Documentul, intitulat "Raportul de diagnostic al Educatiei si Cercetarii din Romania. Realizarile prezente si implicatii pentru noi reforme in domeniu (Raportul QX)", este asumat de prof. Daniel David, nefiind un document ce reprezinta viziunea Guvernului sau a Ministerului.
Evaluare Nationala cu probe la toate competentele-cheie
In Raport, Daniel David sustine ca Evaluarea la clasa a VIII-a are o miza de selectie prea mare pentru un ciclu obligatoriu si recomanda includerea testarii tuturor competentelor cheie, nu doar matematica si limba romana. In plus, ministrul Educatiei agreeaza ideea ca liceele sa aiba libertatea de a decide in proportie de pana la 50% alocarea locurilor prin examene proprii.
"Evaluarea nationala din clasa a VIII-a este (1) prea restrictiva, prin raportare la competentele de baza/cheie pe care le tintim intr-un invatamant gimnazial in care nu am initiat inca specializarile majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptand zonele vocationale), si (2) cu miza de selectie prea mare, pentru un moment aflat in cadrul procesului obligatoriu de invatamant. Asadar, cred ca evaluarea nationala din clasa a VIII-a trebuie sa includa pe langa testarile la matematica si limba romana si testarea celorlalte competente de baza/cheie (de discutat varianta 5 competente de baza vs. 8 competente cheie). In plus, pentru a flexibiliza miza selectiei intr-un proces de invatamant, totusi, obligatoriu si pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decat 50%), organizat in conditiile legii dupa evaluarea nationala, dar si ponderea probelor obligatorii din evaluarea nationala din clasa a VIII-a in ocuparea celorlalte locuri; probele de matematica si limba romana, fiind incluse atat in competentele de baza, cat si in cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mica de un nivel relevant stabilit national", scrie Daniel David in Raport.
In legatura cu evaluarile la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, ministrul Daniel David propune extinderea testarilor astfel incat sa acopere si alte competente de baza, pastrand insa rolul lor informativ si formativ.
"Evaluarile standardizate la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a trebuie sa-si pastreze caracterul informativ si formativ pentru o educatie personalizata la nivel individual, dar si pentru masuri la nivelul unitatilor scolare si pentru politici nationale. Dar, pe langa testarile la matematica-stiinte si limba romana, trebuie acoperite si celelalte competente de baza/cheie – de discutat varianta 5 competente de baza vs. 8 competente cheie, inclusiv privind raportul intre evaluare nationala si cea a cadrului didactic (testata prin esantionare)", se mai arata in Raport.
David: "Examenul la clasa a VIII-a este nenatural intr-un sistem obligatoriu"
"Eu consider Evaluarile nationale ca nu sunt comprehensive, nu sunt suficient de informative. Nu poti sa spui, pe de-o parte, ca tu vrei sa promovezi cele opt competente-cheie, dar in Evaluarile nationale tu te cam focalizezi pe doua. Hai sa spunem ca in celelalte clase mai mici mai pui Matematica si Stiinte, dar in clasa a VIII-a mergi pe Matematica si pe Limba si literatura romana. Nu este ok. Fiindca intrebarea e: si cu celelalte competente cheie ce facem?! Ele nu au nevoie de niste valori standardizate, ca sa stim - le-au asimilat copiii, nu le-au asimilat, sa stim cum se compara o scoala cu o alta scoala, sa stim cum se comporta profesorii?! (...). Si atunci corect este sa evaluam toate competentele cheie. Acum este o discutie, ca am fost surprinsi de miscarea pe care a facut-o Comisia Europeana la inceput de an, ca ati vazut ca au discutat despre faptul ca cele opt competente-cheie ar trebui cumva minimal sa fie reduse la cinci 'basic skills', adica cinci competentele focalizate pe abilitati", a declarat Daniel David.
Totodata, in conferinta de presa, Daniel David a explicat ca o evaluare la mai multe competente nu inseamna ca trebuie sa dai cinci sau opt examene. "Exista acele probe americane, de exemplu, care ai zonele de stiinte, zonele apropiate care le prinzi intr-un test grila cu diverse sub-teste, astea sunt chestii operationale”, a mai spus David.
Ministrul Educatiei a mai spus ca examenul la clasa a VIII-a "este nenatural intr-un sistem obligatoriu", argumentand ca nu are sens sa faci un examen atat de greu, complicat, pe doua materii, care "dupa aceea sa marcheze traiectoria de viata a copilului".
Care sunt cele opt competente-cheie in Educatie
Cele opt competente cheie la care face referire Daniel David sunt:
(1) competente de limba/comunicare (alfabetizare);
(2) competente multilingvistice;
(3) competente STEM (stiinta, tehnologie, inginerie si matematica);
(4)competente digitale,
(5) competente de viata (personale/sociale/de a invata sa invatam);
(6) competente civice;
(7) competente antreprenoriale;
(8) competente de expresie si sensibilitate culturala.
La nivel mai general (de baza si/sau minimal) se porneste de la cinci competente de baza (cu accent pe componenta de skills) – (1) limba si comunicare; (2) matematica; (3) stiinte; (4) digitale; (5) cetatenie, care apoi se dezvolta in cele cheie, care apoi sustin la randul lor competente mai complexe de specializare si transversale.
Ministrul Educatiei a mai spus ca detaliile operationale ale evaluarilor nationale la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a si a VIII-a vor fi stabilite pe baza acestor principii generale.
In legatura cu examenul de bacalaureat, formula propusa in Legea invatamantului nr. 198/2023 poate ramane valabila.
Ministrul Educatiei semnaleaza ca, in acest moment, educatia in invatamantul preuniversitar este ineficienta, iar asta se vede tot mai tare de la an la an, prin numarul mare de absolventi cu o calitate slaba a competentelor, abandon scolar mare si analfabetism functional crescut, aspecte care au devenit un risc de securitate nationala.