50 de deputati si senatori (atat din partea PSD cat si partea USR, UDMR, ALDE si minoritati) au initiat o modificare majora a Legii Educatiei. Printre multe noutati apare si o propunere care schimba radical examenul de
Bacalaureat.
Practic,
Bacalaureatul se va imparti in 2 examene distincte, cu nivel de examaminare diferit: "
Bacalaureat standard" si "Bacalaureat cu nivel ridicat". Mai mult,
elevii care doresc pot sa si combine elemente din cele doua tipuri de examen.
Regasiti mai jos (textul extras din proiectul de lege) modificarile de la Bacalaureat asa cum apar ele in Propunerea Legislativa initiata de cei 50 de deputati si senatori.
29. Alineatul (4) al articolului 77 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Examenul national de este de doua tipuri:
a) Examen national de bacalaureat cu nivel ridicat;
b) Examen national de bacalaureat standard."
Probele scrise de evaluare a competentelor formate pe durata invatamantului liceal vor fi, dupa cum urmeaza:
a) proba scrisa la Limba si literatura romana - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile;
b) proba scrisa la Limba si literatura materna - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;
c) doua probe scrise, diferentiate dupa cum urmeaza:
1. pentru profilul real din filiera teoretica:
(i) matematica;
(ii) proba transdisciplinara din stiinte: fizica, chimie, biologie, informatica;
2. pentru profilul umanist din filiera teoretica:
(i) o limba de circulatie internationala;
(ii) proba transdisciplinara din geografie, istorie, stiinte socio-umane;
3. pentru filiera tehnologica:
(i) proba scrisa disciplinara specifica profilului;
(ii) proba transdisciplinara specifica domeniului de pregatire;
4. pentru filiera vocationala:
(i) proba practica sau scrisa, dupa caz, specifica profilului ori specializarii:
(ii) proba transdisciplinara specifica profilului sau specializarii.
(42) Absolventii invatamantului liceal la finalizarea studiilor liceale au dreptul de a se inscrie la una din cele doua tipuri de bacalaureat prevazut la alin (4) astfel:
a) unitar, la toate probele la un singur tip de bacalaureat.
b) diferentiat, la alegere la unele probe pentru bacalaureat national cu nivel ridicat iar pentru altele la nivel standard.
(43) Pe diploma de bacalaureat va fi mentionat tipul de bacalaureat national sustinut.
(44) Dupa finalizarea studiilor liceale daca un absolvent la una dintre probe a sustinut bacalaureat la nivel standard oricand are dreptul de a se inscrie la bacalaureat nivel ridicat."
(43) Examenul de bacalaureat national cu nivel ridicat da dreptul pentru:
a) cei care au promovat cu cel putin nota 7 au acces fara examen in invatamantul postliceal sau superior, in conditiile legii;
b) cei care promoveaza cu cel putin nota 9, au dreptul la bursa de studiu pentru primul semestru universitar, respectiv gratuitate la internat pentru primul an universitar;
c) inscrierea fara taxa la oricare universitate de stat din Romania, la un examen cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine;
d) sustinerea fara nici o taxa a examenului pentru obtinerea permisului auto
e) transport public local gratuit pentru primul an in cazul continuarii studiilor la o Universitate din Romania atat in localitatea de domiciliu cat si in localitatea unde isi urmeaza studiile;
f) incadrarea cu prioritate ca si profesori suplinitori necalificati pentru posturile neocupate, vacante din invatamantul preuniversitar;
g) cei care promoveaza cu cel putin nota 9.50 li se acorda un premiu de 10.000 lei din fondurile Ministerului Educatiei Nationale;
h) alte beneficii acordate pe baza unor hotarari, decizii ale institutiilor statului sau administratiilor publice locale si judetene;''
38. Alineatul (1) al articolului 107 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Finantarea suplimentara se acorda ca suma globala fixa din bugetul Ministerului Educatiei Nationale pentru premierea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, particular sau confesional care realizeaza rezultate deosebite:
a) in domeniul incluziunii;
b) in domeniul performantelor scolare;
c) cu privire la insusirea limbii romane in unitatilor de invatamant cu predare integrala in limba minoritatilor nationale;
d) cu privire la insusirea cel putin a unei limbi de circulatie internationala sau a unei minoritati nationale, atestat cu examen recunoscut la nivel international;
e) la examenul de bacalaureat de nivel ridicat;
f) in domeniul activitatilor extracurriculare;
g) in domeniul performantelor stiintifice realizate de cadrele didactice sau elevi."
"In privinta bacalaureatului, in ultimii ani, au existat mai multe propuneri/proiecte atat din partea ministrilor Educatiei cat si din partea federatiilor sindicale din invatamant, pentru a se introduce forme diferite ale examenului final, astfel incat sa li se dea cat mai multor absolventi sansa de a avea o cariera profesionala. Rezultatele foarte proaste la bacalaureat, cu promovabilitate de circa 60%, au dus la concluzia ca un singur tip de bacalaureat national afecteaza atat sistemul de educatie, cat si economia nationala", este precizat in Expunerea de motive a Proiectului de Lege.
"Prin prezenta propunere legislativa dam sansa absolventilor invatamantului liceal ca la finalizarea studiilor sa isi aleaga ce tip de bacalaureat vor sa urmeze, raportat la capacitatile lor. Se pot inscrie unitar la toate probele de acelasi nivel de bacalaureat, cel cu nivel ridicat sau nivel standard. De asemenea exista posibilitatea unei inscrieri diferentiate, adica absolventii pot alege probe de nivel diferit (la unele probe cu nivel ridicat iar pentru altele la nivel standard). Pentru a face o deosebire intre diplome, pe diploma de bacalaureat va fi mentionat tipul de bacalaureat national sustinut per materii.
Dupa finalizarea studiilor liceale, daca un absolvent la una dintre probe a sustinut bacalaureatul la nivel standard, are dreptul oricand de a se inscrie la bacalaureatul cu nivel ridicat la proba respectiva.
Bacalaureatul diferentiat este o solutie care a fost implementata si da roade in mai multe tari ale Uniunii Europene", mai precizeaza initiatorii proiectului de lege.
Daca legea va fi votata, in termen de 90 de zile de la intrarea ei in vigoare se va modifica in mod corespunzator Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat - 2011 publicat, Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 63 din 25 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Nu uitati: aceasta este doar o propunere legislativa si pentru a deveni lege trebuie votata in Parlament si apoi promulgata de presedintele Romaniei.
Cristina 04 Apr. 2019 12:33:51
Cei de la liceele economice unde se ancadrează?? Sunt copii care anvață matematica si economie la greu.Dana 03 Mar. 2019 15:29:46
Este o aberatie varianta propusa de cei 50 de senatori!! Prima problema este sa nu impuna matematica obligatorie la absolvirea clasei a VIII-a ci varianta stiinte cum cred ca se va aplica din 2020 ancat elevul sa asi descopere aptitudini si imbinate ii da sansa sa ia o nota buna la evaluarea de la sf cls a VIII-a. 2 Sa nu se permita elevilor care obtin medii de 4 si mai mici de 4 sa se incrie la licee. NU AU CE CAUTA asa elevi la liceu!!Sa se cheltuiasca bani pentru infiintarea de platforme industriale an care elevii inscrisi la scolile profesionale sau licee industriale sa anvete meserie nu teorie inutila!!!! 10 000 lei pentru elevii care obtin peste 9, 50 la bacalaureat??? Si cei care obtin premiul I la olimpiada nationala le dati 1000 de lei. Sunteti normali??? Copilul sa invete pentru el nu pentru bani. 5 Adica cu nota 7 la bacalaureat sa intre la facultate fara examen? UN NU HOTARÂT spun, promovam mediocritatea asa. Intre un elev care termina cu 10 si unul cu 7 adica amandoi vor fi admisi la facultatea si diferenta este doar bursa!! ATI INNEBUNIT?? Sa se dea examen de admitere la facultate caci prea multi prosti avem cu facultate!!!!Ionita Ion 31 Ian. 2019 07:45:45
Doamna Ministru, Dumneavoastra ati prins sistemul de organizare al invatamantului inainte de 1990. Cum de nu va dati seama ca era mai bine organizat decat tot ce s-a incercat dupa 1990, inclusiv ce propuneti Dv acum?!Daca scoala generala obligatorie este acum de 10 clase, dupa incheierea acestui ciclu se poate da un examen de absolvire si acorda un certificat de scolarizare. De aici incepe orientarea elevului pentru un nou ciclu de pregatire profesionala asa cum isi doreste si este dotat. Unii vor merge in continuare la liceu, pe baza unui examen de admitere, altii la scolile profesionale stabilite in conformitate cu cerintele economiei, ale pietei locurilor de munca.
Dupa terminarea liceului, si luarea bacalaureatului poate incepe un nou ciclu de pregatire profesionala. Unii se vor orienta spre universitati, altii spre scolile postliceale si altii se pot angaja in campul muncii cu acest nivel de pregatire.Evident, la fiecare forma de scolarizare se va da un examen de admitere.
Legat de bacalaureat, scuze dar propunerea cu existenta a inca unui tip ar fi o rusine pentru invatamantul romanesc. Cei fara bacalaureat pot primi un certificat de absolvire a 12 clase, care sa le permita inscrierea la o scoala postliceala sau anumite facilitati la anagajarea in productie.
Nu vi se pare ca acesta ar fi un sistem logic si mai simplu decat ce se propune acum?
Nu observati ca scimbarea Legii invatamantului, de catre fiecare persoana ajunsa pe post de ministru , a generat un regres al invatamantului romanesc?
Sunt convins ca acceptarea acestui sistem de organizare a invatamantului de catre toate partidele politice, de Parlament ar rezolva, pentru o lunga perioada de timp, problema invatamantului romanesc
Profesor 28 Nov. 2018 13:18:18
Este o idee buna,menita sa creeze o ierarhie,pentru ca nu toti au aceleasi motivatii.De pilda,am sesizat un fenomen.S-a format o masa critica de elevi care opteaza pentru profilurile la care nu se da matematica la bacalaureat.Cei dispusi sa dea examen la matematica sunt elevii care se inscriu din start la licee teoretice,profilul real.Ca sa nu spun despre elevii de la liceele tehnologice care prefera sa nici nu dea bacalaureatul tocmai din cauza matematicii.Ei oricum percep bacalaureatul ca pe un examen care le cere mult si le ofera putin,atunci sa adaptam si cerintele acestui examen la oportunitatile ce le vor fi oferite pe piata muncii.De pilda,la liceele economice,matematica ar putea fi inlocuita cu economia,disciplina care defineste profilul liceului.Alin Bramburel 28 Nov. 2018 05:53:18
mi se pare ca iar apare abrambureala in invatamantul asta de ..........................eu intreb ce mai conteaza intrarea in facultate daca dupa terminare esti somer curat mai ales la unele facultati fara viitor ??????doamna ministru de ce nu te duci naibii la pensie si sa te rogi pt neregulile facute ca ai sa ajungi varza ??????? ia incercati sa dati bacu cu mate romana la toate liceele si alte 2 obiecte la profil si sa fie de nivel mediu ia dati examene si la facultati si mai lasati marii profi universitari mari doctori de paie sa nu ia multi bani degeaba ca si asa multi sunt dintre voi pe la senat deputati unde iar nu faceti nimic si vad ca de la un an la altul tot luati mai multi bai nu prea cred ca astia reprezinta baza invatamantuluiAndrei D 27 Nov. 2018 22:10:25
*Mi se pare o propunere legislativa foarte interesanta, singura mea intrebare ar fi ce se fac cetatenii romani care au sustinut bacul in alte tari din europa, ce echivalent vor putea obtine in Romania? Daca se va da cel standard, cum vor putea ei sa dea proba de bac avansat daca nu au facut liceul in stilul romanesc?Andrei D 27 Nov. 2018 22:08:01
Mi se pare o propunere legislativa foarte interesanta, singura mea intrebare ar ce se fac cetatenii romani care au sustinut bacul in alte tari din europa, ce echivalent vor putea obtine in Romania? Daca se va da cel standard, cum vor putea ei sa dea proba de bac avansat daca nu au facut liceul in stilul romanesc?