Completarea Rapoartelor de evaluare se realizeaza la finalul clasei pregatitoare, in luna mai a anului scolar corespunzator, in urma observarii si evaluarii elevilor desfasurate de catre fiecare cadru didactic responsabil, pe tot parcursul anului scolar.
Un exemplar al Raportului de evaluare este tiparit, semnat de cadrul didactic si predat directorului unitatii de invatamant.
Rapoartele de evaluare individuale sunt comunicate parintilor, in mod confidential, pana la finalizarea anului scolar in curs.
Ce contine Raportul de evaluare Clasa Pregatitoare
Raportul de evaluare Clasa Pregatitoare structureaza urmatoarele categorii de informatii:
a) Date de identificare ale elevului in contextul sau scolar: unitate de invatamant, localitate, judet, codul elevului din Sistemul Informatic Integrat al invatamantului din Romania - SIIIR;
b) Domenii de dezvoltare: dezvoltarea limbajului si a comunicarii; dezvoltarea cognitiva; dezvoltarea socio-emotionala, a capacitatilor si atitudinilor de invatare; dezvoltarea fizica si motrica; aprecieri si recomandari finale (puncte tari si aspecte care necesita remediere / aprofundare;
c) Principalele aspecte vizate, asociate fiecarui domeniu de dezvoltare si sustinute prin competentele specifice prevazute in programele scolare in vigoare pentru clasa pregatitoare, in dreptul carora cadrul didactic responsabil consemneaza, nivelul achizitiei: "nerealizata", "realizata cu sprijin", "realizata independent", dupa caz.
Cum se completeaza Raportul de evaluare Clasa Pregatitoare
Pentru fiecare domeniu de dezvoltare din Raportul descriptiv de evaluare, invatatorii bifeaza un singur nivel de apreciere in caseta corespunzatoare pentru fiecare competenta in parte. Aprecierile sunt: "nerealizata", "realizata cu sprijin" si "realizata independent".
Domeniile de dezvoltare sunt: dezvoltarea cognitiva; dezvoltarea socio-emotionala, a capacitatilor si atitudinilor de invatare; dezvoltarea fizica si motrica. Mai jos gasiti toate cele patru domenii de dezvoltare, exemplificate in detaliu.
Dezvoltarea limbajului si a comunicarii: exemple de competente
1. Receptarea de mesaje orale in contexte de comunicare cunoscute
- identifica semnificatia unui mesaj scurt, pe teme familiare, rostit clar si rar
- identifica informatii variate dintr-un mesaj scurt, rostit clar si rar
- identifica sunetul initial si sau final dintr-un cuvand, silabele si cuvintele din propozitii rostite clar si rar
- exprima interes pentru receptarea de mesaje orale, in contexte de comunicare cunoscute
2. Exprimarea de mesaje orale in diverse situaii de comunicare
- pronunta clar sunetele si cuvintele in enunturi simple
- transmite informatii referitoare la sine si la universul apropiat, prin mesaje scurte
- participa cu interes la dialoguri scurte, in situatii de comunicare uzuala
3. Receptarea unei varieti de mesaje scrise, in contexte de comunicare cunoscute
- recunoaste cuvinte uzuale, din universul apropiat, scrise cu litere mari si mici de tipar
- identifica semnificatia unor imagini care prezinta intamplari, fenomene, evenimente familiare
- identifica semnificatia unor simboluri care transmit mesaje de necesitate imediata, din universul familiar
- Exprima in cuvinte proprii mesaje redate pe suport vizual sau auditiv, manifestand interes pentru lucrul cu cartea
4. Redactarea de mesaje in diverse situaii de comunicare
- traseaza elemente grafice si contururile literelor, folosind resurse variate
- redacteaza mesaje simple, in contexte uzuale de comunicare
Dezvoltarea cognitiva - exemple de activitati de evaluare
1. Utilizarea numerelor in calcule elementare
- Recunoaste si scriere numerelor in concentrul 0-31
- Compara numerele in concentrul 0-31
- Ordoneaza numerele in concentrul 0-31 folosind pozitionarea pe axa numerelor
- Efectueaza adunari si scaderi in concentrul 0-31, prin adaugarea/extragerea a 1-5 elemente dintr-o multime data
- Efectueaza adunari repetate/scaderi repetate prin numarare si reprezentari obiectuale in concentrul 0-31
- Utilizeaza denumiri si simboluri matematice (suma, total, diferenta, =, +, -) in rezolvarea si/sau compunerea de probleme
2. Evidentierea caracteristicilor geometrice ale unor obiecte localizate in spatiu inconjurator
- Se orienteaza si se misca in spatiu in raport cu repere/directii precizate, folosind sintagme de tipul: in, pe, deasupra, dedesubt, langa, in fata, in spatele, sus, jos, stanga, dreapta, orizontal, vertical, oblic
- Identifica forme geometrice plane (patrat, triunghi, dreptunghi, cerc) si corpuri geometrice (cub, cuboid, sfera) in obiecte manipulate de copii si in mediul inconjurator
3. Identificarea unor fenomene/relatii/ regularitati/structuri din mediul apropiat
- Descrie fenomene/procese/structuri repetitive simple din mediul apropiat, in scopul identificarii unor regularitati
- Manifesta grija pentru comportarea corecta in relatie cu mediul familiar
4. Generarea unor explicatii simple prin folosirea unor elemente de logicaa
- Formuleaza observatii asupra mediului apropiat folosind limbajul comun, reprezentari prin desene si operatorii logici ,,si”, ,,nu”
- Identifica relatiile de tipul ,,daca... atunci...” intre doud evenimente succesive
5. Rezolvarea de probleme pornind de la sortarea si reprezentarea unor date
- Sorteaza/clasifica obiecte/ materiale etc., pe baza unui criteriu dat
- Rezolva probleme in care intervin operatii de adunare sau scadere cu 1-5 unitati in concentrul 0-31, cu ajutorul obiectelor
6. Utilizarea unor etaloane conventionale pentru masurari si estimari
- Utilizeaza masuri neconventionale pentru determinarea si compararea lungimilor
- Utilizeaza unitati de masura pentru determinarea/estimarea duratelor unor evenimente familiare
- Realizeaza schimburi echivalente valoric folosind reprezentari neconventionale in probleme-joc simple de tip venituri-cheltuieli, cu numere din concentrul 0-31
Dezvoltare socio-emotionala, a capacitatilor si atitudinilor de invatare
1. Manifestarea interesului pentru auto-cunoastere si a atitudinii pozitive fata de sine si fata de ceilalti
- Identifica trasaturi personale elementare
- Identifica obiecte si activitati simple de igiena personala
2. Exprimarea adecvata a emotiilor in interactiunea cu copii si adulti cunoscuti
- Recunoaste emotiile de baza in situatii simple, familiare
- Identifica regulile de comunicare in activitatea scolar
- Exploreaza caracteristicile fiintelor si obiectelor preferate si interactiunea simpla cu acestea
3. Utilizarea abilitatilor si a atitudinilor specifice invatarii in context scolar
- Identifica rutine in activitatea scolara
- Aplica tehnici simple care sprijina invatarea si succesul scolar
- Identifica hobby-uri, jocuri si activitati preferate
Dezvoltarea fizica si motrica: ce trebuie urmarit
1. Valorificarea achizitiilor psiho-motrice in mentinerea sanatatii si a dezvoltarii fizice armonioase
- Recunoaste influenta soarelui si a temperaturii asupra sanatatii
- Identifica principalele caracteristici ale posturii corporale corecte
- Utilizeaza cu interes variantele de miscari specifice segmentelor corpului
- Respecta regulile de igiena personala
2. Exersarea deprinderilor si a capacitatilor motrice in functie de capacitatea psiho-motrica individuala
- Aplica deprinderile motrice in conditii de joc
- Participa la jocuri dinamice care antreneaza capacitatile motrice individuale
- Reda prin limbaj corporal actiuni/trairi personale
3. Participarea la jocurile si activitatile motrice organizate sau spontane
- Sesizeaza regulile necesare desfasurarii jocurilor
- Participa la activitati motrice organizate in grup
- Manifesta atitudine de cooperare, intrajutorare si fair-play in timpul jocurilor
Aprecieri si Recomandari finale Clasa Pregatitoare
La final, la rubrica Aprecieri si recomandari finale din raportul descriptiv de evaluare pentru Clasa Pregatitoare, invatatorii au ocazia sa faca o descriere personalizata a elevului, cu accent pe punctele tari si aspectele care necesita remediere sau aprofundare, astfel incat copilul sa primeasca sprijinul necesar.
Scopul acestor aprecieri si recomandari finale este de a transmite o viziune integrata asupra nivelului de dezvoltare al copilului si de a consolida parteneriatul educational cu parintii, pentru a asigura o tranzitie echilibrata catre clasa I.
Atentie! Fiecare invatatoare trebuie sa completeze raportul electronic, in luna mai, pentru fiecare elev din clasa, in colaborare cu profesorul psihopedagog, profesorul psiholog scolar, profesorul logoped, consilierul scolar, medicul scolar, profesorul de educatie fizica si sport, alti profesori ai clasei, daca e cazul. Invatatoarea trebuie sa le dea o copie a raportului parintilor, iar rezultatele individuale obtinute de copii nu pot fi facute publice.
Model Raport de evaluare Clasa Pregatitoare [PDF]