Examen de admitere la liceu din 2027, Bacalaureat schimbat radical in 2029, Examene nationale standardizate incepand cu anul scolar 2027-2028

De Ana Ghiarasim
la 09 Aug. 2023
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Examen de admitere la liceu din 2027, Bacalaureat schimbat radical in 2029, Examene nationale standardizate incepand cu anul scolar 2027-202809Aug.2023

Legile Educatiei, promulgate la inceputul lunii iulie 2023 de presedintele Klaus Iohannis, vor intra in vigoare in luna septembrie 2023, imediat dupa inceperea anului scolar 2023-2024. Totodata, in termen de 8 luni de la data intrarii in vigoare, Ministerul Educatiei stabileste, prin ordin de ministru, masurile aplicabile la nivelul sistemului national de invatamant si elaboreaza metodologiile, regulamentele si alte acte normative care decurg din aplicarea noii legi.

Legea invatamantului preuniversitar este un act normativ amplu, cu peste 200 de pagini, care contine numeroase prevederi ce vor intra in vigoare, in mare parte, in urmatorii ani. Printre modificarile care vor fi introduse treptat, in urmatorii ani, se numara introducerea examenului de admitere la liceu, separat de Evaluarea Nationala, si Bacalaureatul la doua limbi straine, plus o proba complementara care vizeaza competente de baza.

Totodata, conform noilor modificari, toate evaluarile si examenele nationale vor fi in integralitate standardizate si administrate in format digital incepand cu anul scolar 2027-2028.
 

Admiterea la liceu dupa noile reguli, din 2027


Admiterea la liceu si Evaluarea Nationala organizata la finalul clasei a VlII-a se vor desfasura in conformitate cu prevederile prezentei legi incepand cu generatia de elevi inscrisi in clasa a V-a in anul scolar 2023-2024

Concret, admiterea la liceu se va da, la nivel national, incepand din vara anului 2027. Pana atunci, examenul de admitere la liceu va fi pilotat in asa fel incat ministerul sa poata definitiva si corecta din mers metodologia.

NOU! Prinde oferta la culegerile pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat...click AICI pentru detalii si comenzi<<
 
Extras din Legea invatamantului preuniversitar
Art.101.- (1) Dupa absolvirea invatamantului gimnazial, elevii sustin evaluarea nationala, obligatorie. Evaluarea nationala a absolventilor clasei a VlII-a consta in probe la disciplinele limba si literatura romana, matematica, respectiv limba materna, pentru elevii care au urmat studiile gimnaziale intr-o limba a minoritatilor nationale, si optional pentru elevii care au studiat limba materna conform art.60 alin.(5), fiind organizata conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
 
(2) Unitatile de invatamant liceal pot organiza concurs de admitere in clasa a IX-a, pentru anumite specializari sau pentru toate specializarile, pentru maximum 50% din numarul de locuri atribuite prin planul de scolarizare, raportat la numarul de formatiuni de studiu dupa sustinerea de catre elevi a evaluarii nationale.
 
(3) Pana la 10% dintre locuri sunt ocupate prioritar, pe baza rezultatelor obtinute la evaluarea nationala si conform optiunilor exprimate, prin repartitie computerizata, de catre elevi cu dizabilitati si/sau CES, si de catre elevi de etnie roma.
 
(4) Locurile ramase neocupate dupa organizarea concursului si repartizarea in urma acestuia conform alin.(2) si (3) se atribuie pe baza rezultatelor obtinute la evaluarea nationala, conform optiunilor exprimate, prin repartitie computerizata.
 
(5) in situatia in care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se inscrie un numar de elevi mai mic decat numarul locurilor scoase la concurs, unitatea respectiva nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectiva in anul scolar urmator.
 
(6) Data desfasurarii concursului de admitere se stabileste prin ordinul ministrului educatiei privind aprobarea calendarului de desfasurare a probelor evaluarii nationale, a repartizarii si admiterii in invatamantul liceal si se face publica la inceputul fiecarui an scolar.
 
(7) Organizarea concursului si criteriile de admitere se stabilesc prin hotararea consiliului de administratie al unitatii de invatamant, care se publica pe site ul acesteia, la inceputul fiecarui an scolar. Concursul de admitere consta in administrarea a doua probe, stabilite la nivelul unitatii de invatamant, care vizeaza discipline aferente profilului/specializarii.
 
(8) Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate si unice la nivel national, fiind elaborate sub coordonarea CNCE, pe baza programei scolare, in conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
 
(9) Pot participa la concursul de admitere elevii care au obtinut cel putin nota 5 (cinci) la fiecare proba a evaluarii nationale. Candidatii sunt admisi in ordinea descrescatoare a mediei de admitere, in limita locurilor disponibile, cu conditia promovarii fiecarei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admisi la concursul de admitere participa la repartitia computerizata.
 
(10) Prin exceptie de la prevederile alin.(2) si (3), unitatile de invatamant organizeaza, pentru filiera vocationala, anterior sustinerii evaluarii nationale, probe de aptitudini specifice pentru admitere.
 
(11) Unitatile de invatamant din cadrul invatamantului liceal tehnologic si tehnologic dual stabilesc conditiile de acces in colaborare cu operatorii economici parteneri.
 
(12) Pentru situatiile prevazute la alin.(10) si (11) unitatile de invatamant au obligatia de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se sustin probele de aptitudini, programele si procedurile de organizare a acestora, pentru fiecare generatie, pana cel mai tarziu la inceputul clasei a VlII-a. Probele suplimentare de admitere se sustin la cel mult doua discipline.
 
(13) Metodologia-cadru de organizare si desfasurare a repartizarii si admiterii in invatamantul liceal este aprobata prin ordin al ministrului educatiei. Calendarul de desfasurare a repartizarii si admiterii in invatamantul liceal se publica, pentru fiecare generatie, cel mai tarziu la inceputul anului scolar.
 

Bacalaureat schimbat radical, in noua lege a Educatiei

 
Examenul de Bacalaureat se va desfasura in conformitate cu prevederile prezentei legi incepand cu generatia de elevi inscrisi in clasa a IX-a in anul scolar 2025-2026. Acest lucru inseamna ca abia in vara anului 2029 vom avea un examen de Bacalaureat radical schimbat, pliat pe profil, cu doua probe de competente lingvistice si o proba complementara de competente de baza.

Pentru a scadea numarul examenelor sustinute in sesiunea de Bacalaureat, probele de competente se vor da in timpul anului scolar.

NOU! Prinde oferta la culegerile pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat...click AICI pentru detalii si comenzi<<
 
Extras din Legea invatamantului preuniversitar
Art.102.- (4) Examenul national de bacalaureat consta in sustinerea urmatoarelor probe:

a) proba AOl - proba orala de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana, proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile/calificarile - se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;

b) proba A02 - proba orala de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale - se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;
 
c) proba Al - proba scrisa la Limba si literatura romana - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile/calificarile, cu exceptia elevilor de la profilul umanist, specializarea filologie si pentru elevii care au studiat disciplina Limba si literatura romana pentru scoli si sectii cu predare in limba materna, cu programa speciala - se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;
 
d) proba A2 - proba scrisa la Limba si literatura romana pentru elevii de la profilul umanist, specializarea filologie - se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare, cu exceptia elevilor care au studiat disciplina Limba si literatura romana pentru scoli si sectii cu predare in limba materna, cu programa speciala;
 
e) proba A3 - proba scrisa la Limba si literatura romana pentru elevii care au studiat disciplina Limba si literatura romana pentru scoli si sectii cu predare in limba materna, cu programa speciala;
 
f) proba B - doua probe de evaluare a competentelor lingvistice la doua limbi de circulatie internationala, in acord cu descriptorii elaborati pe baza programelor scolare. Rezultatul evaluarii se exprima prin niveluri de competenta corespunzatoare celor din Cadrul european comun de referinta pentru limbi straine.  Pentru prima limba straina nivelul de competenta vizat este echivalent nivelului B2 din Cadrul european comun de referinta pentru limbi straine. Pentru a doua limba straina, nivelul de competenta vizat este echivalent nivelului Bl, respectiv A2, in functie de tipul de proba, la alegerea candidatului. Examenele cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine pot fi echivalate conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei. Prin exceptie, elevii din invatamantul in limba unei minoritati nationale care studiaza doar o singura limba de circulatie internationala sustin proba doar din aceasta limba.
 
g) proba C - proba de evaluare a competentelor digitale, in acord cu descriptorii elaborati pe baza programelor scolare. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelurile de competenta in raport cu standardele europene recunoscute in domeniu. Examenele cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale pot fi echivalate conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei;
 
h) proba D - proba scrisa la Limba si literatura materna - proba comuna pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale si optional pentru elevii care au studiat limba materna conform art.60 alin.(5), a unei minoritati nationale in unitati de invatamant cu predare in alta limba decat cea materna de la toate filierele, profilurile si specializarile - se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;
 
i) proba E - doua probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializarii, pe baza standardelor nationale de evaluare;
 
j) proba F - proba scrisa, obligatorie, pentru evaluarea competentelor de baza, complementare profilului/probelor scrise E.
 
(5) Proba E - probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializarii sunt desfasurate dupa cum urmeaza:
a) pentru profilul real, specializarea matematica-informatica, din filiera teoretica, doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie, la Matematica si o proba, la o disciplina relevanta pentru profilul real la alegere intre: Informatica, Fizica, Chimie, Biologie;
b) pentru profilul real, specializarea stiintele-naturii, din filiera teoretica, doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie la Fizica/Chimie/Biologie si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul real la alegere intre: Fizica, Chimie, Biologie, Matematica sau Informatica, alta decat cea la care a sustinut proba obligatorie;
c) pentru profilul umanist, specializarea stiinte sociale, din filiera teoretica, doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie la istorie si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul umanist, la alegere intre Geografie si stiinte socio-umane: Logica, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;
d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretica doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie, la limba si literatura unei limbi de circulatie internationala si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul umanist, la alegere intre: Istorie, Geografie sau stiinte socio-umane: Logica, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;
e) pentru filiera tehnologica, o proba scrisa specifica domeniului de pregatire si o proba, la alegere, dintre disciplinele relevante pentru profilul real;
f) pentru filiera vocationala, doua probe, dintre care, una obligatorie dintre disciplinele de specialitate si alta, la alegere, dintre disciplinele relevante pentru profilul predominant al specializarii.
 
(6) Proba F va viza competentele de baza, dupa cum urmeaza:
a) pentru profilul umanist, filiera teoretica, proba scrisa pentru evaluarea competentelor de baza la alegere intre: Matematica, Fizica, Chimie, Biologie;
b) pentru profilul real, filiera teoretica, proba scrisa pentru evaluarea competentelor de baza, la alegere intre: Istorie, Geografie, Logica, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;
c) pentru filierele tehnologica si vocationala, proba scrisa pentru evaluarea competentelor prevazute la lit.a) sau b), complementar disciplinelor alese la proba E.
 
(7) Lista disciplinelor si a programelor de examene se stabileste prin ordin al ministrului educatiei si se da publicitatii la inceputul ciclului de invatamant.
 
Art.103. (8) Probele B, C si F se organizeaza si se desfasoara la nivelul unitatii de invatamant, in timpul anului scolar, in conditiile stabilite prin metodologie specifica aprobata prin ordin al ministrului educatiei.
 
(9) Probele orale AOl, respectiv A02 si probele scrise A, respectiv D si E se sustin dupa incheierea cursurilor, in conditiile stabilite prin metodologie specifica aprobata prin ordin al ministrului educatiei.

Definitivat si Titularizare doar pana in 2027, inclusiv

 
Examenul de definitivat, concursul national de ocupare a posturilor didactice de predare si obtinerea gradelor didactice II si I se organizeaza in conditiile stabilite in Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, pana in anul scolar 2027-2028 inclusiv.
 
Extras din Legea invatamantului preuniversitar

Art. 249.- (1) Elevii care la data intrarii in vigoare a prezentei legi sunt inscrisi in cadrul liceelor pedagogice, specializarea invatator/invatatoare sau sunt absolventi ai acestei specializari, prin exceptie de la prevederile art.176 alin.(l) lit.c) pot fi incadrati pe postul de invatator/invatatoare in invatamantul primar.
 
(2) Incepand cu anul scolar 2025-2026, candidatii care au promovat examenul national de definitivare in invatamant si concursul national de ocupare a posturilor didactice organizate in conditiile Legii educatiei nationale nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, care ocupa un post didactic vacant/catedra publicat/a pentru angajare pe perioada nedeterminata, in conditiile metodologiei aprobata prin ordin al ministrului educatiei, devin titulari in invatamantul preuniversitar. Pe baza deciziei de repartizare emise de DJIP/DMBIP, directorul unitatii de invatamant incheie cu acestia contractul individual de munca pe perioada nedeterminata.
 
(3) Personalul didactic titular in sistemul de invatamant preuniversitar la data intrarii in vigoare a prezentei legi isi pastreaza dreptul dobandit prin concurs national de titularizare, prin repartitie guvernamentala sau prin orice alta forma legala.
 
(4) Personalul didactic auxiliar angajat in sistemul de invatamant preuniversitar la data intrarii in vigoare a prezentei legi isi pastreaza dreptul dobandit prin concurs sau prin orice alta forma legala.
 
(5) Prin exceptie de la prevederile art.176 alin.(l) lit.a), in vederea asigurarii personalului didactic necesar in crese, ocuparea functiei didactice de educator/educatoare se poate face si de catre absolventi ai liceului pedagogic sau ai unei scoli echivalente, cu specializarea invatatoare, care au absolvit sau vor absolvi pana la 1 septembrie 2027 cursuri de educatie timpurie in cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educatiei cu terti.
 
(6) Prin exceptie de la prevederile art.176 alin.(l) lit.b), in vederea asigurarii personalului didactic necesar in crese, ocuparea functiei didactice de profesor de educatie timpurie se poate face si de catre absolventi cu diploma de licenta, specializarea pedagogia invatamantului primar si prescolar, care au absolvit sau vor absolvi pana la 1 septembrie 2027 cursuri de educatie timpurie in cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educatiei cu terti.
 
(7) Persoanelor care pana in anul 2027 finalizeaza studiile liceale pedagogice, specializarea educator-puericultor si educator-invatator li se considera indeplinita conditia de studiu pentru ocuparea functiei didactice de educator/educatoare.
 
(8) Persoanelor care pana in anul 2027 finalizeaza studiile universitare de licenta, specializarea pedagogia invatamantului primar si prescolar sau au absolvit un program de studii universitare de masterat, specializarea educatie timpurie, li se considera indeplinita conditia de studiu pentru ocuparea functiei didactice de profesor pentru educatie timpurie.
 
(9) Persoanelor care pana in anul 2027 finalizeaza studiile liceale pedagogice, specializarea educator-invatator si invatator li se considera indeplinita conditia de studiu pentru ocuparea functiei didactice de invatator/invatatoare.
 
(10) Persoanelor care pana in anul 2027 finalizeaza studiile universitare de licenta, specializarea pedagogia invatamantului primar si prescolar, li se considera indeplinita conditia de studiu pentru ocuparea functiei didactice de profesor pentru invatamant primar.
 
(11) Persoanelor care pana in anul 2027 finalizeaza studii universitare de licenta sau studii de masterat in profilul postului si modulul de formare psihopedagogica de nivel I sau II, li se considera indeplinita conditia de studiu pentru ocuparea functiei didactice de profesor in invatamantul gimnazial, liceal si tertiar nonuniversitar.
 
(12) Persoanelor care pana in anul 2027 finalizeaza studii universitare de licenta in profilul postului si un program de studii universitare de masterat didactic cu o durata de 2 ani, li se considera indeplinita conditia de studiu pentru ocuparea functiei didactice de profesor in invatamantul gimnazial, liceal si tertiar nonuniversitar.
 
(13) Alte functii didactice normate in sistemul de invatamant preuniversitar de masa si special la data intrarii in vigoare a prezentei legi cu exceptia celor prevazute la art. 165 si ocupate pe perioada nedeterminata sau pe perioada viabilitatii postului de absolventi ai liceelor pedagogice, ai scolilor postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor scoli echivalente, care au finalizat studii universitare de scurta sau lunga durata, ciclul I sau II de studii universitare, precum si formarea psihopedagogica, raman normate in sistemul de invatamant preuniversitar pana la incetarea activitatii ocupantului sau pe perioada viabilitatii postului, dupa caz.
 
(14) Prin exceptie de la art.183 alin.(l) si (3), candidatii care au promovat examenul de definitivare in invatamant pot ocupa un post didactic/catedra vacant/a publicat/a pentru angajare pe perioada nedeterminata, prin concurs national, pana in anul 2028.
 
(15) Educatorii-puericultori angajati in crese pot ocupa, pana la data de 1 septembrie 2028 functia de educator, cu conditia indeplinirii cerintelor specifice din Metodologia de recunoastere si atestare a competentelor profesionale pentru ocuparea functiei de educatorpuericultor, aprobata prin ordin al ministrului educatiei.
 
(16) Persoanele angajate pe functia didactica de educator-puerieultor in crese ocupa, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, functia didactica de educator.
 
(17) Persoanele angajate pe functiile didactice de profesor-psiholog scolar si psiholog in cadrul invatamantului special ocupa, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, functia didactica de profesor-psiholog.
 
(18) Persoanele angajate pe functia didactica de logoped in cadrul invatamantului Special ocupa, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, functia didactica de profesor-logoped.
 
(19) Persoanele angajate pe functia didactica de kinetoterapeut in cadrul invatamantului special ocupa, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, functia didactica de profesor kinetoterapeut.
 
(20) Persoanele angajate pe functia didactica de profesor pentru invatamant prescolar ocupa, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, functia didactica de profesor pentru educatie timpurie.
 
(21) Persoanele angajate pe functia didactica de profesor sociolog in CJRAE/CMBRAE si cabinetele de asistenta psihopedagogica ocupa, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, functia didactica de profesor consilier scolar, cu conditii absolvirii pana la 1 septembrie 2028 a unui program de studii universitare de masterat cu specializarea consiliere scolara si in cariera.
 
(22) Persoanele angajate pe functia didactica de profesor de psihodiagnoza in invatamantul special, ocupa dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, functia didactica de profesorpsihopedagog.
 
(23) Studentii si absolventii de invatamant preuniversitar si invatamant superior care opteaza pentru cariera didactica au obligatia respectarii conditiilor de ocupare prevazute la art. 176, incepand cu anul 2027.
 
(24) Persoanelor care pana la intrare in vigoare a prezentei legi au absolvit colegii universitare cu specializarea institutori sau alte scoli echivalente, li se considera indeplinita conditia pentru ocuparea functiilor didactice de educator/educatoare sau invatator/invatatoare, dupa caz.
 
(25) Persoanelor care pana la intrarea in vigoare a prezentei legi au absolvit colegii universitare cu specializarea institutori sau alte scoli echivalente, si ciclul de licenta, li se considera indeplinita conditia pentru ocuparea functiilor didactice de profesor pentru educatie timpurie sau profesor pentru invatamantul primar, dupa caz.
 
(26) Persoanele angajate pe functia didactica de institutor in cadrul invatamantului special care au absolvit studii universitare de licenta sau de masterat pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, ocupa functia didactica de profesor-educator, profesor psihopedagog sau profesor de psihopedagogie speciala, dupa caz.
 
(27) Persoanele angajate pe functia didactica de psihopedagog in cadrul invatamantului special ocupa, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, functia didactica de profesor-psihopedagog.
 
(28) Persoanele angajate pe functia didactica de profesor de educatie speciala in cadrul invatamantului special ocupa, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, functia didactica de profesor psihopedagogie speciala.
 
(29) Personalul incadrat care a absolvit liceul pedagogic sau o scoala echivalenta cu specializarea „educator-puericultor” sau studii de master cu specializarea „educatie timpurie” si care pana la intrarea in vigoare a acestei legi a ocupat cel putin 2 ani scolari functia de educatorpuericultor in cresele organizate atat ca structuri arondate unitatilor de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica, cat si ca unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica pentru care autoritatile administratiei publice locale au calitatea de persoana juridica fondatoare, are calitatea de personal didactic de predare licentiat si titular al sistemului de invatamant preuniversitar.
 
(30) Personalul incadrat care a absolvit liceul pedagogic sau o scoala echivalenta cu specializarea „invatatoare” sau „educatoare” sau a absolvit studii de licenta eu specializarea „pedagogia invatamantului primar” si care pana la intrarea in vigoare a acestei legi a ocupat cel putin 2 ani scolari functia de educator-puericultor in cresele organizate atat ca structuri arondate unitatilor de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica, cat si ca unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica pentru care autoritatile administratiei publice locale au calitatea de persoana juridica fondatoare, obtine calitatea de personal didactic de predare licentiat si titular al sistemului de invatamant preuniversitar dupa absolvirea cursurilor de educatie timpurie, pana cel tarziu in 1 septembrie 2027.

(...)



a) pentru ocuparea functiei didactice de educator/educatoare: absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Educatie timpurie”;

b) pentru ocuparea functiilor didactice de profesor pentru educatie timpurie, absolvirea cu diploma de licenta a specializarii „Educatie timpurie”;

c) pentru ocuparea functiilor didactice de invatator/invatatoare cu statut de debutant suplinitor, absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Pedagogia invatamantului primar”;

d) pentru ocuparea functiei didactice de profesor pentru invatamant primar, cel putin una dintre urmatoarele conditii:
     (i) absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic cu specializarile „Pedagogia invatamantului primar” si absolvirea cu diploma de licenta a specializarii „Pedagogia invatamantului primar”;
    (ii) absolvirea cu diploma de licenta a specializarii „Pedagogia invatamantului primar” si absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata de un an;

e) pentru ocuparea functiilor didactice de profesor in invatamantul gimnazial, liceal si tertiar nonuniversitar, profesor de instruire practica, profesor documentarist, respectiv profesor corepetitor, cel putin una din urmatoarele conditii:
   (i) absolvirea cu examen de licenta in profilul postului, modulul de formare psihopedagogica totalizand 30 de credite ECTS si absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an;
  (ii) absolvirea cu examen de licenta a unui program de licenta din domeniul Stiinte ale educatiei si absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an;
  (iii) absolvirea cu examen de licenta a unui program de licenta in profilul postului si absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an si jumatate;

f) pentru ocuparea functiei didactice de maistru-instructor, absolvirea invatamantului liceal cu diploma de bacalaureat, urmata de absolvirea cu examen a unei scoli postliceale sau a unui colegiu din invatamantul tertiar nonuniversitar ori a unei scoli de maistri in domeniu, precum si absolvirea cu certificat a unui program de formare psihopedagogica furnizat prin licee pedagogice/institutii de invatamant superior;

g) pentru ocuparea functiilor didactice de profesor-psihopedagog, de profesor-logoped, de profesor de psihopedagogie speciala, de profesor itinerant si de sprijin in invatamantul special si in CJRAE/CMBRAE, cel putin una din urmatoarele conditii:
   (i) absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta cu specializari in profilul/domeniul Stiinte ale educatiei si absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea„Psihopedagogie speciala”;
   (ii) absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta cu specializari in profilul/domeniul psihologie, absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogica de 30 de credite ECTS si absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Psihopedagogie speciala”;

h) pentru ocuparea functiilor didactice de educatoare-educator, educator/educatoare, educatoare/educator de sprijin in invatamantul special, absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Educatie timpurie”, absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;

i) pentru ocuparea functiilor didactice invatator-educator, invatator/invatatoare, invatator itinerant si de sprijin in invatamantul special, absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Pedagogia invatamantului primar si prescolar”, absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;

j) pentru ocuparea functiei de profesor de educatie timpurie in invatamantul special sunt necesare indeplinirea conditiilor de studiu definite pentru invatamantul de masa, potrivit dispozitiilorlit.b) si absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;

k) pentru ocuparea functiei de profesor de invatamant primar in invatamantul special sunt necesare indeplinirea conditiilor de studiu definite pentru invatamantul de masa, potrivit dispozitiilor lit.d) si absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;

l) pentru ocuparea functiei de profesor si profesor-educator in invatamantul special sunt necesare indeplinirea conditiilor de studiu definite pentru invatamantul de masa, potrivit dispozitiilor lit.e) si absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;

m) pentru ocuparea functiei didactice de maistru-instructor din invatamantul special trebuie indeplinite in mod corespunzator conditiile prevazute la lit.f) si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;

n) pentru ocuparea functiilor didactice de profesor preparator nevazator, profesor audiolog scolar, profesor de instruire practica sau profesor kinetoterapeut, absolvirea studiilor in profilul postului, absolvirea cu certificat a unui modul de educatie speciala si efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an scolar, realizat intr-o unitate de invatamant, in functia didactica corespunzatoare studiilor, sub indrumarea unui profesor mentor cu experienta in educatia speciala;

o) pentru ocuparea functiilor didactice de profesor-psiholog in invatamantul special si in CJRAE/CMBRAE:
   (i) absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta cu specializari in profilul/domeniul psihologie si absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogica de 30 de credite ECTS;
  (ii) psiholog atestat profesional cu drept de libera practica si absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogica de 30 de credite ECTS;

p) pentru ocuparea functiilor didactice din invatamantul special trebuie indeplinite in mod corespunzator conditiile prevazute la lit.a)-l), iar pentru alte specializari decat cele psihopedagogice este necesar un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica in educatie speciala, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului educatiei;

q) pentru ocuparea functiei didactice de prbfesor-consilier scolar, cel putin una din urmatoarele conditii:
  (i) absolvirea cu examen de licenta in profilul/domeniul psihologie/sociologie/asistenta sociala, absolvirea modulului de formare psihopedagogica totalizand 30 de credite ECTS si absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Consiliere scolara si in cariera”;
  (ii) absolvirea cu examen de licenta in profilul/domeniul stiintele educatiei/pedagogie/consiliere scolara si in cariera si absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Consiliere scolara si in cariera”;

r) pentru ocuparea functiilor didactice de profesor si profesor-antrenor in palatele si cluburile elevilor si in cluburile sportive scolare trebuie indeplinite in mod corespunzator conditiile prevazute la lit.e);

s) pentru ocuparea functiei didactice de antrenor in cluburile sportive scolare, in palatele si in cluburile copiilor, absolvirea invatamantului liceal cu diploma de bacalaureat, urmata de absolvirea cu examen de diploma a unei scoli postliceale, cu specializarea in ramura de sport respectiva, precum si absolvirea cu certificat a unui program de formare psihopedagogica furnizat prin liceele pedagogice/institutiile de invatamant superior;

s) pentru ocuparea functiilor didactice in vederea realizarii de activitati extrascolare trebuie indeplinite urmatoare conditii:
   (i) pentru functia didactica de invatator/invatatoare trebuie indeplinite conditiile prevazute la lit.e);
   (ii) pentru functia didactica de profesor pentru invatamant primar trebuie indeplinite cel putin una dintre conditiile prevazute la lit.d);
   (iii) pentru functia didactica de maistru-instructor trebuie indeplinite conditiile prevazute la lit.f).
 
(2) Prin exceptie de la prevederile alin ti) lit.e), in cadrul colegiilor tertiare nonuniversitare, organizate in cadrul institutiilor de invatamant superior, pot preda cadre didactice titulare si asociate in institutia de invatalTaiact superior, conform regulamentului privind organizarea colegiilor tertiare nonuniversitare adoptat de senatul institutiei de invatamant superior.
 
(3) Conditiile de ocupare a functiilor didactice specifice: CCD, scolilor din spital si functia de profesor-mentor, se stabilesc prin metodologie aprobata de ministrul educatiei.
 
(4) Pentru ocuparea tuturor functiilor didactice de profesor din invatamantul vocational teologic este necesar avizul cultului recunoscut oficial de stat.
 
(5) Pentru absolventii programelor de studii universitare din cadrul invatamantului superior de scurta sau lunga durata din perioada anterioara aplicarii Legii nr.288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale programelor de formare psihopedagogica se considera indeplinite conditiile minime de studii pentru ocuparea functiilor didactice de predare din invatamantul preuniversitar.
 
(6) In situatii justificate de lipsa de personal calificat la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar, pot fi angajati cu statut de cadru didactic asociat, pe perioada determinata de cel mult un an scolar, in regim de plata cu ora, si absolventi ai invatamantului superior care nu au parcurs formarea initiala conform prevederilor Legii invatamantului superior sau masteranzi ai programului de master didactic, cu avizul DJIP/DMBIP, in confonnitate cu prevederile unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
 
(7) In situatii justificate de lipsa personalului titular la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar, pot fi angajati cu statut de cadru didactic suplinitor debutant pe perioada detenuinata, absolventi ai invatamantului superior de licenta in domeniul postului si ai prograrhului de formare psihopedagogica, cu avizul DJIP/DMBIP, in conformitate cu prevederile unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
 
(8) In situatii justificate de lipsa personalului calificat la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar, pot fi angajati cu statut de cadru didactic suplinitor tara studii corespunzatoare postului, pe perioada determinata, absolventi ai invatamantului superior de licenta in alt domeniu decat cel corespunzator postului si ai programului de formare psihopedagogica, cu avizul DJIP/DMBIP, in conformitate cu prevederile unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
 
 

Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii

Matematica de nota 10!


Atentie: Matematica este una dintre materiile importante din scoala. Trebuie sa ne ajutam copiii, indiferent ca sunt in clasa a II-a, a IV-a, a VI-a, a VIII-a sau a XII-a!
 
Aveti la dispozitie colectia de Culegeri de teste REZOLVATE de Matematica. Alcatuita de un grup de cadre didactice dedicate, cu metode moderne de prezentare, aceasta colectie a intrunit pe deplin aprecierea copiilor, profesorilor si parintilor.

Culegerile de teste respecta integral programa scolara in vigoare si metodologia testelor PISA


...Vezi AICI noile Teste <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

legile educatieilegea invatamantului preuniversitaradmitere liceubacalaureatministerul educatiei


x

Lasa un raspuns




Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//