"Liga Studentilor (LS IASI) a depus o plangere penala la DNA - structura centrala impotriva ministrului Educatiei, Sorin Cimpeanu, sub aspectul savarsirii infractiunii de abuz in serviciu, pentru presiunile exercitate asupra universitatilor in vederea revenirii intempestive la activitatea didactica in format fizic (on-site), cu incalcarea normelor legale in vigoare si a predictibilitatii organizarii activitatii academice, fara a exista solutii pertinente care sa vina in sprijinul studentilor care sunt acum obligati sa isi gaseasca in timp record un loc de cazare, iar cei care s-au angajat intre timp sa isi paraseasca locul de munca, astfel fiindu-le vatamate drepturile si interesele legitime.
Totodata, organizatia vine cu o serie de propuneri care sa amelioreze situatia studentilor, avertizand ca exista studenti care intentioneaza sa isi dea universitatile in judecata si sa ceara daune-interese pentru nerespectarea contractelor de scolarizare si a conditiilor prezentate la inceputul anului universitar, respectiv la inceputul semestrului.
Ministrul Educatiei, Sorin Mihai Cimpeanu, a afirmat saptamana trecuta ca nu mai exista baza legala pentru continuarea activitatii didactice in format on-line sau hibrid si ca este necesara revenirea imediata la cursuri in format fizic. Cimpeanu a dezinformat si mintit in mod deliberat asupra aspectelor juridice si asupra faptului ca universitatile risca sa isi piarda finantarea si acreditarea.
Liga Studentilor (LS IASI) considera ca miza haosului generat de Sorin Cimpeanu este gasirea unui pretext pentru inaintarea pe repede-inainte a unui nou proiect de lege a educatiei, bazat pe proiectul Romania Educata, si motivat de aparenta lipsa de solutii si institutii juridice in actuala Lege nr. 1/2011, care a fost masacrata pentru interesele proprii ale cartelurilor din educatie in timpul guvernarilor sustinute de PSD, PNL, ALDE si UDMR.
Realitatea juridica este ca pentru anul universitar in curs (2021-2022) universitatile, in baza autonomiei universitare, pot alege daca desfasoara cursurile on-line, fizic sau hibrid. Starea de alerta declarata si prelungita prin hotarari de guvern si restrictiile au incetat, dar prevederile Legii 55/2020 raman in vigoare, iar art. 40 modificat prin OUG 99/2021 prevede clar ca derogarea prin care activitatea didactica si examenele se pot desfasura online/hibrid nu se aplica doar pe parcursul starii de alerta ci si „pe tot parcursul anului universitar 2021-2022”, adica pana la 30 septembrie 2022.
Rolul normei este sa ofere stabilitate, in special pentru studenti, care sunt beneficiarii actului educational, fiind bazata pe principiul securitatii raporturilor juridice, care in materie de educatie se regaseste atat in prevederile art. 136 alin. (2) din Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011, cat si in toate normele, precum Statutul Studentului, care ii ocrotesc pe studenti de modificarile aduse contractului de studii si conditiilor de scolarizare (inclusiv de evaluare), in sensul interzicerii exprese a acestor schimbari intempestive si unilaterale ale universitatilor.
Conditiile generale de desfasurare a activitatii didactice se stabilesc cu cel putin 3 luni inainte de inceputul anului universitar, cele contractuale la inceputul anului universitar, iar cele specifice fiecarei discipline la inceputul semestrului. Orice modificare poate fi facuta doar cu acordul expres al studentilor, prin aceasta intelegandu-se toti studentii nu doar reprezentantii lor alesi.
Haosul actual este similar cu cel de la inceputul anului universitar, cand anumite universitati si-au indemnat studentii sa se cazeze si sa isi caute chirie, ca ulterior sa li se transmita ca nu mai este nevoie sa ramana in centrul universitar, activitatea didactica desfasurandu-se online.
Acum, studentii au fost chemati brusc, de pe o saptamana pe alta, sa revina fizic la ore, desi multi nu dispun de cazare, iar efectele masurilor luate de guvern in perioada starii de alerta a afectat situatia socio-economica a multor familii care acum nu isi mai permit plata unei chirii intr-un centru universitar. Din pacate, revenirea intempestiva la cursuri in format fizic convine multor rectori, acestia vazand in ea o oportunitate de refacere financiara a universitatilor prin incasarea de taxe de cazare si taxe de restante sau de refacere a activitatii didactice.
Astfel, pentru ameliorarea situatiei, Liga Studentilor (LS IASI) propune Ministerului Educatiei si institutiilor de invatamant superior adoptarea urmatoarelor masuri, pana la finalul anului universitar 2021-2022 (30 septembrie 2022):
1. Revenirea imediata la organizarea activitatii de cazare din caminele universitatilor cu ocuparea spatiilor de cazare la capacitatea de dinainte de starea de urgenta (martie 2020). Totodata, studentilor care doresc sa accepte un coleg in plus in camera, pe baza de pat pliabil, sa li se permita acest lucru.
2. Acordarea din fondurile proprii ale universitatilor a unei subventii de cazare pe baza contractului de locatiune (inchiriere), cel putin egala cu media tarifelor de cazare practicata de catre fiecare universitate in parte, pentru studentii care nu sunt cazati in caminele universitatii si care sunt constransi de situatie sa stea in chirie. Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011 permite acordarea unor astfel de subventii, prin art. 204 alin. (15). Din punct de vedere moral, subventia aceasta ar echivala cu plata unor daune-interese pentru schimbarea neasteptata de situatie in fata careia au fost pusi studentii.
3. Adoptarea unei perioade de tranzitie de cel putin o luna (ideal pana la Pastile Ortodox - 24 aprilie), in care sa se permita participarea in format hibrid la activitatea didactica (transmiterea on-line a cursurilor si seminarelor desfasurate fizic, similar cu modul in care s-a procedat in invatamantul preuniversitar in cazul elevilor care au intrat in izolare sau carantina). De asemenea, grupele de studenti pot fi reorganizate in grupe cu activitate fizica (on-site) si grupe cu activitate didactica on-line.
4. Introducerea prin ordin de ministru a unei amnistii generale in ceea ce priveste absentele si a taxelor pentru restante sau refacerea activitatii didactice pentru studentii care nu au cazare in centrul universitar in care studiaza, pentru a nu le periclita situatia academica si a le bloca accesul in sesiunea de examene. Trecerea peste noapte la activitatea didactica on-site, din pacate, le-a dat multor profesori oportunitatea de a abuza de catalog, notandu-i ca absenti pe cei care nu s-au mutat inapoi din localitatea de domiciliu in cea de studiu. Prin acumularea de absente in aceasta perioada, studentii risca sa ramana cu restante si sa fie obligati sa refaca activitatea didactica in anul urmator, pierzand timp si bani prin taxe de refacere si restante, situatie care va duce la cresterea cazurilor de abandon universitar.
5. In ceea ce priveste programele de master, se impune desfasurarea activitatii didactice in format exclusiv on-line sau hibrid (cu transmiterea live a activitatii si posibilitatea de participare on-line), in special pentru masteratele cu durata de un an. Studentii care s-au inmatriculat la aceste programe au facut-o cu garantia ca pe toata durata programului orele de vor desfasura on-line, acestia ramanand in localitatea de domiciliu. De asemenea, orarul programelor de masterat ar trebui sa fie modificat si adaptat la cerintele studentilor, orele fiind comasate fie seara, fie la finalul saptamanii, pentru a facilita participarea la activitatea didactica a studentilor care lucreaza.
6. Recunoasterea prin ordin de ministru a dreptului absolut de participare in fomat on-line / hibrid la activitatea didactica pentru studentii care sunt angajati sau realizeaza venituri din activitati independente (contracte de drepturi de autor, prestari servicii etc.), indiferent de ciclul de studii.
7. Consultarea directa a tuturor studentilor, nu doar a organizatiilor studentesti sau a reprezentantilor alesi ai studentilor care, in anumite situatii, pot „dilua” nemultumirile generale ale studentilor in fata conducerii universitatilor.
"Facem apel la guvernanti si la rectorii universitatilor sa fie atenti la nevoile si solicitarile studentilor. Am sustinut mereu intoarcerea la formatul fizic (on-site), insa studentii au nevoie de predictibilitate si nu au nevoie de decizii luate peste noapte. Demersul nostru nu este unul de sustinere a scolii on-line si de combatere a intoarcerii la normalitate, ci de protejare a predictibilitatii, stabilitatii si securitatii raporturilor juridice in actul educational, venind in ajutorul studentilor care au intr-adevar nevoie de solutii, nu a celor care prefera invatamantul on-line din comoditate. Am avertizat constant in ultimii doi ani asupra faptului ca masurile irationale ale guvernantilor din perioada starii de urgenta si de alerta prin care a fost suprimata economia va duce la mari probleme sociale, de natura sa determine un val de abandon universitar in invatamantul superior. Cea mai buna solutie este flexibilizarea pana la finalul anului curent a modalitatii de desfasurare a activitatii didactice si descentralizarea masurilor pana la nivel de departament sau specializare, pentru a duce decizia cand mai aproape de student, care este beneficiarul actului educational.
Ministrul Educatiei, Sorin Mihai Cimpeanu, a perturbat in mod grav viata academica prin anunturile sale panicarde si mincinoase privitoare la lipsa de temei legal al unei tranzitii, ignorand prevederile OUG 99/2021 si cele ale Legii 1/2011 care recunosc si consacra stabilitatea si predictibilitatea activitatii didactice in beneficiul studentilor. In situatia in care rectorii universitatilor nu vor intelege sa respecte aceste principii fundamentale de drept, vom sesiza organele abilitate cu privire la savarsirea infractiunii de abuz in serviciu si vom sustine studentii in actionarea in instanta a universitatilor pentru modificarea unilaterala a contractelor si a conditiilor de studiu in timpul executarii lor, in vederea obtinerii de daune-interese", a declarat Cosmin-Gabriel Glovnea, presedinte Liga Studentilor (LS IASI)".