Redam mai jos punctul de vedere al Aliantei Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania, in ceea ce priveste evaluarea studiilor universitare de doctorat:
"Actuala versiune pune in pericol intreg procesul de evaluare, care a avut un parcurs tumultuos. In momentul de fata, metodologia nou adoptata viciaza in mod evident procesul de evaluare a scolilor doctorale si pericliteaza suplimentar credibilitatea institutiilor de invatamant superior, existand posibilitatea de a narui definitiv prestigiul studiilor universitare de doctorat din Romania, la nivel international.
Aceasta noua metodologie este lipsita de legitimitate, anuland o metodologie cu acelasi obiect de reglementare, adoptata in luna noiembrie a anului 2018. Metodologia precedenta a trecut printr-un larg proces de consultare si dezbatere cu reprezentanti ai Consiliului National al Rectorilor (CNR), ai Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii invatamantului Superior (ARACIS) si cu noi, reprezentantii studentilor. in schimb, forma noii metodologii nu a fost dezbatuta si nu a fost agreata de niciun actor din sfera invatamantului superior din Romania. Amintim faptul ca, incepand cu toamna anului 2016, toate scolile doctorale din Romania sunt autorizate provizoriu, aceasta masura fiind luata "din pix", in contextul in care expirase termenul legal privitor la evaluarea scolilor doctorale, se arata in comunicatul transmis de ANOSR.
Un lucru alarmant, caracteristic pentru decidentii din ultimii ani, este eliminarea unei mentiuni directe referitoare la expertii internationali din comisiile de evaluare externa a studiilor doctorale. Prezenta lor este extrem de importanta in contextul in care exista multiple semne de intrebare cu privire la modul in care scolile doctorale din Romania sunt conectate la mediul academic international", sustine ANOSR.
Lipsa de reactie a mediului universitar
Organizatiile studentesti fac un apel la ministrul Educatiei, de a reveni asupra deciziei in ceea ce priveste procesul de evaluare a scolilor doctorale.
"ANOSR isi exprima totodata ingrijorarea cu privire la faptul ca reprezentantii mediului universitar nu s-au pronuntat in mod public impotriva noii metodologii. Acest lucru ne intristeaza, intrucat actuala metodologie este contrara discursului public al universitatilor din Romania, care militeaza, teoretic, pentru un invatamant superior calitativ, echitabil, internationalizat si centrat pe student. Ne exprimam speranta ca ministrul educatiei nationale, Ecaterina Andronescu, va cantari toate argumentele prezentate si va reveni asupra deciziei inainte de a arunca in desuetudine intreg procesul de evaluare a scolilor doctorale”, mai precizeaza ANOSR.
Ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, vrea sa modifice evaluarea scolilor doctorale, iar potrivit proiectului, aceasta se va face pe baza autoevaluarii institutiilor. In acest caz, Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii ii ramane doar rolul de a primi rapoartele de autoevaluare, nu si de a face verificari.
In prezent, evaluarea programelor de studii universitare de doctorat se realizeaza pe domenii de studii universitare de doctorat, din cinci in cinci ani, pentru obtinerea sau mentinerea acreditarii.