Potrivit
sursei citate, schimbarile propuse in proiectul de lege vor imbunatati programul de alimentatie scolara, cunoscut si sub numele de "Cornul, laptele si merele in scoli".
Iata, pe scurt, modificarile avizate favorabil de Comisia pentru Invatamant din Senat pentru modificarea Programului "Corn, lapte si mere in scoli":
– Lapte si produse lactate, 5 portii pe saptamana/copil (de la 3 portii in prezent);
– Fructe si legume, 5 portii pe saptamana/copil (de la 2 portii in prezent);
– Cornul si celelalte produse de panificatie sa fie diversificate si cu adevarat proaspete, consumate in 24 de ore de la productie;
– Alocare suplimentara pentru asigurarea de produse alternative pentru copiii cu intolerante la lactoza sau gluten;
– Sustinerea micilor producatori locali (licitatii pe loturi de mai mica extindere geografica si cu separare a tipurilor de produse/servicii achizitionate);
– Posibilitatea de sustinere a bugetelor prin decontarea in timp util (afecteaza cele mai mai vulnerabile comunitati);
– Metode de achizitie pe lantul scurt;
– Posibilitate de indexare cu inflatia pentru a elimina situatii in care nu se prezinta la licitatii furnizorii (cum e cazul acum);
– Masuri educative pentru obiceiuri alimentare sanatoase, care sa apropie copiii de mediu si de concepte precum agronomie rurala si evitarea risipei alimentare;
– Monitorizarea programului in regim de date deschise.
Din 2017 Romania este participanta in Programul pentru scoli al Uniunii Europene, sustinut din fonduri europene nerambursabile si din bugetul de stat. In anul scolar care tocmai a inceput, aproape 1,9 milioane de copii (1.885.225) primesc lapte, corn si fructe la scoala.
In termenii actuali, un copil primeste constant, in fiecare zi de scoala, doar cornul, pe cand laptele si produsele lactate se ofera doar cate trei portii pe saptamana, iar fructe si legume doar de doua ori pe saptamana. Totodata, cornul nu este mereu proaspat, iar produsele oferite nu sunt diversificate si nu acopera suficient din necesarul zilnic de elemente nutritive necesare unui copil.
Ca parte din program, copiii ar trebui sa beneficieze si de masuri educative care sa promoveze obiceiuri alimentare sanatoase si care sa-i apropie de mediul inconjurator si de concepte precum agronomie rurala si evitarea risipei alimentare. In anul scolar 2020-2021, doar o treime dintre prescolari si elevi au beneficiat de aceste masuri educative, desi exista un buget special alocat acestui scop.
Deputatul Catalin Tenita a propus remedierea acestor patru mari probleme prin
Legea privind modificarea si completarea Ordonantei nr. 13 din 18 august 2017 privind aprobarea participarii Romaniei la Programul pentru scoli al Uniunii Europene, inaintata in luna septembrie in Parlamentul Romaniei.