In invatamantul superior, un credit se acorda pentru a cuantifica 28—30 de ore de pregatire pentru dobandirea rezultatelor invatarii, din care:
a) pregatire universitara formata din 14—15 ore didactice, care sunt alocate pentru: predare — cursuri/prelegeri, aplicare practica — seminare, laboratoare, proiecte, cercetare si vizite de lucru, evaluare — disertatii, examene. Se recomanda ca volumul orelor aplicative sa fie cel putin egal cu volumul orelor de curs;
b) pregatire/studiu individual(a) format(a) din 14—15 ore, ce cuprinde: studiu al notitelor de curs, studiu al suporturilor de curs, al manualelor, al cartilor, studiu al bibliografiei minimale recomandate, desfasurare a activitatilor specifice de pregatire pentru proiect, laborator, intocmire de teme, referate, documentare suplimentara in biblioteca, documentare prin intermediul internetului, pregatire pentru prezentari sau verificari, pregatire pentru examinarea finala, consultatii.
Metodologie de acordare a creditelor transferabile in invatarea pe tot parcursul vietii
CAPITOLUL I
Informatii generale
Art. 1. — (1) Invatarea pe tot parcursul vietii, in sensul prezentei metodologii, cuprinde:
a) invatamantul superior;
b) educatia si formarea profesionala;
c) educatia adultilor;
d) activitati pentru tineret si alte tipuri de invatare din afara contextelor formale de educatie si formare;
e) invatamantul preuniversitar;
f) servicii de consiliere si orientare in cariera;
g) recunoasterea competentelor dobandite in contexte nonformale si informale.
(2) In vederea facilitarii recunoasterii competentelor, rezultatelor invatarii si calificarilor in invatarea pe tot parcursul vietii se utilizeaza Sistemul european de credite transferabile, denumit in continuare ECTS, si ghidul ECTS elaborat de Comisia Europeana.
(3) Creditele de studii transferabile reprezinta volumul de munca necesar pentru acumularea unui set coerent de rezultate ale invatarii corelate cu competentele solicitate de ocupatiile corespunzatoare, conform standardelor ocupationale si/sau Clasificarii europene a ocupatiilor, denumita in continuare ESCO.
(4) In portofoliul educational, creditele transferabile din invatarea pe tot parcursul vietii sunt utilizate pentru a facilita identificarea, documentarea, evaluarea si certificarea rezultatelor invatarii si ale competentelor personale si valorificarea acestora.
(5) Programul de studii cuprinde totalitatea activitatilor de proiectare, organizare, predare, conducere si realizare efectiva a invatarii, aplicare practica, cercetare si evaluare care conduc la o calificare.
(6) Curriculumul programului de studii cuprinde si descrie activitatile de predare, aplicare practica, cercetare si evaluare in concordanta cu sistemul ECTS, exprimandu-se in credite ECTS.
(7) Autoritatea Nationala pentru Calificari (ANC) disemineaza ghidul ECTS prevazut la alin. (2) prin intermediul site-ului propriu si va acorda asistenta tehnica de specialitate institutiilor/ organizatiilor/furnizorilor in implementarea acestuia.
(8) Fiecare institutie de invatamant superior sau furnizor de educatie si formare profesionala elaboreaza un pachet informativ conceput sub forma unui ghid de studii pentru propriii studenti/cursanti, dar si pentru informarea potentialilor parteneri de cooperare interuniversitara/nationala/internationala, avand la baza ghidul ECTS prevazut la alin. (2).
(9) Continutul ghidului de studii prevazut la alin. (8) trebuie sa cuprinda cel putin elementele prevazute in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezenta metodologie.
(10) Universitatile si furnizorii pot realiza o versiune a ghidului de studii prevazut la alin. (8) si intr-o limba de larga circulatie internationala pentru a facilita cooperarea transfrontaliera.
Art. 2. — Competentele aferente ocupatiilor utilizate in invatarea pe tot parcursul vietii, conform legislatiei in vigoare, sunt clasificate in:
a) competente-cheie — personale, inclusiv competente verzi si digitale, denumite grupa C1; sunt comune pe nivel de calificare conform Cadrul national al calificarilor, denumit in continuare CNC, si sectiune din Clasificarea activitatilor din economia nationala, denumita in continuare CAEN;
b) competente transversale — comune la locul de munca, denumite grupa C2; sunt comune pentru fiecare subgrupa majora din ISCO-08/COR;
c) competente profesionale, denumite grupa C3, care se clasifica in urmatoarele subgrupe:
— competente fundamentale, denumite subgrupa C3.1; sunt specifice sarcinilor si activitatilor comune ocupatiilor din aceeasi grupa minora din ISCO-08/COR;
— competente de domeniu, denumite subgrupa C3.2; sunt specifice sarcinilor si activitatilor comune ocupatiilor din aceeasi grupa de baza din ISCO-08/COR;
— competente de specialitate, denumite subgrupa C3.3; sunt specifice sarcinilor si activitatilor ocupatiei din ISCO-08/COR;
d) competente de specializare, denumite grupa C4, care apartin educatiei continue a adultilor si sunt formate din competentele de management, denumite subgrupa C4.1, si competente aplicative, denumite subgrupa C4.2; sunt fie specifice lucrului cu anumite tehnologii, echipamente, softuri si au la baza documentatii tehnice si specificatii individualizate, fie specifice managementului si apartin educatiei continue a adultilor. Pentru aceasta grupa nu se elaboreaza standarde ocupationale, iar programele de studii se pot derula si fara autorizare/acreditare.
CAPITOLUL II
Invatarea pe tot parcursul vietii in invatamantul superior
Art. 3. — In invatamantul superior, invatarea pe tot parcursul vietii cuprinde:
a) formarea initiala realizata prin programele de studii universitare, organizate pe cele patru cicluri de studii, de nivel CNC 5—8;
b) formarea continua, prin programele de studii postuniversitare;
c) programe de formare profesionala a adultilor, de nivel CNC 5;
d) recunoasterea competentelor dobandite in contexte nonformale si informale;
e) servicii de consiliere si orientare in cariera;
f) activitati pentru tineret.
Art. 4. — (1) Se acorda un credit in invatamantul superior pentru a cuantifica 28—30 de ore de pregatire pentru dobandirea rezultatelor invatarii, din care:
a) pregatire universitara formata din 14—15 ore didactice, care sunt alocate pentru: predare — cursuri/prelegeri, aplicare practica — seminare, laboratoare, proiecte, cercetare si vizite de lucru, evaluare — disertatii, examene. Se recomanda ca volumul orelor aplicative sa fie cel putin egal cu volumul orelor de curs;
b) pregatire/studiu individual(a) format(a) din 14—15 ore, ce cuprinde: studiu al notitelor de curs, studiu al suporturilor de curs, al manualelor, al cartilor, studiu al bibliografiei minimale recomandate, desfasurare a activitatilor specifice de pregatire pentru proiect, laborator, intocmire de teme, referate, documentare suplimentara in biblioteca, documentare prin intermediul internetului, pregatire pentru prezentari sau verificari, pregatire pentru examinarea finala, consultatii.
(2) Volumul de munca aferent unui credit prevazut la alin. (1) este parcurs in cadrul:
a) programelor de studii universitare de licenta;
b) programelor de studii universitare de masterat;
c) programelor de studii universitare de doctorat;
d) programelor de studii universitare de scurta durata;
e) programelor postuniversitare;
f) programelor de studii universitare organizate in sistem dual;
g) programelor universitare de formare psihopedagogica;
h) programelor universitare pentru educatia continua a adultilor.
(3) O disciplina are un numar intreg de credite transferabile, de regula intre 2 si 5 credite, pentru a facilita recunoasterea automata europeana.
(4) Numarul total de ore didactice se incadreaza in maximum 8 ore/zi, conform Codului muncii.
Art. 5. — (1) In alocarea numarului de credite pentru fiecare disciplina/activitate se are in vedere, in exclusivitate, cantitatea de munca pe care o solicita disciplina/activitatea respectiva, raportata la totalul cantitatii de munca necesare pentru a promova un an intreg de studiu.
(2) Curriculumul programului de studii universitare cuprinde ansamblul de discipline ce conduce la o calificare universitara, are ca scop rezultate ale invatarii si este concordant cu nivelul calificarii definit in CNC.
(3) Pentru fiecare disciplina se intocmeste fisa disciplinei, in care sunt formulate cel putin: rezultatele invatarii, continutul predarii si invatarii si practicile asociate invatarii, predarii si evaluarii, precum si numarul de credite de studii alocate pentru fiecare activitate.
(4) Curriculumul pentru invatamantul superior dual contine activitati de invatare, de predare si de invatare prin munca, precum si de evaluare, iar volumul de munca stabilit potrivit art. 4 alin. (1) este exprimat in credite ECTS.
(5) Institutiile de invatamant superior generalizeaza aplicarea ECTS atat in evidenta rezultatelor invatarii ale propriilor studenti de la toate formele de invatamant, cat si in operarea transferului de rezultate ale invatarii obtinute de studenti ca urmare a frecventarii si promovarii probelor la discipline cuprinse in planurile de invatamant ale altor universitati din tara si strainatate sau ale altor facultati din propria universitate, pe baza propriei metodologii aprobate de senatul universitar.
(6) Aceeasi disciplina poate fi prevazuta cu numar diferit de credite in structura planurilor de invatamant ale diferitelor facultati din aceeasi universitate sau din diferite universitati, in masura in care respectiva disciplina are functie de formare fundamentala/de domeniu/de specialitate.
(7) Universitatile pot acorda credite pentru activitatea practica si pentru programele de studii/stagiile de practica organizate in sistem dual, dupa metodologia proprie, respectand volumul de munca mentionat la art. 4 alin. (1).
Art. 6. — (1) Pentru a promova transferabilitatea creditelor de studii intre facultatile aceleiasi institutii de invatamant superior, precum si intre institutiile romanesti de invatamant superior, universitatile pot asigura, prin cooperare, armonizarea la nivel national a creditelor acordate aceleiasi discipline/competente din programele de studii, in cadrul consortiilor universitare si/sau pe grupuri de facultati care gestioneaza acelasi domeniu de studii de licenta.
(2) Fiecare institutie de invatamant superior, prin hotarare a senatului universitar, aproba o metodologie proprie prin care poate sa infiinteze structuri pentru calificari la nivelul universitatii, in care isi desfasoara activitatea specialisti in sisteme de calificare certificati, in calitate de coordonatori ECTS pentru programele de studii ale universitatii.
Art. 7. — (1) Avand in vedere finalitatea formativa distincta a ciclurilor de studii universitare de licenta si de masterat, transferul de credite poate fi operat numai in cadrul aceluiasi ciclu de studii universitare si domeniu fundamental/larg din Clasificarea internationala standard a educatiei (ISCED).
(2) Creditele se recunosc, se echivaleaza si se transfera in scopul continuarii studiilor dintr-un program de studii in altul sau intre institutii de invatamant superior, numai in conditiile in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele:
a) institutiile de invatamant superior sunt acreditate institutional;
b) programele de studii au acelasi nivel de calificare in Cadrul european al calificarilor;
c) programele de studii sunt in acelasi domeniu fundamental/larg din ISCED;
d) programele de studii conduc catre competente/rezultate ale invatarii similare.
CAPITOLUL III
Educatia si formarea profesionala
Art. 8. — Educatia si formarea profesionala, in sensul prezentei metodologii, cuprinde:
a) educatia si formarea profesionala initiala si continua a adultilor;
b) invatamantul liceal, filiera tehnologica si invatamantul postliceal realizat pe baza standardelor de pregatire profesionala;
c) recunoasterea competentelor dobandite in contexte nonformale si informale;
d) servicii de consiliere si orientare in cariera;
e) activitati pentru tineret;
f) programe de formare profesionala a adultilor care pot fi desfasurate si de catre furnizorii de formare profesionala autorizati sau conform prevederilor legale privind asigurarea calitatii;
g) serviciile educationale, de orientare, informare si consiliere oferite in centrele comunitare de invatare permanenta in parteneriat cu furnizorii de educatie si formare.
Art. 9. — (1) In educatia si formarea profesionala, volumul de munca alocat pentru un credit este de 30 de ore, impartite astfel:
a) 15 ore didactice, impartite in: teorie/predare — maximum o treime, practica — minimum doua treimi si evaluare;
b) 15 ore de studiu individual care poate cuprinde studiu al notitelor de curs, studiu al suporturilor de curs, al manualelor, al cartilor; studiu al bibliografiei minimale recomandate, desfasurare a activitatilor specifice de pregatire pentru proiect si/sau laborator, intocmire de teme, referate, documentare suplimentara in biblioteca, documentare prin intermediul internetului.
(2) Programele de educatie si formare profesionala se pot finaliza cu o microcertificare care, in conformitate cu cadrul legal in vigoare, poate avea volum redus de invatare, vizand competente si/sau rezultate ale invatarii care sunt corelate cu numarul de credite ECTS.
(3) Evaluarea si certificarea competentelor prevazute la art. 187 alin. (10) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare, se realizeaza in conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(4) Creditele nu inlocuiesc evaluarea cursantului si nu au scopul de a evalua calitatea formarii profesionale.
Art. 10. — (1) Numarul de credite corespunzator fiecarui nivel de calificare stabilit conform Hotararii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului national al calificarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste dupa cum urmeaza:
a) pentru nivelul 1 de calificare se acorda 12 credite transferabile, corespunzatoare unui numar de 180 de ore didactice si 180 de ore de studiu individual;
b) pentru nivelul 2 de calificare se acorda 24 de credite transferabile, corespunzatoare unui numar de 360 de ore didactice si 360 de ore de studiu individual;
c) pentru nivelul 3 de calificare se acorda 48 de credite transferabile, corespunzatoare unui numar de 720 de ore didactice si 720 de ore de studiu individual;
d) pentru nivelul 4 de calificare se acorda 72 de credite transferabile, corespunzatoare unui numar de 1.080 de ore didactice si 1.080 de ore de studiu individual;
e) pentru nivelul 5 de calificare se acorda 96 de credite transferabile, corespunzatoare unui numar de 1.440 de ore didactice si 1.440 de ore de studiu individual.
(2) Creditele transferabile se recunosc si se utilizeaza numai pe acelasi nivel de calificare.
Art. 11. — (1) Pentru dobandirea unei singure competente se pot aloca unul sau mai multe credite transferabile, reprezentate prin numere intregi, conform volumului de munca aferent competentei respective, stabilit in standardul ocupational/de calificare/de pregatire profesionala si potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) si art. 9 alin. (1), dupa caz.
(2) In educatia si formarea profesionala, dobandirea creditelor transferabile semnifica faptul ca un beneficiar, in urma evaluarii, a dovedit insusirea rezultatelor invatarii aferente unui volum de munca stabilit potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) si ale art. 9 alin. (1), dupa caz.
(3) Certificatele de absolvire/calificare eliberate in educatia si formarea profesionala pentru cel putin o competenta prevazuta la art. 2 contin si numarul de credite aferente acesteia.
(4) Certificatele de calificare sau de calificare partiala prin microcertificare si certificatele de competente profesionale/ transversale eliberate in sistemul de evaluare a competentelor profesionale obtinute in contexte de invatare nonformala si informala pentru cel putin o competenta contin si numarul de credite aferente acesteia.
Art. 12. — (1) Corelarea nivelurilor de calificare conform CNC cu numarul de ore didactice specifice numarului de credite ECTS prevazute la art. 10 alin. (1) si competentele C1, C2 si C3 este prevazuta in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta metodologie.
(2) Programele de educatie si formare profesionala bazate pe competentele prevazute la alin. (1) se organizeaza, de regula, pe module si domenii specifice.
(3) Un modul are, de regula, intre 2 si 5 credite.
Art. 13. — (1) In vederea sprijinirii recunoasterii competentelor in educatia si formarea profesionala si flexibilizarii rutelor profesionale, respectiv recunoasterii si echivalarii calificarilor, competentele prevazute la art. 2 se recunosc dupa cum urmeaza:
a) Competentele din grupa C1 se pot recunoaste sau echivala integral pentru calificarile care au acelasi nivel CNC si de la o sectiune CAEN la alta, dupa caz. Aceste competente nu se recunosc si nu se echivaleaza la trecerea de la un nivel de calificare inferior la altul superior.
b) Competentele din grupa C2 se pot recunoaste sau echivala pentru calificarile aferente ocupatiilor din subgrupe majore diferite si cu acelasi nivel de calificare CNC, dupa caz, dar nu se pot recunoaste sau echivala la trecerea de la un nivel de calificare inferior la altul superior.
c) Competentele din subgrupele C3.1 si C3.2 se pot recunoaste sau echivala, in procesul de educatie si formare profesionala, dupa caz, in functie de rezultatele invatarii.
d) Competentele din grupele C1, C2 si subgrupele C3.1 si C3.2 definesc o calificare si sunt cuprinse in standardul de calificare, acestea dobandindu-se o singura data, si permit practicarea tuturor ocupatiilor ce apartin de calificarea respectiva.
e) Competentele din subgrupa C3.3 difera si sunt specifice fiecarei ocupatii, nu se pot recunoaste sau echivala intre ocupatii. Atunci cand o persoana detine documente care dovedesc dobandirea competentelor ce apartin unei calificari, conform lit. d), practicarea mai multor ocupatii ce apartin calificarii se realizeaza numai prin dobandirea competentelor din subgrupa C3.3 specifice fiecarei ocupatii.
(2) Prin acumularea de certificate de competente profesionale sau de calificare partiala prin microcertificare, pentru competentele din grupele C1, C2 si C3 si creditele aferente, competentele dobandite se pot recunoaste in conformitate cu prevederile alin. (1).
(3) In educatia si formarea profesionala se poate atesta finalizarea integrala a unui proces de validare a competentelor dobandite in sistem formal, nonformal si informal si printr-un atestat profesional eliberat de Autoritatea Nationala pentru Calificari, in baza certificatelor de competente care dovedesc dobandirea tuturor competentelor prevazute in standardul ocupational/de calificare.
Art. 14. — (1) Standardele ocupationale, de calificare si de pregatire profesionala utilizate in sistemul de educatie si formare profesionala cuprind tipurile de competente si creditele aferente, prevazute in prezenta metodologie.
(2) Competentele C1 si C2 prevazute in prezenta metodologie promoveaza cadrele europene ale competentelor, respectiv ESCO, se stabilesc si se actualizeaza de catre ANC si comitetele sectoriale, publicarea lor realizandu-se prin sistemul informational al ANC.
(3) Adaptarea permanenta la cerintele pietei muncii a competentelor si instituirea unor mecanisme de anticipare a nevoilor in materie de competente, care sa implice partenerii sociali si alte organisme profesionale, constituie sarcina comitetelor sectoriale.
(4) Standardele ocupationale se revizuiesc, de regula, la 2—5 ani si se arhiveaza la maximum 10 ani de la aprobare, prin decizie a presedintelui ANC, daca nu au fost revizuite.
(5) In suplimentele descriptive care insotesc certificatele de absolvire/calificare/competente transversale se specifica numarul de credite aferent fiecarei competente dobandite.
(6) Rezultatele invatarii obtinute de catre cadrele didactice care participa la mobilitati cu scop de invatare in proiectele finantate prin programele Uniunii Europene in domeniul educatiei si care utilizeaza ECTS sunt recunoscute si echivalate in conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
CAPITOLUL IV
Educatia adultilor
Art. 15. — (1) Educatia adultilor, ca o componenta a invatarii pe tot parcursul vietii, reprezinta orice forma de invatamant nonprofesional, dupa etapa de educatie initiala, indiferent daca aceasta are un caracter formal, nonformal sau informal si continuu.
(2) In educatia adultilor este utilizat sistemul ECTS prevazut la art. 1 alin. (2) cu un volum total de munca prevazut la art. 4 alin. (1) sau art. 9 alin. (1), dupa caz.
(3) Tinerii si adultii pot participa la actiuni de voluntariat, pentru care pot primi un numar suplimentar de credite de studii transferabile, in conditiile stabilite de carta universitara sau regulamentele specifice.
(4) In educatia adultilor sunt incluse programele de limba, cultura si civilizatie romaneasca, precum si alte programe educationale de interes general, prevazute la art. 62 alin. (3) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare, inclusiv dezvoltarea de competente-cheie definite prin Recomandarea Consiliului din 22 mai 2018 privind competentele-cheie pentru invatarea pe tot parcursul vietii (2018/C 189/01) si a celor transversale conform ESCO.
(5) In intelesul prezentei metodologii, programele educationale de interes general prevazute la alin. (4) se pot organiza in orice domeniu de educatie ISCED, inclusiv in cele interdisciplinare.
(6) In educatia continua a adultilor se dobandesc si competente de specializare C4 prevazute la art. 2 lit. d), care se finalizeaza cu certificate de absolvire pentru:
a) competentele de management, denumite subgrupa C 4.1, care se organizeaza la cerere, pot avea credite si rezultate ale invatarii, dupa caz;
b) competentele aplicative, denumite subgrupa C 4.2, care se organizeaza pe baza de norme tehnice si se caracterizeaza prin lucru cu masini/utilaje/echipamente (softuri care sunt furnizate, de regula, de producatori) si se recunosc doar intre ele, pe acelasi nivel de calificare si sectiune CAEN, daca dau acces la lucrul cu aceleasi echipamente, softuri, utilaje specifice.
(7) Educatia adultilor se axeaza, in principal, pe competentele transversale — comune la locul de munca, prevazute la art. 2 lit. b), pentru care se pot acorda certificate de absolvire/competente transversale, care contin credite ECTS conform cap. I sau II, dupa caz.
(8) Competentele transversale1 sunt considerate in mod obisnuit ca nefiind legate in mod specific de un anumit loc de munca, de o sarcina, disciplina academica sau de un domeniu de cunoastere, fiind deprinderi/abilitati care pot fi utilizate intr-o mare varietate de situatii si medii de lucru.
(9) Competentele de specializare C4 in management, prevazute la art. 2 lit. d), specifice functiilor de conducere, se regasesc in portalul mentionat la alin. (8) si se certifica prin certificatele de absolvire/competente prevazute la alin. (7).
(10) Invatarea in contexte nonformale se realizeaza la locul de munca, in institutii culturale precum muzee, teatre, centre culturale, biblioteci, centre de documentare, cinematografe, case de cultura, centre de tineret, cluburi sportive si asociatii sportive universitare, precum si prin asociatii profesionale, culturale, sindicate si organizatii neguvernamentale, si nu este cuantificata prin credite transferabile decat in masura in care acestea sunt recunoscute de o institutie abilitata in acest sens.
(11) Institutiile sau organizatiile in care se realizeaza invatarea in contexte nonformale pot fi institutiile si organizatiile prevazute la art. 183 alin. (2) din Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv institutiile de invatamant superior/organizatiile furnizoare de educatie autorizate/acreditate. Invatarea informala este, de regula, neintentionata si se realizeaza in timpul desfasurarii activitatilor curente in familie, la locul de munca, in comunitate si in retele sociale, a activitatilor de voluntariat, sportive ori culturale sau a altora asemenea si nu este cuantificata prin credite transferabile decat in masura in care acestea sunt recunoscute de o institutie abilitata in acest sens.
(12) Certificatele de atestare a competentelor transversale, eliberate de institutiile de invatamant superior in cadrul programelor de formare profesionala a adultilor de nivel 5 CNC, contin si numarul de credite ECTS aferente acestora.
1 Competentele transversale sau cele regasite in portalul european ESCO — Clasificarea europeana a aptitudinilor, competentelor, calificarilor si ocupatiilor sau in Portalul national al competentelor organizat si gestionat de ANC.
ANEXA Nr. 1 - Continutul ghidului de studii
1. Ghidul de studii cuprinde, pe langa elementele de identificare ale institutiei, urmatoarele elemente:
a) scurta prezentare a structurii institutionale/ organizationale/facultatilor si a facilitatilor oferite;
b) prezentarea si calendarul cursurilor oferite de departamente/facultati;
c) procedurile de inmatriculare;
d) prezentarea sintetica a planului/planurilor de invatamant/formare aplicabile in fiecare an/perioada de studii;
e) precizarea perioadei/perioadelor din fiecare semestru/an universitar, dupa caz, in care se fac optiuni pentru (pachete de) discipline optionale si facultative cuprinse in planul de invatamant al semestrului/anului urmator;
f) descrierea schematica a fiecarei discipline/competente si fiecarui modul cuprinse in planul de invatamant: denumirea lor in limba romana si in limba engleza; statutul disciplinei/ modulului/competentei (obligatoriu, optional, facultativ); precizarea eventualelor cerinte de cunoastere/promovare prealabila a unor alte discipline; enumerarea principalelor sectiuni/capitole/teme/rezultate ale invatarii ale disciplinei/ modulului/competentei; bibliografia minimala obligatorie; numarul de ore de curs/seminar/lucrari aplicative/proiectare/ studiu individual; procedura de evaluare a cunostintelor/ deprinderilor/abilitatilor (examen, colocviu sau verificare pe parcursul semestrului); numarul de credite acumulate prin promovare;
g) elaborarea unui sistem unitar de codificare a disciplinelor la nivelul institutiilor/organizatiilor/furnizorilor poate facilita utilizarea ghidului.
2. Universitatile si furnizorii de educatie si formare profesionala decid daca specifica in ghidul de studii si numele titularului sau titularilor fiecarei discipline.
3. La elaborarea ghidului de studii sunt utilizate documentele-model mentionate in ghidul ECTS prevazut la art. 1 alin. (2) din metodologie.
4. Ghidul de studii se actualizeaza in functie de modificarile aduse programului de studii/formare si este facut public prin difuzare gratuita in randul studentilor/cursantilor si cadrelor didactice/formatorilor, precum si prin afisare pe site-ul universitatii/furnizorului de educatie si formare profesionala.
ANEXA Nr.2 - Corelarea nivelului CNC cu numarul de ore didactice si cu numarul de credite ECTS pentru competentele C1, C2, C3
Telkom University 21 Ian. 2024 10:42:04
Cum se definesc creditele de studii transferabile în raport cu volumul de munca necesar pentru acumularea competentelor solicitate de ocupatiile conform standardelor ocupationale sau clasificarii europene a ocupatiilor ESCO? visit us Telkom University