Propunerea legislativa initiata de deputatul PNL Ioan Cupsa, care prevede desfasurarea unui concurs de admitere in licee si scoli profesionale, a fost semnata deja de 30 de parlamentari si are acordul Comisiei Nationale de Educatie a PNL.
Propunerea legislativa modifica si completeaza articolul 76 din Legea Educatiei nationale si prevede ca admiterea elevilor in invatamantul liceal sau scoala profesionala sa se faca prin "Concurs National de Admitere", care se desfasoara pe baza unei metodologii elaborate de catre ministerul Educatiei.
Concursul National de Admitere in liceu sau scoala profesionala va consta in urmatoarele probe: Limba si literatura romana - scris; Limba si literatura materna – scris, proba sustinuta de catre candidatii care se inscriu la Concursul National de Admitere pentru clase cu limbi de predare ale minoritatilor nationale; Matematica – scris; probe de aptitudini specifice pentru liceele vocationale si anumite scoli profesionale, stabilite in metodologia elaborata de catre Ministerul Educatiei Nationale, potrivit propunerii legislative.
Aceste probe se sustin inaintea Concursului National de Admitere, iar notele obtinute se vor lua in calcul la stabilirea mediei de admitere.
Propunerea legislativa prevede ca repartizarea elevilor in licee si scoli profesionale sa se faca in ordinea descrescatoare a mediei de admitere obtinuta la Concursul National de Admitere si in acord cu optiunile exprimate de catre elevi.
Parlamentarul Ioan Cupsa a explicat ca propunerea sa legislativa este in acord cu pozitiile publice asumate de catre ministrul Educatiei, Remus Pricopie. Acesta propune eliminarea din procesul de admitere a mediei notelor obtinute in clasele V-VIII, pentru ca aceste note au un caracter particular, subiectiv, fiind influentate de standardele diferite aplicate de profesori.
"Notarea e particularizata de pregatirea, de experienta, de capacitatea profesorului de rezista la presiunea sociala care e diferita de la un profesor la altul. Presiunea sociala e una foarte mare si e generata de parinti, de familia copilului, in goana nebuna dupa note mari, de factori de conducere din institutiile de invatamant, directori, inspectori, care sunt sub presiunea evaluarii statistice si a dorintei de a vinde o imagine buna a scolii in care activeaza", a declarat Cupsa.