Potrivit unei informari transmise de Ministerul Educatiei, elementele de noutate privind administrarea, la nivel de sistem, a celor trei evaluari nationale, la clasa a II-a, clasa a IV-a si clasa a VI-a, sunt urmatoarele:
1. Extinderea duratei testului la EN II de la 30 de minute la 45 de minute. Decizia a fost bazata pe armonizarea duratei testelor scrise, astfel incat toti elevii, inclusiv cei din mediul rural, sa-si poata demonstra abilitatile de scris-citit-socotit fara presiunea timpului, intr-o ora de curs, asa cum sunt obisnuiti.
2. La Evaluarea la clasa a VI-a denumirea probelor de evaluare a fost actualizata in concordanta cu prevederile Legii nr. 198/2023 de la art. 99 (4): „La finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a, elevii sustin evaluari nationale scrise, obligatorii, la limba si comunicare, matematica si stiinte, in baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei”, astfel:
Testele elaborate pentru EN VI vor fi structurate dupa cum urmeaza:
a) primul test vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Limba si comunicare” - Limba romana;
b) al doilea test vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Limba si comunicare” - Limba materna;
c) al treilea test vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Matematica si Stiinte ale naturii”.
Elevilor apartinand minoritatilor nationale, care au urmat cursurile in limba materna, li se va asigura testul care vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Matematica si Stiinte ale naturii” atat in limba in care au studiat, cat si in limba romana.
3. Rezultatele elevilor la EN II, EN IV, EN VI administrate in anul scolar 2024-2025 sunt exprimate in punctaje.
In plus, incarcarea rezultatelor obtinute de elevi la testele administrate la EN 2025 se va realiza individual, pentru fiecare elev in parte, in functie de clasa si de testul sustinut. Rezultatele individuale obtinute la EN 2025 nu se afiseaza/nu se comunica public si nu se inregistreaza in catalogul clasei. Prin exceptie, la solicitarea scrisa a elevului, punctajele obtinute se vor putea echivala in calificative / note si pot fi trecute in catalog.
Intr-un anunt publicat recent pe pagina de Facebook, ministrul Ligia Deca scria ca masura de a consemna in punctaje rezultatele la evaluarile de la sfarsitul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a va permite o mai buna intelegere a nivelurilor de performanta.
"In toate discutiile cu parintii mi s-a semnalat dificultatea de a corela codurile care erau atribuite raspunsurilor cu nivelul de competenta al copiilor, asa incat, pentru a creste utilitatea rezultatelor, propunem aceasta modificare. De asemenea, exista posibilitatea ca punctajele obtinute sa fie echivalate/asociate cu calificative sau note si trecute in catalog, cu acordul elevilor si parintilor, deci optional. (...) Este o modificare semnificativa fata de ceilalti ani si permite o intelegere mai buna la nivelul profesorilor, al elevilor si al parintilor. Permite, de asemenea, o utilizare mai buna a datelor evaluarilor la nivel de sistem, pentru a fundamenta imbunatatiri in directiile adecvate", a scris Ligia Deca, pe Facebook.
Rezultatele elevilor sunt supuse unui proces de analiza de catre cadrul didactic si de catre colectivul de catedra din fiecare unitate scolara. In urma acestei analize, cadrul didactic decide, acolo unde este cazul, elaborarea planului individualizat de invatare al elevului, instrument fundamental de remediere/dezvoltare/orientare care cuprinde informatii diagnostice si prognostice in vederea orientarii si optimizarii invatarii.
Calendar Evaluare Nationala clasa a II-a 2025
Limba si comunicare - Scris – Limba romana - 13 mai 2025
Limba si comunicare - Scris – Limba materna - 13 mai 2025
Limba si comunicare - Citit – Limba romana - 14 mai 2025
Limba si comunicare - Citit – Limba materna - 14 mai 2025
Matematica si Explorarea mediului - 15 mai 2025
Limba si comunicare - Scris - Citit – Limba romana pentru minoritatile nationale - 16 mai 2025
Calendar Evaluare Nationala clasa 4 2025
Limba si comunicare - Limba romana/ Limba romana pentru minoritatile nationale- 20 mai 2025
Matematica si Stiinte ale naturii - 21 mai 2025
Calendar Evaluare Nationala clasa a VI-a 2025
Limba si comunicare - Limba romana - Limba moderna I - 27 mai 2025
Subiecte Evaluare Nationala 2025 clasele 2, 4, 6
Testele pentru Evaluarea Nationala 2025 la clasele 2, 4 si 6 se elaboreaza de catre CNPEE, tinand seama de urmatoarele cerinte:
a) sa fie formulate clar, precis si in stricta concordanta cu programele scolare in vigoare pentru fiecare disciplina de studiu;
b) sa aiba un nivel mediu de dificultate.
Testele pentru Evaluarea Nationala 2025 au un format asemanator cu cel al evaluarilor internationale.
Criteriile de evaluare, precum si alte informatii referitoare la stabilirea nivelurilor de performanta atinse sunt cuprinse in Caietul cadrului didactic, document tip, elaborat de CNPEE si transmis catre unitatile de invatamant care organizeaza EN-2025.
Testele elaborate pentru Evaluarea Nationala 2025 la clasa a II-a, administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a II-a in limba romana, sunt structurate astfel:
a) primul test vizeaza evaluarea competentelor de producere a mesajelor scrise;
b) al doilea test vizeaza evaluarea competentelor de receptare a mesajelor citite;
c) al treilea test vizeaza evaluarea competentelor de matematica si explorarea mediului.
Testele elaborate pentru Evaluarea Nationala 2025 la clasa a IV-a, administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a IV-a in limba romana, sunt structurate astfel:
a) primul test vizeaza evaluarea competentelor de intelegere a textului scris in limba romana;
b) al doilea test vizeaza evaluarea competentelor de matematica si stiinte ale naturii.
Testele elaborate pentru Evaluarea Nationala 2025 clasa a VI-a sunt structurate astfel:
a) primul test vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Limba si comunicare” - Limba romana;
b) al doilea test vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Limba si comunicare” - Limba materna;
c) al treilea test vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Matematica si Stiinte ale naturii”.
Durata alocata rezolvarii testelor de evaluare este dupa cum urmeaza:
- de cate 45 de minute pentru fiecare test administrat la EN II;
- de cate 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV;
- de cate 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN VI.
Metodologie Evaluare Nationala 2025 clasele 2, 4 si 6