Ordinul privind aprobarea programului scoala-pilot pentru unitati de invatamant de nivel liceal, filiera tehnologica invatamant profesional dual, a fost publicat in Monitorul Oficial.
Potrivit actului normativ, desi vor avea programe personalizate, scolile-pilot se obliga sa respecte numarul de ore de cultura de specialitate prevazut in planurile-cadru in vigoare pentru elevii care frecventeaza invatamantul de tip profesional/dual.
Programul de pilotare se desfasoara pentru o perioada de 4 ani, incepand cu anul scolar 2022-2023.
In Articolul 3 din Ordin se arata ca, prin derogare de la prevederile Ordinului ministrului educatiei nr. 3.505/2022 privind
structura anului scolar 2022—2023 si de la prevederile art. 9 alin. (3)—(5) si art. 87 alin. (7) din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nr. 4.183/2022, in vederea implementarii programului pilot, unitatea de invatamant va organiza programul de studiu, in conformitate cu obiectivele pilotarii asumate, mentinand numarul minim de saptamani de studiu din structura anului scolar, cu respectarea programei scolare in vigoare.
Articolul 4 arata ca, in vederea implementarii programului-pilot se aproba derogare de la prevederile Ordinului ministrului educatiei nationale nr. 3.152/2014 privind aprobarea planurilor cadru de invatamant pentru invatamantul profesional de stat cu durata de 3 ani, clasele a IX-a, a X-a si a XI-a, astfel incat unitatile de invatamant prevazute la art. 1 vor utiliza, in vederea atingerii obiectivelor programului-pilot asumat, planuri-cadru de invatamant si programe personalizate, cu respectarea standardelor de pregatire profesionala pentru calificarea profesionala in care se pregatesc elevii si cu respectarea numarului de ore de cultura de specialitate prevazut in planurile-cadru in vigoare pentru elevii care frecventeaza invatamantul de tip profesional/dual.
Scolile-pilot documenteaza normativ si metodologic bunele practici manageriale, curriculare, financiare si de resursa umana rezultate din pilotare si vor transmite Ministerului Educatiei un raport, in maximum trei saptamani de la incheierea activitatii didactice, pentru fiecare an scolar.
In acest an, Ministerul Educatiei a extins reteaua de scoli-pilot din sistemul national de invatamant pentru a continua transformarea sistemica a educatiei in Romania, de la un model centralizat la unul definit de subsidiaritate autentica, pe coordonatele definite de Proiectul Romania Educata.
De o importanta aparte este pilotarea in invatamantul profesional dual a unui model curricular nou, in care invatarea la locul de munca, la agenti economici, va reprezenta 50% din numarul total de ore de teorie si practica.
Aceasta pilotare va fi esentiala in implementarea noilor planuri-cadru pentru invatamantul profesional, din perspectiva reformei propuse de Proiectul Romania Educata si din perspectiva noului cadru legislativ.