Ministrul Finantelor Eugen Teodorovici a anuntat luni ca in CEx al PSD s-a discutat si despre "limitarea" numarului de calatorii gratuite cu trenul acordate studentilor, dar si despre acordarea gratuitatilor in functie de criterii precum varsta sau performantele scolare.
Studentii au reactionat prompt:
"Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania solicita actualei coalitii de guvernare oprirea tuturor demersurilor prin care se limiteaza drepturile studentilor privind transportul gratuit cu trenul si acordarea burselor.
Gratuitatea la transportul feroviar intern acordata de statul roman studentilor inmatriculati la o forma de invatamant cu frecventa la institutiile de invatamant superior acreditate reprezinta una dintre facilitatile cu cel mai mare impact asupra calitatii vietii studentilor. In contextul dimensiunii sociale a educatiei, aceasta masura constituie unul dintre mecanismele de implementare a unor politici publice ce vizeaza echitatea in invatamantul superior, care contribuie la cresterea numarului de studenti din medii socio-economice defavorizate.
In plus, prin aceasta facilitate, se incurajeaza mobilitatea studentilor, atat pentru schimburi de experienta intre centrele universitare, cat si pentru a lua parte la diferite manifestari artistice, culturale, sportive sau stiintifice, desfasurate in diverse orase ale tarii. De asemenea, putem remarca in prezent si exemplul altor tari europene, precum Luxemburg sau Slovacia, care au adoptat deja aceste masuri de gratuitate ale transportului feroviar pentru studenti, fapt care a contribuit la cresterea calitatii vietii studentesti.
Problemele sociale cu care se confrunta Romania in momentul de fata constituie un aspect suficient de alarmant pentru a determina decidentii sa aloce resursele financiare necesare pentru a facilita accesul categoriilor defavorizate la studii universitare. Chiar si in conditiile cresterilor din ultimii ani, niciun tip de bursa nu acopera in totalitate cheltuielile lunare ale studentilor cu articolele de imbracaminte, incaltaminte si alte aspecte cotidiene de acest tip, respectiv cu materialele de studiu necesare si eventualele participari la manifestari stiintifice.
In aceeasi nota, indiferent de tipul de bursa de care beneficiaza studentii, acest sprijin este acordat pe intreaga durata a anului universitar (12 luni), intrucat cheltuielile curente ale acestora exista si in perioada in care nu se desfasoara activitati didactice propriu-zise. Spre exemplu, in cazul studentilor care beneficiaza de bursa sociala, acordata in baza criteriilor de venit redus sau pentru cazuri medicale, este de la sine inteles faptul ca situatia materiala a acestora nu se va modifica in decursul saptamanilor in care nu au loc efectiv cursuri. Astfel, studentii se confrunta cu aceleasi probleme legate de subzistenta si in perioada dintre semestrele academice, motiv pentru reducerea perioadei de acordare a bursei este total nejustificata.
ANOSR se arata ingrijorata de posibilitatea adoptarii unor masuri prin care sa se reduca bursele studentilor, deoarece s-ar produce un regres al tuturor demersurilor care au fost facute in ultimii ani pentru dezvoltarea invatamantului superior. Astfel, se distrage atentia de la solutionarea problemelor reale, care persista in continuare, spre exemplu, rata ridicata a abandonului universitar, conditiile din camine si problemele de infrastructura cu care se confrunta majoritatea universitatilor intr-un sistem educational subfinantat.
Amintim faptul ca aceeasi guvernare a introdus aceste reglementari in legislatie in urma campaniei "Viitorul Implica studentii", pe care ANOSR a demarat-o in 2017, masurile fiind incluse in programul de guvernare al Romaniei pentru perioada 2017-2020, adoptat de Parlament.
In momentul de fata, intentia de a restrictiona drepturile castigate de studenti in timpul aceleiasi guvernari demonstreaza o inconsecventa decizionala din partea decidentilor. Totodata, adoptarea unei astfel de masuri de restrictionare ar duce la incalcarea unui principiu fundamental al Curtii Europene a Drepturilor Omului (CEDO), care prevede ca un drept odata dobandit, poate fi doar extins, in niciun caz restrans.
ANOSR a solicitat CFR Calatori, in luna ianuarie 2019, informatii in baza Legii nr. 544 din 2001 privind liberul acces la informatiile de interes public (publicata in Monitorul Oficial nr. 663/23 octombrie 2001) referitoare la statusul din ultimul an in ceea ce priveste numarul de studenti unici care au beneficiat cel putin o data de gratuitate la transportul feroviar, numarul de calatorii gratuite de care au beneficiat acestia, conform Hotararii de Guvern nr. 42/2017, contravaloarea si distanta medie a calatoriilor. in raspunsul formulat de compania de transport feroviar nu ne-au fost puse la dispozitie date comerciale "deoarece ne desfasuram activitatea pe o piata concurentiala", comunicandu-ne, totusi, ca doar 20% din numarul total de bilete vandute il reprezinta biletele emise pentru studenti.
Astfel, gasim aceasta reactie a reprezentantilor guvernului ca fiind doar un alt motiv de a nu respecta dreptul studentilor de a calatori gratuit cu trenul, reglementat prin Legea nr. 1/2011 a educatiei nationale.
De asemenea, consideram ca atentia opiniei publice ar trebui sa cada asupra principalelor probleme financiare ale Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori "CFR Calatori" S.A. CFR Calatori mentiona in raspunsul la adresa formulata de ANOSR in ianuarie 2019 ca "luand in calcul cresterea de trafic din ultima perioada, acoperirea necesarului de material rulant s-ar putea realiza prin cresterea parcului activ cu 400 de unitati de material rulant". Cu toate acestea, intreband reprezentantii CFR Calatori care sunt masurile luate in vederea cresterii gradului de confort in garniturile de tren gestionate de companie referindu-ne aici la tipul de investitii realizate, costuri si numar de vagoane reabilitate/renovate/achizitionate in anul 2018, acestia anuntau un buget alocat unor astfel de actiuni de investitii de peste 1,6 milioane de lei si "modernizarea din fonduri proprii a unui numar de 24 vagoane de calatori, contribuind la cresterea capacitatii de transport cu peste 2000 de locuri".
Acest context ne face sa ridicam din nou un semnal de alarma in ceea ce priveste grava subfinantare a CFR Calatori si suntem ferm convinsi de necesitatea unor investitii care sa permita in viitorul apropiat imbunatatirea conditiilor de transport a calatorilor. Aceste investitii nu ar trebui sa fie concentrate doar pe mentenanta sau dezvoltarea infrastructurii, ci si pe sisteme mai sigure de control al trenurilor si o finantare sustenabila pentru infrastructura feroviara.
Discursul abordat de coalitia de guvernare, conform caruia se creeaza o falsa imagine asupra bugetului necesar pentru acordarea gratuitatii studentilor pentru transportul feroviar, este absurd si nu face decat sa denigreze imaginea studentilor in opinia publica, sa incurajeze discursul instigator la ura si sa nege un drept castigat de studenti. Prin acest lucru se distrage, de fapt, atentia de la gestionarea ineficienta a bugetului CFR Calatori.
Sustinem ferm ca aceasta opinie lansata in spatiul public, de a introduce o posibila limitare a numarului de calatorii pe care studentii le pot face gratuit cu trenul, ca fiind nefondata, atat din punctul de vedere al impactului bugetar pe care l-ar avea, cat si prin incoerenta discursului public al reprezentantilor Guvernului. in ceea ce priveste acordarea burselor, sunt indubitabile beneficiile pe care acestea le-au adus in viata studentilor, reprezentand un pas necesar in vederea atingerii unei stari de normalitate a sistemului educational romanesc.
In acest context, ANOSR isi arata deschiderea pentru colaborare, in sensul solutionarii problemelor sesizate, si isi doreste ca actuala clasa politica sa demonstreze ca are maturitatea de a-si asuma educatia ca fiind o prioritate nationala. Solicitam, in acest sens, o intalnire cu reprezentantii guvernului pentru a solutiona situatia de fata.
"Consideram ca statul roman trebuie sa fie principalul pilon de sustinere in formarea unei societati preponderent alcatuite din persoane cu studii superioare, care va contribui in mod cert la un proces de dezvoltare durabila la nivel national. Astfel, ar putea fi observate rezultate semnificative in ceea ce priveste dezvoltarea sectoarelor economice care presupun calificari superioare, iar baza de impozitare ar creste. Totodata, nu putem trece cu vederea faptul ca cetatenii ar fi mult mai constienti de ceea ce presupune implicarea in viata civica”, a transmis Petrisor-Laurentiu TUCA, presedintele ANOSR.
Toti studentii inmatriculati la forma de invatamant cu frecventa (licenta, master, doctorat) in cadrul institutiilor acreditate de stat, indiferent de varsta, pot merge gratis cu trenul, conform Legii nr. 95/2018 privind adoptarea unor masuri in domeniul finantarii invatamantului.
Totusi, gratuitatea studentilor duce la aglomerarea trenurilor si la nemultumirea calatorilor care platesc biletul si sunt nevoiti sa stea in picioare, deoarece nu mai prind locuri pe scaune. CFR anunta ca nu poate suplimenta vagoanele, astfel ca problemele cu transportul feroviar raman nerezolvate.
Nicolae Capatana 17 Iul. 2019 08:32:46
Ar fi cea mai josnica masura luata de o guvernare social-democrata! Intr-o tara in care furtul "la varf" a ajuns la cote maxime sa dai in una din cele mai neajutorate paturi sociale este un gest de imbecilitate functionala! O veche vorba studenteasca spune ca "orice pasare pe limba ei piere"! Ramane ca studentii sa aleaga pier EI sau ...