Pregatire pentru Evaluarea Nationala 2020. OPERA EPICA - explicatii, exercitii si rezolvari

De Portal Invatamant
la 25 Mai. 2020 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pregatire pentru Evaluarea Nationala 2020. OPERA EPICA - explicatii, exercitii si rezolvari25Mai.2020

Pregatirea pentru Evaluarea Nationala 2020 este in toi! La proba de la Limba Romana elevilor li se poate cere sa argumenteze ca o anumita opera literara apartine genului epic. De aceea, venim cu explicatii, exercitii si rezolvari pentru pregatirea elevilor de clasa a VIII-a.


Explicatiile, exercitiile si rezolvarile de mai jos sunt extrase din culegerea CAIET DE LUCRU - Teste practice Limba si literatura romana Clasele V-VIII ...click aici pentru detalii si comenzi >>


Evaluarea Nationala 2020 - Opera epica 

 
D e f i n i t i e 
 
Opera epica reprezinta textul in versuri sau in proza in care autorul isi exprima in mod indirect ideile, gandurile, sentimentele, cu ajutorul actiunii, al persoanjelor si prin intermediul naratorului.
 
T r a s a t u r i  a l e  o p e r e i  e p i c e
 
– opera epica prezinta, intr-o anumita ordine, o serie de intamplari, care reprezinta firul narativ; 
– aceste intamplari se desfasoara intr-un anumit spatiu si timp, care sunt redate in text prin indici spatio-temporali specifici (cuvinte care indica spatiul si timpul, adverbe cu precadere, dar si substantive, adjective etc.) 
– intamplarile sunt realizate de personaje, adica instante narative care, alaturi de narator, ordoneaza si definesc textul epic; 
– naratorul reprezinta o voce, o ipostaza a autorului (autor- persoana reala, al carei nume se regaseste pe coperta cartii). 
– naratorul poate fi: 
 
obiectiv – atunci cand este detasat, neimplicat, nu participa la actiune si relateaza la persoana a III a singular, naratiunea si ea este, astfel, obiectiva 
 
subiectiv – atunci cand este implicat in actiune, ca participant sau protagonist si povesteste la persoana I, din propriul sau punct de vedere, naratiunea fiind, in acest caz, subiectiva 
 
martor – atunci cand povesteste evenimentele la persoana I, din propriul sau punct de vedere, le observa, dar nu participa direct la ele. – personajele pot fi: 
 
principale, secundare, episodice, absente; 
pozitive, negative; 
individuale, colective – opera epica se bazeaza, de asemenea, pe conflict, adica o confruntare a doua personaje, conceptii, atitudini, idei etc. 
 
– conflictul pote fi: exterior– intre doua personaje, intre personaj si lumea in care traieste etc.; interior – in mintea si sufletul personajului, intre doua conceptii, sentimente, trairi opuse, contradictorii 
– intr-un text epic, apar mai multe moduri de expunere, cum ar fi: naratiunea, dialogul, descrierea, monologul 
– dintre acestea, predomina naratiunea, dialogul si descrierea.
 
D e f i n i r e a  m o d u r i l o r  d e  e x p u n e r e 
 
Naratiunea este modul de expunere prin care se relateaza fapte si intamplari care se desfasoara intro anumita ordine cronologica. Naratiunea evidentiaza actiuni care sunt redate prin verbe, ca parti de vorbire dominante. Naratiunea presupune un narator, actiune si personaje si este modul de expunere specific operelor epice, cu toate ca poate aparea si in operele dramatice, atunci cand un personaj povesteste ce s-a intamplat in afara scenei. De asemenea, naratiunea apare ca mod de expunere si in speciile epice in versuri: fabula, balada culta, balada populara, poemul etc. 
 
Dialogul este modul de expunere care consta in reproducerea directa a cuvintelor personajelor, sub forma de replici. intr-o opera epica, dialogul indeplineste diverse functii: dinamizeaza actiunea, iar textul devine mai captivant pentru cititori, detensioneaza un moment de maxima incordare in desfasurarea actiunii, evidentiaza relatiile dintre personaje si limbajul acestora, are un rol important in caracterizarea personajelor, atat in mod direct, cat si indirect. Dialogul apare cu precadere in operele epice si, mai ales, in operele dramatice, unde este modul principal de expunere. 
 
Descrierea este modul de expunere care consta in prezentarea trasaturilor caractetristice ale unui obiect, peisaj, interior sau ale unei persoane. intr-o descriere, predomina grupurile nominale de tipul substantiv-adjectiv, deoarece se insista asupra caracteristicilor aspectului vizat. intr-un text epic, descrierea are rol in conturare atmosferei, in prezentarea cadrului spatio-temporal si in caracterizarea personajelor. intr-o opera lirica, descrierea este modul principal de expunere, alaturi de monolog, deoarece aduce in prim-plan sentimentele si trairile scriitorului. 
 
Monologul este modul de expunere care consta in prezentarea vorbirii unui singur personaj. in opera epica, apare monologul interior, adica discutia unui personaj cu sine insusi; in opera lirica, monologul liric evidentiaza sentimentele si trairile poetului in mod direct, iar in opera dramatica, monologul teatral aduce in prim-plan un personaj care vorbeste singur pe scena in fata spectatorilor. 
 
St r u c t u r a  u n e i  d e m o n s t r a t i i / a p a r t e n e n t e
 
– Introducerea include definitia genului sauaspeciei pecare o avem de discutat si este reprezentata de un paragraf 
 
– Cuprinsul evidentiaza trasaturile genului/speciei, preluate din definitie si aplicate, concret,petextul propusspreanaliza. Cuprinsul poate fi format din doua-trei paragrafe, in care vorbim despre: actiune, subiect, personaje, tipul de naratiune si de narator, moduri de expunere, daca e cazul, imagini artistice si figuri de stil. 
 
– Incheierea cuprinde concluzia compunerii si puncteaza incadrarea textului in genul/specia respectiva.
 
 
Test 6
 
Cerinta: Redacteaza o compunere de 150 - 300 de cuvinte in care sa demonstrezi ca un text la alegere este opera epica.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 
 
 
Model de rezolvare: Demonstratie ca un text este opera epica/apartine genului epic – schema
 
Opera epica reprezinta textul in proza sau in versuri, in care autorul isi prezinta gandurile, ideile, sentimentele in mod indirect, prin intermediul actiunii si al personajelor. Textul propus spre analiza ……………………………………………………….. ( t i t l u , a u t o r ) este opera epica, deoarece intruneste toate caracteristicile acesteia. Textul reprezinta ……………………… ……………………………….. ( r e z u m a m c o n t i n u t ul t e x t u l u i ) , in care sunt prezentate locul, timpul actiunii si personajele. Reperele spatio-temporale sunt fixate prin ………………………………………… …………….. ( e v i d e n t i e m c u v i n t e l e c a r e i n d i c a s p a t i u l s i t i m p u l a c t i u n i i ) . Personajele sunt ………… …………………………………………….. ( n u m i m p e r s o n a j e l e , a s a c u m a p a r i n t e x t ). Prin intermediul naratiunii, al dialogului si al descrierii …………………………………………… ………….. ( m e n t i o n a m m o d u ri l e d e e x p u n e r e c a r e a p a r i n t e x t ) ,  autorul prezinta …………………… ………………………………….. ( e nu m e r a m a c t i u m i l e , i n o r d i n e a d e s f a s u ra r i i l o r i n t e x t ) . Personajele sunt individualizate prin trasaturi complexe, cum ar fi: ………………………………………………… 
……..
( n u m i m t r a s a t u r i l e p e r s o n a j e l o r , a s a c u m s e d e s p r i n d d i n t e x t u l c i t a t s i , t o t o d a t a , m i j l o a c e l e d e c a r a c t e r i z a r e f o l o s i t e : d i r e c t a , i n d i r e c t a , a u t o c a r a c t e r i z a r e ) . Personajele indeplinesc o serie de actiuni care contureaza firul narativ al textului si, totodata, construiesc conflictul. Asadar, textul  citat ……………………………………………………….. (ti tl ul te xtului s i nume le a utorul ui) evidentiaza o actiune realizata de mai multe personaje, care sunt descrise in amanunt si cararcterizate in functie de contributia lor la desfasurarea actiunii. Modurile de expunere, cum ar fi: naratiunea, descrierea si dialogul se imbina armonios, iar naratorul relateaza evenimentele la persoana a III a singular, fiind obiectiv, detasat si neimplicat in actiune/la persoana I singular, fiind subiectiv si implicat in actiune ca martor/prota gonist. Pe baza tuturor argumentelor prezentate, putem afirma ca textul propus spre analiza este o opera epica. 
 
Test 7
 
Cerinta: Redacteaza o compunere de 150 - 300 de cuvinte in care sa demonstrezi ca textul citat, Padureanca de Ioan Slavici este opera epica / apartine genului epic.
 
In compunerea ta, vei avea in vedere : 
 
– sa precizezi doua trasaturi ale operei epice / ale genului epic; 
– sa dezvolti corespunzator trasaturile mentionate, prin referire la text; 
– sa respecti structura specifica tipului de text indicat; 
– sa ai obligatoriu numarul minim de cuvinte cerut .
 
„ – De ce, taica? il intreba ea uimita. 
 
– Pentru ca insotirea facuta fara de voie nu-i pentru oamenii plamaditi ca noi, ii raspunse el . 
 
– Nu-mi pasa, taica! 
 
– Poate ca nu-ti pasa acum, zise el, dar o sa vie vremea cand o sa-ti pese. Tu nu stii sa sezi la masa lor, nici sa mananci cu lingura lor, nici nu stii sa te imbraci in portul lor, nici sa vorbesti in limba lor. N-a crezut Simina niciodata ca Iorgovan o va lua de nevasta, cel putin asa zicea, ca nu crede; acum insa, cand il vedea pe parintele ei atat de ingrijat, ea incepu a se teme ca tot o va lua Iorgovan si ar fi voit sa-i  arate batranului ca n-ar fi o nenorocire pentru dansul, nici pentru dansa. 
 
– Taica, ii zise ea, m-am gandit si eu la toate; dar, vezi, slujnica sa-i fiu, tot m-as simti fericita: e om cuminte si cu inima buna. 
 
– Dar e slab de inger, ii raspunse batranul. Dac-ar fi om ca Sofron, ai putea sa treci si prin foc si prin apa alaturea cu dansul; dar gresala e tovarasia cu un om c are nu se uita mereu inainte, ci cauta la tot pasul in dreapta si in stanga  ca sa vada cum vor altii sa-l duca. Dar ce vorbesc eu?! adauga peste putin. Cum ti-a fi data, asa-ti va fi norocul. Dar tot as vrea sa stiu cum o sa-ti  fie! Ce sa vorbeasca mai departe? stiau ei oare care este si care nu este adevarul, ca sa staruiasca asupra lui?!” 
 
(Ioan Slavici, „Padureanca” )
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 
 
M o d e l d e r e z o l v a r e : D e m o n s t r a t i e c a u n t e x t e s t e o p e r a e p i c a / a p a r t e n e n t a l a g e n u l e p i c
 
Opera epica reprezinta textul in proza sau in versuri, in care autorul isi prezinta gandurile, ideile, sentimentele in mod indirect, prin intermediul actiunii si al personajelor. Textul propus spre analiza, Padureanca de Ioan Slavici este o opera epica, deoarece intruneste toate caracteristicile acesteia. Textul posibila casatorie a fetei cu un baiat pe nume Iorgovan . Reperele spatiotemporale sunt fixate reprezinta o discutie a doua personaje, Simina si tatal ei, in care cei doi vorbesc despre o prin adverbe, cum ar fi: n i c i o d a t a , i n d r e a p t a s i i n s t a n g a , care au caracter vag, nedeterminat. Personajele sunt putine la numar: Simina si tatal ei, iar trasaturile lor reies din discutia pe care o poarta. Prin intermediul naratiunii, al dialogului si al descrierii,autorul prezintaparerile fetei si ale batranului despre firea lui Iorgovan sau a lui Șofron, ca posibili pretendenti ai Siminei. Personajele sunt individualizate prin trasaturi complexe, cum ar fi: intelepciune, buna cunoastere a firii omenesti, prevedere – batranul, sfidare, indrazneala, iubire, curaj – Simina. Caracteristicile lor reies in mod direct din dialogul pe care il poarta. De asemenea, personajele indeplinesc o serie de actiuni care contureaza firul narativ al textului si, totodata, construiesc conflictul. 
 
Asadar, textul Padureanca de Ioan Slavici evidentiaza o actiune realizata de mai multe personaje, care sunt descrise in amanunt si caracterizate in functie de contributia lor la desfasurarea actiunii. Modu rile de expunere, cum ar fi: naratiunea, descrierea si dialogul se imbina armonios, iar naratorul relateaza evenimentele la persoana a III a singular, fiind obiectiv, detasat si neimplicat in actiune. Pe baza tuturor argumentelor prezentate, putem afirma ca textul propus spre analiza este o opera epica. 



Explicatiile, exercitiile si rezolvarile de mai jos sunt extrase din culegerea CAIET DE LUCRU - Teste practice Limba si literatura romana Clasele V-VIII ...click aici pentru detalii si comenzi >>
 
 

Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii

Note maxime la Limba Romana!


Limba Romana este una dintre materiile de baza in scoala. De aceea Notele sunt extrem de importante, mai ales la  Evaluarea Nationala si Bacalaureat.

Va oferim cele mai importane CULEGERI specifice verificarii cunostintelor de Limba Romana, de la clasa a II-a si pana la proba specifica de Bacalaureat.

Solutii moderne de Nota 10 pentru pregatirea examenelor la Limba Romana!


...Vezi AICI lista Culegerilor <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

teste evaluarea nationalateste evaluarea nationala 2020modele de subiecte evaluarea nationala 2020modele de subiecte evaluarea nationala 2020


x

Lasa un raspuns




Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//