Ministrul Educatiei, Daniel David, a explicat ca la nivel de liceu sunt continuturi si manuale depasite de vremuri, planuri-cadru care nu se inscriu in logica curriculara moderna, iar metodele de predare nu au mai fost imbogatite semnificativ cu noile evolutii tehnologice si didactice in domeniu. Prin urmare, implementarea unui nou model curricular la clasele IX - XII era absolut necesara.
"Pun astazi in transparenta institutionala raportul rezultat ca urmare a dezbaterilor planurilor-cadru din invatamantul liceal, precum si varianta finala a acestora. In acelasi timp, pun in consultare publica proiectul planului-cadru pentru invatamantul liceal, ce va reprezenta fundamentul de la care se va pleca in pilotarea acestuia in scolile-pilot. Asteptam sugestii in aceasta perioada de consultare la adresa consultare@rocnee.ro, pana in data de 26 iunie. Asa cum stiti, acest demers nu mai poate fi amanat. Avem la nivel liceal continuturi si manuale depasite de vremuri, planuri-cadru care nu se inscriu in logica curriculara moderna, iar metodele de predare nu au mai fost imbogatite semnificativ cu noile evolutii tehnologice si didactice in domeniu", se arata in mesajul transmis de ministrul Daniel David.
Principalele schimbari din planurile‑cadru liceu 2025
Ministrul Educatiei a subliniat ca este necesar sa pastram un echilibru intre discipline pentru a asigura formarea eficienta a celor opt competente cheie, accentuate rational in functie de filiera/profil/specializare.
"Numai printr-un echilibru intre stiinte si religie, pe de o parte, si intre discipline asociate culturii nationale si cele asociate pregatirii pentru viata, pe de alta parte, vom putea forma eficient buni specialisti (la nivelurile de calificare 3, respectiv 4), buni cetateni si oameni cu o calitate buna a vietii. Spre exemplu, ma bucur ca dupa multi ani, gramatica, precum si istoria si geografia dedicate tarii se reintorc explicit in curriculumul de la nivel liceal (am crescut numarul de ore dedicate acestor discipline fata de propunerile initiale, doar cu conditia focalizarii acestora pe cultura nationala). De asemenea, disciplinele legate de stilul de viata sanatos, autocunoasterea si autoreglarea psihologica, sportul in echipa si arte vor fi obligatoriu prezentate in oferta scolii catre elevi (acestia avand apoi, desigur, optiunea de a le alege sau nu). In fine, educatia antreprenoriala este integrata cu disciplina obligatorie de economie si vor fi incluse unitati de invatare explicite in disciplina de consiliere si orientare" se arata in mesajul transmis.
Reamintim, cele opt competente cheie sunt:
(1) competente de limba/comunicare (alfabetizare);
(2) competente multilingvistice;
(3) competente STEM (stiinta, tehnologie, inginerie si matematica);
(4) competente digitale,
(5) competente de viata (personale/sociale/de a invata sa invatam);
(6) competente civice;
(7) competente antreprenoriale;
(8) competente de expresie si sensibilitate culturala.
Potrivit sursei citate, la nivelul filierei teoretice, nicio disciplina nu a pierdut nimic - niciuneia nu i s-au taiat orele, ci, in cazul unor discipline, o parte din ore s-a descentralizat la decizia scolii si/sau a elevilor, intr-un demers de personalizare a educatiei la nivelul unitatii scolare (filiera/profil/specializare)
Noutati pe filiera teoretica – profil real si umanist
Profilul real, specializarea matematica-informatica
Profilarea specializarii: Matematica, Informatica si Tehnologia informatiei si a comunicatiilor au fiecare cate o ora in plus, pe parcursul ciclului liceal.
Celelalte discipline: Raman cu acelasi numar de ore, au ore in plus sau se descentralizeaza pe parcursul ciclului liceal.
Disciplinele pot dobandi ore in plus din curriculum de specialitate flexibil si/sau din CDEOS.
Profilul real - specializarea stiinte ale naturii
Profilarea specializarii: Fizica ramane cu acelasi numar de ore, iar chimia si biologia au fiecare o ora in plus in fiecare an, ajungand astfel la nivelul fizicii si matematicii.
Celelalte discipline: Raman cu acelasi numar de ore, au ore in plus sau se descentralizeaza si pot fi completate cu ore din curriculum de specialitate flexibil si/sau din CDEOS, pe parcursul ciclului liceal.
Disciplinele pot dobandi ore in plus din curriculum de specialitate flexibil si/sau din CDEOS.
Profilul umanist - specializarea stiinte sociale
Profilarea specializarii: Disciplina socio-umana, limba si literatura romana si limba moderna 1 au fiecare doua ore in plus, pe parcursul ciclului liceal.
Celelalte discipline: Raman cu acelasi numar de ore, au ore in plus sau se descentralizeaza pe parcursul ciclului liceal.
Disciplinele pot dobandi ore in plus din curriculum de specialitate flexibil si/sau din CDEOS.
Profilul umanist - specializarea filologie
Profilarea specializarii: Limba si literatura romana si limba moderna 1 au fiecare cate doua ore in plus, pe parcursul ciclului liceal.
Celelalte discipline: Raman cu acelasi numar de ore, au ore in plus sau se descentralizeaza pe parcursul ciclului liceal.
Disciplinele pot dobandi ore in plus din curriculum de specialitate flexibil si/sau din CDEOS.
Totodata, planurile-cadru pentru filiera vocationala si cea tehnologica au fost elaborate pentru a satisface constrangerile specifice acestor domenii. [PDF la finalul articolului]
Ministrul a mai aratat ca, pe langa varianta standard, a propus pentru pilotare o varianta de plan-cadru care incurajeaza mai mult descentralizarea si personalizarea educatiei la nivel de unitate scolara si elevi, cu asistenta de specialitate din partea ministerului pentru asigurarea calitatii educatiei in procesul de personalizare si in avizarea finala a variantei propuse de scoala care alege sa piloteze.
Variantele propuse pentru pilotare trebuie sa aiba ca tinta profilul absolventului si examenul de Bacalaureat, constrangerile fiind determinate si de obligativitatea introducerii disciplinelor din trunchiul comun al planurilor-cadru standard si de congruenta cu filiera/profilul/specializarea unde se implementeaza. Unitatea care piloteaza se va prezenta public ca atare, inclusiv pe site-ul propriu, si va include planurile-cadru specifice pilotate in contractul educational. Ministerul va stimula calitatea educatiei prin comisiile de experti care vor oferi consultanta in procesul de personalizare a planului-cadru si vor aviza varianta finala a acestora.
Cum se vor implementa noile planuri‑cadru in licee?
Odata adoptate planurile-cadru, pasii urmatori vor fi:
1. Elaborarea programelor
Va fi nevoie de continuturi relevante si aerisite, dupa modele europene, care vor fi create de echipe mixte de specialisti din mediul preuniversitar si universitar, pentru a se asigura continuitate intre cele doua cicluri. Un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplina va trebui sa fie folosit pentru:
- consolidarea competentelor;
- activitati remediale si
- extinderea competentelor dobandite la utilizarea in viata cotidiana.
"Acest demers va fi insotit de standarde de evaluare si notare, pentru a face comparabile evaluarile intre unitati scolare si profesori, precum si pentru fundamentarea unor decizii ulterioare de politici educationale", a mentionat Daniel David.
2. Manuale noi
Acestea vor fi gandite prin relatie cu programele propuse si dupa modele europene, combinand versiunile clasice cu cele digitalizate (inclusiv activitati interactive online/gaming/inteligenta artificiala etc.), in functie de specificul disciplinei si practicile europene.
3. Formarea profesorilor
Profesorii vor fi invitati in programe de formare, pentru a implementa eficient noul model curricular.
"Daca implementam programatic acest plan, atunci: prima generatie (clasa a IX-a) va beneficia de aceasta reforma educationala din anul scolar 2026-2027, urmand apoi a se introduce gradual la nivel liceal in urmatorii ani. Ne asteptam la rezultate educationale semnificativ mai bune, nationale si internationale, care sa se reflecte in performanta/progres/reducerea analfabetismului functional si a abandonului scolar, nu mai tarziu de 5 ani", a transmis ministrul Daniel David.
Planuri-cadru pentru invatamantul liceal 2025 [PDF]
Descarca rapid noile planuri-cadru pentru liceu in format PDF: