Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Proiect de lege pentru limbajul semnelor in scoli: Ministerul Educatiei va fi obligat sa le asigure copiilor cu deficiente de auz predarea si examinarea in Limba Semnelor Romane

de Laura Galescu la 18 Iun. 2019
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Proiect de lege pentru limbajul semnelor in scoli: Ministerul Educatiei va fi obligat sa le asigure copiilor cu deficiente de auz predarea si examinarea in Limba Semnelor Romane18Iun.2019

Statul roman ar putea recunoaste limba semnelor romane ca limba oficiala pentru copiii surzi, conform unui proiect de lege depus in Parlament. In consecinta, Ministerul Educatiei va fi obligat sa le asigure copiilor cu deficiente de auz predarea si examinarea in Limba Semnelor Romane. Aceasta schimbare ar determina cresterea promovabilitatii examenelor nationale pentru aceasta categorie de elevi, care este sub 1% de peste 20 de ani, in conditiile in care ei trebuie sa sustina examene scrise, la fel ca elevii fara probleme de auz.

Va prezentam proiect legislativ care prevede obligatia statului roman de a recunoaste limba semnelor romane ca limba oficiala pentru copiii surzi:
 
 
Lege privind statutul Limbii Semnelor Romane
 
Art. 1. Romania recunoaste existenta si valoarea culturala si pedagogica a Limbii Semnelor Romane, (LSR) ca limba specifica a persoanelor surde si hipoacuzice.
 
Art. 2 Protectia si promovarea drepturilor persoanelor surde si hipoacuzice are la baza urmatoarele principii:
 
a) Drepturile dobandite la nastere — se bazeaza pe principiul drepturilor fundamentale ale omului in ceea ce priveste dobandirea limbii la nastere. Cand este dobandit rapid, permite copiilor surzi sa aiba o comunicare deplina, imbunatatind abilitatile lor cognitive si sociale. Copili surzi au nevoie de acces la limba semnelor de la nastere.
 
b) Identitatea surda — identifica persoanele surde si hipoacuzice ca apartinand unei comunitati culturale si lingvistice care folosesc limba semnelor ca limba naturala pentru a comunica.
 
c) Accesibilitate — persoanele surde sau hipoacuzice au nevoie de acces la informatii si servicil publice, cum ar fi asistenta medicala, ocuparea fortei de munca, asistenta sociala sau orice alte servicii guvernamentale, prin intermediul interpretarii limbii semnelor si a subtitrari.
 
d) Egalitatea de sanse pentru ocuparea fortei de munca — limba semnelor este o competenta pentru comunicarea si furnizarea de interpreti astfel incat persoanele surde sau cu deficiente de auz sa aiba acces la locuri de munca care sa reflecte interesul si competenta lor, principalele obstacole in ocuparea fortei de munca decurgand din mediile de lucru inaccesibile.
 
e) Limba egala — limba semnelor este un mijloc lingvistic pentru a transmite ganduri, idei, emotil, avand sintaxe, morfologie si structura proprie, indeplinind toate caracteristicile pentru a defini notiunea de limba
 
f) Educatie bilingva — este o abordare social-culturala a folosirii limbii semnelor ca limba de predare in toate disciplinele, in combinatie cu predarea citirii si scrieri limbii folosite in tara sau in societate.
 
 
Proiectul de lege propune recunoasterea limbii semnelor romane (LSR) ca limba materna pentru persoanele surde si hipoacuzice din tara noastra. LSR este o limba de sine statatoare, utilizata de persoanele surde si hipoacuzice, cu propria structura gramaticala, sintaxa, reguli gramaticale si alte componente specifice.

Pentru cei aproximativ 30.000 de persoane surde si hipoacuzice LSR este un:
 
- instrument de comunicare
 
- instrument de gandire
 
- instrument de invatare
 
- instrument de construire a identitatii.
 
"Pentru aceasta comunitate, limba materna este LSR. O persoana surda din nastere nu a auzit niciodata limba romana, nu gandeste si nu comunica folosind limba romana, ci limba semnelor romane. In egala masura, o persoana care si-a pierdut auzul va folosi pentru comunicare LSR care va deveni limba lui naturala", este mentionat in expunerea de motive.
 
 
"Nerecunoscand LSR ca limba materna a acestor persoane, sistemul educational continua sa fie discriminatoriu pentru elevii apartinand acestei comunitati. Elevii surzi sunt pusi in situatia sa sustina examenele scrise, in limba romana, la acelasi nivel cu un elev auzitor, in conditiile in care elevii surzi invata in limba semnelor romane. In lipsa unei metodologii adecvate a examinarii si evaluarii elevilor surzi, rata de promovare a examenelor de capacitate sau de bacalaureat se afla sub 1% de cel putin 20 de ani", mai arata initiatorii.
 
Romania este printre foarte putinele tari care nu recunoaste statutul de limba maternd LSR si continua sa pastreze o legislatie care foloseste termenul de "limbaj mimico-gestual", definit ca "limbaj de sprijin". Finlanda, Austria, Ungaria, Portugalia recunosc limba semnelor ca limba independenta prin Constitutie. Alte 48 de tari au legi speciale prin care recunosc statutul limbii semnelor ca limba de sine statatoare.
 
Recunoasterea oficiala a LSR va promova bogatia culturii surzilor si va trimite un mesaj puternic de sustinere a comunitatii surzilor, sunt de parere initiatorii proiectului de lege.
 
Limba semnelor romane este alcatuita in principal din semne (realizate cu una sau ambele mdaini), elemente non-manuale (expresiile faciale, miscari ale buzelor, capului sau umerilor) si regulile de utilizare si combinare a acestora (echivalentul regulilor gramaticale si sintactice). In acelasi timp, limbajul este strans legat de cultura, conventiile si normele comunitatii care il foloseste. Limba romana si limbajul semnelor romanesti au in comun doar alfabetul.
 
Mai mult de 1% din populatia lumii este surda si un total aproximativ de 1 milion de persoane surde traiesc in statele membre ale Consiliului Europei.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x

Lasa un raspuns




37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020


37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!