"Parinti educati, copii fericiti" este un document de lucru pentru anii 2022 - 2030, ce doreste educarea parintelui asupra ingrijirii si cresterii copilului.
Statutul si rolul de parinte cuprinde atributii de natura fizica, psihica, sociala, culturala si economica. Sub influenta dezvoltarii tehnologiei si a diversificarii metodelor educationale, parintele descopera noi competente si abilitati. Reusita in educatie nu depinde numai de parinti "si de capacitatea acestora de a exersa aceste competente multiple, ci si de vointa institutiilor chemate sa valideze si sa valorizeze responsabilitatile si autoritatea parentala, de a fi alaturi de parinti si de a-i sustine in misiunea lor educativa in contextul invatarii permanente, al invatarii de-a lungul intregii vieti", se transmite in documentul de lucru al Strategiei Nationale de Educatie Parentala. Statul isi ia in maini misiunea de a sustine initierea, formarea si dezvoltarera competentelor parentale. In aceasta masura, se poate produce o actiune coerenta si eficienta prin care copiii si tenerii sa aiba sanse egale. De asemenea, stategia propune sustinerea parintilor in interes superior pentru a crea o cultura bazata pe dialog, cunoastere si participare. Astfel, se faciliteaza cooperarea intre profesionisti, parinti si autoritatile publice, ce contribuie la educatia si dezvoltarera copilului.
"Parinti educati, copii fericiti" vizeaza educatia parentala ca punct central, de unde se poate perfectiona dezvoltarea personala, sociala si profesionala pe durata intregii vieti. Stategia doreste imbunatatiri asupra calitatii vietii, atat a indivizilor, cat si a colectivitatii lor.
Prezenta strategie are trei etape ale planului, dupa cum urmeaza:
- Etapa I de implementare cuprinde perioada anilor 2022-2024, care se va axa pe elaborarea planului national de actiuni privind dezvoltarea educatiei parentale, elaborarea curriculumului integrat la nivel national destinat specialistilor, elaborarea curriculumului national pentru educatori parentali, elaborarea metodologiilor, formarea resurselor umane, realizarea unor programe pilot de educatie parentala si de pregatire a resurselor umane, initierea campaniilor de informare, evaluarea activitatilor desfasurate, realizarea unor analize de costuri detaliate pentru diferite tipuri de programe.
- Etapa a II-a de implementare cuprinde perioada anilor 2024 – 2025, fiind concentrata, in primul rand, pe continuarea actiunilor trasate si/sau demarate in cadrul primei etape, in special, in vederea asigurarii sustenabilitatii politicilor si durabilitatii rezultatelor si parentale. In aceasta etapa se continua organizarea de programe extinse pe diferite categorii de parinti / persoane in grija carora se afla copiii si campaniile de informare. Totodata, in aceasta perioada se consolideaza structura de implementare, modalitatile practice de monitorizare si evaluare.
- Etapa a III-a de implementare cuprinde anii 2025-2030, in cadrul careia se vor extinde la nivel national activitatile educatie parentala si de dezvoltare a abilitatilor parentale la tineri (ca viitori adulti) se continua campaniile de informare.
Acest proiect are drept scop informarea parintilor cu privire la cresterea si ingrijirea copiilor. Slaba informare duce la consecinte atat pe plan fizic, cat si emotional. "Fenomenul parintilor plecati la munca in strainatate, numarul crescut al sarcinilor in randul adolescentelor, casatoriile timpurii in comunitatile sarace, marginalizate, numarul crescut al copiilor abuzati, neglijati sau exploatati reprezinta probleme grave care afecteaza multi copii si tineri. Succesul scolar si in viata al copiilor si tinerilor se construieste nu doar pe activitatea de predare-invatare-evaluare de la clasa, ci are ca fundament stimularea starii de bine de acasa si de la scoala, atitudinea familiei si comunitatii fata de invatare, precum si importanta pe care familia o acorda educatiei. Ciclurile multigenerationale de esec educational, atat de frecvente in unele medii dezavantajate din Romania, sporesc inechitatea si reduc sansele de succes ale copiilor. Aceste cicluri de esec pot fi intrerupte doar prin implicarea parintilor, a familiilor in actul educational, in crearea unei atitudini pozitive fata de invatare si fata de valoarea adaugata pe care educatia o poate avea in viata tuturor", transmite Ministerul Educatiei.
Obiectivele strategiei pentru formarea si dezvoltarea abilitatilor si competentelor parentale sunt:
- Dezvoltarea competentelor parentale ale parintilor/reprezentantilor legali /persoanei in grija careia se afla copilul
- Dezvoltarea abilitatilor parentale ale tinerilor (potentiali viitori parinti).
- Obiectivul general al Strategiei este de a-i asigura fiecarui copil un mediu familial adecvat pentru a-si atinge potentialul maxim de dezvoltare si pentru a deveni un adult responsabil
Obiective specifice:
- Obiectivul specific 1: Constituirea si asigurarea functionalitatii unui sistem national integrat si coerent, intersectorial de educatie parentala.
- Obiectivul specific 2: Elaborarea si revizuirea cadrului legislativ si normativ privind dezvoltarea abilitatilor si competentelor parentale si racordarea la standardele internationale privind respectarea si promovarea drepturilor copilului.
- Obiectivul specific 3: Dezvoltarea si consolidarea abilitatilor si competentelor parentale ale parintilor/reprezentantilor legali/persoanei in grija careia se afla copilul si tinerilor (ca viitori parinti).
Mai jos puteti citi comunicatul Ministerului Educatiei referitor la Stategia Nationala de Educatie Parentala "Parinti educati, copii fericiti".
"Rolul fundamental in educarea copiilor il are familia in sens larg, ca microunivers al societatii. Sistemul de invatamant este dator sa sprijine si, la nevoie, sa orienteze familia in acest rol, intr-un mod profesionist si in spiritul cooperarii si al increderii, astfel incat obiectivele parcursului scolar obligatoriu sa fie atinse in interesul superior al copilului si in contextul nevoilor speciale ale acestuia. Unul din rolurile importante ale scolii, in acest context, este sa organizeze activitati pentru intreaga familie, atat in scopul dezvoltarii competentelor parintilor in domeniul organizarii vietii de familie, cat si in scopul incurajarii parintilor de a reveni, unde este cazul, la invatarea pe tot parcursul vietii.
Slaba informare a parintilor din mediile dezavantajate privind cresterea si ingrijirea copiilor are drept consecinta neglijarea copilului in toate formele ei de manifestare (fizica, educationala, emotionala si de sanatate mintala, precum si lipsa de supraveghere adecvata), factori care, alaturi de mortalitatea infantila, saracie si malnutritie, afecteaza un numar semnificativ de copii si familiile acestora.
Fenomenul parintilor plecati la munca in strainatate, numarul crescut al sarcinilor in randul adolescentelor, casatoriile timpurii in comunitatile sarace, marginalizate, numarul crescut al copiilor abuzati, neglijati sau exploatati reprezinta probleme grave care afecteaza multi copii si tineri. Succesul scolar si in viata al copiilor si tinerilor se construieste nu doar pe activitatea de predare-invatare-evaluare de la clasa, ci are ca fundament stimularea starii de bine de acasa si de la scoala, atitudinea familiei si comunitatii fata de invatare, precum si importanta pe care familia o acorda educatiei. Ciclurile multigenerationale de esec educational, atat de frecvente in unele medii dezavantajate din Romania, sporesc inechitatea si reduc sansele de succes ale copiilor. Aceste cicluri de esec pot fi intrerupte doar prin implicarea parintilor, a familiilor in actul educational, in crearea unei atitudini pozitive fata de invatare si fata de valoarea adaugata pe care educatia o poate avea in viata tuturor.
Astfel, in vederea asigurarii egalitatii de sanse a tuturor copiilor, indiferent de statutul socio-economic sau educational al familiei, mediu de rezidenta, etnie, sex, Ministerul Educatiei este dator sa creeze un cadru de pregatire, consiliere si educare a parintilor si a viitorilor parinti, astfel incat persoanele vulnerabile, copii, tineri si parinti, sa fie protejate, consiliate si ajutate.
Strategia Nationala „Parinti educati, copii fericiti” vine sa creeze acest cadru pentru dezvoltarea competentelor parentale, cu scopul de a imbunatati cunostintele, abilitatile, practicile de ingrijire si educare a copilului in conformitate cu recomandarile psihopedagogiei moderne. Prin dobandirea acestor competente, parintii vor fi mai informati si mai siguri in rolul lor, mai capabili sa le ofere copiilor sprijinul si indrumarea de care au nevoie pentru succes in scoala si in viata".
Ana 25 Apr. 2022 11:19:35
Alti bani invartiti... ar trebui sa incepem cu guvernanti educati....