata si care ii ajuta astfel sa obtina rezultate excelente intr-un timp mult mai scurt.
In afara de programa incarcata, pentru obtinerea unor rezultate favorabile conteaza foarte mult si atmosfera din clase, modul in care acestea sunt mobilate si dotate cu instrumentele necesare, dar si stilul de predare al profesorilor.
In timp ce copiii din Romania inca mai studiaza in clase darapanate, cu mobilier vechi, in care nu s-a mai investit de ani de zile, in alte state europene scolile sunt dotate cu aparatura de ultima ora, colorate si vesele, iar profesorii predau din centru si nu din fata elevilor.
Pana acum, o singura scoala din Romania a urmat modelul de invatamant al finlandezilor, iar elevii romani care invata aici au o libertate mai mare de exprimare, primesc mai putine teme pentru acasa si isi pot striga invatatoarea pe nume.
"Ce inseamna scoala finlandeza pentru un copil care vine aici? Este ca din start va fi socat de faptul ca profesorilor li se spune pe nume. Noi consideram si este unul dintre principiile pe care le-am invatat de la colegii din Finlanda: nu formalitatea da respectul, ci relatia aduce respectul", a explicat pentru Digi 24 Alina Cirja, director al scolii romano-finlandeze.
Elevii scolii romano-finlandeze sunt foarte incantati de acest sistem educational, mai ales ca participa la multe activitati educationale, au locuri de joaca special amenajate pentru pauze si sunt incurajati sa vorbeasca foarte mult in pauze.
Orele de curs in cadrul scolii romano-finlandeze dureaza doar 45 de minute, pauzele au 15 minute, iar elevii isi pot alege singuri la ce activitati extracurriculare pot participa, in functie de abilitatile lor.
"Credem ca si temele au rolul lor in educatie, insa temele au scopul de a fixa anumite cunostinte. Ele sunt mult mai putine, pentru ca incurajam creativitatea: copilul este incurajat sa faca proiecte de weekend, sa studieze pe o anumita tema, sa gaseasca raspunsuri. Notam pe caiet, dar incercam ca in timpul orei sa folosim cel putin unul, doua jocuri pentru ca ei sa vina la scoala, sa fie relaxati si sa invete cu placere", explica Ana Maria Ologeanu, profesor.
Mara 04 Ian. 2018 12:10:41
Bună ziua! Din cate am aflat principiul de bază al sistemului de anvățămant finlandez este: nici un elev nu rămane an urmă! Cand un elev nu reușește să asimileze cunoștințe, după ore i se aigură program suplimentar de către profesorul de la clasă pentru a recupera. La ei se fac multe lecții an natură, an pădure, au laboratoare, au ateliere imense pentru andeletniciri practice. Nu scriu foarte mult, ci analizează, cercetează, pun an practică. La ei școala este foarte curată, profesorii și elevii stau an șosete an școală. Se pune mare accent pe igienă, pe sport, pe activități practice. Nu se joacă toată ziua.La noi dacă elevii nu au pagini antregi de scris la romană și la matematică, avem impresia că elevul nu invață. Ne prinde noaptea cu copiii făcand teme, iar, dacă copilul mai face un sport, mai anvață să cante la un instrument, etc. nu mai are timp decat să mănance și să culce. Sunt bune temele pentru acasă, dar nu pagini antregi obligatoriu pentru toti copiii, 3-4exerciții pentru toti, cine vrea mai mult face mai mult, dar nu obligatoriu. Mai este și problema că profesorul nu mai verifică tema, nici cantitativ și nici calitativ, iar elevul nu mai stie dacă a făcut bine sau nu.
Kokor 03 Ian. 2018 07:55:23
Noi am avut un anvățămant valoros pe timpul lui Spiru Haret, l-am abandonat, acum preluăm modele ?din afară? ! nefezabile. Nu spun că sunt rele, dar acestea nu se pliază pe condițiile sociale și mai ales materiale din Romania zilelor noastre dezorientată politic, fără locuri de muncă atractive, fără perspectivă. Înainte de a lua ?modele? să creăm baza materială necesară an școlile romanești. Să nu supraaglomerăm copiii cu lucruri inutile ci să ne ocupăm de pregătirea cadrelor. Uitați-vă la calitatea pregătirii profesionale a absolvenților de facultăți! Cu puține excepții, e jalnică! Degeaba vor accepta să li se spună pe numele mic, profesorul Georgel sau profesoara Dana, dacă profesional sunt ?zero?!Dumitru Mihaela 03 Ian. 2018 06:37:20
Aș vrea să punctez o idee. Înainte de a vorbi de jocul utilizat an școli, explicați diferențele antre jocurile didactice și joc. Multă lume le confundă.Nici un copil nu merge la școală de dragul alergatului pe coridoare an timpul pauzelor. Copiii vin cu drag la școală atunci cand anțeleg că instruirea lor pentru viață presupune efort; că acest efort durează mai mult sau mai puțin, an funcție de abilitățile fiecăruia. Noi nu avem o societate atat de evoluată ca să ne răsfățăm copiii. Poate o vor creea ei, dar ... cu efort.
Dinescu Persida 21 Oct. 2015 09:59:19
EU CRED CA ESTE UN LUCRU F.BUN,INTRODUCEREA ACESTUI SISTEM FINLANDEZ IN SCOLILE DE STAT.CINE COMENTEAZA CA AR FI O PROSTIE ,INSEAMNA CA NU STIE EXACT CUM ESTE IN SCOLILE DIN ROMANIA.AS FI FERICITA SA IMI STIU COPIII LA O ASA SCOALA.IN PREZENT COPII NU AU NICI UN MOTIV SA SE DUCA CU DRAG LA SCOALA,DINCONTRA,FUG DE EA CA DE DRACUL.TOTUL ESTE RIGID,AU MULTE TEME,IN UNELE SCOLI CUM ESTE SCOALA 84,DIN BUC.COPII NU AU CURTE UNDE SA POATA IESI IN PAUZE,NU SUNT LOCURI DE JOACA,UNELE PAUZE NICI NU SE IAU,COPII SUNT NEVOITI SA SE JOACE PE CORIDOARELE STRAMTE,IN CLASELE 1 SI 2 AU CATE 3 MANUALE DE ROMANA+CULEGERE SI LA FEL SI MATEMATICA,MASA ADICA CORNUL SI LAPTELE SUNT O RUSINE LA ADRESA COPIILOR,EU PERSONAL AM GASIT CHIAR VIERMI IN CORNUL DE LA SCOALA.ASA CA CE SA FIE ATRAGATOR SAU CAT DE CAT DISTRACTIV LA SCOLILE NOASTRE?COPII MEI SUNT DIN CE IN CE MAI TRISTI SI ABATUTI ,SI DA SUNT TOTAL DE ACORD SA SE FACA SI JOCURI,SAU ORE DE DESEN,PICTURA,ORE DE INVATARE A UNUI INSTRUMENT MUZICAL,DE CE NU?DE CE SA RAMANEM IN VREMEA COMUNISMULUI CU SCOLILE DE STAT?Cici 18 Oct. 2015 20:03:44
O prostie. Avem elevi buni, pregatiti de dascali profesionisti. De ce sa-mi dau copilul sa invete jocuri?Alea il pot invata si eu acasa. Alte state nu stiu cum sa puna mana pe copiii nostri si noi ii indobitocim cu jocuri!Maria 15 Oct. 2015 16:56:11
Ce fel de scoala este asta cu jocuri cica unul, doua jocuri din 45 de minute? Ce invata copilul ? Si Waldorf-ul a fost o panarama. D-aia vin altii si ne iau elevii in tari straine?