Metodologia reglementeaza colaborarea interinstitutionala in scopul simplificarii si facilitarii accesului la servicii educationale, sociale, medicale a tuturor copiilor/ elevilor cu dizabilitati si/ sau CES, promovand o abordare integrata si holistica.
Ordinul ministrului Educatiei arata ca in functie de incadrarea in grad de handicap si de orientarea scolara si profesionala bazata pe cerintele educationale speciale, denumite in continuare CES, si tinand cont de faptul ca incadrarea in grad de handicap se realizeaza numai la solicitarea parintilor/ reprezentantului legal, iar inscrierea copiilor cu dizabilitati si CES si continuarea studiilor pe parcursul invatamantului obligatoriu se face numai pe baza orientarii scolare si profesionale efectuate de catre Comisia de Orientare Scolara si Profesionala, denumita in continuare COSP, copiii cu dizabilitati se impart in urmatoarele grupuri:
a) copii incadrati in grad de handicap si orientati scolar/ profesional de catre COSP, acestia fiind copiii care au simultan dizabilitati si CES;
b) copii incadrati in grad de handicap si neorientati scolar/ profesional de catre COSP, acestia fiind fie copiii care au simultan dizabilitati si CES si pentru care parintii/ reprezentantul legal nu solicita orientare scolara, fie copiii cu dizabilitati si fara CES, scolarizati in unitati de invatamant de masa, precum copiii cu dizabilitati fizice, somatice, HIV/SIDA sau boli rare neinsotite de tulburari psihice;
c) copii neincadrati in grad de handicap si orientati scolar/ profesional de catre COSP, acestia fiind copiii care au simultan dizabilitati si CES, dar pentru care parintii nu solicita/ refuza incadrarea in grad de handicap;
d) copii neincadrati in grad de handicap si neorientati scolar sau profesional de catre COSP, acestia fiind copiii care au simultan dizabilitati si CES, dar sunt de varsta mai mica decat varsta legala pentru invatamantul obligatoriu si pentru care parintii/ reprezentantul legal nu solicita orientare scolara si nici incadrare in grad de handicap.
In categoria mentionata la alin. (2) lit. c) sunt inclusi si copiii fara dizabilitati, respectiv
copiii care prezinta exclusiv CES, dar care nu se delimiteaza legal sau procedural de copiii cu dizabilitati si CES din aceeasi categorie, fapt pentru care prezentul ordin se adreseaza si
acestor copii.
Dispozitiile prezentului ordin se aplica tuturor profesionistilor care interactioneaza cu copiii cu dizabilitati si/sau CES mentionati la art. 2 si anume:
a) personalul serviciilor publice de asistenta sociala;
b) membrii structurilor comunitare consultative;
c) personalul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului, cu precadere din serviciile de evaluare complexa a copilului si compartimentele management de caz;
d) asistentii sociali aflati intr-o forma independenta de exercitare a profesiei;
e) membrii comisiilor de protectie a copilului;
f) medicii de familie;
g) medicii de specialitate pentru copii si restul personalului medico-sanitar din unitatile sanitare pentru copii;
h) psihologii cu drept de libera practica, cu atestat in psihologie clinica, consiliere
psihologica, psihoterapie, psihopedagogie speciala, psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala, salariati sau aflati intr-una din formele independente de exercitare a profesiei;
i) personalul din unitatile de invatamant;
j) membrii comisiilor interne de evaluare continua din cadrul unitatilor de invatamant special;
k) personalul centrelor de resurse si asistenta educationala, cu precadere din serviciile de evaluare si orientare scolara si profesionala;
l) membrii comisiilor de orientare scolara si profesionala;
m) personalul serviciilor oferite de furnizorii acreditati privati;
n) profesionistii organizatiilor neguvernamentale;
o) alte categorii de profesionisti implicati in abilitarea si reabilitarea copiilor cu dizabilitati si/sau CES, precum: logopezi, kinetoterapeuti, ergoterapeuti etc.
Descarcati Ordinul Ministerului Educatiei >>>