”Inca din vara anului 2022, odata cu lansarea in dezbatere publica a proiectului de lege a invatamantului preuniversitar, a fost (re)introdusa optiunea de admitere diferentiata pentru colegiile nationale care isi doresc acest lucru. Pe parcursul ultimelor luni, au fost aduse in spatiul public numeroase modificari asupra acestei propuneri initiale din pachetul legislativ, de catre Ministerul Educatiei si de catre Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie. In urma sedintei coalitiei de guvernare din data de 10 ianuarie, a fost prezentata o noua abordare a examenului de admitere la liceu: orice liceu, indiferent de clasificare, colegiu national, colegiu, liceu teoretic sau tehnologic, grup scolar, ar urma sa poata organiza admitere pe 90% din locuri pentru clasele la care la precedentele sesiuni a existat concurenta, ulterior sustinerii examenului propriu-zis de
Evaluare Nationala. Consiliul National al Elevilor se opune cu fermitate sustinerii admiterii la liceu in mod descentralizat, luand in calcul atat incertitudinea in privinta structurii finale a examenelor de admitere, cat si rezultatele indirecte ale acesteia, care s-ar putea concretiza in meditatii private, nivel de stres ridicat si dificultate crescuta in alegerea filierei si liceului potrivit”, se arata intr-un
comunicat de presa transmis, vineri, de Consiliul National al Elevilor.
Admitere la liceu cu standarde clare de evaluare, cer elevii
Reprezentantii elevilor sustin ca, avand in vedere ca invatamantul liceal este obligatoriu in Romania, procesul de admitere ar trebui sa fie unul unitar (repartizare computerizata), bazat pe standarde clare de evaluare, care sa se desfasoare intr-un mod non-competitiv.
”Admiterea la liceu, in forma in care a fost prezentata zilele trecute, va aduce dupa sine o multitudine de probleme, precum diferente intre elevi, segregare scolara si o probabilitate crescuta de repartizare inechitabila in invatamantul liceal”, afirma acestia.
Potrivit sursei citate, ”stabilirea descentralizata a unor criterii de admitere, precum asigurarea ca un procent din media de admitere sa fie reprezentat de media de la Evaluarea Nationala, pe langa media de la concursul propriu, va starni doar discrepante uriase intre licee si va incalca principiul de baza al accesibilitatii obligatorii a elevilor in invatamantul liceal, prin diversele dificultati cauzate de admiterea diferentiata”.
Reprezentantii elevilor considera ca prioritatile pentru elevii absolventi ai ciclului gimnazial ar fi trebuit sa fie cresterea numarului de ore de consiliere in cariera, ei mentionand ca reforma in structura de admitere este doar una de suprafata, nu una de substanta.
Totodata, acestia afirma ca modificarile aparute in spatiul public ridica semne de intrebare cu privire la aplicabilitatea si consecintele reale ale admiterii diferentiate, ”mai ales in contextul unei reforme in sistemul de educatie, ce ar trebui sa fie bazata pe evaluare standardizata, standarde clare de evaluare si desegregare scolara, luand in calcul inclusiv rezultatele partiale ale recensamantului populatiei derulat anul trecut care arata ca 40% din romanii rezidenti nu au reusit sa ajunga in invatamantul liceal”.
”Forma consolidata a legii invatamantului preuniversitar trebuie discutata in prealabil cu toti actorii implicati in sistemul de invatamant - elevi, parinti si profesori. De aceea, este absolut necesara relansarea legii in dezbatere publica si asigurarea componentei acreditate in comisiile de experti care vor analiza noile proiecte de legi. Nu in ultimul rand, trebuie sa ne asiguram ca reforma este axata pe necesitatile reale ale elevilor. Este impropriu sa vorbim despre desegregare scolara, atunci cand sunt aduse concomitent si propuneri precum admiterea diferentiata la liceu, care aduc dupa sine o serie de actiuni de competitivitate si elitism excesiv. Privim cu optimism, insa, noua structura a examenului de
Bacalaureat care urmeaza a fi bazat pe evaluarea unor competente cheie, regasite in trunchiul comun, si elaborarea noilor programe si planuri-cadru pentru liceu axate pe competente, pentru elevii care vor incepe clasa a IX-a in septembrie 2023”, afirma Miruna Croitoru, presedintele Consiliului National al Elevilor.