Toate aceste constatari au fost facute in urma studiului "O privire asupra participarii la educatie folosind analiza pe cohorta", elaborat de Ministerul Educatiei Nationale – Institutul de stiinte ale Educatiei si UNICEF Romania, constatare fundamentala prin deschiderea ei spre zona economica, spre integrare sociala si, de dorit, spre decizie politica.
Copiii se pierd nu atat prin abandon in timpul scolii, cat prin renuntare la a merge mai departe cand e sa treaca dintr-un ciclu in altul. Prin urmare, abandonul scolar chiar se constata ca s-a redus, insa cresterea ponderii celor aflati pe dinafara scolii creste an de an.
In 2010/2011 numai 83% dintre tinerii de varsta aceasta erau inscrisi undeva la scoala (liceu, profesionala sau, din diverse motive, inca la gimnaziu), ca in 2015/2016 ponderea lor sa scada la 75%. si mai mult focalizand analiza, daca 8 din 10 adolescenti de 15-16 ani finalizeaza invatamantul obligatoriu (10 clase), 12 clase sau invatamantului profesional le termina numai 7 din 10.
O cauza majora a renuntarii la mersul mai departe dupa gimnaziu este identificata in desfiintarea la un moment dat a invatamantului profesional. Dovada este potrivirea dintre calendar si evolutia ponderii celor ramasi pe nicaieri. Lichidarea scolilor profesionale, numite atunci "scoli de arte si meserii" a inceput in 2009/2010 si a durat pana in 2011/2012, dupa care, din 2014/2015, invatamantul profesional a fost reinfiintat. Drept urmare, in ultimii vreo 2 ani, cresterea ponderii adolescentilor care nu-si continua scoala s-a temperat.
Politicile privind cresterea calitatii in educatie au reprezentat o constanta in ultimul deceniu, programele promovate la nivel national sau judetean incluzand, printre altele, dezvoltarea unui nou curriculum, promovarea unor masuri de asigurare interna a calitatii in toate scolile din invatamantul preuniversitar, investitii in infrastructura scolara/educationala sau implementarea unor programe de formare continua. Din pacate, aceste interventii au fost insuficiente si au avut un impact limitat.
Cimpean Gheorghe 30 Nov. 2017 07:21:07
Tinand cont de calitatea actualelor cadre didactice si a dotarilor pe care le au scolile.......nu este de mirare faptul ca tinerii abandoneaza scoala.Vorbind de scoli profesionale...........nu mai sunt ateliere-scoala, tinerii fac practica in diferite intreprinderi, unde sunt pusi sa execute piese care aduc profit intreprinderii dar n-au nimic in comun cu viitoarea meserie a practicantului............Deci, vorbim de abandon scolar cand de fapt, noi nu avem scoli..........Multi Inspectori, Directori, Profesori................nu au curajul sa raporteze mai sus adevarata situatie din invatamant, de frica sa nu-si piarda posturile, deoarece in tara asta daca ceri ajutor superiorului,care de fapt ar trebui sa-ti acorde conditii sa-ti desfasori activitatea, esti considerat incapabil pt postul respectiv............Pana noi Adultii, nu realizam ca am pornit pe un drum gresit, nu avem dreptul sa judecam tineretul, deoarece tineretul de azi se formeaza printre noi,urmand modelul nostru...............