De asemenea, proiectul de OUG prevede ca operatorii economici pot acorda burse, cel putin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru invatamantul universitar, si ca vor beneficia de facilitati la plata impozitelor, taxelor si contributiilor, dupa cum urmeaza:
- valoarea cumulata a burselor platite de catre operatorii economici studentilor inmatriculati la forma de invatamant superior dual se deduce din impozitul pe profit al acestora;
- valoarea cumulata a investitiilor dedicate activitatilor de invatare prin munca se deduce din impozitul pe profit al operatorilor economici;
De asemenea, proiectul de OUG permite universitatilor sa infiinteze societati comerciale, cu conditia ca acestea sa contribuie la cresterea performantelor institutiei.
Prevederile din proiectul de OUG privind extinderea invatamantului dual la nivel universitar
6. La art. 116, dupa alineatul (4), se introduc doua noi alineate, alin. (5) si alin. (6), cu urmatorul cuprins:
“(5) Institutiile de invatamant superior acreditate pot organiza, impreuna cu operatori economici, invatamant superior dual, forma de invatamant in care responsabilitatile cu privire la desfasurarea activitatilor de invatare, predare si evaluare sunt partajate intre institutia de invatamant superior acreditata si operatori economici. Institutia de invatamant superior organizeaza si desfasoara activitati de invatare, predare si evaluare iar operatorii economici organizeaza activitati de invatare prin munca si participa la evaluare.
(6) Prevederile din prezenta lege referitoare la organizarea, asigurarea calitatii, admiterea, evaluarea pe parcurs, finalizarea, intocmirea si eliberarea actelor de studii din invatamantul superior se aplica in mod similar si pentru invatamantul superior dual.“
7. La art. 129, dupa alineatul (2) se introduc sase noi alineate, alin. (2^1), (2^2), (2^3), (2^4), (2^5) si (2^6) cu urmatorul cuprins:
“(2^1) Institutiile de invatamant superior pot infiinta, singure sau prin asociere, societati comerciale, fundatii, asociatii, unitati de invatamant preuniversitar, consortii pentru invatamant dual, cu aprobarea senatului universitar, conform prevederilor legale. Conditia ca acestea sa se infiinteze este aceea ca ele sa contribuie la cresterea performantelor institutiei.
(2^2) Institutia de invatamant superior incheie cu operatorii economici contractul de parteneriat care stabileste conditiile de colaborare, drepturile si obligatiile partilor, precum si costurile asumate de parteneri.
(2^3) La organizarea formei de invatamant superior dual pot contribui si autoritati locale, structuri asociative interesate, respectiv camere de comert, asociatii patronale de ramura precum si alti parteneri relevanti la nivel national sau international.
(2^4) Pentru derularea activitatilor, in cazul institutiilor de invatamant superior de stat, finantarea se realizeaza conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
(2^5) Operatorii economici acorda burse, cel putin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru invatamantul universitar, precum si din alte fonduri, pentru invatarea in conditii de calitate.
(2^6) Operatorii economici care incheie contract de parteneriat cu institutiile de invatamant superior pentru organizarea si desfasurarea formei de invatamant superior dual, beneficiaza de facilitati la plata impozitelor, taxelor si contributiilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale, potrivit prevederilor legale, dupa cum urmeaza:
a) valoarea cumulata a burselor platite de catre operatorii economici studentilor inmatriculati la forma de invatamant superior dual se deduce din impozitul pe profit al acestora;
b) valoarea cumulata a investitiilor dedicate activitatilor de invatare prin munca se deduce din impozitul pe profit al operatorilor economici;
c) personalul desemnat de catre operatorul economic pentru indrumarea directa a invatarii prin munca beneficiaza de scutire a platii impozitului pe venitul din salarii.“
8. La art. 137, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alin. (2^1) si (2^2), cu urmatorul cuprins:
“(2^1) Curriculumul pentru invatamantul superior dual contine activitati de invatare, predare si de invatare prin munca, precum si de evaluare. Volumul de munca specific activitatilor de invatare, predare, respectiv de invatare prin munca, este partajat in mod egal. Volumul de munca este estimat in concordanta cu ECTS/SECT, exprimandu-se in termenii creditelor de studii.
(2^2) Dupa absolvirea studiilor, institutia de invatamant superior elibereaza o adeverinta care atesta perioada in care studentul a desfasurat activitati de invatare prin munca.“
9. La art. 137, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu urmatorul cuprins:
“(4^1) Invatamantul superior dual se organizeaza:
a) pentru ciclul I - programe de studii universitare de licenta, care corespund unui numar de credite cuprins intre minimum 180 si maximum 240 de credite;
b) pentru ciclul II - programe de studii universitare de masterat profesional, care corespund unui numar de credite cuprins intre minimum 60 si maximum 120 de credite;
c) pentru ciclul III - doctorat profesional.“
10. Art. 141 se completeaza cu un nou alineat, alin.(2) cu urmatorul cuprins:
„(2) In cadrul invatamantului superior dual, studentul/studentul doctorand incheie cu institutia de invatamant superior si operatorul economic un contract individual de studii si pregatire practica prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor.“